Období „šílené dopravní přetíženosti“
Ondřej VaculíkUkazuje se, že rozvoj techniky v oblasti dopravy sice vypadá nadějně, ve skutečnosti ale problémy s přetížením a překročením kapacity komunikací neřeší, spíše stupňuje. Zřejmě přišel čas hledat jiné východisko.
My, co jsme více méně „zelení“, nebo se o to poněkud snažíme, patrně budeme muset něco přehodnotit. A to sice tezi, která se objevuje i v aktuálním programu Zelených a prosazuje převedení těžké nákladní automobilové dopravy na železnici, tedy alespoň v nějaké podstatnější míře, která by redukovala kamionovou dopravu. To je jeden z programových bodů, který Zelení prosazují už od devadesátých let minulého století.
Tehdy ale, kdy se naopak nákladní železniční doprava převáděla z ocelového kola na pneumatikové a ekologická (i jiná) zátěž silniční dopravy vzrůstala každým dnem, byl takový požadavek aktuální a svědčil o krizi železnice. Tehdy ovšem ekologové nedosáhli téměř ničeho a my byli svědky pozvolného zániku systému železničních překladišť, skladů, terminálů. Vítězila silnice a kamionový provoz neustále houstl (a houstne).
Po dvaceti letech se ale ukazuje, že naše železniční síť — i ta obtížně modernizovaná — už nemá kapacitu, aby silniční nákladní dopravě mohla výrazněji pomoci, odlehčit jí. Zejména kolem velkých měst (krajských), ale nejhůře je na tom Praha a Brno, se do hustého železničního provozu už více vlaků ani nevejde.
Nejdůležitější železniční tratě dospěly k jakési mezi průchodnosti, propustnosti, zejména zhruba v asi padesátikilometrovém okruhu od velkých měst, vytíženém regionální osobní dopravou.
Zdroje nejsou neomezené, ať už za zdroj považujeme spotřebovanou energii, materiál nebo prostor dopravních cest.
Byly doby a filosofie, v nichž bylo normální tvrdit, že není důležitý cíl, ale cesta. Uvědomujeme si, kolik jsme ztratili zkrácením a unifikací všeho putování, že se začíná podobat cestování prstem po mapě?
Měl bych vůbec pro zeleně smýšlející kompromisní návrh - zaměřovat se primárně proti nákladnímu provozu jako takovému, výstavbu infrastruktury nechat (třeba prozatím) na pokoji. Co do efektů na exhalace to vyjde stejně, dokonce líp (polovina veškerých z dopravy jde na vrub náklaďáků), ne-zelená většina veřejnosti by pak ovšem stála daleko spíš na straně takové snahy místo proti a stala spíš spojencem.
Na zjištění, kdo používá naší silniční sítě, se zeptejte spíš někoho z Třešti, kdy byl naposledy v Jihlavě nebo v Kolíně, kdy byl naposledy v Praze. Dozvíte se každý den, v práci. Jak toho Davida Ungera za lásku k rakouským šibenicím nemám rád, tak musím k vlastní lítosti uznat, že jistý pragocentrismus se zde projevuje. Třeba právě v neschopnosti vidět svět jinak než perspektivou celoživotního obyvatele velkoměsta majícího to do práce, školy, kina, divadla, zoologické pět zastávek nepřetržitě jezdící hromadnou dopravou.
Co se týče té nákladní a osobní přepravy: Samozřejmě, že se mi tolik kamionů vůbec nelíbí. Něco by se nemělo vozit z daleka vůbec, protože je to buď velmi zbytné, či by mělo být využíváno bližšího zdroje. Nebo by byla - někdy - lepší jiná forma dopravy. Přece však musíme uznat, že patnáctitunový kamion, vezoucí 25 tun čehosi celkem cenného je jaksi adekvátnějším dopravním prostředkem než desetinu jeho váhy mající osobní auto, převážející sedmdesátikilového řidiče/řidičku. Běžné automobily jsou pro svou spotřebu a nároky na místo na silnici málo adekvátním řešením individuální dopravy. Přání jezdit rychle, tedy mít k dispozici dálnici, aby byl člověk za hodinu v práci 120 kilometrů daleko, tady už je něco hodně špatně. Nejen ta čtyřproudová silnice, jež by měla vést vlastně všude, ale i ta ujetá vzdálenost, přes 50 tisíc kilometrů za rok (za min. nějakých 100.000 Kč). To mi přijde neoddiskutovatelné. Vždycky je někde nějaké místo, kde by se nám šiklo za chvíli na chvíli být. (Což si takhle dát zítra oběd v Kantonu?)
Že se přitom spálí tuny kerosinu, dále se zplodinami zahltí zemská atmosféra a zvýší globální oteplování, jenom proto že ona si nevystačí s "obyčejnou" německou přírodou, a "musí" si pro svůj exotický zážitek zaletět až na opačný konec světa - s něčím takovým si naprosto evidentně ani v nejmenším nelámala hlavu.
Takže tedy nakonec přece jenom trochu pozitivní zpráva o současném stavu lidské civilizace.
Vyhnout se šílené dopravní přetíženosti je snadné: nepovažovat globalizaci za nevyhnutelnou.
Mimochodem, přístup omezovat osobní auto-mobilitu zároveň velkoryse přehlížet nákladní automobilní provoz - je až v pozoruhodném souznění s kapitálem. S principem svobody pohybu kapitálu a zboží, zato co nejomezenější svobody pohybu lidí. Aby náhodou kapitálu nemohli ujet, aby se nedalo jen tak utéct před těmi konkrétními v místě kapitálem zařízenými podmínkami. Třeba do vzdálenějšího zaměstnání atp.