Naše místo v Evropě: Bek a Lipavský versus Fiala

Martin Hančl

Osou českého myšlení o Evropě od Masaryka po Havla je vize její federalizace. Ani ministři Bek a Lipavský ji dnes nehájí, byť k ní mají blíže, než premiér Fiala, který je s ní v přímém rozporu. Co to znamená pro českou evropskou politiku?

Že má vláda znovu funkci ministra pro evropské záležitosti, je sice příznivé gesto, pro praktické fungování české evropské politiky to však samo o sobě nemusí mnoho znamenat. Úskalí je mnoho, mezi nimi na předním místě stojí euroskepticismus ODS i osobně premiéra Petra Fialy. Foto Facebook Mikuláš Bek

Součástí nové české vlády je znovu také ministr pro evropské záležitosti a tato novinka ihned vyvolala očekávání pozitivní změny v české evropské politicie. První vyjádření nového ministra Mikuláše Beka skutečně potvrdila, že zastává více proevropské postoje, než je v české politice běžné. Nový český „pan Evropa“ například konstatoval, že „integrační jádro je naše kotva“, což je výrok kterého se v české politice doposud odvážil jen málokdo.

Jedna věc jsou však představy vyjádřené v prvních rozhovorech a druhá věc jsou reálné možnosti, jak tyto představy realizovat. První záležitostí, kterou by podle mnohých měla existence ministra pro evropské záležitosti pozitivně ovlivnit je české předsednictví Rady Evropské unie, které započne 1. července letošního roku.

Ambice odvést standardní výkon

Připomeňme, že jak Mikuláš Bek tak ministr zahraničí Jan Lipavský se shodují, že cílem českého předsednictví je hlavně zvládnout „základní úkol“, protože pro větší ambice není především s ohledem na podcenění příprav předchozí vládou příliš prostor. České republice tak jako zemi, jejíž nejvyšší aspirací je odvést jen standardní výkon, může existence ministra pro Evropskou unii jedině pomoci. Už jen jako gesto, že přes všechny potíže nakonec stále ještě přikládá svému členství v Unii patřičnou váhu a nezříká se odpovědnosti za její stav.

Tématu českého předsednictví jsme se již věnovali dříve se stěžejní myšlenkou, že podmínkou úspěchu českého předsednictví je především opustit přístup podle hesel jako „řídíme EU“ nebo „hájíme české zájmy“ a přepnout do modu hledání řešení, která budou funkční pro Evropskou unii jako celek. Ministr pro Evropskou unii by dnes také neměl dbát na různé mediální zkratky popisující předsednictví jednou jako záležitost politiků, kteří nakonec vše domluví na pověstné „kávě v zákulisí“, podruhé hlavně jako technickou věc, kdy český úspěch naopak zajistí úředníci.

Nechce-li Mikuláš Bek v rámci předsednictví fungovat jen jako symbolická „proevropská“ figura, měl by se pokusit formulovat a realizovat takovou praxi předsednictví, která oba uvedené aspekty „bruselské“ reality spojí. Také by prospělo nevyčerpávat se příliš myšlenkami na nápravu toho, co se nepovedlo v roce 2009, ale raději přesně reflektovat institucionální uspořádání a politickou situaci Evropské unie v roce 2022.

Zajistit, aby půlrok českého předsednictví skončil alespoň poděkováním „Bruselu“ za standardní výkon je pro „pana Evropu“ úkolem urgentním, ale ne nejdůležitějším. Tím je reforma české státní správy, či přesněji těch její částí, které se věnují evropským záležitostem.

Potřeba koncepční reformy české administrace evropských záležitostí

Hlavní tíha sledování a zpracovávání evropské agendy stojí na jednotlivých ministerstvech, jejichž úředníci sledují od samého počátku projednávání témat spadajících do jejich působnosti. A také se účastní jednání — někdy i jednou měsíčně — pracovních skupin Rady Evropské unie, kde se postupně začíná tvořit společná pozice členských států.

Tato každodenní činnost mnoha státních úředníků je pro velkou část veřejnosti neznámou skutečností, protože hlavní pozornost médií se soustředí až na finální stádia tvorby pozice Rady Evropské unie, kde se řeší i spory politické povahy. V těchto posledních fázích vyjednávání novináře samozřejmě zajímá, s jakou pozicí vstupuje do vyjednávání česká vláda, a přirozeně se tak obracejí na Úřad vlády.

Úřad vlády však jen proto nelze bez výhrad označit jako „centrální mozek“ celé české státní správy zabývající se Unií. Vláda celou státní správu úkoluje a už tím ji částečně koordinuje. To platí samozřejmě i pro evropskou agendu. Přesto tvorba finální pozice českého státu reflektující program vlády a politické zadání premiéra je závislá na vstupech, které vznikají na jednotlivých ministerstvech. Úřad poskytující servis premiérovi, který v Bruselu jednou vyjednává o evropském rozpočtu, podruhé o migraci a jindy třeba o zemědělské politice, by tedy ideálně měl více využívat dobře fungující koordinace celé státní správy.

V době formování vlády Petra Fialy uveřejnila Asociace pro mezinárodní otázky údaje o tom, jaká část státní správy jednotlivých členských států organizovala předsednictví v minulých letech, tj. kdo v těchto státech pokrývá dění v Evropské unii. V jedné třetině případů organizovalo předsednictví zvláštní ministerstvo pro EU, v druhé třetině případů ministerstvo zahraničí a poslední třetina členských států si vystačila s organizací skrze úřad neministerského typu.

Na základě tohoto rozdělení členských států přesně na tři třetiny lze dospět k úvaze, že nezáleží tolik na tom, zda existuje zvláštní ministerstvo pro EU, ale spíše na tom, jak funguje celý systém jednotlivých složek státní správy. Disponuje-li dnes český systém osobou s autoritou ministra pro evropské záležitosti, měl by  tento svůj post využít a zaštítit vybudování takového systému pokrývání dění v Unii, který bude srovnatelný se systémem těch schopnějších členských států EU, jako je například Švédsko.

Nedostatky ve fungování české „evropské“ státní správy lze jen těžko podpořit „tvrdými daty“. Je však možno citovat ředitele Ústavu mezinárodních vztahů Ondřeje Ditrycha, který v komentáři pro Seznam Zprávy v listopadu napsal, že by si Česká republika zasloužila „moderní reformovanou diplomacii“, protože „zahraniční politika již dávno není výsadou jednoho ministerstva“. A dodává, že „standardem by měly být projektové mezirezortní týmy“.

×
Diskuse
MP
January 18, 2022 v 10.02
Nejsem euroskeptik, ale právě proto...

Fiala měl naprostou pravdu, když napsal:

"Brexit není ‚chyba‘ Britů. Je důsledkem špatné bruselské politiky, která vede EU do slepé uličky a od krize ke krizi."

Samozřejmě, ta politika není špatná, protože tlačí na integraci, ale protože potřebnou integraci neprosazuje.

Kdybych byl euroskeptik, napsal bych "není schopna prosazovat a tato neschopnost je dána strukturálně", ale jako eurooptimista považuji podobné výroky za laciné alibi pro nezodpovědnost a neschopnost konkrétních lidí.

Podobně na citovaném Krutilkově výroku není zajímavý jeho euroskeptický postoj, ale fakt, že se předpověď (její první část) neuskutečnila („Integrační mainstream s těžištěm v Evropském parlamentu bude do roztrhání těla hájit integrační řešení") -- mainstream velmi rychle rezignoval (a roztrhl si přitom nejvýše frak, který se při jeho kvapném "přesunu do předem připravených pozic" zasekl o kancelářskou židli) a přenechal starost o protiepidemická opatření strukturám národních států (zdravotním, hygienickým a vzhledem k uzavření hranic i represivním se suspenzí práv občanů EU), podobně jako spor o eurobondy rychle ukázal meze stávající integrace v oblasti fiskální.

MP
January 18, 2022 v 14.08
Pavlu Kolaříkovi

Ovšem, nepříjemná fakta můžeme vždy odbýt jako hloupost.

Nedávno jsem byl u oční lékařky na povinném vyšetření. A sympatická paní doktorka mi řekla:

„Až na to, že nevidíte, máte oči zcela zdravé“

Můžeme podobně říkat: „Až na to, že nefunguje, je politika EU zcela v pořádku."

MP
January 20, 2022 v 8.55
JIstě

Právě proto, že jsou takové formulace paradoxní a komické, použil jsem ji v souvislosti s EU.

Jistě, můžeme křičet, že na vině jsou vždycky jen ti druzí -- líní Řekové, bigotní Poláci, nacionalističtí Maďaři a Angličané prosáklí postimperiální nostalgií stejně jako whisky. O odporných pronárodech jako jsou Katalánci, kteří nepochopili, že když si EU zvykla jednat s Madridem, tak se nemají proti postfrankistickým poměrům ve Španělsku co bouřit.

A můžeme tento křik považovat za loajalitu vůči EU a velké myšlence evropské integrace.Hdoí se nám pak euroskepticy, protože se máme vůči komu vyhraňovat jako vůči vnitřnímu nepříteli. Dokonce pak můžeme říkat: „Ano, v této kritice politiky EU máš možná věcně pravdu, ale podívej se, příteli, komu ta pravda slouží.“

Anebo můžeme jít tou těžší cestou, uvědomit si, že EU je už nějaký ten pátek v krizi a svoji proevropskou loajalitu projevovat promýšlením této krize a hledáním cest ven k dalšímu prohlubování integrace.

MP
January 21, 2022 v 14.36
Pavlu Kolaříkovi

Velká Británie vystoupila, protože většina jejích obyvatel byla přesvědčena, že se jim pak povede lépe a budou mít větší vliv na rozhodování o svém životě.

Protože nepředpokládám, že by velká část Britů byla dementní, negramotná nebo jinak mentálně postižená, věřím, že měli ke svému rozhodnutí nějaké věcné důvody, zkušenosti, které převážily nad dosti zřejmou logickou úvahou -- a tyto zkušenosti podle mého názoru souvisejí s nedostatečným integračním nasazením EU.

Brexit prošel díky štípunté Labour, kde mohl působit důvěryhodně senilní Corbyn se svými žvásty o tom, jak na národní úrovni dokáže opět ve spolupráci s odbory obnovit povinné místo topiče v každém vlaku (včetně autonomních). Konzervativci na to hlasy neměli -- a Corbynovi dala prostor právě absentující sociální politika a dopravní politika EU.

MP
January 22, 2022 v 11.56
Tak nevím, kde je spor

Shodneme se, že v Británii chyběla určité části populace (která nakonec rozhodla o brexitu) silnější sociální politika a že prakticky neexistuje společná evropská dopravní politika.

Což znamená, že vůbec chyběla představa, že by nám mohla v těchto naléhavých každodenních záležitostech EU k něčemu být. Že by například mohla existovat racionálně budovaná vysokorychlostní železniční síť propojující s jednotnými standardy Evropu -- a reálně konkurující jak letecké, tak automobilové vnitroúnijní dopravě (s nanejvýš čtvrtinovou ekologickou zátěží).

Prostě, že v řadě oblastí chybí vůbec integrační vize.

K té logické úvaze o bohaté Británií -- ono analýz, které ukazovaly, že jak pro GB, tak zvláště pro většinu jejích občanů znamená opuštění EU ztrátu a nikoli zisk, bylo už několik let před brexitem velmi mnoho a často byly zpracovány tak, že je musel pochopit i průměrný novinář. Pokud proti tomu převládla johnsonovská stupidizace, pak to svědčí o emotivní předpřipravenost, jak podobné argumenty číst.

MP
January 25, 2022 v 10.41
Sno, opět s Vámi nemohu než souhlasit

My, Evropané, ještě včetně Britů, jsme nezvládli přesvědčivě prosadit obrovské příležitosti, které poskytuje společný region o půl miliardě obyvatel s větší koupěschopnou poptávkou než má Čína nebo Indie. Čelíme proto různým iracionálním tendencím k exitu a populistickým vládám erodujícím právní jistoty a individuální svobody svých občanů (Polsko, Maďarsko).

Máte pravdu, to je náš problém, který bychom neměli na nikoho svalovat. Problém, který je pro mne jakožto Evropana mnohem palčivější než absurdní politická rozhodnutí nějaká čtyřicetimilionové ostrovní populace kdesi za kanálem.

Mimochodem, psal jsem o evropské dopravní politice, nikoliv o přeshraničním spojení. Zkuste si najít vlakové spojení z Bukurešti do Paříže nebo z Bratislavy do Madridu. Přeshraniční idiocie jako absence slušné trati Praha-Mnichov nebo dálnice a železnice České Budějovice-Linec (podle bájných starců to fungovalo docela dobře v dobách koňky) přenechávám zcela vině české vlády, event. jejích zemských protějšků.