Co znamená „strategická autonomie Evropské unie“? Není to rozmar, ale nutnost
Lukáš VeselýV pojmu strategická autonomie Evropské unie se skrývá poznání, že pro evropské země je pro budoucnost nutností koordinovat mnohem těsněji svůj postup, jinak budou tahat v strategických střetech s Čínou, Ruskem, ale i USA za kratší konec.
Letošní projev předsedkyně Evropské komise o stavu unie se od loňského lišil zejména realističtějším a asertivnějším tónem v otázkách vnějších vztahů. Do letošního sdělení Ursuly von der Leyenové se znatelně promítla sílící diskuse o „strategické autonomii“, tedy schopnosti Evropské unie rozhodovat se jako celek a schopnosti jednat bez přílišné závislosti na rozhodnutích jiných.
V září 2020, několik týdnů před americkými prezidentskými volbami, bylo ve stejném projevu namístě vyjádřit naději v obnovu mezinárodního systému založeného na vůli spolupracovat a řídit se dohodnutými pravidly. Vítězství Joea Bidena přineslo v Evropě úlevu.
Ovšem průběh a výsledek letního stažení amerických sil z Afghánistánu nevyhnutelně vyvolaly hořkost. Už tak byla řada témat, kde evropští lídři stále více tíhli k prosazování vlastní politiky i přes neshody s Washingtonem: Evropská unie štědřeji sdílí vakcíny se zbytkem světa, činí razantnější kroky pro ochranu klimatu a snaží se regulovat fungování digitálních platforem.
Bidenova vláda prokázala Evropě na jaře vstřícnost zejména opětovným přistoupením k Pařížské klimatické dohodě a ochotou k domluvě na minimální sazbě firemních daní a na opatřeních proti daňovým únikům. V bezpečnostních otázkách však transatlantické spojenectví zažívá chvíle zklamání.
Navzdory bolestnému neúspěchu NATO v Afghánistánu deklarovala Ursula von der Leyenová letos v plénu Evropského parlamentu, že „v oblasti bezpečnosti a obrany jednoduše neexistuje problém, jehož řešením by byla menší spolupráce.“ Starý kontinent má stále silný zájem na fungujícím atlantickém spojenectví.
Je proto smutným znamením, že o jen několik hodin po jejím štrasburském projevu oznámili američtí, britští a australští lídři svou shodu na nové bezpečnostní strategii pro Tichomoří (AUKUS), v jejímž kontextu se Austrálie rozhodla odstoupit od dřívější dohody o nakoupení dvanácti francouzských ponorek za více než třicet miliard eur.
Pro Francii šlo o zakázku významného rozsahu, ale ještě závažnější než ekonomický dopad tohoto výpadku je zjištění, že Washingtonu nestálo za námahu Paříž ani Brusel o novém postupu vůbec informovat, natož navrhnout postup společný. Nevybíravý americký manévr byl opětován stažením francouzského velvyslance z Washingtonu na konzultace.
Na atlantické alianci tento incident může zanechat jizvu ještě hlubší než neúspěch v Afghánistánu. Ze strany spojených států a Spojeného království byla totiž porušena důvěra, aniž to bylo jakkoli vynuceno okolnostmi.
„Evropská suverenita“ a „strategická autonomie“: od slov k uvědomění
V září 2018 zasvětil Jean-Claude Juncker svůj poslední velký projev pojmu „evropská suverenita“. Připomněl, že když „členské státy tam, kde je to zapotřebí, sdílí svou suverenitu, je každý z nich silnější“. Apeloval na to, aby Evropská unie zůstala otevřená, tolerantní a prosazovala multilateralismus, ale zároveň aby posílila svou Weltpolitikfähigkeit, tedy geopolitickou akceschopnost. „Neboť v dnešním světě si Evropa již nemůže být jista, že včera dané slovo bude ještě zítra platit. Kdo je dnes naším spojencem, může se k nám zítra obrátit zády,“ řekl Juncker.
Analýza●Mikuláš Peksa
Vytvořme společnou evropskou armádu. Ušetřené prostředky dejme na reálné hrozby
K větší akceschopnosti Evropské unie jako celku je snadné vyzývat, ale je těžší přesvědčit o její nutnosti sedmadvacet lídrů členských států, z nichž každý je permanentně vytížen vlastními domácími problémy. Kroky ke společnému postupu v rámci Evropské unie jsou tedy zpravidla pomalé. Přece jen se však k nim směřuje, včetně pozvolného posilování spolupráce států EU v obranné politice.
Nejviditelnějším protagonistou myšlenky silnější „strategické autonomie“ Evropské unie je v posledních letech francouzský prezident Macron. Jako každá ambiciózní vize se i tato potýkala s určitou nedůvěrou, zejména zda nejde o zástěrku protekcionistických sklonů nebo snahy nepřiměřeně zvýšit francouzský vliv na fungování unie.
Německá ministryně obrany ještě na podzim 2020 označila strategickou autonomii za „iluzi“ zbytečně podrývající spojenectví Evropy s USA. Pojem „strategické autonomie“ je přesto v rámci Evropské unie již akceptován celkem široce — přinejmenším jako výraz ambice, aby Unie jako celek byla schopna jakžtakž držet svůj osud ve vlastních rukou.
K širšímu sdílení této ambice pochopitelně výrazně přispěla pandemie covidu-19 a zjištění, že země Evropské unie jsou příliš závislé zejména na Číně, i pokud jde o nejnutnější zdravotnický materiál. Kromě vnější závislosti vyšly na povrch také nedostatky ve vnitřní organizaci a koordinaci protiepidemických opatření, pročež se mimo jiné relativně rychle zřizuje nový evropský Úřad pro připravenost a reakci na mimořádné situace v oblasti zdraví (HERA). Zároveň se potvrdila důležitost jednotného evropského trhu, jednotného dohledu nad léčivy a také prospěšnost centralizovaného nákupu vakcín.
Snaha o posílení „strategické autonomie“ Evropské unie ovšem neznamená, že by se otáčela k světu zády nebo přestávala mít zájem o spojenectví s USA. Daleko spíš jde o schopnost konzistentně prosazovat evropské zájmy, i pokud nejsou po chuti momentální většině v americkém Kongresu (například v otázkách ochrany klimatu) nebo kterýmkoli jiným partnerům.
Hlavní evropské zájmy jsou ze své podstaty kooperativní a vyžadují budování co nejširších spojenectví — mír, bezpečnost, ochrana životního prostředí či finanční stabilita jsou cíle, kterých je nemožné dosáhnout na vlastní pěst. Být „strategicky autonomní“ znamená především nenechat se odradit.
Odhodlání jednat
V čem jsou tedy zajímavé záměry, které předsedkyně Evropské komise ohlásila ve svém letošním projevu? Snaha po elementární soběstačnosti EU dostává další konkrétní obrysy oznámením „evropského aktu o čipech“, tedy strategického projektu k zajištění dostatečného množství polovodičů.
Globálními lídry v této oblasti jsou asijské ekonomiky, například Tchaj-wan, ale čipů je celosvětově nedostatek, což ohrožuje fungování celého evropského hospodářství. Evropská komise proto plánuje navrhnout sadu opatření na podporu investic do vývoje i výroby čipů tak, aby Unie stáhla technologický náskok ostatních a posílila své výrobní kapacity. Záměrem nicméně není nutně vyrábět vše v Evropě, ale především mít dodávky čipů spolehlivěji zorganizované.
Ursula von der Leyenová také důrazně apelovala na Čínu, USA a další velmoci, aby do listopadové globální klimatické konference COP26 předložily své konkrétní plány k dosažení uhlíkové neutrality podobně jako Evropská komise již v červenci navrhla sadu opatření v rámci tzv. „Zelené dohody pro Evropu“ a balíčku „Fit for 55“.
Analýza●Adam Rektor-Polánek
Osud klimatu záleží na Číně. Její politika má ale od slov k činům stále daleko
V tomto kontextu předsedkyně Komise zřetelně reagovala na spouštění stále nových uhelných elektráren v Číně: „Celému světu by se ulevilo, kdyby Čína ukázala, že může do poloviny tohoto desetiletí dosáhnout maxima generovaných emisí a ustoupit od uhlí, a to doma i v zahraničí.“ Evropskou unii čeká v tomto smyslu řada složitých jednání s Čínou i dalšími velmocemi také s ohledem na nedávný návrh Komise na zavedení mechanismu uhlíkového vyrovnání na hranicích (CBAM).
Tento mechanismus (někdy též zvaný „uhlíkové clo“) by fungoval jako finanční motivace pro snižování emisí v evropském i mimoevropském průmyslu. Mimo Evropu se tento návrh ovšem zatím s velkým nadšením nesetkává.
Dalším dobrým příkladem rostoucího odhodlání skutečně využívat pák, které má Evropská unie k dispozici, je záměr nepouštět na evropský trh zboží vyrobené nucenou prací. Ať už by šlo o produkty pocházející z čínských nebo jiných lágrů, vnitřní trh Unie je dostatečně velký na to, aby takovýto standard chování výrobců ovlivnil.
Poté, co k 1. lednu 2021 nabylo účinnosti unijní nařízení omezující dovoz minerálů z oblastí zasažených konfliktem, by se případný zákaz dovozu zboží pocházejícího z nucené práce mohl stát dalším příkladem toho, jak je možno bránit lidská práva využitím nástrojů obchodní politiky. Vyšší ambice jsou patrné také v oblasti obranné politiky, kde se Evropská komise chystá navrhnout závazky k intenzivnější spolupráci zpravodajských služeb za účelem společného „situačního povědomí“.