Část opozice v čele s Richterovou zabránila dalšímu rozvratu sociálního systému
Jan GruberHnutí ANO, SPD, KSČM a ODS se nepodařilo prosadit novelu, jež nesmyslně zpřísňuje pravidla pro výplatu dávek a ohrožuje tisíce chudých rodin. Opozice ale ještě nevyhrála. Vůle Sněmovny je zřejmá. A do voleb stále zbývají dva měsíce.
Sněmovna ve středu zahájila třetí čtení novely zákona o pomoci v hmotné nouzi připravenou poslanci hnutí SPD, jejímž cílem je — stejně jako u nedávno schválené úpravy totožného zákona z dílny ODS — zpřísnit podmínky pro výplatu sociálních dávek. Přijetí předlohy, před nímž varují mnozí odborníci, zabránila část opozičních zákonodárců v čele s poslankyní Olgou Richterovou (Piráti).
„Zamezit profitování na chudých bychom si přáli všichni, ale tento návrh řešení nepřináší. Je to vlk v rouše beránčím. Nažene totiž další lidi do náruče skutečných obchodníků s chudobou, zejména těch, již mají velké ubytovny. To je třeba zdůraznit,“ řekla v úvodu bezmála tříhodinové rozpravy, která se nesla ve znamení faktických poznámek a — často — osobních útoků na odpůrce předlohy, Richterová.
Pirátská poslankyně upozorňovala, že novela si neklade za cíl omezit výplatu dávek na ubytovny, ale do bytů, jež nebudou splňovat stanovené standardy. „To prostě nedává smysl. Kam mají ti lidé jít? Proč mají kvůli nekvalitnímu bytu přijít i o příspěvek na živobytí a peníze na jídlo? Vždyť to povede leda k prohloubení chudoby a nárůstu kriminality, což dál zatíží stát,“ uvedla.
Zastánci návrhu ale její výtky nechtěli, případně nebyli s to pochopit. Jaroslav Foldyna (SPD) namítal, že těm, kteří dodržují pravidla přijetí zákona nikterak neublíží. „Přijďte do severočeských měst a projděte se v realitě. Vy si tady v Praze žijete jako v bavlnce. Vůbec nevíte, o čem je řeč. A jen vytváříte dojem humanistů,“ obořoval se na Richterovou.
„Znovu opakuji, ať to všichni slyší: Piráti blokují ukončení zneužívání dávek nepřizpůsobivými,“ hřímal po sérii dalších faktických poznámek pirátských poslanců Tomio Okamura (SPD). „Už to konečně přiznejte. Pojďte sem na mikrofon a řekněte: My podporujeme lidi v tom, aby nechtěli pracovat,“ pokračovala v útocích na Piráty Tereza Hyťhová (SPD). „Doufám, že to občané vidí,“ podotkla.
Zřejmá vůle většiny
Škoda že Piráti ani nikdo jiný skutečně nevystoupí s prohlášením: „Podporujeme lidi, aby nechtěli pracovat.‟ Práce škodí.
Není to na první pohled zřejmé, protože práce nepochybně může být užitečná a vytváří hodnoty, které by samy od sebe bez ní nevznikly. Příliš mnoho práce ovšem znamená zbytečné drancování zdrojů a ničení životního prostředí. Součástí základního vzdělání by mělo být jak věnovat co nejméně času práci a co nejvíce užívání si jejích výsledků: k čemu ostatně práce je, pokud si jejích výsledků neužíváme?
Současná lidská civilizace trpí kultem práce. Pracujeme pro práci, jsme povinni prací, klidně i zcela neužitečnou nebo dokonce škodlivou, rituálně dokazovat, že máme právo žít. Přitom celkově lidstvo netrpí nedostatečnou produkcí, ale přílišným drancováním zdrojů, nikoliv nedostatkem vykonané práce, ale jejím přebytkem. Jestli nepřestaneme pracovat, změníme klima natolik, že v něm budoucí generace už vůbec nebudou moci žít. Lidský druh pracuje k zániku, svou prací se vyhubí.
Nouze, kterou trpí řada lidí, nemá původ v nedostatečné celkové produkci lidstva, ale ve špatném rozdělování jejích výsledků. Toto špatné rozdělování celospolečenské produkce je samozřejmě výhodné pro ty, kteří dostávají největší podíl, a ti udržují své výhody a svou moc právě pomocí kultu práce, ten jim pomáhá obhájit, že někteří dostávají příliš málo, argumentem, že si za to mohou sami, protože zřejmě příliš málo pracují. Jakékoliv přerozdělení jakýchkoliv statků na pomoc těm, kteří trpí nouzí, je podmiňováno rituálním důkazem, že si ti trpící pomoc zaslouží, tedy prací. Vyžadována je tato rituální práce samozřejmě pouze od chudých, protože bohatství bohatých je podle dogmatu kultu práce výsledkem jejich práce, tedy samo o sobě důkazem, že pracují, a tedy že si zaslouží žít; naopak chudoba chudých ukazuje na jejich lenost, na to, že nepracují, a proto nejsou hodni života. Všeobecně přijímána je představa spravedlnosti, která znamená, že člověk dostane tím více všelikých statků, čím více pracuje, a spolu s ní i dogma, že tato spravedlnost skutečně vládne světu a bohatství bohatých je skutečně spravedlivou odměnou za jejich pilnou práci.
Poukazovat na zjevný nepoměr v majetku bohatých a chudých a zpochybňovat, že bohatí vážně pracují tolikanásobně víc než chudí, je považováno za kacířství. Práce má předcházet bohatství, proto bohatství je výsledkem předchozí práce, bohatí tedy zřejmě pracovali nejen velmi usilovně, ale také velmi dlouho, možná od dětství, zatímco chudí se flákali na školách, nebo možná spíš pilným studiem prestižních škol, zatímco ti nejchudší se flákali pro hrst dolarů jako dětští dělníci v kobaltových dolech. Mnohé velké majetky jsou výsledkem pilné práce celých generací, což je rovněž správné, protože rodiče přece mají právo zajistit své děti. Rozdíl v bohatství rodičů nijak neodporuje dogmatu o rovných šancích, protože chudí rodiče měli rovné šance pilnou prací zbohatnout a zajistit své děti tak jako bohatí rodiče, a kam bychom bez sociálního darwinismu přišli? Ještě bychom mohli zdegenerovat, až by se v budoucích generacích rozlezly geny odpadlíků od víry ve všespásnou práci, spravedlivé bohatství a rovné šance.
Logiku „Kolik práce, tolik bohatství,‟ musíme obrátit: „Kolik bohatství, tolik práce.‟
Abychom vůbec přežili jako druh, musíme omezit celkovou práci jen na tu nejnutnější pro naše přežití. Výsledky této práce si musíme bezpodmínečně rozdělit tak, abychom přežili všichni; jakékoliv rozdíly mezi lepšími a horšími lidmi je přípustné dělat až při rozdělování zbytných statků, těch, které nejsou nutné k životu, a jejichž tvorbu bychom stejně měli omezit na minimum. Spravedlnost musíme pak zajistit spíše než rozdělováním bohatství rozdělováním práce — rozdělit si co nejspravedlivěji tu práci, kterou je pro přežití nás všech potřeba udělat.
Je zjevné, že z celkových výsledků práce lidstva mají jednotliví lidé tím větší užitek, čím větší vlastní majetek; aspoň zatím, dokud rozdělování výsledků práce radikálně nezměníme. Spravedlivé by tudíž bylo, abychom i množství práce odváděli úměrně množství svého majetku.
Přitom i můj majetek, jakkoliv podle výsledků výzkumu „Rozděleni svobodou‟ prý patřím k nejbohatší třídě, je naprosto nesouměřitelný s majetky těch nejlepších z nás, jako byl Petr Kelner a jsou Andrej Babiš, Zdeněk Bakala, Daniel Křetísnký nebo Pavel Tykač. Celý můj majetek, včetně družstevního bytu, jehož cenu nafukuje bublina trhu s nemovitostmi, jen tak tak přeleze hranici dvou milionů, nad kterou podle našich sociologů začíná ta moje nejbohatší třída, zajištěná střední. Vůbec se mě neptali, jestli náhodou nevlastním majetek v hodnotě více než dvaceti nebo dokonce svou set milionů, natož zda nejsem miliardář, a pak se divili, že jejich výzkum neodhalil žádnou elitu. Takže mám vědecky potvrzeno, že patřím k nejbohatším Čechům, přestože je můj majetek nekolik tisíc krát menší než majetky oligarchů — a co z toho vyplývá pro práci, jakou bych měl správně a spravedlivě vykonávat?
Dejme tomu, že Andrej Babiš nelže, když Marek Prchal tvrdí, že spí nanejvýš náhodou, věřme českému premiérovi, že pracuje, samozřejmě pro dobro nás všech (s výjimkou nepřizpůsobivých, kteří odmítají pracovat) 24 hodin denně 7 dní v týdnu. Je zbytečné násobit 7x24 (168), pořád to po vydělení tisíci, natož pak několika tisíci, nebude ani jedna hodina týdně. I kdybych tedy pracoval jen jedinou hodinu denně, samozřejmě pouze v pracovní dny, ba dokonce kdybych za pracovní den, kdy si odpracuji svou hodinku a chci mít padla, prohlásil pouze pondělí, pořád budu v poměru ke svému majetku — a tím i ke svému podílu na výsledcích celospolečenské práce — pracovat nepoměrně více než kterýkoliv oligarcha.
Od lidí, kteří nevlastní vůbec nic, nemá naprosto žádný smysl požadovat vůbec žádnou práci.
Z diskusních příspěvků pana Macháčku mívám pokaždé ohromnou radost. Obvykle o to větší, oč je příspěvek pana Macháčka delší. Za to bych mu chtěl moc a moc poděkovat.
Pokaždé mne potěší, jak pan Macháček umí pravdivě a do hloubky vystihnout podstatu bolestných společenských jevů. Zároveň dokáže jednoznačně pojmenovat jejich příčiny a z nich vyvodit způsoby nápravy. To vše velmi srozumitelně bez zatemňujícího filozofování.
U tématu výdělečné práce se to panu Macháčkovi povedlo také.
Dovolil bych si však malý doplněk, který komentář pana Macháčka sice neuvádí, ale lze jej z něho odvodit.
Je paradoxní, že když už se tolik pracuje, co všechno je v desolátním stavu a potřebuje důkladné opravy a pořádnou údržbu. Stačí vyjít ven a už na nás křičí všechno, co potřebuje natřít, volá na nás plevel rostoucí na chodnících i rozpadávající se baráky v každé vesnici i ulicích měst. Ani ten pořádek kolem popelnic nejsme schopni udržet.
Není snad u nás ničeho více, než práce, kterou je třeba vykonat. (Možná, že ale je ještě více oné práce pro práci, která je k ničemu, nebo dokonce ničí. Např. věčné sezení ohromné části lidí u počítačů.) Jenže to všechno jsou práce, na nichž bohatí nezbohatnou, takže se prostě nedělají…. A proto naše okolí vypadá tak nevábně, lidé bez domova nemají kde složit hlavu. To, co člověk k důstojnému životu opravdu potřebuje, pak buď není nebo je nesmírně drahé.
Zkrátka děláme to, co potřeba není a co opravdu potřeba je, to buď neděláme vůbec, nebo to děláme proto, abychom s tím následně spekulovali (např. výstavba bytů).
Jaké je řešení? Stále stejné: láska k druhému člověku a idea služby.
Jiří Vyleťal