Řecko změnilo Evropu

Jakub Patočka

I když se prozatím zdá, že „řecké jaro“ rozdrtila neoliberální technokracie, hra zůstala otevřená. Řekům se podařilo změnit Evropu: ukázali ji v novém, znepokojivém světle, jež nutí znova promýšlet věci, jež jsme mylně měli za samozřejmé.

Když po volbách na počátku roku převzala vládu v Řecku Syriza, mnozí příznivci sociální a ekologické demokracie to vítali s nadšeným očekáváním. „Změní Řecko Evropu?“ kladla se otázka. Po půlroce čím dál napjatějších očekávání na ni už můžeme dát odpověď: Řecko Evropu změnilo, i když docela jinak, než jsme doufali.

Způsob, jakým politické struktury Evropské unie na ose Frankfurt-Brusel-Berlín zatočily s řeckými sny o jiné politice, ještě po týdnu šokuje. Financial Times psaly o „ukřižování“ Tsiprase, řecký předseda vlády byl popisován jako „zpráskaný pes“ (Guardian), a způsob jednání s ním se charakterizoval též jako „mentální waterboarding“ (BBC). To se opravdu stalo v roce 2015 v Evropské unii, o níž jsme doposud smýšleli jako o nejslibnějším politickém útvaru v současném světě.

Snad ještě překvapivější nežli výsledek jednání, byl právě způsob, jímž se vedla. Paul Krugman v NY Times napsal, že i kdyby Tsiprase představitelé zbylých zemí eurozóny nenáviděli, opatření, která Řecku vnutili, jsou z ekonomického hlediska „čirým šílenstvím“ a lze je vysvětlit jen pomstychtivostí. Počínání Merkelové a spol. označil za „zabíjení evropského projektu“.

Německý komentátor Financial Times Wolfgang Münchau šel ještě dál, když napsal, že způsob zacházení EU s Řeckem nás nutí nově promyslet mnohé z toho, v co jsme v Evropě věřili a co jsme brali za samozřejmé. Bohužel, musíme mu dát za pravdu, že Evropská unie chováním k Řecku ohrozila své postavení civilizačního etalonu, ba svou existenci jako takovou.

Jakkoli jsou paralely mezi Brežněvem a Merkelovou samozřejmě principiálně přitažené za vlasy, racionální jádro nepostrádají tak docela. Sledovali jsme nemilosrdné drcení pokusu o vykročení směrem k principiální politické alternativě vůči současné nefunkční, finančními zájmy podvázané imitaci demokracie, pokusu o sloučení demokracie a socialismu.

V tom se snažení Syrizy — přinejmenším svou aspirací — podobalo snaze československých reformátorů v roce 1968 či Allendeho Chile o pět let později. Společné budou mít i to, že nemohou — přinejmenším prozatím — ukázat, k čemu by dospěly.

A ještě je tu jedna podobnost: k hrubé síle se uchylují zpravidla ti, kdo jsou argumentačně v koncích. Vždy se ale nakonec obrátila vůči tomu, kdo ji vykonával. Špatně skončilo sovětské impérium, špatně skončily latinskoamerické pravicové diktatury a špatně skončí i pokus o sjednocování Evropy na neoliberální ideologii míšené s ne zcela zbytkovými rezidui snění o německé hegemonii. Evropa se změní.

České ornamenty: kdo myslí jinak, chce zničit Evropu. A ne RVHP?

Půvabnou ilustraci bezvýchodnosti obhajoby současné v Evropě i u nás dominantní pozice poskytl Martin M. Šimečka v Respektu, když se svěřil, že mnohem raději čte inspirativní levicové myslitele, poněvadž pravice je myšlenkově sterilní (Respekt je v tomto směru výkladní skříní), ale — poněvadž Evropská unie je v jeho očích projektem nerozlučně spjatým s neoliberalismem — měla by ona intelektuálně podnětná levice konečně vyjít s pravdou ven a jasně povědět, zda hodlá pro své ideje Evropskou unii zničit.

Odpovídat na otázku málokdy bývá snazší. Začněme tím, že například ještě Francois Mitterand ve Francii zestátňoval. Jinak řečeno: Evropská unie nebyla vždy svázána s ideou neoliberalismu, tedy s myšlenkou, že je třeba posluhovat korporacím a finančním zájmů i za cenu oslabování demokracie.

Evropská unie je starší než neoliberlismus. A jakkoli je o ní třeba dnes smýšlet zdrženlivěji než ještě před měsícem, jistě není podnikem tak neduživým, aby zasluhovala být uložena s neoliberalismem do jednoho hrobu. Věci jsou totiž přesně naopak než Martin Šimečka tvrdí ve své zoufalé snaze zabránit osobnímu koperníkovskému obratu, tak typické pro mnohé své generační souputníky, kroužící zmateně jak můry kolem světla dohořívajících ideologických předsudků z devadesátých let.

Evropskou unii opravdu nelze udržet jedině skrze příchylnost k neoliberální ortodoxii, ba právě naopak, ona je pro ni — jako intelektuálně deklasovaný, ale mocensky udržovaný politický model — největší hrozbou. Ze stejného důvodu nutně zkrachovala RVHP: vědomí předchází bytí, nikoli naopak.

Řecký postup tak naznačil Evropě cestu kudy ven, tak jako Pražské jaro ho naznačilo východnímu bloku. Zato německé, ekonomicky pošetilé, politicky zaslepené — a v lecčems bohužel též imperiálně naduté — počínání evropskou integraci ohrožuje.

Ale i kdybychom si to nemysleli, základem projektu evropské integrace byla tolerance k politické pluralitě, nikoli lpění na jakékoli ortodoxii. I v Indii mají v jednotlivých státech vlády s radikálně odlišnými politickým koncepcemi, třeba v Kerále po desetiletí vládli komunisté. Pokud nemá demokracie made in EU zvládnout ani to, co zvládá indická, nebude problém v systému?

O Evropské unii je nutné přemýšlet nově: změny jsou nutné

Přemýšlíme-li o tom, co se změnilo řeckou krizí a jejím dosavadním rozuzlením pro Evropskou unii, musíme především zaváhat nad nezpochybnitelností představy, že je jako instituce v každém případě prospěšná. Současný způsob fungování Evropské unie, který staví zájmy finančního kapitálu a korporací nad zájmy lidí, je zhola nepřijatelný.

Každého varujeme před snahou Evropskou unii bořit. Tisícero přediv společenských, politických, ekonomických a osobních sítí nelze jen tak zpřetrhat a znovu navázat. Ale evidentní je, že principiální změny jsou nutné. Papež František nedávno označil neregulovaný kapitalismus za ďáblovo lejno. Pokud se k němu Evropská unie pod vedením křesťanské demokratky Merkelové nepřestane modlit (tedy k tomu lejnu, nikoli k Františkovi), jako politický projekt zkrachuje.

×
Diskuse
July 21, 2015 v 11.37
peníze
Jakub pěkně popsal zamotanou, ale nikoli bezvýchodnou situaci EU. Řecko musíme podpořit velkoryse: Buďte s námi jsme s vámi. Cesta je jasná. Nelze měnit lidi, ale lze zdemokratizovat tvorbu peněz. Ostatní potřebné už půjde. Bude to také průzkum bojem.
JN
July 21, 2015 v 12.45
Janu Šabatovi - Jak zdemokratizovat tvorbu peněz?
"Peníze vznikají v obchodních bankách poskytnutím úvěru nebankovnímu subjektu a vznikají okamžikem, kdy banka připíše tyto peníze na účet klienta, resp. z úvěrového účtu zaplatí za klienta jinému nebankovnímu subjektu." (Černohorský, Teplý: Základy financí, str. 63-64)
Stručně řečeno, peníze vznikají Z NIČEHO tím, že se příslušná cifra připíše na úvěrový účet klienta. Jak tedy tuto tvorbu peněz zdemokratizovat? Snad jen vznikem lokálních alternativních měn, které budou fungovat na základě úplně jiných pravidel.
July 21, 2015 v 19.18
"Tsipras prokazuje neobyčejný talent"
Talent k čemu? Tsipras nepochybně dokáže v neobyčejné míře získávat politickou podporu ve své zemi pro cokoliv, co zatím udělal. Dokázal ještě něco jiného? Těžko si představit někoho, kdo by prokázal ještě menší talent k vyjednávání s EU činiteli, hůř to pro Řecko snad ani dopadnout nemohlo.
July 22, 2015 v 0.00
Tsiprasův krok vzad
Pokud bychom přirovnávali situaci v Řecku ke hře, tak se teprve vyjasňuje, podle jakých pravidel se ve skutečnosti hraje. Zdá se, že jiná pravidla byla deklarována a trochu jiná fungovala v praxi. Na co všechno má Tsipras talent se teprve uvidí. Ale už dnes je jasné, že pokud má euro dále fungovat delší dobu, je nutné stanovit jasná pravidla a hlavně vyžadovat jejich dodržování. S Řeckem nebo bez něho.

Syriza udělala krok vzad, protože ani nic jiného nebylo možné. Mnohé z těch navrhovaných reforem by se stejně musely provést. Při větší servilitě mohly jít některé věci rychleji a bez ostrých výměn názorů a bylo možné dosáhnou o něco nepatrně lepších podmínek. Ale možná právě že ta diskuze je z hlediska budoucnosti výhrou, pokud pravdu mají ti, kteří v pokračování současných metod řešení vidí i v tom nejlepším případě pouhou cestu v kruhu. Teprve čas ukáže, jestli se najde i nějaký způsob pro kroky vpřed.

A také jde o to, jestli se ze situace v Řecku dokáže včas poučit Podemos v přípravě na volby a případně i na to, kdyby španělské volby přinesly řecký výsledek.
MP
July 22, 2015 v 22.05
J. Patočka dospěl ke stejným závěrům jako já
a druhé straně si myslím, že pokud španělské volby nedopadnou pro alternatiu vůči neoliberalismus dobře a pokud se zároveň ekonomická situace v Řecku do podzimu stabilizuje (což je téměř jisté), pak by měl Tsipras odstoupit.

Neoliberální politiku může dělat v Řecku jakýkoli "protektor", na to je Syrizy škoda.

A poselství je jasné: energii bude třeba vložit do budování celoevropské alternativy vůči neoliberalismu - a k tomu účelu bude třeba sestavit širokou, avšak odhodlanou koalici. Socdem mají poslední šanci se k ní připojit, jinak je čekají už jen hořké a ostudné konce.
MP
July 22, 2015 v 22.12
P. Kolaříku,
mezi Putinem a Merkelovou se Schäublem žádný velký rozdíl není.

Buď humanista jste, nebo nejste. Když odsuzujete Putina za porušování kdejakých práv, musíte odsuzovat i současné evropské mocipány, kteří flagrantně porušují demokratické principy a lidská práva, totiž ta sociální práva Řeků.

Pokud vidíte lidové hnutí v Majdanu, musíte jej vidět i v Syrize a řeckém referendu.

A pokud jste katolík, měl byste stát za svým papežem Františkem, který má jasné sympatie pro Tsiprase a který zřetelně odsuzuje ideje, jimiž se ohání Schäuble.
MP
July 22, 2015 v 22.37
Pavlovi Kolaříkovi
Máte pravdu, Putinovi rozumím. Odporná imperiální politika, ale má jasné cíle a volí racionální prostředky, jak jich dosáhnout. Merkelové nerozumíme, ubohá politika že dne na den, snaha v Evropě rozhodovat a zároveň neschopnost převzít odpovědnost.
A jinak je to Vaše manichejské vidění politiky už poněkud nudné.
MP
July 23, 2015 v 9.28
P. Kolaříku,
pokud a dokud nepochopíte, že nejde o Putina ani o Merkelovou, nýbrž v prvé řadě o lidi, o běžné Řeky, Ukrajince či Rusy, budete se čím dál více vzdalovat od pravdy i od toho lepšího, co ve vaší církvi je a co představuje papež František...
JP
July 23, 2015 v 14.18
Pane Nusharte, v rámci jiné diskuse jsem už uvedl, že ta představa, jako by peníze vznikaly prostě a jednoduše v bance, poskytnutím úvěru, tedy "z ničeho", je fakticky zcela nesmyslná. Může to tak sice stát v učebnicích financí - ale jenom proto, že ty se omezují na čistě jevovou stránku věci.

Opakuji ještě jednou: peníze jsou - nakolik vůbec mají a mohou plnit svou základní funkci - reprezentanty r e á l n ý c h h o d n o t.

Jestliže se tedy chce uvažovat o tom, jak "demokratizovat tvorbu peněz", pak by tedy napřed bylo nutno uvažovat o tom, jakým způsobem je možno "demokratizovat hodnoty" - totiž hodnoty tržní. Neboť právě na trhu (a nikoli v bankách) se rozhoduje o tom, jaké hodnoty jsou kterým produktům v dané chvíli přiznávány jako platné, reálné.

No a v takovém případě by se nutně zjistilo, že prostor pro nějakou "demokratizaci" je tady krajně malý. Trh je trh, a ten si nedá poroučet. Do jisté míry je možno ho regulovat - ale to je všechno.

Jedinou skutečnou alternativou by bylo vymyslet model netržní ekonomiky. Anebo - takové tržní ekonomiky, která má per se humánní (tedy: "demokratický") charakter.

----------------------------------------

Ještě poznámka k Podemos: podle posledních zpráv se Podemos štěpí stejně tak jako řecká Syriza: na tábor radikálních fundamentalistů, a na tábor těch, kteří přece jenom do jisté míry dokáží vnímat a respektovat reality tržní ekonomiky.
July 24, 2015 v 11.51
Se zpožděním
Máte pravdu pane Nusharte. Peníze vznikají v obchodních bankách z ničeho, formou dluhu. Banky tedy mají monopol, který můžeme politicky narušit. Je to jen náš nástroj. Je tedy nesmyslné, podrobovat se jejich diktátu, respektive nechat se mocensky manipulovat malou skupinou bankéřů. Politicky je možné zákonem jejich tvorbu delegovat také na občany a omezit tak jejich moc. O tom jak, jsem psal už několikrát. Dohledáte přes rubriku všichni autoři.
Je to úkol sociální demokracie, kterou kritizují za ideovou vyprázdněnost. Je jejím úkolem, aby tuto změnu do praxe zabudovala.
Lokální měny mohou být jenom doplňkem (jako třeba ve Švýcarsku).
Je to na nás.
August 22, 2015 v 14.26
Názory ukázkově bolševické…
Pane Kolaříku píšete: »Od té doby už víme i u nás, kdo je kdo.«

Žádný kontext vám nedochází?

Je smutné, že místo hledání lepšího světa jste se rozhodl mít názor již provždy hotový. A pokud nechápete Putina, komu tedy rád nasloucháte? Existuje někdo takový?
+ Další komentáře