K lidu má blíže

Saša Uhlová

Mohutná aktivistická kampaň pro Karla Schwarzenberga spoustu lidí od volby jeho osoby odradila, nikoliv ovšem novináře: ti se do Karla zamilovali a na Hradě mají pro změnu ideálního nepřítele.

K prezidentským volbám už bylo napsáno a řečeno snad vše, tak jen pár krátkých poznámek. Zaznamenala jsem úvahu, že kampaň Karla Schwarzenberga cílila na přesvědčené. To ale není přesné. V mém okolí se řada lidí, kteří jej chtěli v druhém kole podpořit, rozhodla k volbám nejít, nebo dokonce jít a volit jeho protikandidáta. Kromě oficiální kampaně jsme totiž byli bombardování nejrůznějšími virály, emaily a prohlášeními, které měly za cíl přesvědčit nás, že se svou volbou staneme lepšími lidmi, že stojíme na té správné straně.

Naše noviny stojí v první linii boje za svobodnou novinařinu a lidská práva. Podpořte nás a přidejte se k nám!
×

Vrcholným číslem pak byla aktivistická díla, která zase posunula hranice možného o kousek dál. Vedle těžko uvěřitelné písně  Volím Karla se před kamerami z mého pohledu nenadšené voličky ztrapnili slavní rodiče, kteří věří Karlovi. Ovšem předešlé předčila Pěvecká divize Českého PEN klubu (snad jako vděk současné vládě za přihozené dotace) a píseň „Kníže má k lidu blíže“ si našla cestu i do mé domácnosti, kde zlidověla a zpíváme jí v mnoha variantách. Existuje i ve verzi s klipem.

Nadšení sběratelé předvolebních trapností mohou shlédnout i klip Který Karel od Karla Strachoty, nebo „autentické“ video z Moravy.

A tak by se dalo pokračovat ještě docela dlouho. Mnozí moji přátelé se nedokázali přemoci k tomu, aby podporovali zjevný kult osobnosti. Prostě to „nedali“, abych použila výrazu zpěvavé Bereniky. Chápu, že se to jeví jako téma podružné vedle velké politiky, ale ledacos to vypovídá přinejmenším o části české společnosti.

A co na to novináři, kteří by vedle důkladnějších a pomalejších sociologů a antropologů měli reflektovat dění ve společnosti? Když jsem se ocitla v místnosti v pražské Lucerně, kam měli přístup téměř výhradně novináři, bylo tam velice smutno. Občas i nějaká ta slzička ukápla. Ale když dorazil Karel Schwarzenberg, propukli nestranní novináři, kteří prý ještě před třemi týdny povětšinou nevěděli, koho budou volit, v jásot. Skandovali Karel, Karel a tleskali. Bylo to dojemné, taky mě to rozplakalo (bez ironie), přesto jsem to vnímala jako nepatřičné.

Nakonec jsem nevěděla, jaký výsledek by býval pro českou společnost, její vývoj a sociální soudržnost (zjevně dost narušenou) lepší. Na obou výsledcích se dají najít pozitiva a negativa. Jedno velké negativum mě ale napadá v souvislosti s neskrývaným fanděním poraženému Karlu Schwarzenberovi. Čeští novináři mají teď na Hradě novou hračku. Člověka, kterého mohou nesnášet, kterého se mohou bát a projektovat do něj vše negativní. A to jim může brát čas a sílu věnovat se podstatnějším záležitostem, než je český prezident.

    Diskuse
    RS
    January 30, 2013 v 20.44
    Knížecí kampaň jako cibule
    Analytičtější pohled na knížecí kampaň mi připomíná loupání shnilé cibule. Vrchní vrstva byla to, co popisuje Saša Uhlová, a už to samozřejmě muselo odpudit spoustu lidí.
    Ale pokud jste si dokázali tuto záplavu trapností odmyslet a podívali se na další vrstvu, dozvěděli jste se od lidí, kteří si asi sami nepřipadají jako šašci, že pan kníže je představitelem či zárukou "změny", že symbolizuje "boj proti korupci", či dokonce že je symbolem jakési "revolty". Konečně Petr Pithart (od něj mne to mrzí asi nejvíc) tvrdil, že kníže bude respektovat ústavu a zákony.
    Ano, pokud jste pár minulých let strávili na Měsíci či v Antarktidě bez spojení s domovem, muselo vás to oslovit. Ale pokud jste žili v této zemi, sledovali veřejné dění a disponujete minimální potřebnou inteligencí, museli jste nad těmito argumenty přinejmenším významně zdvihnout obočí, jak by řekl Václav Klaus.
    Nemám nikomu za zlé, pokud v 2. kole volil "Karla" jako menší zlo. Ale nechápu jeho adoraci jako dobrého kandidáta prezidenta.
    JJ
    January 31, 2013 v 10.22
    Ktery Karel?
    Ten Karel Strachota je ten samy Karel Strachota z CvT, ktery stoji za projektem Volby nanecisto? Ono uz ted jsou ty "vzdelavaci" akce CvT celkem pochybne, po teto traparne by to opravdu meli zabalit...
    PL
    January 31, 2013 v 10.39
    Náhodou je naopak třeba ocenit, že v každém z těch předložených ukázek videí si ze sebe autoři dokázali udělat legraci... ...teda až na ten zmýlený a trapně zbytečný pokus parodovat (nepoznanou) sebeironii původních autorů - no ale kdo z nás občas nepřestřelil, jaksi, že..

    Kdy budou další volby? Aby lid dlouho nepostrádal hry.
    January 31, 2013 v 18.15
    Postmoderna Schwarzenbergovy kampaně.
    Na podporu K.S. bylo spoustu klipů, které mě pobavily, byly opravdu vynalézavé a vtipné. Ovšem třeba pro cizince by z nich asi nebylo jasné, zda jsou pro něj, proti němu nebo si z celé volby dělají srandu.

    To by nevadilo, kdyby ovšem pro jejich autory nebyl cizincem každý, kdo není sžitý s pražským kullturním prostředím. Tu ironii na druhou, přiznanou trapnost, která tím už není trapná atd, tak to spousta lidí, kteří málo platné také mají volební právo, prostě nebere.
    JK
    January 31, 2013 v 20.1
    Nevkus versus lži a xenofobie
    Hmmm... Tak na jedné straně máme podomácku natočená fanouškovská videa, které paní Uhlové připadají trapná a kýčovitá, jinému (jako třeba mně) docela roztomilá, ale v každém případě to byly amatérské počiny nadšenců, kteří za nic z toho neviděli ani korunu; na druhou stranu centrálně organizovanou kampaň plnou xenofobie a prokazatelných, opakovaně vyvrácených lží, zakončenou neuvěřitelným inzerátem zadaným bývalým důstojníkem STB.
    V souboji špatného vkusu s estébáckou špínou jsem rozhodně na straně toho špatného vkusu.
    PL
    February 1, 2013 v 1.25
    Souhlasím s Vámi, pan Jiří Kubičko, přiznaná trapnost vlastně nemusí být trapná. Modelově vyjádřeno: -1+1=0. Není 0 trochu málo s ohledem na skutečnost, že čas věnovaný sledování, sdílení a propagaci těch (údajně amatérských - smělý předpoklad) videí se od nulové hodnoty značně vzdaluje? Informační přínos těch osobních svědectví o kandidátovi byl podle mého takový "přes kopírák", takže ve větší míře to na mě působilo jako sebeprezentace vystupujících. K umělecké hodnotě se vyjadřovat nebudu, od toho jsou povolanější.
    February 1, 2013 v 12.34
    "spousta lidí, kteří málo platné také mají volební právo", inu i vy, pane Kubičko, málo platné, máte také volební právo.
    Výraz "estébácká špína", pane Konvalinko, by chtěl rozvinout. Je dle vás něco takového, jako když pár hodin před volbami vystoupí Václav Havel v televizi a národu vysvětlí, že Bartončík je estébák?
    KS neměl centrálně organizovanou kampaň, jako MZ?
    JJ
    February 1, 2013 v 12.52
    Lzi v kampani
    Casto ctu a slysim, ze Zeman vyhral diky lzive kampani... Docela by mne zajimalo (a prekvapuje mne, ze jsem na to dosud nikde nenarazil), jaky vztah maji tito lide ke Kubiceho zprave...
    Mozna by bylo zajimave zkusit najit i nejaky vztah mezi jednotlivymi Kubiceho "podezrenimi" a Zemanovymi "lzemi"...
    MT
    February 1, 2013 v 15.39

    Onen neuvěřitelný estebácký inzerát je akce Zemanova týmu, pane Konvalinko?

    Jak to víte?

    Jo, že to odpovídá zásadě cui prodest, cui bono, v čí prospěch ... ?

    To má být důkaz?

    A vůbec - bylo to v Zemanův prospěch ?

    Zeman měl navrch - stál vůbec o to přepálit útoky na Schw.?


    February 1, 2013 v 22.29
    Čím dál tím víc se mi zdá, že voliči Schwarzenberga a voliči Zemana, nevolili pouze jednoho ze dvou možných kandidátů, případně proti jednomu z těch dvou, ale že se tou volbou prostě zařadili do jednoho z voličských táborů (třetím táborem jsou programoví nevoliči). Tyto tábory se ovšem neliší pravo-levo-středovou orientací, nýbrž něčím úplně jiným, zatím ještě tak docela nevím, čím vlastně. Že by odlišným způsobem myšlení?
    + Další komentáře