Potopa vyplavila nepěkný obraz mnoha z nás: zbabělci a obludy
Radek KubalaČeská debata o povodních se vyhýbá tématu klimatické krize. V ostatních zasažených zemích je však spojování povodní a změn klimatu v jádru celé diskuze. Vinu nesou zbabělí politici a služebníci fosilní oligarchie v médiích.
Co mají společného představitelé Rumunska, Polska, Rakouska a Německa se zástupci České republiky? Ačkoli všechny uvedené země v posledních dnech postihly ve větší či menší míře drastické povodně, z reakcí se zdá, že Češi žijí na nějaké jiné planetě. Zatímco ve všech ostatních státech se o velké vodě mluví naléhavě v kontextu klimatické krize, Česká republika zůstává opět jakoby realitou nedotčená.
Tragický obraz tuzemské debaty o povodních formuje zbabělost i těch sympatičtějších politiků, nemístná opatrnost většiny vědců a kolorit dotvářejí přímo obludná vyjádření některých jedinců — zpravidla pracovníků médií vydávaných českou fosilní oligarchií.
Zatímco tragické záplavy jasně klade do kontextu klimatické krize rumunský prezident Klaus Iohannis, rakouský prezident Alexander Van der Bellen, německý vicekancléř Robert Habeck, ale i kompletní polský mainstream (viz zde, zde nebo zde), zůstává česká debata klasicky mimo realitu. Konkurovat v ignorantství nám mohou snad jen Slováci.
Podobné vyjádření jako u zahraničních politiků, propojující povodně se změnami klimatu, byste nenašli u žádného z tuzemských politiků. Přitom už od samotného počátku výzkumu dopadů člověka na klima vědci jednoznačně říkají, že větší četnost i intenzita záplav je jedním z průvodních jevů rapidně narůstajících klimatických změn. O tom není potřeba diskutovat nebo to zpochybňovat, jedná se o dobře zdokumentovaný jev, kterému vědci věnovali tisíce stran popsaných výsledky exaktních měření a výzkumů.
I náš starý pan farář už kdysi dávno říkával, že za povodně může satan Kapitalismus, dědičný hřích (vypouštění kysličníku uhličitého) a taky to, že pořád na všechno prdíme.
A že kdyby se Noe choval jako my, tak už tu dneska nejsme.
Zapšklý konzervatismus je tedy ve skutečnosti velmi moudrý, jen se vyjadřuje v jiných obrazech, ale ty jiné obrazy jsou si podobné jako vejce vejci.