Spojení Dospivy s Pražákem ohrožuje demokracii. Přitom se o tom skoro nemluví
Radek KubalaDospiva s Pražákem plánují spojení svých mediálních domů a vytvoření největší mediální skupiny u nás. MAFRA a VLM by společně ovládly polovinu mediálního trhu. Oligarchizace médií vstupuje do nové fáze. Politici i občanská společnost mlčí.
Mediální studia a žurnalistiku jsem studoval v době, kdy vydavatelství MAFRA kupoval Andrej Babiš. Náš učitel Jaromír Volek tehdy prozíravě předpovídal, že hlavním motivem nákupu médií majitelem Agrofertu nebylo, aby o něm média psala hezky, ale aby o něm nepsala vůbec. Tehdy ještě oligarcha aspirující na politickou pozici zkrátka potřeboval klid na práci, aby na něj média během jeho uchopení moci nevytahovala prohřešky z minulosti.
Díky činnosti nezávislých a menších médií, mezi nimi i Deníku Referendum, některé Babišovy kauzy přece jen vypluly na povrch. Nicméně důvody, proč oligarchové nakupují média, jsou stále stejná — i pokud zrovna nechtějí prorazit v politice. Média nastavují agendu toho, o čem se ve společnosti mluví — a proto je mnohem důležitější vnímat to, o čem se v nich nepíše.