Hunger Games zase za rok. Přijímačky na střední jsou nepřijatelně exkluzivní

Dalibor Levíček

Zprovoznění elektronického systému přijímaček na střední školy není velkou výhrou. Už koncept přijímacího řízení je totiž v řadě ohledů zcela nevhodný. Ministerstvo ho musí reformovat a kraje rozšířit nabídku všeobecného středního vzdělání.

V Evropské unii získává všeobecné střední vzdělání podle dat Eurostatu více než polovina mladých lidí, v České republice je to jen třicet procent. Foto Bratislavský kraj (BSK), Flickr

Rodiny skoro sta tisíce dětí mají za sebou první kolo přijímaček na střední školy. Většina novinových zpráv zdůraznila vysoké procento úspěšných uchazečů a uchazeček a nový digitalizovaný systém přihlášek. Optimistický pohled však zastírá jak neštěstí konkrétních dětí, kterým jsme vzdělání upřeli, tak zásadní problematičnost samotné soutěže o vzdělání.

Napříč zemí se v prvním kole nedostalo na školu asi šest tisíc dětí z necelého statisíce. To zní jako přijatelný výsledek, dokud si neuvědomíme, že jde o budoucnost konkrétních mladých lidí — celou čtvrtinu nepřijatých přitom tvoří děti z Prahy. Tam se v prvním kole na školu nedostal každý šestý člověk. Je to zjevná nespravedlnost, plýtvání potenciálem mladých lidí a naprosto iracionální nastavení systému, který nutí děti vést mezi sebou nelítostnou vyřazovací bitvu o základní právo: právo na vzdělání.

Přijímačky by vůbec neměly být

Na současném nastavení toho, kdo a kde bude moci studovat, je špatně celá řada aspektů, které společně tvoří systém nepřátelský ke všem: nejvíc ovšem k dětem z neprivilegovaného prostředí.

Za nelítostnou vyřazovací soutěží přijímacích zkoušek leží další úskalí: studující nemají tušení, jaká povolání budou vykonávat za pět, deset či dvacet let. Čím užší specializaci budou dnešní deváťáci mít, tím hůř se jim bude měnit kvalifikace a vyjednávat o pracovních podmínkách. V Evropské unii získává všeobecné střední vzdělání podle dat Eurostatu více než polovina mladých lidí, v České republice je to jen třicet procent.

×
Diskuse
VV
June 6, 2024 v 5.10
Přijímačky, všeobecné vzdělávání a životní perspektivy

Jako obvykle - proběhly přijímačky a vyrojily se "chytré komentáře", které zdůrazňují, že potřebujeme více všeobecného vzdělávání, přijímačky netestují požadované znalosti, děti ze sociálně méně podnětného prostředí nemají šanci. Drtivá většina komentářů nevychází z žádných relevantních dat, ale přání autorů.

1) Střední odborné školy mají minimálně poloviční složku všeobecného vzdělávání, v prvních ročnících spíše větší, v posledních menší. Tudíž do značné míry všeobecné vzdělávání poskytují.

2) Žáci ze sociálně méně podnětného prostředí mají smůlu na sociální systém, ne na školství - jejich rodiny vzdělávání nevěří, protože na dosažení vysokoškolského vzdělání musí studovat přes deset, spíše patnáct let a to jim sociální (ne vzdělávací) systém moc neumožňuje!

3) Všeobecně vidím, že ten ročník, který měl dva roky distanční výuku před přechodem na střední školu (8. a 9. třída), má největší problémy - učit se, zapojit se aktivně do vzdělávání, komunikovat s vrstevníky. A nemá žádné pevné základy, které žáci získávají opakováním před přijímačkami. Takže i to, že přijímačky netestují to, co mají, není pro mne úplně srozumitelné. Co mohu čekat od žáka, který neumí počítat se zlomky, neumí upravit výraz, nedokáže pochopit zadání slovní úlohy - že pochopí funkce, kombinatoriku, pravděpodobnost? Co si slibujeme od dětí, které vyjdou všeobecnou střední školu, ale nepůjdou na vysokou? Že začnou ve dvaceti objevovat řemeslo? Že po střední se budou rekvalifikovat?Jaké profese budou potřebné za deset let a o jaké profese budou mít mladí lidé zájem?

MP
June 6, 2024 v 21.36
Václavovi Votrubovi

Ad 2) To není buď anebo. Je objektivní nouze o studijní místa na školách poskytujících všeobecné vzdělání. To je selhání školství, protože poptávku dokážeme docela slušně predikovat pět let dopředu.

A důsledky toho školského selhání dopadají sice na všechny děti, ale schopnost bránit se jim jsou téměř přímo závislé na sociálním kapitálu výchozí rodiny.

Ad 3) Pane učiteli, patnáct let jsem přednášel kurs na jednom humanitním oboru. Zlomky tam po maturitě uměla tak třetina, o moderních dějinách neslyšel nikdo nic, když jsem neprozřetelně jeden problém vysvětloval pomocí veršů Františka Gellnera, se zájmem se vyptávali, kdo to je -- a informací, že o něm museli slyšet alespoň ti z nich, kteří chodili na gympl (to jest asi dvě pětiny kruhu) brali jako projev mého vzpomínkového optimismu.

Tak nesvádějte bídnou průměrnou kvalitu středního a základního školství na covid.

Mimochodem z absolventů gymnasií pokračuje ve studiu na vysoké škole setrvale přes než devadesát procent, takže probíráte spíše pseudoproblém. A v těch zbylých cca osmi procentech býval dost vysoký podíl těch, kteří by se sice bez problémů dostali na spoustu vysokých škol, ale objevili půvab řemesla nebo sociální prace. ( Pišu "býval", protože poslední solidnější výzkum, který o tomto zbytku znám, je starý spoustu let, ale pochybuji, že by se to nějak podstatně změnilo).

VV
June 7, 2024 v 0.18
Tak si jen, pane Profante,

představte, že příští rok to bude s maturanty o dost horší.

Já jsem chtěl zdůraznit, že přijímací zkoušky jsou minimem zjišťování toho, co žáci zvládají. A volat po jejich uvolnění znamená volat po snížení tohoto minima.

Zkusmo jsem se ptal současných druhaku/třeťáků, co by sami dělali, kdyby zmizel vnější tlak. Naprosté minimum řeklo, že by studovalo to, co je zajímá nebo okolo nich projde jako podnět. Většina už v šestnácti chtěla pracovat. Ale jasně, žádná sociologická studie to není.

Vlastně mi paradoxně potvrzujete, že volání po více všeobecném studiu je nesmysl. Pokud žáci před patnácti lety a během nich měli takové mezery, o jakých píšete, více míst na gymnáziích změnu nepřinese.

MP
June 7, 2024 v 10.09
Václavu Votrubovi

Otevřeně řečeno, to už je jedno.

Vždycky je to tak, že máte určitý podíl těch, kteří se s výchozí úrovní svých neznalosti dokážou vyrovnat a pak větší podíl, u kterých musí vysokoškolský přednášející počítat s tím, že se na střední nenaučili nic, co by k pochopení přednášky potřebovali.

(Existuje např. rutinní postup, jak vysvětlovat Kantovo analytické apriori -- jenom se v něm předpokládá, že auditorium ví, jaký je součet úhlů trojúhelníka. Před deseti lety jsme zjistil, že toto očekávání je mylné, ale že auditorium vesměs zná Pythagorovu větu. Dokud budou maturanti z gymnázií vědět alespoň, že trojúhelník má tři rohy, půjde ten postup pro ně upravovat.)

Jenže jsem také měl studentky a studenty, kteří přišli z učiliště s maturitou a museli se toho doučit opravdu hodně (včetně alespoň obecné češtiny) a dneska jsou to mladí postdoktorandi, kteří napsali vynikající disertace. Ano, nebylo to snad ani jedno procento z těch, které jsem učil -- ale na konci třetího semestru, kdy u mě skládali zkoušku, bych jejich potenciál ještě neodhadl (pracovitost, zvědavost a odhodlání ano, ale to nestačí) Odhadovat možnosti patnáctiletého žáka podle testu ve stresové zátěži anebo nad ním lámat hůl, protože předpokládám, že se nedokáže donaučit nerozsáhle penzum chybějící látky ze základní školy -- tu odvahu bych po podobné zkušenosti opravdu neměl.