Hladové hry o gymnázia. Změna osmiletých na čtyřletá je krokem správným směrem
Dalibor LevíčekNěkteré kraje začaly převádět osmiletá gymnázia na čtyřletá. Odpor části rodičů proti jejich rozhodnutí ukazuje na hlubší problémy středoškolského vzdělávání a na nerovnosti, které jsme si zvykli považovat za přirozené.
Když v říjnu Královéhradecký a Středočeský kraj oznámily záměr převést část kapacity z osmiletých gymnázií na čtyřletá, odpovědí byla petice za zachování „výběrové větve“ středoškolského vzdělávání. Individuální snahy rodičů zachovat výhodnější podmínky pro své děti ukazují na systémové problémy českého středního školství.
Především platí, že míst na všeobecně vzdělávacích oborech — gymnáziích a lyceích — je méně než zájemců a zájemkyň. Data dlouhodobě ukazují, že v ČR oproti ostatním zemím výrazně víc mladých lidí po základní škole nastoupí do odborného vzdělávání namísto do čím dál žádanějšího a žádoucího univerzálního.
Přede dveřmi své vysněné školy končí každý rok víc než desetina deváťáků a děváťaček — a to nebereme v úvahu taktizování s omezeným počtem přihlášek, které vede rodiny k preventivnímu omezování vzdělávacích ambic ještě před zkouškami.
Kraje tak dlouhodobě provádějí sociální inženýrství a nutí mladé lidi nastupovat na jinou školu, než jaká by odpovídala jejich vlastní volbě. Můžeme se jen domýšlet, jestli je to důsledek setrvačnosti myšlení nebo lobování místních montoven, které požadují levnou a přitom úzce specializovanou pracovní sílu. Řemeslo jistě může mít zlaté dno, ovšem řemeslo svobodně zvolené a dobrovolně provozované; nutit do něj patnáctileté žáky a žačky jde proti evropským i celosvětovým trendům.
Důsledkem tohoto nastavení jsou každoroční dlouhé Hladové hry s nelítostným koncem: rodiče platí přípravné kurzy, děti měsíce žijí v nervózním režimu blížících se zkoušek, devátá třída se místo smysluplnému vyučování věnuje drilu cermatových přijímaček — a stejně to nestačí. Tomu všemu by přitom předešlo navýšení počtu míst na gymnáziích a lyceích pro všechny, kdo o ně stojí. Navíc v situaci, kdy počet uchazečů a uchazeček v každém roce vidíme s patnáctiletým předstihem prostřednictvím demografických dat.
Počty jsou prosté: Dokud máme nedostatek míst na gymnáziích, je dobré každé z nich. Rozhodnutí převést osmileté gymnázium na čtyřleté přitom není útokem na všeobecné vzdělávání, nýbrž jeho rozšířením.
Třídění není cestou
Dalším z výrazných problémů českého školství je totiž posedlost tříděním dětí podle jejich údajných kvalit. Argumentem zastánců víceletých gymnázií — a deklarovaným smyslem jejich existence — je kvalitnější vzdělání pro nadanější výsek populačního ročníku. Jenže data a na nich založené studie takový předpoklad jednoduše nepotvrzují.
Třídění dětí na konci páté třídy nedává smysl zejména proto, že poškozuje společnost jako celek tím, že zvyšuje nerovnost a omezuje sociální mobilitu, aniž by vedlo měřitelnému zlepšení vzdělávacích výsledků. Především ale neplní svůj deklarovaný účel. Přestože dostat se na víceleté gymnázium je násobně těžší než na čtyřleté, přijímačky děti netřídí podle nadání, ale podle rodinného zázemí.
Analýza Jany Strakové provedená v českém prostředí ukazuje, že na víceletých gymnáziích nestudují nadanější děti, ale děti z rodin s vysokým socioekonomickým statusem a kulturním kapitálem. Po očištění výsledků žáků o počáteční výkon a rodinné zázemí přidaná hodnota víceletých gymnázií překvapivě není vyšší než u základních škol a následného studia na gymnáziu čtyřletém. Ke stejným závěrům (s výjimkou mírně lepších výsledků v oblasti čtenářské gramotnosti) došli i autoři a autorky novější studie pražské pedagogické fakulty.
Změřit „nadání“ deseti- nebo jedenáctiletých dětí bez faktoru rodinného prostředí navíc prostě nejde provést dobře, i kdybychom k tomu měli rozumné důvody. Vzdělanější a majetnější rodiče totiž umějí systém lépe číst, mají peníze na přípravné kurzy, rozumějí přijímacím strategiím a dokážou pro své děti vyjednat kompenzaci případných znevýhodnění v pedagogicko-psychologických poradnách. A mají nakonec i silnější společenský vliv a lepší schopnost sdělit své postoje politikům, kteří pravidla tvoří a udržují v provozu.
Komentář●Dalibor Levíček
Hunger Games zase za rok. Přijímačky na střední jsou nepřijatelně exkluzivní
Nerovné podmínky
Víceleté gymnázium tak funguje jako filtr, který rozděluje děti podle rodinného kapitálu. Petice rodičů za jejich zachování můžeme pochopit lidsky — všichni bereme ohledy na prvním místě na své děti — ale ne s ohledem na systémové nastavení kvalitního a spravedlivého vzdělání pro všechny. Místo privilegovaných institucí, kde děti z „lepších“ rodin navážou užitečné kontakty se sobě podobnými bez rušivé přítomnosti ostatních, potřebujeme podnětné prostředí pro všechny.
Český model místo toho nutí mladé lidi projít hned dvěma diskriminačními síty: velmi ranou selekcí (na víceletá gymnázia) a robustním oddělením všeobecného a odborného vzdělávání po devítce. Děti z méně vzdělaných rodin končí častěji v učebních a odborných oborech, zatímco gymnázia a lycea zůstávají doménou privilegovanějších vrstev.
V ideálním světě bychom dávno dokončili širší reformu: Postupné rušení víceletých gymnázií při posílení kvalitního všeobecného vzdělávání po deváté třídě. A proměnu odborných škol tak, aby poskytovaly pevný všeobecný základ a průchozí cesty k dalšímu studiu. V reálném světě ale kraje pracují s omezenou kapacitou škol i rozpočtů.
Převod víceletých gymnázií na čtyřletá je proto pragmatický krok správným směrem. Neřeší všechno, část vzdělávací kapacity ale vrací do věku, kde selekce deformuje sociální strukturu méně. Měli bychom je proto — dokud se náš svět víc nepřiblíží tomu ideálnímu se vzděláním dostupným pro všechny — uvítat aspoň jako dílčí posun správným směrem.
Autor vyučuje na gymnáziu.
a) Víceletá gymnázia vypovídají o krizi základního školství nejméně stejně jako o krizi školství středního, spíše více. Snaha dostat dítě na elitní školu (což mimochodem víceletá gymnázia jako celek nejsou, jen některá z nich) motivuje rodiče často méně než úsilí o to, uniknout hrozbě šikany a často opravdu nekvalitních výsledků výuky na druhém stupni ZŠ.
b) V reálném světě sice kraje pracují s omezenou kapacitou škol a rozpočtu, ale to není dobrý důvod pro rušení gymnázií-- ona jsou totiž docela levná v porovnání s přípravou na řemeslo, co má zlaté dno. A ani rozdíl mezi náklady na žáka druhém stupni základního vzdělání na základních školách a v prvních ročnících víceletých gymnázií nejsou nijak dramatické -- stačí se podívat na příslušné dokumenty MŠMT. A velmi pravděpodobně jsou ty více náklady podstatně nižší, než kolik by vyžadovalo dosažení odpovídající kvality výuky a školní atmosféry na základních školách přebírajících kapacitu nižších ročníků víceletých gymnázii (Ale tento rozdíl už z dokumentu MŠMT nevyčtete.)
Jsem zásadně proti třídění dětí v deseti nebo dvanácti letech. A jsem proti jejich třídění i v patnácti letech. V tom se s autorem článku shodnu. Jenomže toto přesvědčení mně kdysi postavilo před docela zásadní morální dilema: Mám nechat dceru na škole, které není schopna řešit šikanu a kde paní učitelka neovládá dobře počty pro sedmou třídu, ačkoliv je učí (To jest ona nejen špatně učí, ale navíc učí něco, co překvapivě neumí.) Jistě, mohu bojovat o zlepšení kvality školy, ale to dceři nepomůže a nemá smysl ji tam nechávat jako rukojmí. A když si mám vybrat, jestli utrpí soulad mého přesvědčení s mými činy nebo bude kvůli mému přesvědčení trpět moje dítě --, aniž by jedno či druhé řešení bezprostředně prospělo či uškodilo někomu třetímu --, je to sice morální dilema, ale nepřipadám si jako sobec, pokud dám přednost zájmu dcery. A co je podstatně důležitější, jednám v takovém případě podle rozšířené žité normy, řečeno sociologicky: Rodiče disponující vyšším sociálním a vzdělanostním kapitálem v takové situaci budou většinově volit dobře uvážený zájem svého dítěte před čistotou krásné duše (nikoliv před obecným zájmem, protože jejich rozhodnutí na existenci či neexistenci víceletých gymnázii v krátkodobém horizontu nic nezmění).
Rušením víceletých gymnázií si tak přidají radní -- kromě nepřátelství dotčených rodičů -- nanejvýš pořizují v e svém kraji jednu selekci navíc: Na víceletá gymnázia budou odcházet jen děti těch, kteří si mohou dovolit platit školné --,resp. těch, kteří se budou ochotní uskromnit a zadlužit, aby to dětem zaplatili (opět zkušenost rodiče, když se jiné mé dítě nedostalo na veřejné gymnázium, mělo na dobrém soukromém gymnáziu dost spolužáků, pro jejichž rodiče bylo školné hodně bolestivá položka rodinného rozpočtu, nikoliv záležitost toho, že si odřeknu dvě dražší dovolené a auto vyměním o dva roky později).
Řešení musí začít z opačné strany. Nepředstavují ho spektakulární gesta radních rušících víceletá gymnázia, ale tvrdá práce na záchraně druhého stupně základních škol a výhledově vytváření institučně propustného vzdělávání přibližně od sedmé třídy do maturity. To ovšem už není záležitost krajů, ale státní politiky -- a v reálném světě to znamená navýšení výdajů na školství (ovšem nejspíše by to navýšení nebylo vyšší než náklady současných spontánních předčasných ukončení vzdělávání ve středním odborném školství).
Abych jen nekritizoval, uvedu řešení, které opravdu pomáhá potlačit víceletá gymnázia. Jmenuje se Svět vzdělání, funguje pod egidou Tomáše Blumensteina, krajského politika ODS. Na základní škole nabízí placené semináře z matematiky, angličtiny a tu a tam něčeho jiného. Školy ochotně rozdělují děti na ty, jejichž rodiče si mohou tuto placenou výuku dovolit a zřizují pro ně separátní třídy -- a ty ostatní, jejichž rodiče na to nemají.
Školní inspekce to shledala podle zákona -- i když nutno říci nenadšeně -- a pokud byste snad přirovnali ředitele/ku školy participující na takto kreativní edukační nabídce k samici hospodářského zvířete neprávem považovaného za bezcharakterní a ničeho se neštítící, nejspíše Vás bude žalovat.