Přinesla nám digitalizace lepší přijímačky na střední školy?
Petr ChalušSoučasný systém přijímacích zkoušek na střední školy je nespravedlivý a nehumánní. Dětem ničí psychiku i život a uspějí v něm jen ti, kdo se mohou opřít o finance a sociální kapitál svých rodičů.
V letošním roce ministerstvo školství vytvořilo nový systém přijímacích zkoušek na střední školy. Velkou výhodou digitalizace je snížení administrativy, větší dostupnost informací o přijímacím řízení, stejně jako rychlejší informace o výsledcích. Problém však je, že nový systém nejen nepomohl ke snížení nerovností ve vzdělávání, ale dokonce částečně zvýšil riziko jejich prohlubování.
Součástí přijímaček zůstává soutěž o co nejvíce bodů z jednotného státního přijímacího testu z matematiky a českého jazyka. Algoritmus, který je součástí digitalizace procesu, působí jako spravedlivý stroj, jenže pracuje s „nespravedlivými“ daty. Navíc data se stávají dostupnější a je možné je analyzovat, což přináší výhody těm, kteří si mohou koupit lepší analýzy dat.
Jaké tři školy do přihlášky napsat? Jaký je zájem o jakou školu? Jaké jsou predikce, kolik žáků se kam přihlásí? Nový systém mimo jiné vytvořil velkou národní strategickou hru, kde se hraje o to, jak nejlépe postupovat, aby se žák dostal na co nejlepší školu. V této hře vyhrává ten, kdo má vysoce pokročilé schopnosti analyzovat data nebo hodně peněz si tyto služby zaplatit.
Už tak dost velký podnikatelský sektor navázaný na přijímací zkoušky se neomezuje jen na prodej pomoci s přípravou na státní testy, ale rozšiřuje se o poradenství podložené analýzou dat. V tuto chvíli ještě nevíme, kolik dalších firem pomáhajícím rodičům a dětem vznikne a kolik jejich služby budou stát. Je však jisté, že jich bude přibývat a že tyto služby budou založeny na znalosti státního algoritmu a dat získaných z chování uživatelů ve státním systému.