Gymnaziální či technické vzdělávání? Především vzdělávání pro 21. století

Radko Sáblík

O středních školách přetrvává mnoho zdánlivě nezvratných mýtů. I proto chybí systémová snaha hledat pro dané studující ideální cestu. I proto chybí debata o tom, jaké vzdělávání škola vlastně poskytuje: zda pro 19., 20. či 21. století.

Bohužel jsou gymnázia, která jako by zaspala takřka v 19. století. Soustřeďují se na biflování často zastaralých informací, klíčové pro ně je sezení v lavicích a opakování výkladů učitele. Foto pixabay

Mýtů o vzdělávání existuje opravdu mnoho. Tím prvním je bohužel často vyjadřovaný názor, a to i deklarovanými odborníky, že ti nejlepší studenti chodí na gymnázia, ti horší či průměrní na technické (průmyslové) školy a ti téměř nevzdělavatelní na učiliště. A bohužel k tomu přispívají i některé z průmyslových škol, jejichž představitelé tento fakt prostě přijímají. Navzdory tomu, že minimálně ti v Praze a ve velkých městech s tím něco udělat skutečně mohou.

Druhým významným mýtem je, že gymnázia připravují ke studiu na vysoké škole a průmyslové školy do praxe. Což samozřejmě už dávno neplatí. Významná část studentů technických škol studuje na vysokých školách, v případě těch prestižních, jako je třeba i naše Smíchovská SPŠ a gymnázium, to je až 95 procent z ročníku. Mnozí míří na zahraniční školy, kde očekávají vyšší míru kreativity.

×