Maďarští učitelé toho mají dost. Co to může znamenat pro Orbána?
Pavlína JanebováAktuální revolta maďarských učitelů proti Orbánovu režimu je dosud zřejmě největší hrozbou, již čelí. A to zejména v důsledku celkově nepříznivých hospodářských okolností, které budapešťské vládě zužují manévrovací prostor.
Strana Fidesz pod vedením premiéra Viktora Orbána vládne v Maďarsku od roku 2010. Posledního velmi výrazného volebního vítězství a dvoutřetinové většiny v parlamentu dosáhla v dubnu tohoto roku.
V uplynulých dvanácti letech Fidesz čelil několika krizovým epizodám, kdy některá jeho politická opatření vyvolala odpor značné části společnosti. Jako příklad lze uvést odpor proti zdanění internetových služeb, takzvanému „otrockému zákonu“ či letos v červenci proti daňové reformě. O dlouhodobé kritice občanské společnosti v souvislosti s právním státem či například situací komunity LGBTI nemluvě. Aktuální situace je pro Orbánův režim ale jednou z doposud vůbec nejobtížnějších.
K rostoucím cenám energií, slábnoucímu forintu a inflaci přesahující dvacet procent, což je spojeno s reálnou hrozbou ztráty značné části finančních prostředků přicházejících z Evropské unie kvůli rozsáhlé korupci, se nyní přidaly ještě protesty učitelů a studentů. Ti ztratili trpělivost s dlouhodobě upadající situací vzdělávacího sektoru v zemi, který je podfinancovaný. Politici sice už roky slibují nápravu, u slibů však také doposud zůstalo.
Mezi hlavní problémy definované zástupci učitelů patří skutečnost, že výše jejich platů průměrně odpovídá zhruba šedesáti procentům výše platů jiných vysokoškolsky vzdělaných profesí. A jejich růst je nedostatečný například i ve srovnání s Českou republikou, Slovenskem či Polskem.
Učitelů je málo, což pro ty stávající znamená větší množství práce, a školy jsou navíc nuceny zaměstnávat nedostatečně kvalifikované pracovníky. Kritizován je i způsob řízení škol a přílišná centralizace systému. Evropská komise ve svém letošním hodnocení uvádí právě nízkou míru autonomie, pokud jde o nastavování kurikula, a nízké platy učitelů jako faktory vedoucí k nízké efektivitě a také nízké míře spravedlnosti maďarského vzdělávacího systému.
V návaznosti na nesplněné požadavky učitelských odborů z loňského roku tak řada učitelů v celé zemi v říjnu přistoupila k takzvané občanské neposlušnosti. Ústavně definovaná možnost stávky totiž byla opatřením vlády na začátku roku v praxi značně omezena. Na začátku měsíce proběhly v Budapešti demonstrace desetitisíců lidí na podporu požadavků učitelů.