Femicida: Ženy v Evropě během covidu trpěly i epidemií násilí, ukazují data
Daniel KoteckýUnikátní datová investigace devatenácti médií ukazuje, jak během pandemie přibylo vražd žen rukou svých partnerů a dalších forem násilí na ženách. Šetření poukazuje i na vážné nedostatky ve způsobu, jakým instituce násilí na ženách sledují.
Loni bylo v České republice rukou svého partnera zavražděno nejméně třiadvacet žen. Roste počet vražd žen i jejich brutalita. To alespoň uvádí centrum ROSA, jež pomáhá ženám a obětem domácího násilí a obdobně chmurné statistiky každoročně publikuje na základě monitoringu tisku.
Mnohé organizace v Evropě během pandemie bily na poplach a upozorňovaly na nárůst násilí na základě pohlaví. Oficiální data sbíraná Evropským institutem pro rovnost žen a mužů (EIGE), jež detailně vypovídají o násilí na ženách, jsou však dostupná naposledy za rok 2018 a jejich čerstvá várka bude k dispozici nejspíše až napřesrok. Data Eurostatu o úmyslných zabitích, znásilněních a sexuálním násilí na ženách zapříčiněném partnerem nebo členem rodiny jsou k dispozici do roku 2020 a občas obsahují mezery − například právě v případě České republiky. V poměrech posledních let tudíž trochu tápeme.
Abychom získali jasnější představu o tom, co se (nejen) v domácnostech během pandemických lockdownů dělo, rozhodlo se celkem devatenáct partnerů z European Data Journalism Network (EDJNet), sítě evropských médií zabývající se datovou žurnalistikou, sesbírat pod vedením řeckého investigativního centra MIIR aktuální data ohledně násilí na ženách a zejména femicid v zemích unijní sedmadvacítky a Srbsku. Projektu se za Českou republiku účastnil i Deník Referendum.
Dle našich zjištění ve více zemích během pandemie skutečně přibylo vražd žen rukou jejich partnerů a dalších projevů násilí na ženách. V mnoha zemích jsme však narazili na problémy ve sběru dat z oficiálních zdrojů, jež poukazují na značné nedostatky v tom, jak instituce násilí na ženách sledují.
Vraždy žen rukou partnerů
Za femicidu se označuje vražda ženy, jež byla spáchána na základě jejího pohlaví. Typickým případem může být právě vražda rukou partnera či rodinného příslušníka. Na základě aktualizovaných dat naše šetření odhaduje, že ve dvacítce evropských zemí, jež tento jev v minulosti sledovaly, bylo mezi lety 2010 až 2021 spácháno 3232 vražd žen rukou intimního partnera.
Tato data, zakládající se hlavně na policejních zdrojích, mohou ale ve skutečnosti femicidy podhodnocovat. Data Eurostatu ve stejné dvacítce zemí mezi lety 2011 a 2021 totiž uvádí 6593 vražd žen rukou partnera (4208) či příbuzného (2385).
Údaje o femicidách se ale neměří v jednotlivých zemích stejně. Vhodnější tedy může být sledovat procentuální nárůst či pokles femicid v každé zemi.
Z osmi zemí, u kterých se podařilo sesbírat data vypovídající o femicidách během období pandemie, se vzestupný trend potvrdil u poloviny. Nejznatelnější skok nastal v Řecku. V roce 2021 zde počet femicid meziročně vzrostl o 187,5 %. Právě v jihoevropské zemi byly během letošního léta zavražděny tři ženy během pouhých osmačtyřiceti hodin.
Řecko se také dlouhodobě umisťuje na dně evropského žebříčku rovnosti žen a mužů. Znatelný nárůst femicid během pandemie ale naše šetření ukazuje i ve Slovinsku a Německu a v omezené míře v Itálii.
Účelově vytvořené slovo „femicida“ bohužel zcela zesměšňuje násilí na ženách a degraduje význam slova genocida.
Jeho definice jakožto „vražda ženy, jež byla spáchána na základě jejího pohlaví“ je asi tak rozumná, jako kdybychom vraždu definovali jakožto vraždu člověka, jež byla spáchána na základě jeho člověčenství (tedy proto, že zavražděný byl člověkem).
Člověk, který by chtěl vraždit ženy opravdu jen proto, že jsou to ženy, by se přece s takto vytčeným cílem určitě nerozhodl pro společný život se ženou jen proto, aby ji po nějaké době společného soužití zavraždil. Pokud by jeho cílem opravdu bylo vraždit ženy jen proto, že jsou to ženy, nepotřebuje k tomu navazovat vztah se ženou a nepotřebuje s ní dlouhodobě žít. Důvod násilí mezi partnery je tedy evidentně zcela jiný, důvodem určitě není samotná příslušnost partnera k určitému pohlaví.
Feminicida je docela korektní slovo, znamená prostě vraždu spáchanou na ženě, tak jako suicida vraždu spáchanou na sobě samém (sebevražda) a patricida vraždu spáchanou na otci (otcovražda).
Pokud chcete aktivistickému použití toho slova něco vyčítat, pak svévolný posun obsahu slova.
Kotecký -- zřejmě ve snaze zpřístupnit problém -- hřeší hned dvakrát.
Přebírá do českého jazykové prostředí termín z jazykové oblasti, ve které jsou posuny latinských významů obvyklé -- v češtině nikoliv a ono to pak zní divně i Nushartovi.
Za druhé, když už se pokouší to slovo zmermocnit a provázat s genderově motivovaným násilím, pak měl udělat pořádně. Sociologický jev, který popisuje, se týká vražd, u nichž hrálo roli, že vrah identifikoval oběť jako ženu -- a právě proto považoval její vraždu za něco morálně přijatelného. Nezabil ji tedy kvůli pohlaví, ale kvůli pojetí ženy -- její role, postavení a její nebezpečnosti --, kterou si vytvořil z nabídky poskytované mu kulturním prostředím, ve kterém žije.
Potíž je, že takovou motivaci v České republice nemáme v posledních desetiletích nijak výrazně dokumentovanou, statisticky zachycený trend vražd a závažných trestných činů domněnku o ní také nijak nepodporuje.
Nesetkal jsem se s tím, že v případě sebevraždy by se mluvilo „o suicidě“, obvykle se tedy mluvilo nikoliv o suicidě, ale o suicidiu.
-------------
Slova „femicida“ a „genocida“ jsou podobná – první, co většinu lidí napadne při vyslovení toho prvního slova, je to druhé slovo „genocida“, a to z toho důvodu, že jde o slovo frekventované a tudíž známé. „Femicida“ ovšem neznamená „úmyslné vyvražďování žen“. Tento význam je pouze předstíraný, v tomto kontextu jde tedy o použití účelové, cílem je vzbudit dojem, že ženy jsou masově vyvražďovány jen z toho důvodu, že jsou ženy (podobně jako třeba Židé byli vyvražďováni jen z toho důvodu, že šlo o Židy). To samozřejmě není pravda, vražda jednoho z partnerů partnerem druhým v jejich společném vztahu není – podobně jako třeba ve vztazích stejnopohlavních, vraždou z důvodu pohlaví oběti.
Trochu jasno, by do problému mohl autor článku vnést i tím, kdyby rozlišil, zda femicida je vražda ženy z důvodu jejího pohlaví, nebo vražda ženy z důvodu jejího genderu.
Autor se zatím přiklonil k té první verzi definice femicidy, ale v dalším textu to zpochybňuje zmínkami o genderově motivovaném násilí. Jestliže autor nejprve použil místo slova „gender“ slovo „pohlaví“, znamená to, že v té jeho interpretaci se femicida týká pouze žen, které jsou ženami z hlediska biologického?
Takovéto dělení žen na „pravé ženy“ a ženy, které jsou ženami v důsledku svého osobního rozhodnutí, není ovšem zase z genderového hlediska morálně správné. Týká se tedy femicida i těchto žen? A změní se nějak ta data, když se pachatel vraždy ženy rozhodne být ženou a jít si odsedět svůj trest do ženské věznice?
Ona by statistika musela být, aby byla k něčemu, ještě diferencovanější. Nikoliv každá vražda ženy je genderově motivovaná. A to nemluvím o tom, že v České republice je naštěstí tak málo vražd, že z toho ani relevantní statistické závěry dělat nelze. On by to byl docela problém i v osmkrát lidnatějším Německu.
Máme kazuistiky a případy zcela očividné -- vraždy pro čest, vraždy spáchané tyrany žen na obětech, které se od nich pokusily utéct apod.
Ale jen mírně zmateného aktivistů napadne uplatňovat ve střední Evropě statistický přístup, převzatý ze zemí, kde už bohužel podobné statistiky relevantní jsou: USA, UK, Brazilie.
Mimochodem, jsem zastánce co nejrychlejší ratifikace Istanbulské úmluvy, ale v zemích s tak rozvinutou právní ochranou žen jako je ČR je prostě nonsens očekávat, že by se tím u nás jakkoli zvýšila bezpečnost žen před závažnými trestnými činy.
Souhlasím, je nonsens očekávat, že podpis (či ratifikace) Istanbulské úmluvy by měl za následek zlepšení situace žen, a to nejen v ČR, ale úplně kdekoliv. Postavení ženy ve společnosti je závislé na kultuře té které společnosti. Přijetí právního aktu, jehož cílem je destrukce místně příslušných zvyklostí a místní kultury, postavení žen nikde nezlepší, vyvolá totiž naopak odpor, ženám se to pak bude nespravedlivě vyčítat a jejich postavení ve společnosti se tím jen zhorší.
Myslím, že nemáte pravdu. Existuje velké množství zemí, kde by splnění závazků vyplývajících z Istambulské úmluvy ochranu žen proti násilí zřetelně zlepšilo.
On může být zákon, který tak trochu odporuje zdravému rozumu a společnost nijak neodsuzuje toho, kdo ho obchází -- a přesto do značné míry funguje. Například antipotratové zákonodárství v Polsku ty sice vyvolávají potratovou turistiku, ohrožení žen prasácky provedenými potraty a podobné ohavnosti, ale přes masivní nesouhlas velké části polské veřejnosti udržují potraty umělé interrupce velmi nízko. Proč by tedy neměly podobně fungovat zákony, které nejsou proti zdravému rozumu, jen nejsou v souladu s místními zvyklostmi.
V České republice by ale přijetí IU vyžadovalo velice málo zásahů do legislativy a žádný do trestního zákoníku.
To, zda nějaký zákon bude třeba i nevědomě působit alespoň jako podvědomý morální apel, kterým se třeba vědomě ani nechci řídit, to může záviset možná na tom, zda ten zákon je v souladu s (místní) kulturní tradicí. (Viz např. Káhirská deklarace lidských práv v islámu jako reakce na Všeobecnou deklaraci lidských práv; západní právo nebude nejspíše fungovat například v Afghánistánu, nelze ho přejmout do odlišného kulturního prostředí.) Pokud je ale explicitním cílem nějaké právní normy přímo samotná destrukce kulturní tradice, tak tato norma samozřejmě v souladu s onou kulturní tradicí být ani nemůže.
Západní kultura (podobně jako předtím křesťanství) chce být pro všechny ty velmi rozmanité části světa kulturou univerzální, vnímá sebe samu v intencích osvícenské tradice jako „zdravý rozum“, který musí platit objektivně a pro všechny. Toto její nadřazené postavení je tak přirozené, že ho ani nevnímáme. Otázkou ovšem je, v jakém stavu ta hegemonní kultura je.