Facebook se vzdává biometriky. Je to výsledek tlaku zdola, který nesmí polevit
Jan VobořilOhlášené rozhodnutí americké digitální korporace s čím dál horší pověstí není důsledkem toho, že by šel majitel Facebooku Mark Zuckerberg do sebe, ale ústupkem tlakům zdola. Regulace ochrany soukromí je třeba posílit, a to i mimo Facebook.
Společnost Facebook je opředena skandály spojenými s nakládáním s osobními údaji svých uživatelů možná nejvíc ze všech velkých technologických firem. Že se Facebook s přístupem k osobním údajům nikdy příliš „nepáral“, ostatně ukazuje i to, že majitel korporace Mark Zuckerberg již v roce 2010 prohlásil soukromí za v podstatě mrtvý koncept, o nějž nikdo nestojí.
V posledních letech v souvislosti s aférami a odlivem uživatelů sice obrací s tím, že místo virtuálního náměstí chce budovat virtuální obýváky, kde by se lidé mohli společně setkávat a užívat si soukromí, nicméně je jasné, že u každého setkání bude tak trochu i on sám. Hlad po datech je prostě neukojitelný a kvalitnější data lze jistě získávat spíše ve virtuálním obýváku, kde se lidé cítí méně sledováni, nežli v tom skutečném — ačkoli je tomu, alespoň pokud jde o sběr dat ze strany Facebooku, přesně naopak.
Nově nastoupenou cestu, která by měla ctít soukromí uživatelů, má prezentovat i ukončení sběru biometrických údajů pro rozpoznávání tváří, které na počátku listopadu oznámil na firemním blogu viceprezident Facebooku pro umělou inteligenci Jerome Pesenti. Facebook původně sbíral šablony tváří všech uživatelů. Po zásahu irského úřadu pro ochranu osobních údajů v roce 2011 tak začal v zemích Evropské unie činit, jen pokud se pro to uživatel sám rozhodl.
Nyní by mělo sběru takovýchto dat skončit a více než miliarda šablon obličejů, které se k rozpoznávání používaly, by se měla zlikvidovat. Je to reakce na obří pokutu, kterou Facebook dostal právě za zpracování biometrických dat v USA.
Zní opravdu dobře, že by se této obrovské databáze biometrických dat, v níž je dnes zhruba třináct procent světové populace, byla společnost jako Facebook ochotna vzdát. Není ale uvedený obrat směrem k soukromí uživatelů jen dobře mířenou propagandou spojenou s přejmenováním Facebooku a proklamovaným začátkem nové éry?
Konec biometriky u Facebooku má hned několik „ale“, kvůli nimž zatím není důvod k oslavám. Předně není vůbec jasné, jakých všech služeb patřících do portfolia Facebooku, respektive nově Mety, by se mělo ukončení využívání biometriky a mazání dat týkat.
Přitom zde nejde jenom o služby spadající pod holding Facebooku, jako je třeba Instagram, WhatsApp a další, ale i o společnosti, které využívaly sociální sítě jako zásobárnu osobních údajů pro své vlastní produkty. Big data ze sociálních sítí se různými způsoby analyzovaly a využívaly.
Vedle známé společnosti Cambridge Analytica, která využívala data uživatelů Facebooku k ovlivňování volebních preferencí, lze uvést méně známou společnost Clearview AI, která v minulosti stáhla miliardy fotografií uživatelů z veřejně přístupných zdrojů na internetu, zejména ze sociálních sítí, jako je právě Facebook, Instagram, LinkedIn nebo Youtube, a vytvořila obří databázi biometrických údajů, kterou využívají zejména bezpečnostní složky.
Právě k činnosti obdobných společností, které při nakládání s osobními údaji vždy minimálně balancovaly na hraně legality, vytvořil Facebook prostor a dlouho nijak nebránil jejich činnosti. Případ Clearview AI pak ukazuje, jak data nahraná uživateli na Facebook jsou prostřednictvím produktů Clearview AI nakonec systematicky využívána bezpečnostními složkami pro biometrickou identifikaci osob, která se snad všude na světě včetně Evropy rozvíjí v tuto chvíli dosti živelně.
V praxi tak tato obří kolekce soukromých dat supluje databáze, jejichž vytvoření by bezpečnostní složky před občany v demokratických zemích obhájily jen stěží. Facebook se tak stal nejen obří továrnou na zpracování osobních údajů, ale navíc i zásobárnou dat, z níž si mohli jiní nekontrolovaně čerpat. I kdyby chtěl Facebook sebevíc, tak zpětnou kontrolu nad daty, která už zobchodoval, už nezíská. Tak už to ve světě internetu chodí.