Facebook diskreditoval kritiky konspiračními teoriemi
Josef PatočkaSpojováním se Sorosem, ale paradoxně i nálepkou antisemitů diskreditovala jeho PR firma odpůrce Facebooku. Společnost tajila informace o problémech a namísto řešení agresivně chránila svou pozici propagandou a lobbingem, ukázala investigace.
Agresivní lobbing, diskreditace odpůrců, očerňování konkurentů. Právě takovou strategii využíval Facebook k tomu, aby si zachoval oblibu a vyhnul se regulaci po řadě skandálů, jimiž si v posledních letech prošla nejpopulárnější sociální síť. Vyplývá to z práce investigativních novinářů deníku The New York Times.
Obsáhlý text shrnuje zjištění o tom, jak se firma zachovala pod tlakem veřejného mínění, rozhořčeného zprávami o únicích osobních dat, ruském zasahování do prezidentských voleb ve Spojených státech, či tolerování rasistických a nenávistných příspěvků. Je založen na rozhovorech s více než padesáti lidmi, mezi nimi také zaměstnanci Facebooku. V celém světě vyvolal další vlnu pobouření nad chováním firmy i volání po větší regulaci digitálních gigantů.
Démonizace Sorose i nálepkování antisemitismem
Podle článku přistoupil Facebook ve snaze zachovat si tvář především k neobvykle tvrdým technikám diskreditace odpůrců. Právě za tímto účelem si najal PR firmu Definers Public Affairs, proslulou dřívější prací pro řadu republikánských prezidentských kampaní a především přenášením metod politické propagandy do práce ve prospěch korporátních klientů. Dle jejího šéfa a zakladatele je při takovém počínání cílem „produkovat pozitivní obsah o vlastní společnosti a negativní obsah o jejích konkurentech“.
Častým terčem těchto postupů se stala občanská iniciativa Freedom from Facebook („Svoboda od Faceboku“) založená po skandálu se zneužíváním osobních dat k manipulaci s voliči ve prospěch Trumpovy prezidentské kampaně. Ta žádá rozbití „monopolu“ největší sociální sítě a její regulaci ve veřejném zájmu a sdružuje řadu amerických lidskoprávních organizací či skupin na ochranu spotřebitelských práv.