Firma stojící za zvolením Trumpa ukradla z Facebooku data padesáti milionů lidí

Josef Patočka

Společnost Cambridge Analytica zneužila osobní data milionů lidí k manipulaci s voliči ve prospěch Trumpovy prezidentské kampaně. Důkazy o tom předal týdeníku Observer její bývalý zaměstnanec. Facebook datový únik tutlal.

Datová společnost Cambridge Analytica, jež pomohla k vítězství Donaldu Trumpovi i britské kampani za opuštění Evropské unie, získala nedovoleným způsobem z Facebooku osobní data více než padesáti milionů amerických voličů. Ty pak využila k sestrojení softwarových programů, jež manipulovaly s voliči prostřednictvím sofistikované, „na míru šité“ propagandy.

Informace dodal týdeníku Observer, nedělnímu vydání britského Guardianu, špičkový datový analytik Christopher Wylie - bývalý zaměstnanec společnosti Cambridge Analytica. Financoval ji ultrakonzervativní miliardář a republikánský sponzor Robert Mercer. A spoluřídil ji Trumpův někdejší stratég a vůdčí osobnost americké ultrapravice Steve Bannon.

Reklama cílená na nejnižší pudy

Na jaře 2014 Cambridge Analytica nedovoleným způsobem vyvedla z Facebooku data až třetiny všech amerických uživatelů této sociální sítě, aby s jejich pomocí sestrojila sofistikovaný systém přesného cílení psychologicky manipulativní reklamy, „šité na míru“ jednotlivým voličům. „Využili jsme Facebook k získání osobních informací o milionech lidí, abychom na ně mohli zaútočit reklamou zacílenou na jejich nejnižší pudy,“ shrnuje Wiley podstatu podnikaní svých bývalých zaměstnavatelů.

Data se společnosti podařilo z Facebooku získat s pomocí aplikace jménem thisisyourdigitallife, již pro ni naprogramoval akademik z univerzity v Cambridge, Aleksandr Kogan. Aplikace uživatelům nabízela drobný finanční obnos za vyplnění krátkého osobnostního kvízu, jakých je sociální síť běžně plná. Jakkoli Kogan data sbíral mimo svou práci na univerzitě, respondentům tvrdil, že je potřebuje pro „výzkumné účely“.

Aplikace pak současně získávala další osobní informace z profilů nejen respondentů, ale i z profilů jejich přátel. Vznikla tak obsáhlá databáze čítající desítky milionů lidí. Na základě korelace výsledků z kvízu s demografickými charakteristikami a v síti vyjadřovanými zájmy a zálibami umožňovala Trumpově kampani s dříve nepředstavitelnou přesností cílit na voliče v rozhodujích státech silně manipulativní reklamu, „ušitou na míru“ jejich osobnímu psychologickému ustrojení.

Facebook únik tajil, teď vyhrožuje

×