Je načase znárodnit Facebook, Google i Amazon. Přečtěte si proč

Nick Srnicek

Ocitáme se na pokraji vážné krize. Monopolní platformy o nás chtivě shromažďují data a vymykají se kontrole i konkurenci. Jsou příliš velké a mocné. Je ve veřejném zájmu je socializovat.

Na nepatrný moment v březnu roku 2014 se zdálo, že by dominantní postavení Facebooku mohlo být v ohrožení. Nová sociální síť Ello se prezentovala jako nekomerční alternativa k Facebooku a rozpoutala kolem sebe reklamní mánii. Ve svém „manifestu“ slibovala, že nikdy nebude prodávat data třetím stranám, používat k výdělečným účelům reklamu, nebo vyžadovat od uživatelů své skutečné jméno.

Mánie brzy vyšuměla a Facebook pokračoval v expanzi. Bleskový vzestup a pád Ella je ovšem symptomatický pro to, jak náš současný digitální svět funguje a jak velké „platformy“ jednadvacátého století, korporace jako Facebook, Google či Amazon, rychle monopolizují moc. Jejich obchodní model jim umožňuje bleskurychle sát peníze i data a upevňovat své postavení nových pánů ekonomického systému.

V pondělí dosáhl tento vývoj dalšího stupně: Amazon hned první den své kontroly nad internetovým bioobchodem Whole foods rázně snížil ceny, což může dost možná vést k mezinárodní cenové válce v oblasti internetových potravinářských samoobsluh.

Základem moci těchto korporací je platforma — infrastruktura, která spojuje dvě nebo více skupiny lidí a zprostředkovává jejich interakce. Žádná z nich se nezaměřuje na výrobu věcí, jak to druhdy dělaly tradiční společnosti. Facebook místo toho propojuje uživatele, inzerenty a vývojáře. Uber zase řidiče a cestující. Amazon prodejce a kupce.

Aby takový obchodní model mohl být úspěšný, potřebuje dosáhnout kritického množství uživatelů. Čím víc uživatelů má, tím užitečnější je pro každého jednoho z nich a tím obtížnější je mu konkurovat. Rychlý pád Ella do zapomnění byl zapříčiněn tím, že nikdy nedosáhl kritického množství uživatelů, potřebného k vyvolání masového exodu z Facebooku. Toto dominantní postavení Facebooku způsobuje, že jakkoli můžete být znechuceni z všudypřítomných reklam či zneužívání vašich dat, na Facebooku pravděpodobně zůstanete. Jsou tam přece všichni a to je ostatně smysl sociální sítě.

Podobně se to má s Uberem: řidičům i cestujícím nadále dává smysl jej používat, protože je propojí s největším počtem dalších lidí. Proto si může dovolit ohavně zneužívat své řidiče, zatajovat vážná sexuální napadení cestujících řidiči či tolerovat sexistické výstupy svého bývalého ředitele Travise Kalanicka.

Tento „efekt sítě“ vytváří dynamiku, která umožňuje platformám snadno se vyhnout následkům sporné obchodní praxe a činí takřka nemožným, aby mohly být nahrazeny novými, lepšími společnostmi.

×