Kvůli Cambridge Analytica dostal Facebook v Británii nejvyšší možnou pokutu
Josef PatočkaVerdikt britského úřadu pro ochranu osobních informací je jasný: digitální platforma tím, že umožnila zneužití dat svých uživatelů, porušila zákon. Trhliny tak dostává argumentace Facebooku, že je jedním z poškozených.
Facebook má být za to, že v případu společnosti Cambridge Analytica neochránil osobní data milionů uživatelů, potrestán vůbec nejvyšší možnou pokutou. Zaplatit má půl milionu liber. Rozhodla o tom tento týden britská Information Commissioner‘s Office, tamní funkční obdoba úřadu na ochranu osobních údajů.
Digitální gigant podle ní selhal ve své povinnosti zabezpečit data svých uživatelů před zneužitím a následně také v povinnosti náležitě o úniku informovat úřady a veřejnost. Ve dvou případech se tak dopustil porušení britského zákona o ochraně dat.
První informace o celém případu zveřejnil britský týdeník Observer, spřízněný s deníkem the Guardian, letos v březnu. Najevo vyšlo, že si Facebook nechal přes aplikaci jistého psychologa z univerzity v Cambridge zkopírovat citlivé osobní informace necelých devadesáti milionů lidí. Ty se následně dostaly do rukou společnosti Cambridge Analytica, jež je využila k vývoji a cílení manipulativní internetové reklamy ve prospěch prezidentské kandidatury Donalda Trumpa.
„Facebook jednoznačně selhal a nezabezpečil svým uživatelům úroveň ochrany jejich údajů, kterou vyžaduje zákon,“ uvedla sama komisařka Elizabeth Denhamová. „Pokuty i stíhání mohou pro podobně nečestné hráče na trhu představovat trest, klíčovým cílem je pro nás ale vynutit systémovou změnu a obnovit důvěru v naše demokratické zřízení,“ vysvětlila striktní postup svého úřadu.
„Většina z nás již dnes chápe, jak komerční společnosti využívají behaviorální cílení reklamy, méně lidí už si je vědomo toho, jak lze takto ‚na míru šitou‘ reklamou přesvědčovat či manipulovat lidi v kontextu volební kampaně či referenda. Je na čase zpozornět a zajistit, že naše osobní data nebudou v demokratických procesech používána způsobem, jehož bychom se museli bát,“ uvádí dále.
Ale na tom přece nemůže nikdo vydělat. Nebo jo?
Není pak těžké přiřadit k určitému takto získanému psychologickému profilu odpovídající internetové chování dotyčné osoby. Pro získání psychologického profilu všech dalších lidí už žádné testy nepotřebujete, stačí vám vyhodnotit jejich chování na internetu a můžete jim posílat cílenou politickou reklamu.
Není mi tedy jasné, kde britský úřad vidí to pochybení Facebooku. Spíše se obávám, že tento případ bude využit k postupnému zavádění ideologické cenzury a k omezování svobody internetu.
Pokud by to nebylo možné nastavit v prohlížeči, leccos je možno zablokovat i prostřednictvím (kvalitního) antivirového programu.