Kvůli Cambridge Analytica dostal Facebook v Británii nejvyšší možnou pokutu

Josef Patočka

Verdikt britského úřadu pro ochranu osobních informací je jasný: digitální platforma tím, že umožnila zneužití dat svých uživatelů, porušila zákon. Trhliny tak dostává argumentace Facebooku, že je jedním z poškozených.

Facebook má být za to, že v případu společnosti Cambridge Analytica neochránil osobní data milionů uživatelů, potrestán vůbec nejvyšší možnou pokutou. Zaplatit má půl milionu liber. Rozhodla o tom tento týden britská Information Commissioner‘s Office, tamní funkční obdoba úřadu na ochranu osobních údajů.

Digitální gigant podle ní selhal ve své povinnosti zabezpečit data svých uživatelů před zneužitím a následně také v povinnosti náležitě o úniku informovat úřady a veřejnost. Ve dvou případech se tak dopustil porušení britského zákona o ochraně dat.

První informace o celém případu zveřejnil britský týdeník Observer, spřízněný s deníkem the Guardian, letos v březnu. Najevo vyšlo, že si Facebook nechal přes aplikaci jistého psychologa z univerzity v Cambridge zkopírovat citlivé osobní informace necelých devadesáti milionů lidí. Ty se následně dostaly do rukou společnosti Cambridge Analytica, jež je využila k vývoji a cílení manipulativní internetové reklamy ve prospěch prezidentské kandidatury Donalda Trumpa.

„Facebook jednoznačně selhal a nezabezpečil svým uživatelům úroveň ochrany jejich údajů, kterou vyžaduje zákon,“ uvedla sama komisařka Elizabeth Denhamová. „Pokuty i stíhání mohou pro podobně nečestné hráče na trhu představovat trest, klíčovým cílem je pro nás ale vynutit systémovou změnu a obnovit důvěru v naše demokratické zřízení,“ vysvětlila striktní postup svého úřadu.

„Většina z nás již dnes chápe, jak komerční společnosti využívají behaviorální cílení reklamy, méně lidí už si je vědomo toho, jak lze takto ‚na míru šitou‘ reklamou přesvědčovat či manipulovat lidi v kontextu volební kampaně či referenda. Je na čase zpozornět a zajistit, že naše osobní data nebudou v demokratických procesech používána způsobem, jehož bychom se museli bát,“ uvádí dále.

×
Diskuse
JH
July 16, 2018 v 22.02
Wow, půl milionu liber,
to je víc jak setina promile ročního obratu Facebooku. Možná si toho i někdo všimne.
JN
July 17, 2018 v 10.19
Zdá se, že někdo zneužil moje data :-)
Hledal jsem na e-shopu novou pračku a tejden se mi pak zobrazovaly reklamy na samý pračky!
July 17, 2018 v 10.29
To mně, když jsem se před několika lety začala zajímat o věci spojené s vírou, se začalo na internetu stále dokola zobrazovat https://hledamboha.cz
Ale na tom přece nemůže nikdo vydělat. Nebo jo?
JN
July 17, 2018 v 10.31
Když vám v Praze ukradnou auto,
dostane pokutu pražský magistrát?
JN
July 17, 2018 v 10.58
Obávám se,
že když někdo (ať už na internetu, nebo na Facebooku) za úplatu výplní osobnostní psychologické testy, tak se prostě jeho psychologický profil stane věcí veřejnou - s tím musí ten člověk počítat.

Není pak těžké přiřadit k určitému takto získanému psychologickému profilu odpovídající internetové chování dotyčné osoby. Pro získání psychologického profilu všech dalších lidí už žádné testy nepotřebujete, stačí vám vyhodnotit jejich chování na internetu a můžete jim posílat cílenou politickou reklamu.

Není mi tedy jasné, kde britský úřad vidí to pochybení Facebooku. Spíše se obávám, že tento případ bude využit k postupnému zavádění ideologické cenzury a k omezování svobody internetu.
JP
July 17, 2018 v 13.11
Reklamy
Záleží na tom, jak máte nastavený prohlížeč. To standardní nastavení pouští samozřejmě všechny ty reklamy a podobný neřád. Je zapotřebí si v nastavení - pokud možno - vybrat takové nastavení, které blokuje reklamy. Případně ještě "no track", respektive ještě další kroky chránící uživatele před příliš zvědavými (respektive vlezlými) pohledy komerčních i jiných subjektů do vlastního soukromí.

Pokud by to nebylo možné nastavit v prohlížeči, leccos je možno zablokovat i prostřednictvím (kvalitního) antivirového programu.
JN
July 17, 2018 v 14.58
Jde přece o to, zablokovat ne to, co jde k Vám (cílená reklama),
ale to, co jde od Vás (informace o Vašem chování na internetu, na jejichž základě na Vás ta reklama cílí).
JP
July 18, 2018 v 11.41
K tomu slouží právě to nastavení "no track" - blokování sledování aktivity účastníka v síti.