FinTech. Zpřístupnění finančnictví lidem, nebo danajský dar?
Jan VobořilRostoucí počet finančních podvodů je spojen s turbulentním rozvojem inovací finančních technologií. Ačkoli by jejich smyslem mělo být zjednodušení a zpřístupnění služeb, jsme spíše svědky vzniku prostředí zneužívajícího své postavení.
Také máte pocit, že v souvislosti s různými finančními službami jsme v poslední době svědky nových a stále vynalézavějších podvodů?
Mnozí z nás kroutí hlavou nad tím, jak někdo může vybrat jen na základě telefonických instrukcí neznámého muže své celoživotní úspory a donést je k bitcoinmatu s přesvědčením, že o ně směnou za bitcoiny a odesláním „panu neznámému“ nejen nepřijde, ale ještě se mu zhodnotí.
Spíše připustíme, že bychom mohli podlehnout naléhání, abychom si do svého mobilu či počítače nainstalovali aplikace, které nám vzápětí vybílí účet. A možná jsme se setkali v internetových bazarech s vcelku rozšířeným podvodem, pomocí něhož se údajní prodejci snaží zmocnit informací o naší platební kartě.
Těmto podvodům nahrává obrovské tempo inovací v oblasti finančních služeb — mobilní aplikace bank, mikropůjčky, online možnosti investování, nové investiční produkty v čele s kryptoměnami, nové způsoby uzavírání smluv o půjčkách z „pohodlí domova“, rušení kamenných poboček a nahrazování online komunikací v lepším případě s operátorem, v horším s robotem.
Technologické inovace finančního sektoru, označované jako FinTech, mají mít za cíl zjednodušení služeb a jejich zpřístupnění více lidem. Nepřeberné množství variant toho, co vše můžeme v oblasti technologických inovací finančních služeb využívat, vede k určité zmatenosti a ztrátě obezřetnosti, protože se mnohem častěji musíme potýkat s produkty a řešeními, s nimiž jsme dosud neměli žádnou zkušenost. Jejich vývojáři si navíc často nejsou vědomi problémů, které jsou s nimi spojeny, případně před nimi vědomě zavírají oči. Vytváří se tak široké pole pro zneužití těchto nástrojů.
Tento, ale i další problémy spojené s FinTech sektorem pojmenovalo v nedávno publikované studii Fintech´s Red flags nizozemské Centrum pro studium nadnárodních korporací SOMO. Je to skutečně zajímavé čtení, které by měli mít nadšení vývojáři nových nástrojů ve finančnictví jako povinnou četbu. Nám běžným uživatelům pak může připomenout, že možná nová skvělá aplikace naší banky nebo levnější sjednání půjčky online nemusí být nakonec taková výhra. Na jaké problémy FinTech sektoru studie poukazuje?
1. Nové formy diskriminace
Ačkoli FinTech nástroje na jednu stranu přinášejí spoustu nových možností lidem, kteří by se například v minulosti nedostali k financování svých projektů nebo k investičním příležitostem, na druhé straně mohou vést k diskriminaci jiných skupin osob — především těch, kteří jsou digitálně vyloučení a z různých důvodů nepracují s digitálními technologiemi, například nemají chytrý mobilní telefon nebo platební kartu.