Pendler jako třídní nepřítel

Jan Mareš

Pendleři se pro politické představitele Německa a České republiky stali vítaným cílem okázalé represe, která má zakrýt vlastní fatální selhání. V důsledku zhroucení systémů trasování totiž mohou tvrdit, co chtějí.

Asi nejsympatičtější protestní platformou se staly „Soboty pro sousedství“, jejichž sobotních setkáních „na čáře“ se účastnili nejen pendleři, ale všichni, kteří se nechtěli smířit s drakonickým režimem na hranicích. Foto Katja Reinholdová, FB Soboty pro sousedství | Samstage für Nachbarschaft | Soboty dla sąsiedztwa

Hledání obětních beránků je pro společnosti v krizi téměř reflexivním pudem. Za Černou smrt prý mohli židé trávící studny, za hladomor v Sovětském Svazu mohli kulaci a za rozpad Beatles mohla Yoko Ono.

Koronakrize není výjimkou, a navíc hledání viníků je pro velkou část české politiky královská disciplína. Žádná skupina se přitom nestává během krize tak důsledně a soustavně obětním beránkem, smyšleným nepřítelem společnosti, jako pendleři.

Ano, živnostníci, venkovní prodejci a hospodští se taktéž často stávají fackovacím panákem vlády. Pouze vůči pendlerům se ale vzbuzuje zášť na všech úrovních od krajů po vládu, a to dokonce již na obou stranách hranice.

České pohraničí, žertovně i láskyplně stále nazývané Sudety, je periferií i kolonií státu. Periferií, protože se v něm nezvyklou měrou soustřeďují patologické jevy a participace na celostátním diskurzu je mizivá. Kolonií, protože po roce 1945 bylo masově osídlováno z vnitrozemí a vztah „centra“ k nově získanému území byl a je oportunistický, až vykořisťovatelský. Masivní těžba uhlí a bezprecedentní devastace krajiny a měst se na pohraničí krutě podepsaly.

Od 90. let se k devastaci připojily i jevy jako masová nezaměstnanost, růst extrémismu a sociální rozklad. Postupná integrace do evropského pracovního trhu ale skýtala malou naději na obzoru. V okresech s bídnou možnosti uplatnění na trhu práce a podobně bídnými šancemi úspěšně podnikat se pendlování do Rakouska a Německa stalo jednou z mála alternativ k přestěhování se do Prahy nebo do Brna za prací.

Vstupem do Evropské unie se pak pendlování stalo v mnoha okresech masovým fenoménem, byť v celostátním měřítku ne až tak velkým. Oproti Polsku nebo Rumunsku, kde pendlují statisíce až miliony, jde u nás dodnes o maximálně desítky tisíc lidí.

Pro oblasti, jichž se pendlování týká, ale je víceméně nutností. Nejen, že konkrétní pendler si ve srovnání s přechozí činností zpravidla zásadně přilepší a pozvedne životní standart sebe a své rodiny. I pro jeho komunitu a stát je to výhodný deal. Pendler má větší disponibilní příjem na útratu doma, a tím například umožňuje i místním zaměstnancům a živnostníkům účtovat si spravedlivější odměny za svou práci.

V roce 2015 takto pendleři přinesli do českých zemí celkově 41 milionů korun netto. Vzhledem k příjmům na české poměry vysokým nepřijímají podpory z českého sociálního systému.

Pendleři také po vstupu do Schengenského prostoru byli často mezi prvními nadšenými podporovateli lokálních přeshraničních iniciativ a podíleli se na překonávání ostychu ze sousedů za již neviditelnou hranicí. Koneckonců jsou pendleři jakousi avantgardou evropské spolupráce, soužití a tvorby evropské identity. Evropskou spoluprací a myšlenkou jednotného trhu totiž reálně žijí, ba jsou na ní existenčně závislí. Zatímco politici trousí floskule o evropské integraci, oni se prostě… integrují.

Samozřejmě má pohraniční pendlerství i své stinné stránky. Často se zmiňuje, že ve zdrojových regionech takovéto pracovní migrace pak chybí zvláště některé profese — řemeslníci, pečovatelé, lékaři.

Nutno ale podotknout, že taková pracovní migrace by existovala i tak, jen směrem do Prahy a jiných větších měst, a ne do zahraničí. Pendlera, jezdícího pár kilometrů do Německa, lze navíc snadněji přetáhnout zpět do pohraničí než někoho, kdo už má hypotéku na domeček v Buštěhradě u Kladna.

Ostatně z pohledu hegemonní ideologie volného trhu je pendlerství pouhým korektivem trhu práce, kdy zaměstnanci za svou práci od místních zaměstnavatelů nedostávají dostatečné ohodnocení a odcházejí jinam. Pro českého zaměstnavatele tak vzniká konkurenční tlak na zlepšení platových a jiných podmínek. A jak všichni víme, je konkurence vždy jen dobrá.

Na lidské úrovni pak může fungovat obyčejná závist, které je ještě umocněná nedůvěrou ke všemu německému, která byla pěstovaná dlouhá léta — nejen — v pohraničí. Pochopitelně někdo, kdo třeba z důvodů volby profese nebo nedostatečné jazykové výbavy nemůže pendlovat, nemusí být nadšen ze souseda, který si při podobném objemu práce vydělá i trojnásobek.

Jak ale ukazují studie, nejsou v komunitách, kde pendleři žijí, nějaké velké resentimenty přítomné. Naopak spíše v regionech dál od hranic bují bájné představy o číšnících pracujících v zahraničí, z nichž se tam stávají milionáři. Stejně tak na pendlerech do „Rajchu“ v očích národovců lpí cejch kolaborantství se zlou germánskou mocí.

Korona: dějství první

Když se nový virus objevil v březnu u nás, zavládla panika. Zakořeněný český strach z neznáma za hranicemi poskočil o tisíce procent a nepřekvapivě se veřejným nepřítelem číslo jedna nakrátko stali čeští turisté, vracející se z Alp. Kdyby sem virus nezatáhli oni, tak by se sem přece logicky nikdy nedostal.

Náladě obav a strachu po určitém přešlapování na místě vyhověla i vláda a zavedla jeden z nejtvrdších lockdownů v Evropě. Na hranice nastoupila armáda, nikdo nesměl k nám, nikdo nesměl ven.

Během prvního lockdownu zavládla atmosféra, které s odstupem ani ne roku již těžko rozumíme. Zvedla se ohromná vlna solidarity a dobrovolnictví, které suplovala neustálé kiksy a klopýtání vlády. Vůči pracovníkům v první linii — zdravotníkům, pečovatelům, ale i třeba prodavačkám v obchodech — zavládl krátkodobě všeobecný respekt.

Na druhé straně se ale vyskytovali i lidé, kteří udávali na policii naprosto banální přestupky proti karanténním opatřením. A vytvořila se atmosféra, kdy každý po každém pokukoval, jestli si v lockdownu nedopřává až příliš moc svobody. Takto padl zrak veřejnosti a politiků velmi brzy i na pendlery, kteří počátkem března ještě směli jezdit do práce.

×
Diskuse
AZ

Výborný text! Ještě by stálo zato doplnit problematiku zaměstnávání českých pendlerů v Německu přes agentury, které je okamžitě při překážce v práci, jako je třeba uzavření hranice, propustí, žádný kurzarbeit, žádná výpovědní doba, žádné odstupné. Hodí je na krk českému úřadu práce, jak se stalo na jaře.

Atmosféra a chování úřadů práce odpovídají atmosféře, kterou šíří vládní a samosprávné instituce - jak skvěle píše autor článku.

A atmosféru, kterou šíří v německých provozech čtenáři Bildu a podobných plátků, musejí čeští pendleři snášet a je to čím dál nepříjemnější.

AZ

Tady je každá rada drahá, včetně té hraběcí. Není přece žádný důvod, aby člověk, který bydlí v Chebu, Aši, Hranicích u Aše, Libé nebo jiné přilehlé obci bydlel kvůli práci v Německu, když to do té práce má pár kilometrů, které je schopen ujet i na kole. Vás, pane Kolaříku, rozčiluje kritika německé strany, ale článek přece obsahuje i snad ještě ostřejší kritiku české strany. Prosperita založená na pendlerství je problematická, za corony obzvlášť, ale problematiku by bylo rozumnější řešit rozmyslem, založeným na znalostí věci, a ne voláním po omluvě za článek, který nikoho neuráží.