Muži vzkazují mužům: Odmítejte násilí a respektujte ženy, které o něm mluví
Tomáš PavlasIniciativa Genderman zveřejňuje spot, ve kterém muži čtou výpovědi obětí domácího a sexuálního násilí. Člen iniciativy Tomáš Pavlas komentuje smysl videa a jeho výzvu k zákonodárcům.
Dnes, 25. listopadu 2019 si připomínáme Mezinárodní den za odstranění násilí páchaného na ženách. Podle poslední Stínové zprávy o stavu genderové rovnosti v ČR i aktuálních vládních dat se s fyzickým nebo sexuálním násilím v České republice setká každá třetí žena. Ženy přitom tvoří 95 % obětí domácího a genderově podmíněného násilí. Zkušenost se znásilněním má přibližně 5 až 10 % českých žen, přičemž naprostá většina z nich nikdy nevyhledá pomoc a neobrátí se na policii. Vysoká míra latence zůstává i sexuálního obtěžování, nebezpečného pronásledování či genderově podmíněného kybernásilí.
Otevřená společnost o.p.s. při této příležitosti zveřejňuje spot, který vznikal v součinnosti iniciativy Genderman a organizace Profem, která pracuje s oběťmi domácího násilí. Apelujeme tímto způsobem na zákonodárce, aby hlasovali pro ratifikaci Istanbulské úmluvy a pomohli učinit citovaným příběhům přítrž…
Naše politická reprezentace — tvořená především muži — je vůči genderově podmíněnému násilí dlouhodobě slepá. Aktuálně jsme svědky nechuti ratifikovat Úmluvu Rady Evropy o prevenci násilí na ženách a domácího násilí (pro kterou se vžilo jméno Istanbulská úmluva). Ratifikace úmluvy je přitom příležitostí vyjádřit jasně politickou vůli začít problém genderově podmíněného násilí skutečně řešit. Je příležitostí sdělit obětem násilí, že česká společnost si závažnost problému uvědomuje a nezlehčuje jej.
V České republice přesto dnes mnozí představitelé veřejného života zneužívají úmluvu k nedůstojným politickým hrám. Znevažují tím osudy obětí násilí a aktivně tak přispívají k nízkému počtu oznámených násilných trestných činů i k druhotné viktimizaci obětí, kdy oběť zažívá prvotní ponížení znovu.
Před pár dny jsme si připomněli třicáté výročí sametové revoluce. Revoluce, jejíž horkou fázi vyvolalo znechucení z režimně policejního násilí vůči studentům a studentkám na Národní třídě večer 17. listopadu 1989. Revoluce, která dosáhla svých cílů, bez použití násilí. Obdoba Občanského fóra na Slovensku se dokonce jmenovala přímo Verejnosť proti násiliu. Věřili jsme, že odmítnutí zvůle násilí je samozřejmým rysem nastupující změn.
Na webových stránkách iniciativy Genderman zveřejňujeme také vzkazy poslancům přímo od mužů účinkujících ve videu. Jeden z nich poeticky říká: „Každá zvednutá ruka může pomoci zabránit jiné ruce bolestivě dopadnout na nevinnou oběť.“
Jedna věc by měla být zřejmá: kdo zneužívá Istanbulskou úmluvu k získávání laciných politických bodů, ten pomáhá udržovat prostředí, jehož jsou příběhy násilí součástí.
Ale i lidé, kteří jsou placení za její propagaci nepostupují úplně férově, když směšují domácí násilí (které má nepochybně výrazný genderový aspekt) a násilí na ženách.
Násilí na ženách a domácí násilí jsou dvě různé věci, v té úmluvě mají dvě různé definice a není vhodné to směšovat jak pojmově, tak už vůbec ne pro účely nějakých statistik.
Také proto, že domácí násilí na osobách, které se nepovažují za genderové ženy (tedy m.j. tzv. "muži, děti a senioři") je větší tabu jak ve veřejném tak odborném diskursu.
V článku není uveden zdroj, takže nevím co přesně to číslo znamená. Za jaké je období, geografickou oblast, atd. Není ani zřejmé, zda se to (nepochybně smutné) číslo týká "domácího", "genderově podmíněného", nebo skutečně "domácího a genderově podmíněného" násilí.
Nemluvě o tom, že "IÚ" obsahově definuje "domácí násilí" jinak, než většina statistik zaměřených na ČR.
Možná Vás špatně chápu, ale pokud (na rozdíl ode mne) tvrdíte, že domácí násilí na dětech, seniorech a mužích je tradičně méně tolerováno a méně častější než domácí násilí na ženách, velmi by mne zajímal zdroj o který svůj názor opíráte.
To, že násilí na ženách je u nás víceméně tradičně tolerováno, jsem k tomu dodala o své vůli a nemám pro to žádný jiný zdroj než český mediální šum okolo hnutí Me Too a debaty o přijetí IÚ. Pro české diskuse na tato témata je typická bagatelizace násilí.
1) Domnívám se, že domácí násilí na mužích, dětech a seniorech je "tradičně tolerováno" minimálně stejně a nebo spíš více než domácí násilí na ženách. (Na dětech určitě...)
I proto si myslím, že v tomhle případě by prostě bylo vhodné, řešit ten problém jako celek a ne podle pohlaví.
2) Statisticky lze doložit (klidně Vám je pošlu), že právě proto, že domácí násilí na "neženách" je tolerováno, je také méně hlášeno a tím méně se promítá do statistik obětí a pachatelů.
3) Proto mi vadí, že Pavlas to co napsal, napsal tak, že to lidé (a zřejmě už i Vy) to citujete tak, že "ženských obětí domácího násilí je 95%" .
Tak to skutečně není.
4) Právě proto jsem skutečně dalek toho, abych bagatelizoval násilí. Určitě ne domácí a zejména ne na dětech, seniorech, mužích a ano... i ženách.
Pro mne je smutné ve všech případech a k řešení problému nepřispívá ani bagatelizace, ale ani čarování s číslem 95%, které předvádí autor článku.
https://czlobby.cz/cs/dokumenty/stinova-zprava-o-stavu-genderove-rovnosti-v-ceske-republice-v-roce-2015
Ta se odvolává na studii ČSÚ. Z názvu reference ("Oběti trestných činů na území ČR vroce 2013: vraždy motivované osobními vztahy") je ovšem vidět, že jde o nahlášené a vyšetřené činy, tedy nejspíš zlomek skutečnosti.
Myslím, že pan Lobpreis chtěl zdůraznit především to, že muži, kteří jsou oběťmi domácího násilí, nejspíš vyhledávají pomoc (procentuálně) ještě méně často, než ženy. Ačkoliv jich není tak mnoho jako ženských obětí, jejich stigmatizace v patriarchální společnosti je ještě vyšší.
https://www.idnes.cz/pardubice/zpravy/soud-svitavy-manipulace-otec-matka-spor-okresni-krajsky-soud-statni-zastupce-trest.A190927_133239_pardubice-zpravy_lati
I když si zároveň myslím, že na zákonné úrovni by bylo žádoucí nerozlišovat ani dle pohlaví, ani dle věku. A že právě to rozlišování (cizím slovem "diskriminace") pomáhá různá ghetta a stereotypy udržovat a budovat.
(zdroj: https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/crimeandjustice/bulletins/domesticabuseinenglandandwales/yearendingmarch2018#prevalence-of-domestic-abuse)
Pokud to dobře počítám, v Británii činí ženy obětí domácího násilí kolem 65% případů. Myslím, že v tom zdrojovém textu je dobře popsána jak metodika, tak definice toho, co bylo za "domácí násilí považováno".
Upřímně řečeno doufám, že právě ratifikace IÚ by měla umožnit větší harmonizaci mezinárodního srovnávání a tím pádem snad i úspěšnější snižování jak absolutních čísel, tak toho poměru.
A je samozřejmé, že ve společenské/rodinné hierarchii moci je obětí slabší, tedy spíše žena a dítě......viz nárůst investic do budování útulků pro týrané.
Istanbulské úmluvy mají na společnost - kde mírou úspěchu je osobní zisk z jakékoliv činnosti i v oblasti nevýdělečných oborů - celkem neuspokojivý vliv....bych si posteskl.
A osobně bych v tomhle případě vždy prve důrazně zvážil, zda není možné pomoct i uvnitř té rodiny.
A zda třeba není možné, že se násilně přestanou chovat děti k rodičům (seniorům) nebo rodiče k dětem (viz např: https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/barnevernet-rozsudek-soud-norskou-michalakova-maxine-odebrane-deti_1911191439_tec).
Poněkud matoucí ale je, že podobné názory zaznívají i od skupin "žen, které mluví o násilí" (naposledy například na semináři "Společně bez násilí", kde dokonce zaznívaly "obavy z Cochemské praxe".
A to mne tedy dost znepokojuje.
Takže znova a lépe, Martine.
Jen je to bohužel dokument, který předpokládá, že si přečteš i komentáře, to tak u legislativních textů je. Takže začni místo psaní blábolů studovat a až budeš mít co říct, mluv.
Pokud se ale ukáže, že k realizaci některých rizik (která Vy osobně označujete zřejmě považujete za "fantazie") následkem aplikace IÚ dojde, určitě mne bude zajímat Vaše poučení z vývoje.
Samozřejmě bych byl ale raději, abyste měl pravdu.
Věcně bych si dokázal představit negativní dopady IÚ v podobné rovině jako negativní dopady Úmluvy o právech dítěte: V té je zcela pochopitelná zásada, že škola nesmí postihovat žáky za mimoškolní aktivity. Podle záměru signatářů se jednalo například o to, že za účast na demonstraci nebo na petiční akci nesmí škola žáka vyloučit. České školy (a bohužel také skupinka později odejitých ministerských úředníků) si to přeložily tak, že jim není nic do toho, když žáci druhého stupně základní školy kouří před budovou školy nebo když za prahem školy šikanuje parta hajzlíků svého spolužáka. Chtělo to několikaleté úsilí ministerstva školství, aby se potlačila nově vzniklá alibistická praxe (pokud vím, povedlo se to). Nechci být alibista, něco podobného vyloučit s IÚ nemohu.
A ty obavy jsou o to větší, že zaznívají hlasy o tom, že Cochemská praxe je hrozba.
Samozřejmě zde je asi otázka z jakého úhlu pohledu na ten Cochem nahlížíme.
Zda z úhlu pohledu dětí ohrožených domácím násilím nebo ohrožených následky rozvodu.
Osobně myslím, že ta druhá skupina je větší.
Jistě, máme u nás dost ohavný problém preventivního obvinění druhé strany rodičovského sporu ze zneužívání, popřípadě domácího násilí. Bohužel se u nás nevylučuje z komory advokát, který podobnou věc svému klientovi poradil ( a už vůbec se nesleduje, že u některých právníků je to běžná praxe) a falešné obvinění se netrestá.
A nezlobte se, jestli to vyzní tvrdě. Zatímco lze děti alespoň do jisté míry ochránit před pokračováním či eskalací násilí na nich páchaného, před tím, že se dva dospělí lidé nedokážou ve svých nenávistech krotit do té míry, že svým dětem dělají ze života peklo, před tím je společnost ochránit nedokáže. S IÚ nebo bez ní.
A často je v tom poměrně dlouho podporují.
Jednoho by skoro začalo zajímat, zda IÚ může nějak ovlivnit finanční toky v téhle oblasti. (Což tedy naštěstí půjde dobře měřit, že).
a
2.) že to násilí (kterým se tato Úmluva zabývá), je genderově podmíněné.
Jak bys potom to menšinové násilí na mužích (páchané naopak ženami) chtěl v intencích IÚ vysvětlit (a hodnotit)?
:-):-):-)
To máš trochu něco podobného, jako kdybys třeba při potírání terorismu chtěl (místo toho genderového hlediska v případě IÚ) uplatňovat hledisko náboženské. Okamura by s konvičkou jistě na takovém "hledisku" rád zahradničil...
Já vím, je to frustrující, že mezinárodní úmluvy vyžadují větší čtenářskou připravenost než článek v Blesku, ale promiň, nebudu Ti nadále suplovat wikipedii.
Článek 3
d) „genderově podmíněné násilí na ženách” znamená násilí zaměřené proti ženě proto, že je žena, nebo které postihuje ženy ve vyšší míře;
"genderově podmíněné násilí na mužích znamená násilí zaměřené proti muži proto, že je muž, nebo které postihuje muže ve vyšší míře",
IÚ by se genderovým násilím na mužích vůbec nezabývá a žádná definice genderového násilí na mužích v ní uvedena není.
Takže si i nadále myslím, že nemůžeš dost dobře současně tvrdit,
1.) že "IÚ nevynechává žádnou týranou skupinu [například ty méně početné, zato však více opomíjené muže]"
a
2.) že to násilí (kterým se tato Úmluva zabývá), je genderově podmíněné.
Často slyším, že lidem, co zahynuli v koncentráku, bylo lhostejné, zda šlo o koncentrák nacistický nebo komunistický.
Proti tomu je názor, že na té deklaratorní úrovni je lepší být spíš obecný a nedělat definice zbytečně omezující. S tím si stejně vyhraje ta aplikační praxe.
I proto jsem rád, že definice "domácího násilí" ve článku 3(b) Istanbulské úmluvy je skutečně velmi otevřená a nebere ohledy na pohlaví, gender ani věk obětí.
PS: A i proto mi vadí, když někteří píáristé IÚ o domácím násilí mluví, jako by bylo "podmnožinou" toho násilí na ženách.
Není.
Myslíte, že zabývat se motivací široce rozšířeného násilí nemá smysl?
A že některé nástroje jsou spíš dlouhodobé a jiné krátkodobé povahy.
Něco málo si ze školy pamatuji o tom, že právo kromě trestu funguje i výchovně... každopádně si myslím, že výchovné funkce plní i jiné instituty společnosti.
Jinak za sebe... co jsem se bavil s některými psychology se mi hodně líbí myšlenka, že pokud by se více mezi sebou bavily oběti domácího násilí bez ohledu na jejich pohlaví (a na pohlaví pachatelů) mohlo by to do budoucna působit výchovně lépe, než když je budeme zavírat do ghet podle jejich pohlaví.
Nevím, zda jsou k tomu nějaké výzkumy, které by ten názor prověřily...
V minulých dnech prošla tiskem dvojí zpráva: za prvé, tři čtvrtiny české veřejnosti odmítají přijetí zákona, který by zakazoval tělesné tresty namířené proti dětem. Tři čtvrtiny - to je strašlivé číslo, a je dokladem toho jak hluboce je v české populaci ještě zakořeněno přesvědčení, že nejlepším a nejúčinnějším prostředkem k řešení problémů je nějaká ta facka.
Na straně druhé bylo v té samé zprávě oznámeno, že jsou zájemci přeplněny kursy pro předcházení násilí; tedy kursy pro zvýšení schopnosti vlastního sebeovládání se v psychicky krizových situacích.
Je už dávno známo, že přinejmenším určitá část násilníků tak nečiní nějak "z radosti", a svého jednání třeba dokonce lituje. Jenomže nejsou psychicky, osobnostně natolik stabilní a zralí, aby dokázali zvládat své zdivočelé emoce.
Takže opravdu to o co se v prvé řadě jedná je to, začít "mluvit" s potenciálními násilníky, a přesvědčit je že je možno žít i jiným způsobem života, nežli v neustálém násilí. A že takový nenásilný způsob života jim samotným nakonec může přinést mnohem více radosti a životního uspokojení.
Chápu, že zákon (ten světský) musí existovat také. Já na něj ale nespoléhám.
Kdybyste skoro v každém příspěvku tak okatě nedávala najevo přesvědčení o svém misijním poslání, možná by se některé i daly číst...
Do otázky správného či nesprávného porozumění evangeliím se montovat nehodlám.
Čili chybí jim řád. V této chaotické společnosti je totiž čím dál tím těžší řád najít. Vnější řád je ostatně problematický, protože, jak věděl už apoštol Pavel, takový řád vždy vyvolává skrytou touhu po jeho překročení.
Je však možné hledat řád vnitřní. Křesťan se ve svém nitru může setkat s Bohem a odevzdat mu řízení svého života, když pozná, že sám nezvládá bránit se chaosu (čili vlastně peklu).
A znovu potvrzuji, že to "funguje". Paní Zemanové i panu Kalousovi se omlouvám, že o tom pořád píšu. Ale třeba to bude užitečné pro někoho jiného.
Jenže v důvodové zprávě (oni jsou dvě - "malá" a "velká") na kterou zde upozornil pan Profant, je to pak zase všechno jinak:
"Přestože úmluva stanoví závazně povinnosti pouze ve vztahu k ženám, vybízí se k jejímu použití v případě všech obětí domácího násilí, tj. i mužů a chlapců."
Podle úmluvy jsou tedy závazné jen povinnosti ve vztahu k ženám (jako k obětem domácího násilí).
K použití úmluvy v případech ostatních obětí domácího násilí se pouze vybízí, ale nijak závazné to není.
Ony jsou sice dost často souběžné (to jest násilí na ženách se často děje jako domácí násilí), ale nejsou shodné. Takže opět, napřed čti, pak blábol.
Co je božího Bohu, co je císařovo císaři. A pokud světské zákony říkají, že nesmíš bít ženu ani tehdy, když je to tvoje manželka a jsi přesvědčen, že to zaslouží, pak nechť to světské vrchnosti (císař) vymáhají podle svého, pokud to "podle svého" bude v souladu s občanskými a lidskými právy.
A dvojnásob nechť to vymáhají, pokud o oběti nejbezbrannější, tedy děti.
Dění okolo lidských práv a mezinárodních úmluv mne zajímá přes dvacet let a přijde mi to jako přirozená součást občanské aktivity. Proto mne celkem zajímají i ty dopady IÚ.
Každopádně jsem se setkal s názory, že aplikace IÚ na oběti jiného než ženského pohlaví je skutečně volitelná. (Mimochodem, kdyby nebyla,stěží i by autoři "vyzývali členské státy, aby IÚ aplikovali na všechny oběti...". Je to výzva, ne imperativ.)
I "oficiální" facebooková PR stránka IÚ má v logu pouze násilí "na ženách". (Teď bych nerad zabředal do takových detailů, jako, že technicky pravděpodobně většina dětí také má jakési pohlaví).
Už nyní jsou určité druhy služeb genderově diskriminační prostě proto, že pro jedno pohlaví "není dostatečný trh".S takovou odpovědí jsem se já osobně setkal před 4mi lety několikrát.
A přijde mi to svým způsobem strašné právě v situaci, kdy všichni (bez ohledu na pohlaví) tvrdí, že čísla jsou nepřesná až zkreslená, protože ledacos je tabu a o lecčems se špatně mluví.
Takže proto mne ani tak moc nezajímá, co si o tom teď myslíte Vy nebo co tvrdí píáristé typu pana Pavlase.
Mne zajímají ty měřitelné výsledky, až je bude možné měřit.
Tvoje připomínka je tedy zhola zbytečná, ale zase ne tak docela, protože je z ní docela dobře patrné, že vztek brání člověku v soustředění a člověk pak v textu snadno ledacos přehlédne. Možná příště tolik "neposílej do háje", nepoužívej expresivní výrazy a víc se soustřeď na text.