Německo před volbami
Kateřina SmejkalováKateřina Smejkalová přibližuje současné hospodářsko-sociální poměry v Německu a pozici nejvíce sledovaných bloků před spolkovými volbami. O skladbu budoucí vládní koalice podle ní letos zase tolik nejde.
Křesťanskodemokratický volební slogan „Za Německo, ve kterém budeme žít dobře a rádi“ a jako reakce sociálnědemokratické „Je to útok na demokracii“; výrok Martina Schulze „V Německu vládne nespravedlnost“ a replika kancléřky „Lidem v Německu se ještě nikdy nedařilo tak dobře jako nyní“; a označení památníku obětem holocaustu za „ostudu uprostřed hlavního města“ ze strany předního představitele Alternativy pro Německo a debaty o obavách, že těsně před branami Spolkového sněmu poprvé stojí nepřátelé samotných fundamentů toho, na čem je německá poválečná společnost postavena. I tak se dá ve zkratce ilustrovat, co hýbe Německem před nedělními volbami do Spolkového sněmu, jedné ze dvou komor tamního parlamentu.
Německo má za sebou dvanáct let pod vládou křesťanské demokratky Angely Merkelové. Stála v čele dvou velkých koalic se sociální demokracií, mezi které bylo vklíněno jedno funkční období vlády její CDU/CSU s liberály. Nepřestává udivovat a svědčí o jejích mimořádných politických dovednostech, že se jako žena z východního Německa v roce 2000 dostala do čela strany, která byla do té doby výspou západoněmeckého mužsky dominovaného konzervativismu. Od té doby proměnila kancléřka výrazně celou stranickou tvář a posunula CDU/CSU do politického středu.
Merkelová příliš nelpí na věcech, které jsou ztělesněním tradičních konzervativních hodnot. U posledních jejich zbytků, které kancléřčino dvanáctileté vládnutí přežily — jako je daňový systém významně zvýhodňující páry s jedním hlavním živitelem a druhým v páru s nízkým úvazkem nebo dokonce bez práce, který cementuje tradiční rozdělení rolí mezi muži a ženami (tzv. Ehegattenspliting) —, se jedná spíš o úlitbu konzervativnější sesterské partaji CSU než o její vlastní ideologické přesvědčení.
Pro Merkelovou je stěžejní ukotvení Německa v Evropě a transatlantická vazba na Spojené státy. U ostatních témat vede její protestantské rodinné zázemí a vyrůstání ve východním Německu, které bylo přes svůj totalitní ráz v mnoha ohledech emancipovanější než západ země, k tomu, že má blíž k sociální demokracii než bavorské CSU.
I z hlediska kancléřčiny osobnostní výbavy jsou této političce jakékoli vyhraněnější pozice cizí. Často bývá odkazováno na její vzdělání fyzičky, která se i ke společenským problémům staví jako k fyzikálním rovnicím: rozloží je na co nejmenší dílčí problémy, s nimiž se systematicky, pragmaticky a bez větších vášní, nicméně vždy nakonec velmi šikovně a především konsensuálně, vyrovná.
S takovou protivnicí se vyzyvatelům v předvolebním boji těžko dostává do politického konfliktu. Zpráva, kterou voličům a voličkám vysílá, včetně v úvodu textu zmíněného nic neříkajícího sloganu, bývá shrnována jako prosté: „Vždyť už mě znáte“. Do obsahových debat se nepouští, když se tomu dá jen trochu vyhnout — kategoricky například odmítla střetnout se se sociálnědemokratickým lídrem Martinem Schulzem ve více než jednom televizním duelu — nebo svým oponentům k jejich analýze problémů prostě v zásadě přitaká.
To, že v červenci umožnila nechat v Bundestagu hlasovat o otevření instituce manželství stejnopohlavním párům, ačkoli sama pak hlasovala proti, bylo po krátké euforii u sociálních demokratů a Zelených rychle demaskováno jako mistrný tah Merkelové, jak vyloučit jedno z posledních opravdu kontroverzních témat mezi CDU/CSU a liberálními stranami z předvolebních debat. Není tak divu, že Martinu Schulzovi v létě praskly nervy a kancléřku obvinil z toho, že její chování je útokem na demokracii, která žije z živé a kontroverzní debaty. A kancléřka ji systematicky v Německu už více než desetiletí dusí.
Schulzovo jaro a SPD dnes
Sám sociálnědemokratický vyzyvatel Merkelové Martin Schulz se snažil urputně od svého nástupu do čela strany a na čelní místo volební kandidátky začátkem tohoto roku živou a kontroverzní debatu vyvolat. Nastoupil s razantní rétorikou o tom, že mnoho lidí v Německu trpí sociální nespravedlností a že sociální demokraté s ní zatočí. Že se jedná o téma, které část obyvatel Německa opravdu pálí, o tom svědčí euforie, kterou nástup dlouholetého europoslance Schulze na německou politickou scénu vyvolal.
SPD potácející se dlouhodobě v průzkumech kolem dvaceti procent najednou vystřelila během několika týdnů nad třicítku a atakovala hodnoty podpory křesťanských demokratů. Zájem o členství ve straně šel brzy do desetitisíců, na řadě míst docházely stranické knížky. Euforie byla tak velká, že si ji pořádně nikdo neuměl vysvětlit, a tím pádem ani neměl plán, jak ji do voleb udržet a u voleb proměnit. Martin Schulz se dostal pod ohromný tlak, několikrát se objevil příměr návalu podpory k mýdlové bublině, kterou musí půl roku udržet nad hlavou.
Vlivem kombinace porážky SPD v jarní triádě voleb do zemských parlamentů (ačkoli vždy spíše z důvodů pramenících ze specifické politické situace v té které spolkové zemi), různých personálních slabostí a změn a otálení s konkretizací toho, jak že se tedy sociální demokraté s onou hlasitě vyhlášenou nespravedlností přesně hodlají vypořádat, klesla jejich podpora postupně zpět jen na o něco málo více než výchozích dvacet procent.
Problém s prosperitou
A jaká že tedy ta sociální situace v Německu vlastně je? Čistě podle makroekonomických ukazatelů se daří Německu dobře: krizí prošlo bez větší újmy, růst je solidní a exporty rekordní, nezaměstnanost se povedlo zkonsolidovat. Zčásti nicméně za příznivost těchto ukazatelů mohou tzv. Harzovy reformy přijaté Schröderovou vládou předcházející první vládě Angely Merkelové, které deregulovaly pracovní trh a zpřísnily podmínky vyplácení sociální podpory.
Daní za všeobecnou prosperitu je mimo jiné i masivní nárůst nízkopříjmového sektoru a výrazná prekarizace pracovních podmínek. Do toho je Německo poněkud překvapivě zemí, která obsazuje přední příčky u nechvalných indikátorů, jako je rozdíl v ohodnocení žen a mužů, nebo v měření toho, kde je nejnižší sociální mobilita.
Pro zemi je tedy typická jistá schizofrenie: Zatímco dotázaní na spokojenost s jejich vlastní osobní situací většinou říkají, že jim samotným se vede ještě celkem dobře, pod vlivem obecnějších trendů pak na obecněji položenou otázku po spravedlnosti ve společnosti odpovídají většinou už o poznání skeptičtěji. Právě tuto skepsi a nespokojenost s poměry se u nich zřejmě začátkem roku podařilo oslovit Martinu Schulzovi.
Když ovšem takto oslovení lidé viděli, že ani Martin Schulz na ni nemá přesvědčivá konkrétní řešení, nechalo se zřejmě mnoho z nich zase ukolébat kancléřčinou mantrou, že „Lidem v Německu se ještě nikdy nedařilo tak dobře jako nyní“. Protože i to je vlastně pravda.
Nahnědlá alternativa
V Německu je nicméně zároveň výrazná skupina lidí, která se v žádném případě nenechá ukolébat ničím. Řeč je o členech, sympatizantech a voličích pravicově populistické Alternativy pro Německo (AfD). Vznikla v roce 2013 původně jako strana konzervativních ekonomů bojujících proti doktríně Angely Merkelové, že záchrana Řecka za vydatného přispění Německa je „bez alternativ“ — odtud také název nové strany. S hromadným příchodem uprchlíků do Německa, který kulminoval v létě 2015, se strana skomírající obrodila a začala přeorientovávat výrazně národovecky.
Současná běžná rétorika čelních představitelů AfD, jak ji ztělesňuje kupříkladu na úvod zmíněný citát o „ostudném památníku holocaustu“, ji dostala až na samou hranu pravicového extremismu. Že by se taková strana měla dostat do Bundestagu, vyvolává v Německu, kde dlouho platilo, že nebude existovat žádná významnější strana napravo od CDU/CSU, čiré zděšení.
Členové a členky etablovaných stran i média řeší již delší dobu dilema, jak se k AfD vlastně vztahovat — zda ji kategoricky vylučovat z debat, aby extrémní prohlášení nedostávala prostor, a tím se nelegitimovala, nebo zda ji do debat regulérně zahrnout, protože přece jen nezanedbatelnou voličskou podporu má a její vylučování vede jen k tomu, že si buduje kult jakéhosi disidentství. Předvolební boj byl tak v Německu ve znamení i tohoto dilematu.
Možných vysvětlení pro vzestup AfD existuje celá řada. Průzkumy každopádně ukazují, že uvnitř německé společnosti spíše nedošlo k žádné nové radikalizaci, jak by se možná zejména v důsledku migrační krize očekávalo. Poměr lidí, kteří jsou náchylní k extrémní pravicové rétorice, dokonce v poslední době mírně poklesl. Spíš je to tedy tak, že takto smýšlející lidé definitivně ztratili politický domov u umírněnějších stran a že jim nově vzniklá AfD zároveň dala prostor jejich přesvědčení otevřeně ventilovat.
Od dříve konzervativní CDU/CSU se odvrátili ti, kteří nesouhlasí s jejím posunem do středu pod Angelou Merkelovou, od SPD se k AfD zase přesunuli méně vzdělaní a méně kosmopolitní pracující, pro které se partaj se svými převažujícími kulturně-liberálními tématy stala příliš elitní a cizí. Významný mobilizační potenciál má AfD taky mezi dosavadními nevoliči, kteří se dříve v německém stranickém spektru necítili doma nikde.
Ačkoli je AfD poměrně heterogenní stranou vykazující rozdíly zejména mezi východem a západem Německa, dá se říct, že ji — podobně jako třeba i v USA pravicového populistu Trumpa — podporují spíše průměrně vzdělaní lidé ze středních vrstev. Jsou to tedy lidé, jejichž materiální pohnutky jsou ty, že ještě mají něco, o co se mohou bát překotnými společenskými změnami přijít.
Zároveň se ukazuje ale dominance jiných než materiálních motivů — jedná se o lidi, kteří mají pocit, že se na ně zapomíná, nikdo je neposlouchá a nemají tak možnost ovlivnit dění kolem sebe, které zároveň celkově vidí daleko katastrofičtěji než ostatní. Mnoho z nich se tak emocionálně zradikalizovalo, mimo jiné i v bublinách sociálních sítí, že pod dojmem blížící se katastrofy přestávají ctít jakýkoli společenský konsenzus na základních hodnotách a pravidlech.
O vládu ani tak nejde
Německo před volbami tedy nabízí obraz na první pohled prosperující země, v jejíchž útrobách sice stopy sociální nespravedlnosti najdeme, ta ale alespoň prozatím není pro drtivou většinu tak palčivá, že by výrazněji vyžadovali její řešení.
Většina Němců a Němek je spokojená a optimistická a ve směřování země se zřejmě příliš nepromítne, zda po volbách povládne koalice velká, křesťanskodemokraticky liberální či poslední jmenovaná doplněná o Zelené, jaké jsou nyní tři nejpravděpodobnější konstelace. Všechny tyto vlády budou proevropské, liberální s důrazem na sociální rozměr moderního německého tržního hospodářství.
Jako největší zlom, který volby přinesou, se tak jeví pravděpodobný vstup AfD do Bundestagu. Etablované strany budou stát před výzvou, jak čelit jejich radikálním výrokům přímo u řečnického pultíku v jednacím sále, jak nováčky, kteří v zemských parlamentech prosluli zatím především svým diletantstvím, nenechat vážněji narušit chod parlamentu — a především: jak získat dlouhodobě zpět co největší část jejich voličů, když ti se už dávno jakékoli věcné diskuzi uzavřeli.
Jak napsala Kateřina Smejkalová, obvyklou taktikou Merkelové je veškeré politické problémy rozdrobit do dílčích (mini)problémů, které je možno pak po kouscích řešit či odkrajovat. Zůstane pak dojem, že žádné velké problémy vlastně vůbec neexistují.
V poněkud přiostřenější podobě tento přístup Merkelové k problémům vyjádřil jeden její "protikandidát" (kandidující jenom pro špás): "Základním heslem Merkelové je, že kde nejsou řešení, tam nejsou ani problémy."
Zkrátka, když Merkelová nemá pro danou věc žádné řešení, pak ji prostě ignoruje. A ono se to časem už samo nějak vyvrbí.
Ale zpět k těm "mimořádným dovednostem" Merkelové: nechci naprosto snižovat její schopnosti spravovat zemi, například v časech poslední finanční krize dokázala Německo těmito rozbouřenými vodami prokormidlovat opravdu způsobem hodným respektu.
Nicméně, tou nejvýraznější "mimořádnou dovedností" Merkelové se zdá být právě její naprostá průměrnost. Jak bylo konstatováno i v daném textu, Merkelová se natlačila ještě více do středu - a tak se s tou její (mateřskou) figurou může nakonec tak či onak ztotožnit víceméně každý. Merkelová je bez kontur - a tedy také bez hran, na které by kdokoli mohl narazit.
Pro průměrného německého voliče je Merkelová ztělesněním právě této průměrnosti; a v tom je její síla, proto je tak obecně oblíbená. Je to vlastně ideální forma klasické občansko-liberální demokracie: průměrný občan/volič se vlastně vůbec nevyzná ve státních a politických záležitostech, a u takové figury jako je Merkelová se může oddat libému pocitu, že "mamá Merkelová" to všechno vyřeší za něj, aniž on sám jako občan by se musel nějak zvlášť namáhat či angažovat.
Až se jednou bude hodnotit éra vládnutí Merkelové, a budoucí historik se bude ptát, s jakou vizí, s jakým programem budoucího směřování německé společnosti byla tato éra spjata, pak nebude moci jinak, nežli prostě konstatovat: nic. Žádný program, žádná vize. Jenom technokratická správa právě těch malých každodenních problémů a problémků, nic jiného. Dokud se kola otáčejí a většinový německý občánek má dostatek svého konzumu, je spokojený, a nic jiného si ani nežádá. Vivat Merkel!
Uvidíme tedy, jak dopadne AfD.
Není tohle váš velký omyl, pane Poláčku? Myslím ta vaše víra, že většina lidí (ať už Němců či jiných národností) touží především po konzumu?
Není to nakonec spíš tak, že většina lidí touží být šťastnými? A že málokdo z nich je?
Někteří se ovšem snaží přesvědčit ty ostatní, že stěstí je v konzumu. Takové přesvědčování společnosti ke konzumnímu chování jim přináší hmotný prospěch - možnost více konzumovat, a oni pak mají prchavý pocit, že jsou šťastni. Ale jen chvilku. To by mohla být další:-) podstata kapitalismu (kromě vykořisťování, ...).
Ano, je fakt že jsou momenty kdy i Angela Merkelová na chvilku odloží svou strnulou masku bezkrevné technokratky a ukáže také trochu "lidskou tvář"; ale jsou to opravdu jenom jednotlivé a zcela výjimečné momenty.
Přičemž tomu ovšem není nijak moc dlouho, kdy tyto hodnoty spokojenosti vypadaly podstatně jinak - to bylo v období finanční krize.
Vzhledem k tomu, že v tom mezidobí se asi sotva nějakým zásadním způsobem změnily ostatní životní náplně a cíle německé populace - jaký jiný závěr je možno učinit než právě ten, že k natolik silnému vzrůstu pocitu spokojenosti Němců zásadním způsobem přispěl právě a jenom ten "utěšeně" narostlý konzum?
Taky se domnívám, že je pravda to, co napsal pan Kolařík, že mnoho Němců "se realizuje v různé spolkové činnosti. Má vysoce vyvinutý smysl pro sdružování se, seberealizaci svých zájmů i řešení různých problémů na lokální úrovni společně".
Něco podobného jsem slyšela i od své rodiny žijící v Německu. Snaží se do toho s větším či s menším úspěchem zapojit i přistěhovalce.
Ono je pro většinu lidé důležité mít co dělat. Tedy vedle toho být sociálně zabezpečeni (což Němci jistě jsou). Když totiž má člověk co dělat, něco, co pokládá za smysluplné, nemá čas zabývat se věcmi, na které při běžném pracovním shonu není pomyšlení.
Něco asi dělá ta německá levice, zejm. SPD, špatně...:)
A propos, aby volby zasluhovaly své jméno, nemůže jít o výběr mezi coca-colou a pepsicolou. Jen pro zajímavost, dokážete vyjmenovat aspoň pět rozdílů mezi CDU a SPD?:))
Angela Merkelová to nedělá a zdá se, že po charismaticlých nadsamcích typu Václava Klause ani není v Německu velká poprávka. Někde jsem četl, že se to netýká jen politiků, ale i třeba fotbalových trenérů. Merkelová zatím vítězí tím, že trpělivě nalézá možný konsensus.
Námitku, že tím dochází k odbourávání demokracie, protože z ní mizí konflikt, vznáší Ilona Švihlíková, Martin Schulz i Martin Pleva. Politika ale není sport jako fotbal nebo šachy, který by samé remízy zabily. Konflikty jsou dobré zejména, když se vyřeší, což se přece jen čas od času stává.
Agela Merkelová zcela jistě není průměrná žena, vytváří ovšem politiku pro průměrné Němce. Pro koho jiného by ji vlastně měla dělat?
Souhlasím s tím, že úkolem politika je trpělivě nalézat společenskou shodu. To Angela Merkelová dělá, domnívám se ovšem, že s jedinou výjimkou. Tou je právě migrační krize. Tam (podle mě) měla přece jen určitou vizi, kterou později sama korigovala.
Tohle je skutečně svým způsobem to jediné, z čeho současný německý volič či občan může "vybírat".
Samozřejmě, může svůj hlas odevzdat i jiným stranám; ovšem s tou jistotou, že mu to nebude víceméně k ničemu. Neboť ta dominantní část německé společnosti, a tedy i německé politiky bude tak jako tak ovládána právě jenom tou honbou za colou, ať už coca- a nebo pepsi.
Jako zcela klíčový moment si musíme uvědomit jednu věc: je zcela zásadní rozdíl, jestli se ptáme, zda ten či onen jedinec má p o c i t spokojenosti (či dokonce štěstí) se svým vlastním osobním životem - anebo ale jestli se ptáme na to, v čem legitimně a bytostně spočívá štěstí lidské bytosti.
Samozřejmě, že průměrný maloměšťáček prožívá pocity osobního štěstí, když si může žít svůj relativně bezstarostný život, má dost peněz na svůj byt, své auto, svou dovolenou u moře, na své pivo, a ten zbytek volného času který mu zbývá mezi prací a tou hospodou může strávit před televizí. Před televizí s opět krajně nenáročným (velice zdrženlivě formulováno) programem, který ho nijak intelektuálně ani ideově nezatěžuje. A k tomu - vrchol štěstí! - má ještě politiky respektive političku, která ho také nijakým způsobem nezatěžuje, která ho neobtěžuje nějakými pravými občanskými povinnostmi (například s k u t e č n ě ekologickým způsobem života), a která mu zprostředkuje blahý pocit, že o n a to všechno vyřídí za něj.
Ano, takovýmto způsobem průměrný německý maloměšťáček skutečně může prožívat pocity své životní spokojenosti, případně dokonce svého životního štěstí. On si zajde do kostela, tam se zbožně pomodlí, a pak si zajde k té volební urně a tam poslušně hodí svůj hlasovací lístek do příslušné urny s nějakou standardní státotvornou partají. A tím je pro něj všechno vyřízeno, on se může oddat blahému pocitu, jak zase jednou pro svůj stát a celý svět vykonal velkolepý státnický počin.
Pokud bychom se ale začali ptát, jak se tento maloměšťácko-konzumně-bezduchý způsob existence vlastně vztahuje k tomu, co je - respektive by být měl - člověk jako autenticky lidská bytost, tedy bytost v prvé řadě obdařená rozumem, duchem a inteligencí - pak bychom rázem byli někde úplně jinde.
Jenže, celá ta politická i volební mašinérie "demokratických" států spočívá právě v tom, že takovéto "filozofické" otázky se tam zásadně nekladou. Nekladou se vůbec žádné otázky, které by průměrného maloměšťáčka nějak mohly rušit v jeho klidu. Dokud se kola produkce a konzumu otáčejí, dokud má to své auto a svou televizi, své pivo a svou mamá Merkelovou, je pro něj všechno v naprosto nejlepším pořádku.
Merkelová totiž až po létech přiznala, že to celé tehdy bylo vlastně dost jinak.
Připomeňme si tehdejší situaci: v prostoru mezi rakouskými a německými hranicemi se nashromáždily davy uprchlíků směřujících přes balkánskou trasu dál do Evropy. Teď: němečtí pohraničníci je odmítli vpustit, neboť běženci měli povinnost svou azylovou žádost podat už v první zemi schengenského prostoru, tedy pravidelně v Řecku. Jenže - pokud se nemýlím, v tu chvíli už Rakousko pro ty uprchlíky zavřelo své vlastní hranice, s tím že je nepustí zpátky na své území.
Takže, kdyby zůstalo u dané situace, pak by se ty masy uprchlíků ocitly ve zcela bezvýchodné situaci - oni by nemohli ani tam ani zpátky, a v konečných důsledcích by tam vlastně všichni pomřeli hlady. Po celonočních jednáních německých politiků - kdy dlouho vůbec nebylo nijak zřejmé, jaké rozhodnutí bude učiněno! - to nakonec byla kancléřka Merkelová, která rozhodla, že hranice do Německa bude z humanitárních důvodů pro tyto uprchlíky otevřena.
Jenže!! Toto "otevření hranic" bylo míněno opravdu jenom a pouze pro ty uprchlíky, kteří se už nacházeli v tomto bezprostředním hraničním pásmu! V žádném případě Merkelová neměla ten úmysl ani plán, otevřít německé hranice v š e m těm uprchlickým masám, které se nakonec přes tuto hranici převalily.
Jenže: ten její výrok o "otevření hranic" byl prostě a jednoduše pochopen jinak. Ty masy uprchlíků to pochopily tak, že německé hranice jsou pro ně otevřené - a tak se vydaly na cestu. A - teď už prostě bylo pozdě na to, tu hranici zase uzavřít!
Takže kancléřka Merkelová byla zcela bez vlastního přičinění vlastním spádem věcí postavena do role, kterou hrát vůbec nechtěla. Ale kterou nakonec odmítnout nemohla; a tak udělala v dané situaci to jedině možné, tu roli - zdánlivě "dobrovolně" - přijala, a vyhlásila své známé heslo: "Wir schaffen es!" My to zvládneme!
Takže, tolik k tomu, do jaké míry zde německá kancléřka Merkelová skutečně projevila "lidskou tvář", a do jaké míry jí tato role prostě připadla, bez jejího vlastního záměru.
On byl totiž přesně takový technokrat, jako je Merkelová. Přestože byli oba z opačného politického tábora, osobně by si asi velice dobře rozuměli.
Proč by měl politik veřejnost obtěžovat svými vizemi?
"Mehr Demokratie wagen", řekl svého času jiný německý sociálně demokratický politik, Willy Brandt. "Odvážit se více demokracie!" Brandt byl ovšem vizionář. On měl skutečně svou vizi demokratické - to jest, skutečně člověku sloužící - politiky a celého státu, jemu se jednalo skutečně o víc, než jenom technokratickou správu dílčích problémů.
A tak to bylo právě toto Brandtovo "Mehr Demokratie wagen", které skutečně napomohlo k tomu, rozbít starý, svým původem ještě adenauerovský poválečný autoritativní státní aparát, a vůbec celé pojetí vztahu občana a společnosti. A jestliže dnešní německý občan přece jenom dokáže vůči svému státu vystupovat v zásadě sebevědomě a sebejistě, je to do značné míry jenom díky právě tomuto Brandtovu vizionářství.
Mimochodem, byl to stejně tak vizionář Brandt, který dokázal alespoň do jisté míry rozbít blokové myšlení studené války, a především svým proslulým pokleknutím před pomníkem obětem války (a tedy: obětem německé expanze) učinil gesto dějinného významu.
Takže: pro každodenní správu státních záležitostí bezpochyby naprosto dostačují obyčejní, schopní technokraté. Ale - kdekoli se jedná o něco víc, kdekoli se jedná o jak státnické, tak ale i čistě lidské záležitosti vyššího významu, tam bez těch vizí prostě neběží vůbec nic. A bez těch vizionářů.
Neměl by takovéto návštěvy lékaře daleko spíše zapotřebí právě Helmut Schmidt sám - s tím, že není bytostně schopen překonat svou vnitřní averzi vůči jakýmkoli ideám a ideálům, které nějakým způsobem překračují omezený horizont pouze technokratické správy každodenních záležitosti?
Takováto psychicky podmíněná averze vůči všem vyšším idejím je ovšem poměrně rozšířeným fenoménem; dalo by se víceméně s jistotou soudit, že přesně takovouto averzí trpí například náš Václav Bělohradský. Pro kterého je stejně tak všechno, co nějakým způsobem překračuje omezený horizont bezprostřední jsoucnosti věcí, okamžitě dílo Satanovo.
Takže, tolik k otázce vizí, jakož k tomu, kdo má spíše zapotřebí odborné lékařské pomoci.
To je bezpochyby velice ušlechtilý princip.
Například, nebylo by nic krásnějšího a hodnotnějšího, nežli vytvořit takový dokonalý konsensus mezi otrokem a jeho otrokářem. Otrokář například - v rámci konsensuálního řešení konfliktu - slíbí, že svého otroka nenechá v budoucnosti zbičovat vícekrát než dvakrát do týdne; oproti čemuž otrok slíbí, že se jednou provždy závazně vzdává jakéhokoli nároku na to, přestat být otrokem.
A tak zde máme dokonalé řešení v rámci šťastného a konsensuálního otrokářského řádu. Na věčné časy a nikdy jinak!
To, že se tento jev nevyskytuje v současné německé společnosti je mimo jiné důsledkem bolestné historické zkušenosti v této věci a dobře zvládnuté katarze z ní. Oproti tomu u nás jsou každé volby doprovázeny hysterickými vyjádřeními, že "jde o všechno", "stojíme na prahu nové totality", nebo "se totalita vrací" apod. Pokud tak málo věří naši politici a zástupci veřejných institucí v tento systém, nedivme se, že tak málo občanů věří ve volby a už vůbec nevěří ve smysl občanské angažovanosti. Ona totiž fungující občanská společnost se nepozná podle permanentních na sebe navazujících hysterických kampaní, ale podle běžné každodenní "mravenčí" spolkové a občanské práce. Škoda že jsme nebyli schopni dosud takový spolkový stát vybudovat.
Nevím nic o tom, že by Angela Merkelová měla nějakou averzi "vůči všem vyšším idejím". Je politička, která dělá to, co přísluší politikům, ne farářka, která káže.
Angela Merkelová má pozoruhodně malou potřebu se předvádět, tím se hodně liší od našich ale i třeba britských politiků. Je nesmírně inteligentní, ale nemá potřebu intelektuální exhibice. V migrační krizi musela reagovat v rychle se měnící dramatické situaci a reagovala převážně skvěle.
Těší mě, že pro tentokrát mohu zcela souhlasit s panem Ungerem, děkuji.
Jiří Vyleťal
Současně by to ovšem mohlo naplňovat představu o nevyhnutelném historickém konfliktu, i představu o rychlé a správné reakci.
-------------------------------------------------
Nejsem si jist, zda nějaký vyšší cíl (vize) skutečně stojí třeba (ve vyhroceném případě) za občanskou válku - či naopak - zda za tu občanskou válku stojí i údajně správné rozhodnutí v dramatické situaci, vedené ale spíše kombinací vnějšího tlaku a osobních pohnutek (tedy žádným vyšším cílem ani snahou o společenskou shodu).
CDU-CSU.... 34%
SPD............. 21,5%
FDP..............11,5%
AfD.............. 11%
východní Německo:
CDU-CSU....26,5%
AfD.............. 21,5%
Linke........... 16,5%
SPD............ 14,5%
Ovšem zda ta formulace obsah jejich shody vystihuje pravdivě, se jednoznačně pozná podle toho, že s ní účastnici souhlasí.. Těžko může být někdo autoritou na to čem se já shodnu s někým třetím. Za sebe říkám, že formulace " že politika nemá být ničím jiným, nežli jenom přízemním technokratickým politikařením, bez jakéhokoli vyššího cíle, bez jakéhokoli vyššího smyslu." ani trochu nevystihuje to, na čem bych se s kýmkoliv shodl.
Jestli se na tom shodnou například pan Unger s panem Vyleťalem záleží zcela jen na nich. Dost bych se tomu divil, ale rád se nechám překvapit.
Neboli - co s tím?
CSU tam zaznamenala historický debakl. A to se kvůli limitu na uprchlíky chtěla soudit s vlastní kancléřkou... Přesto nepomohlo...
T. G. Masaryk
Co Německo zjevně oproti Česku nemá, je oligarchická Babišoidní strana typu ANO. To je taky mnohem větší problém než Úsvit a spol.
Pravá a pravdivá idea je totiž ze své samotné podstaty taková, která zahrnuje c e l ý okruh životní reality; to znamená, že v této ideji se mohou nalézt a se s ní ztotožnit všechny části obyvatelstva.
Špatné, deficitní, a tedy vposledku nepravdivé jsou naopak takové ideje, které jsou jenom partikulární - které tedy z celého toho celku živoucí reality vytrhnou jenom jeden jediný aspekt, který pak staví nade vše ostatní - a tedy nevyhnutelně i p r o t i všemu ostatnímu.
----------------------------------------------------
Tolik tedy v ryzí teorii. V profánní praxi je to celé ovšem poněkud složitější.
Přinejmenším doposud totiž ještě nikdo nikdy nebyl schopen vytvořit takovou ideu, která by byla skutečně univerzální. Která by tedy v sobě dokázala integrovat, syntetizovat všechny základní aspekty, dimenze našeho žití.
Co pak? Čekat na to až se konečně najde někdo kdo toto dějinně převratné dílo dokáže vytvořit? - To by znamenalo, že lidstvo by ustrnulo někde na tom stupni vývoje, kdy poprvé slezlo se stromů. A možná ani to ne - neboť i toto "slezení se stromů" byla svého času nová, přímo revoluční idea, která v sobě skrývala nejen šance, ale také mnohá nebezpečí. A dozajista v daných komunitách našich pradávných předků bylo i velmi mnoho konzervativců, kteří tento krok zavile odmítali. Právě s tím že je to riskantní, a že veškeré dosavadní zkušenosti hovoří pro to, zůstat na těch přece tak bezpečných stromech.
Takže, nedá se nic dělat, ale v reálných dějinách je to takhle: jakýkoli pokrok probíhá jenom ve formě principiálně dílčích řešení. A tedy dílčích idejí. Které sice nedokáží vyřešit všechny základní otázky organizace lidské společnosti, ale v tu chvíli nicméně řeší ten klíčový problém dané společnosti v daném čase, na daném stupni vývoje. Ale - protože to není řešení skutečně komplexní - pak nevyhnutelně dochází k ideovému střetu. A když je tento střet skutečně ostrý - pak dochází i k té občanské válce.
A vůbec neuškodí si připomenout, že i novodobá občanská společnost i s její demokracií se stejně tak zrodila z válek, ať občanských či jinak emancipačních.
Odpůrci revolucí vždy argumentují s tím, že z násilí nemůže vzniknout nic dobrého. Že tedy revoluce jsou vždycky špatné. A přitom si neuvědomují, že ty revoluce jsou vždycky až následnou reakcí na zcela reálnou krizi ve společnosti. Když už se tedy určité problémy nahromadily tak, že je není možno řešit "standardním" způsobem. Žádná revoluce nevzniká jenom proto, že by si ji někdo vymyslel u hospodského stolu.
Revoluce vznikají právě proto, že konzervativci tak dlouho popírají nutnost změn, až ten kotel prostě vybuchne.
Takže, tolik asi ke vztahu idejí a občanské války.
Ukazuje se tady jedno: v té zdánlivě spořádané a demokratické společnosti Západu byl ten fašistoidní, nenávistný, šovinistický potenciál ukryt vždycky. Jenom dokud se celé to soukolí jakž tak úspěšně otáčelo (tady jsme zase u toho konzumismu), potud se tento potenciál víceméně integroval do pravého křídla etablovaných stran. Ale jakmile se v tom soukolí něco zadrhne, jakmile se vynoří skutečné problémy - pak se velice rychle ukáže, kolik té negativity a nenávisti v té "spořádané" západní společnosti jenom čeká na svou příležitost.
Za prvé se tím odhalilo, kolik z jejích dosavadních sympatizantů ve skutečnosti názorově patřilo ke krajní, až fašistoidní pravici.
A za druhé - v tomto smyslu je nutno oponovat panu Hajkovi - tak docela nesouhlasí, že by Německo nemělo oligarchickou babišoidní stranu typu ANO.
Sice takovouto stranu nemělo Německo - ale mělo ji, a to sice po celá desetiletí, Bavorsko.
Od šedesátých let bylo Bavorsko nepřetržitě v moci konzervativní a klerikální CSU; její moc především u stejně tak konzervativního venkovského obyvatelstva byla natolik neotřesitelná, že po celá desetiletí CSU do veškerých voleb mohla jít už předem s vítězoslavným heslem a cílem: 50 procent + x.
To znamená: oni už si předem mohli být jisti svou absolutní většinou, a z toho plynoucí absolutní nadvládou v Bavorsku. Tuto absolutní nadvládu měli - a podle toho to také vypadalo. Bylo například veřejným tajemstvím, že ke státním zakázkám se nedostane prakticky žádný stavitel, žádný podnikatel, který nemá v kapse stranickou legitimaci CSU.
Tento faktický absolutismus nadvlády CSU nebyl nikým dokonaleji ztělesňován, nežli mnohaletým jejím předsedou - a tedy zároveň bavorským předsedou vlády - Franzem Josefem Straussem. Ten Bavorsko ovládal natolik železnou rukou, že dokonce i označení "oligarcha" by pro něj bylo příliš slabé; a tak byl všeobecně označován jako "Landesfürst", zemský kníže.
Je dosti velkou ironií osudu, že jestliže tento ultrakonzervativní a samovládný Strauss si mohl být kdykoli naprosto jist těmi svými "50 procenty + x", pak k tomuto pádu CSU až na 40 procent došlo až za éry přece jenom trochu kultivovanějšího a "humánnějšího" Seehofera. Ale svým způsobem je to logické: za Strausse by právě všichni ti protofašisté zůstali spolehlivě v řadách CSU. Strauss by je tam bez problémů - a bez skrupulí - udržel.
Pro samého Babiše jsme ale zapomněli na Berlusconiho.
Ale - nutno přiznat - celá věc je skutečně krajně složitá. Já jsem v mém předešlém vstupu ty dva aspekty - partikularismus a zároveň oprávněnost - těch zlomových, revolučních počinů v dějinách lidstva rozebral odděleně. Dobře, spojme si to teď všechno dohromady, tak jak to - právě v celé té složitosti - probíhá v reálných dějinách.
Připomínám ještě jednou: jak jsou tyto revoluce na straně jedné historicky (systémově) oprávněné - tak jsou na straně druhé pravidelně pouze částečně pravdivé, a tedy principiálně omezené. Ale - toto (totiž tuto svou omezenost, jen relativní pravdivost) si ovšem žádná revoluce nepřizná.
Ale tato její omezenost je naprosto zřetelně znát v reálné praxi; a právě proto se ta revoluce musí prosazovat ohněm a mečem.
A to heslo "když se kácí les, létají třísky" - to je jenom zpupná snaha tu svou vlastní omezenost kašírovat vzletnými hesly revoluce.
Oproti tomuto heslu snad všech revolucí stojí známé biblické: "Podle jejich ovoce poznáš je!"
Ano, je tomu přesně tak: taková revoluce, která je skutečně pravdivá - ta nemá zapotřebí svým nepřátelům usekávat hlavy. Ano, i ona má dozajista své odpůrce (jinak by nebylo nutno provádět revoluci) - ale právě podle toho způsobu, jak zachází se svými nepřáteli, se zcela spolehlivě pozná její pravý charakter.
Pravá, pravdivá revoluce se může spokojit s tím, že své - aktivní - nepřátele pro danou chvíli zbaví možnosti provádět násilnou kontrarevoluci; v případě nutnosti i jejich přechodnou internací. Ale - tím její represivní opatření končí, a hned po uklidnění situace své odpůrce propustí do normálního občanského života, a snaží se je integrovat do svého nového světa.
Ale - jak řečeno celá věc je skutečně krajně složitá - opravdu není možno paušálně zavrhnout všechny revoluce minulosti jenom proto, že probíhaly násilnou cestou. Vždy tady máme dán ten mix jejich oprávněnosti i jejich omezenosti. To znamená: i když je právem můžeme odsuzovat pro jejich násilnost, i přesto zůstává (u těch progresivnějších z nich) v platnosti jejich historická nutnost.
Takže to jediné co zbývá: do budoucnosti si být vědom toho, že revoluce jako takové sice naprosto mohou mít svou historickou legitimitu; ale že propříště už jenom taková revoluce může platit jako skutečně legitimní, která bude mít skutečně univerzální charakter. A která tedy prostě principiálně nebude mít zapotřebí vyvolávat heslo všech sekyrářů o "kácení lesa".
AfD je spíš podobná třeba straně Úsvit, a je ostatně v podobné situaci jako Úsvit v minulých volbách - všechny ostatní strany předem odmítly spolupráci s AfD.
ANO bude samozřejmě fašizaci bránit jen tehdy, když se to bude Babišovi hodit. AfD má ideologii, ale ANO v zásadě žádnou nemá. Oni tomu říkají, že jsou uprostřed, ale v zásadě jde o to, řídit stát jako firmu.
Babiš už jednu firmu řídil. Nejdřív jen jako ředitel. Pak vstoupil na scénu zahraniční kapitál, odehrály se obchody, a pak už Babiš tu stejnou firmu vlastnil. Takhle Babiš řídí firmy. A on to ještě lidem na rovinu řekne, co má v plánu, a lidi ho stejně volí. Proti tomu je AfD hadra.
Mezi AfD a Úsvitem nebo SPD je obrovský rozdíl.
Jinak mě nikdo nemůže obviňovat, že bych byl nekritický ke své zemi a přehnaně kritický k zemím sousedním. Jak píše pan Nushart.
Ale představte si uprchlickou krizi jako velkou vodu, povodeň. Jsou dva sousední statky. Jeden větší a jeden menší. Ten větší je níže, voda ho okamžitě zaplaví do 1,5 metru výšky. Má ale dobré kamenné základy, kvalitní zdivo. A aktivní a pracovité obyvatele. Ti udělali chybu, že nestačili včas budovat protipovodňovou hráz, ale stejně by asi zaplavení nezabránili. Sousedi odmítají pomoci, ale obyvatelé jsou zvyklí a s přírodní katastrofou se postupně úspěšně porvou. Vedle stojí menší statek, je výše, voda se do něj nedostala, ale podloží bylo podmáčeno tak, že zdivo z vepřových cihel nasáklo vlhkostí a hrozí zřícení stavby. Jeho obyvatelé křičí na sousední statky a obviňují celou obec z toho, že je neschopná včas postavit hráze a zabránit povodni ze stoleté vody. Zároveň odmítají pomoci ostatním, protože "oni tuto katastrofu nezpůsobili".
Takže tak nějak to je s větším statkem Německem a menším Českem. Bavorsko přijalo tolik uprchlíků a my hovoříme o 12,5% pro extrémistickou stranu? Jak uvádí pan Kolařík, v Česku je antiuprchlických, fašizoidních a antievropských stran mnohem více, některé umírněnější, některé radikálnější. Patří k nim ANO, ODS, ČSSD, KSČM, SPD - kolik je to dohromady preferencí? Kolikanásobně více hlasů dohromady získají než AfD v Německu?
Nebylo to (výše zmíněné) naznačování, byl to pokus parafrázovat určitou část této diskuse.
Problém vidím nikoli v "hlupácích", ale (jak už jsem zmínil na začátku diskuse) ve vylučování určitých témat z veřejného diskurzu, což pak vede k posilování extremismu, ke konfrontačnímu uchopení těchto témat a k polarizaci společnosti.
"Fašizace české společnosti je na postupu, česká politická kultura, a kultura mezilidských vztahů je na dně."
Nerozumím tomu, proč to označujete za dobrý výsledek voleb. Přehlížení toho rozdílu mezi starými a novými spolkovými zeměmi je zametání problému pod koberec.
zatímco "fašizace české společnosti je na postupu a česká politická kultura a kultura mezilidských vztahů je na dně".
((http://www.zeit.de/news/2017-04/03/parteien-linke-will-radikale-umverteilung-und-aussenpolitische-wende-03224007))
Ale to zas ne, na to si stačí CSU se Seehoferem a voliči vašeho typu sami.
v Německu ještě tak zlé, ještě úplně nevymřel:-)
Rus, zvedaje stakan na zdarovje nášego Putina, povídá: "My sice důslední nejsme, ale v počtu lidí, kteří nepřežili naše nejlepší časy, strčí náš Stalin vašeho Hitlera hravě do kapsy."
Čech povídá: "Pánové, ať už to bylo za Hitlera, nebo pak za Stalina, Češi vždycky věrně sloužili říši a v tom předčí Němce i Rusy."
Mezi námi, v Německu je tak silná celospolečenská obrana proti nacionalismu, že to začíná Německu škodit. Nedovedu si představit méně německého nacionalismu než v posledních desetiletích.
Zda nacionalismus v Německu skutečně vymřel či nevymřel, to se opravdu neodvažuji posuzovat ani při pohledu na volební výsledek 27% pro AfD v Sasku, ten může mít skutečně jiné příčiny. Vaši připomínku o paradoxní škodlivosti přehnaně silné celospolečenské obrany proti nacionalismu považuji v této souvislosti za docela zajímavou.
Ale jsem přesvědčen, že je správné, férové a nutné srovnávat srovnatelné, nikoli hrušky s jabkama. Tedy Bavorsko s jinými západními spolkovými zeměmi a státy Západu vůbec. A tady prostě platí, že Bavorsko - s výjimkou liberálních velkých měst - je relativně tomu postkomunistickému zápecnictví nejblíž. Když CSU otevřeně napadala Merkelovou za její migrační politiku a chtěla ji dokonce žalovat, uklidňovali mnozí, že se nic neděje, že je to chytrý tah, jak přetáhnout voliče právě AfD. Výsledek vidíme.
Ale hlavně musím znovu zopakovat, že mi nejde ani tak o Bavorsko, nýbrž o určitý fenomén, který tato země dokládá, ovšem třeba Polsko jej potvrzuje ještě mnohem více a lépe. Že totiž konzervativní, katolická, ba až klerikální společnost nemusí ještě znamenal společnost opravdu křesťanskou, resp. podstatné je spíše, co si kdo pod pojmem "křesťanská kultura", "tradice" atd. představuje: zda spíš obhajobu vlastní identity proti identitám jiným, anebo otevřenou láskyplnou vstřícnost vůči potřebným... A naopak, kdo si z křesťanství vezme to druhé, ten ani v nejmenším nemusí, jak říkával Jan Masaryk, mít kalhoty ošoupané od kostelních lavic...
V tomto smyslu je třeba taky chápat můj výrok "Gott sei Dank, že nežijeme v Bavorsku". Bavorsko naším vzorem není - a být ani nemůže, tu míru religiozity už ČR nikdy nedožene. Spíše bychom se měli poohlížet po sekulárních a přitom důsledně liberálních západních společnostech...
Výsledky AfD na západě SRN: Tak třeba Hamburg 7,8 %, totéž Hesensko, Dolní Sasko 9,1, Šlesvicko-Holštýnsko 8,2. Bavorsku se vyrovná pouze Bádensko-Wuertembersko s 12,2 %, tedy opět konzervativní jih...
Tolik fakta. Ale nechme toho, vy se asi chcete jen hádat. Pořád mi něco podsouváte, např. to, že jsem militantní ateista (jaká je vaše definice militantního a nemilitatního ateisty?), nebo to, že obviňuji bavorské obyvatelstvo en bloc z xenofobie. Např. bavorští voliči Zelených (ti tam dostali 9,8 %) jistě xenofobní nejsou. Jde mi přitom o jediné: že religiózní společnosti si musí uvědomit, co vlastně jejich náboženství znamená, resp. co chtějí, aby znamenalo...
A ten příklad, jak vám jakýsi Bavor vynadal, že v neděli vynášíte odpadky (váš příspěvek v jiné diskusi), mluví za vše. V takové zemi bych se já opravdu dobře necítil...
Já: "Platí tento Váš názor i pro Němce východní?"
Pan Kolařík: "Měl jsem na mysli většinu Němců."
„Naši naději vidím v tom, že nám volby pomohou prosadit umlčovanou většinu,“ řekl kardinál a dovolával se demokracie bez přívlastků. „Jen tak nebude většina manipulována a ovládána rozmary některých menšin.“ Viz https://www.novinky.cz/domaci/450408-volby-pomohou-prosadit-umlcovanou-vetsinu-prohlasil-duka-ve-stare-boleslavi.html
To je křesťan, co? Brzy bude žehnat každému mítinku okamurovců.
Občas to vypadá, jako by před volbami vzrůstala nervozita.
Volby jsou přece z principu od toho, aby se v nich prosadila většina, takže nechápu, co tak převratného vlastně Duka řekl. Podle mě celkem nic.
A když Duka nic převratného neřekl, nechápu, co mu vlastně vyčítáte.
Najednou se staví za "lid", zatímco odboráři a občanské iniciativy demonstrující v roce 2012 proti Nečasově vládě a jejím neoliberálním reformám, byli pro něj lůzou.
"Nejprve měl z ochlokracie strach Duka a levice ho za to peskovala, teď zas má strach z ochlokracie levice a peskuje ji za to pro změnu Duka."