Trpěli méně?
Petr PospíchalPetr Pospíchal, jeden z nejhůře pronásledovaných disidentů Husákovy éry, reaguje na debatu, která se rozproudila o výrocích Noama Chomského na adresu východoevropských disidentů. Kritizuje jak Chomského, tak jeho české hurá-kritiky.
Pokud by někoho zajímalo, co vlastně Chomsky řekl... Vít Janeček, Zuzana Piussi, TV DR
Otázka, jestli východoevropští, tedy také českoslovenští disidenti v sedmdesátých a osmdesátých letech trpěli málo, příliš, nebo tak nějak akorát, je docela atraktivní. Kolik jen zlehčujících odsudků jsme na jejich adresu slyšeli v posledním čtvrtstoletí! Kolik úvah a teorií o takzvaném fešáckém kriminálu Václava Havla a jeho druhů! Kolik pokleslých poznámek o tom, že se těm disidentům to jejich pronásledování vlastně nakonec vyplatilo, sečteno tedy i s dobou polistopadovou! Kolik nechutných frází o takzvaných pravdoláskařích, jejichž jádro ve všech interpretacích někdejší disidenti tvoří!
Jistě, takhle to Noam Chomsky nemyslel, ale stačí zběžně projít kdejakou internetovou diskusi pod jakýmkoliv článkem na českých webech o disidentech, aby bylo zřejmé, jaké emoce vzbuzuje nenásilný odpor proti minulému režimu ještě dnes. A tedy do jakého kontextu vpadla Chomského slova poměřující sílu represí vůči disidentům zde oproti represím, jímž byli vystaveni odpůrci režimů v Latinské Americe.
Zdvihnout takovou otázku by bylo namístě od některého z tehdejších disidentů, je dokonce s podivem, že na takové srovnávací téma se zde ještě, nepletu-li se, žádná diskuse v prošlých pětadvaceti letech nerozvinula. Od amerického profesora (jehož výrok měl také svůj kontext, čtenář jej vedle tohoto článku najde v záznamu) takový výrok nezní vysoce vkusně, ale má právo jej vyřknout a my máme právo jej komentovat. Takže příležitost říci něco o míře represí a utrpení v oněch letech zkusím využít.
O potřebě vyrovnání se s minulostí se píše a mluví často, nezřídka nejspíše proto, aby se posílila pěstovaná linie antikomunismu, bez níž by leckterým politickým silám nezůstalo moc nosných témat ke sdělování. Stejně tak často se ovšem minulost bagatelizuje, banalizuje a zesměšňuje.
To všechno v režimu jakéhosi národního bolestínství, které umožňuje ukazovat, jak jsme všichni trpěli. A pokud možno komunisty nenáviděli, což povětšinou říkají ti, kteří se s tehdejším režimem uměli sžít vcelku bez větších morálních dilemat a problémů. O samotných represích, o rafinovaných formách persekuce, o motivech a způsobech odporu vůči režimu a o realitě tehdejšího společenského zla se ti, kteří jej nestačili zažít, nedozvídají téměř nic.
Citlivost či odolnost vůči represím má vždy velmi osobní míru. Každý prožívá ohrožení jinak a každý se na ně jinak dívá s odstupem času. Někdo selže už při nepatrném tlaku, jiný neselže ani v mezních situacích. Disidentsví sedmdesátých a osmdesátých let většinou bylo spojeno s vlastním osobním rozhodnutím, i když závažná rozhodnutí se mnohdy dělají v nečekaných či nepřehledných situacích. To ale neznamená, že by taková rozhodnutí mohla rozčlenit lidi na hrdiny a ty druhé.
Životní okolnosti každého člověka jsou jiné, každý čelí jiným výzvám a zdaleka ne každý je připraven, ochoten a schopen směrovat většinu svých sil na zápas s politickým režimem. To je třeba bez výčitek respektovat a vnímat realitu v mnohem bohatší škále hodnot. Tento svět může být lepší i ve špatných dobách tím, že v něm budou žít dobří a ušlechtilí rodiče, dobře vychované děti, slušní a ohleduplní občané a empaticky uvažující prostí lidé, pro něž jsou velké věci a silná slova obvykle příliš daleko a vysoko.
Represe na vlastní kůži
Výslech na Státní bezpečnosti byl, řekněme, tou nejmírnější persekucí. Přesto člověka vždy naplnila nejistota. Těžko bylo odhadnout, jak dlouho bude výslech trvat, jestli bude probíhat jen v jakémsi nepříjemném, dotěrném dialogu nebo také s úskočným, lstivým nátlakem, jehož přesile nebylo snadné vzdorovat. Anebo s tělesným násilím, jež zejména mladé lidi potkávalo nezřídka, starší v té době téměř nikdy.
Člověk také nevěděl, kdo jiný z jeho blízkých či přátel a kolegů je v téže chvíli vyslýchán, nevěděl, jestli ta tísnivá situace bude trvat tři hodiny, anebo nakonec třeba tři léta vězení. Domovní prohlídky, sledování, nátlakové vyslýchání členů rodiny a blízkých přátel, temné výhrůžky či náznaky možných následků, to všechno vytvářelo ovzduší obav a nejisté budoucnosti. Není divu, že většina lidí takové věci nechtěla nikdy zažít a snažila se tak vyhýbat kontaktu s lidmi, kteří by je do takových situací mohli přímo či nepřímo dostat.
A jak prožívali věznění ti, kteří se v něm nakonec ocitli? V prvních chvílích člověk zpravidla pociťuje nečekaný vězeňský paradox — z člověka právě uvězněného tak trochu opadává strach. Dana Němcová to kdysi trefně popsala: Když se člověk ocitne ve vězení, tak se mu uleví, protože už ho nemůžou zavřít.
Ano, v prvních dnech to tak opravdu je. Ale prožívání vazebního období je pak složité. Člověk se v takové situaci musí naučit zvládat čas. Když jsem byl poprvé uvězněn, bylo mi osmnáct let, ve vazbě jsem byl více než devět měsíců, ve výkonu trestu pak už jen necelé dva měsíce.
Ale tak dlouhá vazba v osmnácti, kdy člověk prožívá čas v mnohem pomalejším toku jinak než v pozdější dospělosti, byla opravdu tísnivá a nekonečná. V osmém měsíci vazby jsem tehdy naprosto zkolaboval. Omdlel jsem a více než týden jsem nebyl schopen ani chůze, padla na mne jakási děsivá klaustrofobie, pocit, že se na mne všechny stěny začínají hroutit, že už nikdy nevyjdu ven.
Tak intenzivní pocit bezvýchodnosti, že tělo přestalo poslouchat. Když jsem pak vězení popisoval lidem, kteří je nezažili, vždycky jsem říkal, že se snad dá popsat, co člověk dělal celý den. To není tak těžké, protože ve vazbě se nedá dělat téměř nic.
V cele čtyři metry krát dva třicet obsazené čtyřmi lidmi, záchodem přímo v místnosti, lůžky, umyvadlem, stolkem a stoličkami, téměř nebylo místo na pohyb. To všechno se popsat dá, ale plynutí času popsat nelze. Dvoustý či třístý totožně prázdný den se prostě už popsat nedá a tíha a naléhavost v něm obsažená je prostě na hranici sdělitelnosti.
Člověk trpí bludnými představami, psychickými poruchami, tělesnými bolestmi bez zjevné příčiny. Navíc ve vazbě — nevím, zda i v současné době — člověk nikdy nevidí tmu, cely jsou osvětlené i v noci, byť trochu slabším světlem. Vazba je také zážitek sociální.
Lidé, s kterými jsem postupně býval na stejné cele, byli snad jen ve třech případech schopni porozumět mému sociálnímu světu, stejně jako já jejich. Poťouchle mě napadá, jestli by vazba byla o něco snesitelnější, kdybych měl možnost v ní trávit čas třeba s nějakým excentrickým americkým profesorem stále překypujícím myšlenkami.
V tak těsném soužití cizích lidí, kteří sobě na očích používají toaletu a s žádnou lidskou potřebou se nemohou před ostatními skrýt, se často i z velkorysých a soudných lidí stávají agresivní a nesnesitelní spoluvězni. A někdy naopak lidé překvapí v opačném směru. V takovém těsném soužití z lidí spadne sociální skořápka a bývají jiní, velmi jiní, než jakými se na počátku zdají být.
Pobyt ve výkonu trestu je potom v porovnání s nekonečným plynutím prázdného času ve vazbě velmi milosrdný a dají se o něm vyprávět rozšafné historky. Třeba o tom, jak jsme se (v čase mého druhého, osmnáctiměsíčního trestu v letech 1982 a 1983) při výměně prádla nebo pod záminkou účasti v šachovém turnaji scházeli s Františkem Líznou, Václavem Valešem, Jaroslavem Dukou, Václavem Havlem, Janem Litomiským a dalšími.
Ano, to byly ty užitky věznění. Výkon trestu se jistě dal přežít i po delší dobu, ale byly tehdy i mnohem horší věznice než plzeňské Bory. Sociální interakce jsou ve výkonu trestu už roztříštěné, vzájemně se kompenzují. I když i tam je každý sám za sebe a stačí jen malá nepozornost, aby člověk přišel o některé ze svých věcí nebo o svou denní porci chleba.
K tomu je třeba přičíst běžné součásti vězeňské reality — člověk občas dostane ránu obuškem, na některých pracovištích se pracovalo až osmdesát hodin týdně, při těžké práci na Precioze u brusky bylo v zimě při větších mrazech občas nutno z nohavic setřásat led. Na ošetřovně často odmítali vězně ošetřit s lecjakým bolestivým zraněním. Zkrátka osobní zápas o důstojnost a integritu byl trvalý a vězeňské prostředí také dokázalo leckoho zlomit.
Nebyli jsme oběti
Napadá mě, že tento text vlastně vůbec nepíšu rád, spíš mám u psaní jakési trapné pocity, protože bych si opravdu nechtěl stěžovat. Jenže jak podat svědectví o tehdejší represi a nepopsat, co jsem zažíval? Jak jsme se tedy cítili my, političtí vězni sedmdesátých a osmdesátých let? Byl jsem vězněn celkem třikrát, dohromady tři roky, takže můžu snad dát dobrou odpověď.
Základní sdělení, které je třeba říct, je toto: Nebyli jsme žádné oběti! Jako oběti jsme se necítili a myslím, že jsme nesli svoji situaci s pokorou, ať už si to, kdo chce, vyloží jakkoliv. Politický vězeň sedmdesátých a osmdesátých let se nad své kriminální vězně nevyvyšoval, nenaznačoval nikomu, že by jako měl být čímsi lepším.
Všichni, které jsem zažil, se snažili chovat velkodušně a skromně, každý z nás nastokrát pomáhal spoluvězňům psát různé žádosti o obnovu řízení, žádosti o milost nebo jen vymýšlet pro spoluvězně romantické básničky do dopisů dívkám, o jejichž věrnost se věznění mladí muži tak obávali! Myslím, že jsme všichni cítili, že se z nás nesmějí stát oběti, že právě to by byla naše prohra.
Porovnávání represe nebo utrpení tehdejších disidentů s osudy odpůrců režimů v krutých diktátorských státech je zatíženo zásadní metodologickou chybou úvahy. Všichni dodatečně víme, co se komu stalo, a víme, co všechno nám hrozilo, a také víme, co strašného se odpůrcům stávalo jinde. Ale to víme až poté.
Stalo se v říjnu 1980 — byl to vlastně počátek období několika temných let, v nichž bylo celé prostředí Charty oslabeno represemi, vězněním některých známých tváří, odchodem řady lidí do emigrace a také vyčerpáno nesnadným zápasem o přežití Charty v prvních třech letech její činnosti. Státní bezpečnost cítila příležitost a zesílila represe, snad v naději, že Chartu definitivně oslabí či úplně zničí.
Tehdy jsem byl zatčen v Českých Budějovicích. Dva pánové, kteří mě zatýkali, mě s divnými poznámkami odvezli typickým neoznačeným žigulíkem asi tak dvacet kilometrů daleko, do odlehlé lesní divočiny na okraj lesní strže, jakési skály vysoké snad dvacet metrů. Ano, dnes vím, víme, že mě nesvrhli dolů, článek zjevně nepíšu ze záhrobí.
Ale na to, abych to zjistil, jsem si musel počkat. Nejprve mi vzali doklady a všechno z kapes, aby mé mrtvé tělo nemohlo být snadno identifikováno. Pak mě k okraji skály dostrkali.
Nakonec to skončilo několika údery pěstí. Měl jsem být klidný a říkat si, že se jinde ve světě dějí lidem horší věci? Ano, děkuji za radu, a klidně se dál houpejte v křesle!
Nepíšu osobní zpověď a nejde tu ani o můj vlastní příběh. Snažím se vyjádřit věci obecné a důležité. Jde o to, abychom zkusili porozumět tomu, jaká to byla doba a jak hanebné je dnes ji banalizovat a naznačovat, že až tak o moc nešlo a že ty represe proti disidentům byly relativně mírné. Jistěže mnohdy byly. A to, co jsem zažíval já, jistě nebyl masový jev. A také opravdu nevím, jak bych reagoval, kdybych věděl, že disidenti budou zabíjeni.
Jen vím, že když jsem — přesně dvakrát, v životě, ve svých dvaceti a pak o tři roky později — myslel, že se to v nejbližších okamžicích stane, nepokoušel jsem se s tou situací smlouvat a vytvářet si falešné naděje nebo se ponižovat. Myslím, že v tomto bychom si s těmi chilskými a argentinskými druhy rozuměli. Rozdíl je v tom, že jejich živá či mrtvá těla rozkousali žraloci a já tu stále jsem. Je to rozdíl nekonečný, samozřejmě.
Tehdy jsem byl — několik týdnů poté — ještě zbit ve vyšetřovně v Bartolomějské ve zhasnuté místnosti několika vyšetřovateli, o dalších pár týdnů na ulici přepaden. Ano, nejsem z mramoru, čtyři měsíce se kamarádi střídali v doprovodu, protože jsem nedokázal být sám v otevřeném prostoru.
Měl jsem tehdy stále bílý povlak na jazyku a asi jsem ani trochu nezářil optimismem. Mít strach je lidské a je to reakce lidského nitra, před níž se nelze nikam schovat. Ale tehdy, při výsleších, ve vězení, nebo když jsem byl sledován a provázen na každém kroku dvěma, a v povzdálí dalšími několika cizími muži v civilu, jsem se choval, jako bych strach neměl. To byla jediná sebeobrana, kterou jsem měl k dispozici. A byla to účinná sebeobrana.
Popisuji události, které jsem sám zažil, protože takto mohu být nejpřesnější. Jistě je možné říci s Janem Rumlem, že jsme nikdy netvrdili, že bychom kdovíjak trpěli.
I to byla pravda — vydržet se to dalo, to potvrzuji rád, a mnohdy to bývalo při tom všem i dost zábavné. Jan Ruml je celoživotním Mistrem veselého nadhledu — právě před třiceti lety jsme byli oba společně v jeho bytě obklíčeni asi deseti estébáky, měla se tam konat schůze Výboru na obranu nespravedlivě stíhaných.
Některé z přicházejících odváželi k výslechu, jiné jsem nápadným postáváním v okně stačil varovat a nedošli tak blízko, aby si jich tajná jednotka všimla. Jan Ruml mezitím usilovně trhal dokumenty, které by jim neměli přijít do rukou a splachoval je do záchodu, útržků bylo tak na třicet spláchnutí.
Po celou tu dobu mísil nadávky a žertovné komentáře, a když jsme nakonec z obklíčení unikli tajnou trasou přes dvůr a šli jsme na blízkou Bohemku na fotbal, říkali jsme si, že je s podivem, co všechno člověk musí udělat pro to, aby zažil tak úžasnou adrenalinovou legraci.
Vyřiďte Noamu Chomskému
Morální výčitka Spojeným státům, že podporovaly disidenty ve střední a východní Evropě, ale strpěly masakry ve státech, na něž mohly uplatnit robustní politický vliv, je srozumitelná a je také pravdivá. Ale adresáty tohoto sdělení, proneseného v Olomouci, jsme se stali především my, teď a tady.
Stává se, že se člověku dostane podpory a pomoci od někoho, kdo má své postranní úmysly. Ale to není věc nikoho jiného než toho, kdo takovou pomoc poskytuje. My věznění a pronásledovaní jsme nemohli ovlivnit, kdo nám vysloví podporu nebo se zasadí o naše propuštění. A byli jsme za takovou podporu vděčni.
Havel ve svém vynikajícím, historickém projevu v americkém Kongresu dne 21. února 1990 není k Američanům devótní ani trochu, jak snad naznačuje Noam Chomsky. Výčitka, že mlčel k politickým vraždám v Salvadoru, je v tomto případě lichá, kromě chaotizujícího předpokladu, že je možné při takových příležitostech mluvit o všem a o čemkoliv.
Přiměřená a nepokleslá interpretace minulosti a pochopení vlastních dějin jsou základem národní sebedůvěry a schopnosti myslet budoucnost. Málo tušíme, kam chceme směřovat, protože jsme vlastní dilema minulosti obešli.
Spokojili jsme se s černobílou redukcí na dobré a zlé, přičemž v realitě byli hráči v černém i v bílém dresu nepřehledně promícháni. Těžko vyčítat Noamu Chomskému zkratkovitý a pokleslý výklad minulosti, když mezi námi samými se pokleslý výklad stal normou.
Ten je — si myslím — důsledkem onoho těsně polistopadového historického kompromisu mezi svazáky a veksláky, z nichž mnozí patřili tam i tam, mnozí z nich ovládali raně polistopadová média. Oni i oni měli zájem spojit síly, protože kořist byla lákavá a bylo jí dost pro ně pro všechny.
Minulost neproblematická, přehledná, jim umožnila postavit se na stranu vítězů, respektive nakonec se cítit téměř jedinými skutečnými vítězi nové epochy. To vyžadovalo dát pocit satisfakce všem, kteří se mohli stát jejich potenciálními spojenci — voličskými, rétorickými, názorotvornými a říci jim: i vy jste byli oběti!
Zhnětení různě se proměňujícího a dosti nesourodého čtyřicetiletého období minulého režimu do jedné nerozlišitelné hmoty s názvem totalita umožnilo většině z těch, kteří těžili z tehdejšího režimu, těžit i z režimu nového. Tímto manévrem se také oni sami pasovali na oběti minulého režimu, ačkoliv právě pro jejich osobní osud a postavení byla změna od vlády jedné strany k demokracii neznatelná a nevýznamná.
I proto je nutné o uvedené etapě minulosti uvažovat v souvislostech dějin celého dvacátého století a chápat ji jako součást širšího dějinného emancipačního úsilí, v němž i malé posuny, vzestupy a porážky jsou krůčky k lepší podobě světa. Součástí tohoto úsilí také disidentská hnutí sedmdesátých a osmdesátých let ve svých hlavních proudech byla.
Svět je jen jeden, ale každý máme svoji přirozenou perspektivu, které nestojí proti sobě. Ta naše nestojí proti latinskoamerické, naopak se mohou navzájem obohacovat a inspirovat.
Hnutí prosazující práva a svobody jako hodnoty všeobecně a nepodmíněně platné v sobě nesou právě tu hlavní linii vzestupu člověka jako individuality, která je — ve všech myslitelných podobách osobní jedinečnosti — podmětem dějin. Právě ona, nikoli výčet vladařů a národních mytologií.
Ještě k tomu "případu Chomsky": kdyby se Chomsky k celé věci postavil tak, že "já vím že i vy tady jste trpěli pod nespravedlivým režimem a že i vy jste měli své vlastní bojovníky proti zjevnému zlu, ale já sám žiji v jiné části světa a je tedy mou prvořadou povinností poukazovat na zlořády a zločiny páchané tam a těmi mocnými" - pak by bylo všechno v naprostém pořádku.
Pokud se ale věc postaví v tom smyslu, že "to největší zlo páchá jenom naše vláda a všechno ostatní je proti tomu nic", pak to vzbuzuje opravdu nemalé pochybnosti o pravých intencích autora takového postoje.
když, srovnával rozdílné kultury represí, aby zostřil pozornost vůči porušování liberálně demokratických norem, kterých se dopouštěli a dopouští režimy v mocenské pozici.
Noam Chomsky se (kromě lingvistiky) zaměřuje hlavně na kritiku amerických médií a americké zahraniční politiky. Je občan USA a tím je určena jeho perspektiva. To odpovídá jeho zásadě kritizovat hlavně vlastní vládu.
Od Noama Chomského jsem toho četl dost (včetně náročných prací z obecné lingvistiky) a myslím si, že jeho kritika USA je velmi pozoruhodná. Východní Evropa ho myslím nijak zvlášť nezajímá. Možná na jeho vkus málo kritizujeme USA, ovšem není to naše země, ale jeho. Chomsky správně připomíná, že máme sklon myslet si, že jsme pupkem světa. On si zase jakoby myslí, že tím pupkem je USA.
Míra potlačování disidentů ale nemá jen rozměr brutality, ale také důslednosti. Kdo se projevoval u nás opozičně měl sice pravděpodobnost smrti či fyzického týrání malou, ale nějaká mírnější perzekuce byla jistá. Proto východoevropští disidenti podporu Západu potřebovali.
Motiv ...
Valná většina lidí se nakonec přizpůsobí - jako se přizpůsobila husákovskému společenskému kontraktu.
Za normalizace se dalo žít ... a pokud to lze měřit, tak ke konci svobodněji než první léta po režimním účtování kolem roku 1970-1 ...
Nevím, co je na Vašem testu, pane Kolaříku, tak jednoduchého - když už v podání otázky je určitá volba a hodnocení a Vaše prosvítající postoje ..
Většina Chomského článků se dá najít na http://www.chomsky.info/articles.htm
Jeho postoj k Rusku navazuje na postoj k Sovětskému svazu: ten nehájil, ale byl proti tomu, aby kritika Sovětského svazu odváděla pozornost od podle něj daleko horších zločinů USA. Myslím, že Ukrajina sama o sobě ho nezajímá, jeho téma je výlučně USA.
Dejme tomu, že bych Vám pan doktor Vyvadil dal například jednoduchý test : jak hodnotíte řádění Pravého sektoru a nelegitimní ukrajinské polofašistické vlády zejméně před prezidentskými volbami (to neříkám já, ale řekněme, že by Vám ten "jednoduchý test" dal pan doktor Vyvadil nebo někdo jeho střihu)?
Jak byste asi "obstál" ... co myslíte ...??
Nicméně, jeden moment právě na tomto původním textu jsem tu přece jenom ještě chtěl vyzdvihnout. P. Pospíchal tu totiž poukazuje na jeden moment, který se s odstupem času asi už dost hodně opomíjí. A to především u těch, kteří ony časy disentu sedmdesátých a osmdesátých let už sami nezažili.
Jedná se o to: bezpochyby, léta sedmdesátá a osmdesátá už skutečně nebyla léty padesátými. V těch dřívějších létech stalinského teroru musel odpůrce režimu, pokud byl zatčen, od samotného počátku automaticky počítat s tím nejhorším; takže na konci mohl být ještě "rád", že nedostal trest smrti, ale "jenom" dejme tomu deset let těžkého kriminálu.
Oproti tomu odpůrce režimu (tedy "disident") v létech sedmdesátých mohl s nemalým právem vycházet z předpokladu, že p r a v d ě p o d o b n ě nebude zabit.
Jenže - a právě na to poukazuje text P. Pospíšila - p ř e d e m to nikdo s jistotou vědět nemohl.
Ten režim let sedmdesátých a osmdesátých totiž nebyl ve své nejvnitřnější podstatě režimem o nic méně ničemným, o nic méně utlačovatelským nežli ten z let padesátých; jenomže už se vyžil, už neměl tak zcela tu svou původní (ničivou) energii, už přece jenom musel poněkud více dbát na mezinárodní ohlas.
Ale i tak: každý kdo se tomuto režimu a jeho pohůnkům kdy dostal do rukou, tak ten prostě věděl: teď jsi jim vydán na milost a nemilost, a v podstatě s tebou můžou udělat všechno, co se jim zachce.
Ano, v té době už se nekonaly divadelní procesy s rozsudky smrti; ale vždycky zde v pozadí stála ta možnost, že se jednomu náhle přihodí jakási "dopravní nehoda", anebo, jak velmi přesvědčivě líčí autor textu, že se někdo náhle "zřítí" do hluboké strže. Anebo, že bude přinejmenším strčen do společné cely s vrahy a devianty.
Krátce řečeno: i když v z á s a d ě míra utlačování v Československu let sedmdesátých a osmdesátých skutečně není srovnatelná s mučírnami a excesivním vražděním ze strany jihoamerických diktatur (z nichž mnohé byly skutečně podporovány - pravicovými - administrativami Spojených států) - přesto i v tomto "nevinném" Československu každý, kdo se postavil tehdejšímu režimu, musel být připraven do tohoto svého odporu vnést celý svůj život. Tohle opravdu nebyla nějaká nezávazná "zábava" skupinky pražských intelektuálů, i tady musel být dotyčný připraven relativně pohodlný život přizpůsobeného občánka vyměnit za život v trvalém ohrožení a napětí.
Chomsky: Václav Havel byl statečný muž, který bojoval za práva svých lidí. Nebál se jít do vězení, byl opravdu odvážný. Ale bohužel, jeho přístup k mnoha dalším zemím byl šokující. Porušování lidských práv ze strany USA ho nezajímalo – ačkoli probíhalo v době, kdy už jste vstoupili do NATO a byli jste součástí Západu. Ale to není jenom problém Havla. Spousta bývalých východoevropských disidentů se chovala stejně. Myslím si, že to souvisí s tím, že měli podporu nejsilnější země světa a po pádu sovětského bloku si připadali výjimeční. Jiní disidenti takové štěstí neměli. Pokud jste bojoval za lidská práva v Salvadoru, Amerikou podporované eskadry smrti vám naopak mohly vystřelit mozek z hlavy. Mezi západními akademiky a intelektuály bylo velmi rozšířené jezdit do východního bloku a navštěvovat tamní disidenty. Málokdo z nich jezdil navštěvovat disidenty v Guatelmale nebo na Filipínách. Ti nikoho nezajímali, což vedlo k představě, že disidenti ve východním bloku jsou jediní utlačovaní lidé na světě.
Chomsky: Zdá se mi, že se prostě ztotožnili s imperiální mentalitou. Vzpomínám si na jeden univerzitní večírek z roku 1956. Bylo to po sovětské invazi do Maďarska. Všichni byli rozzlobeni na Rusy. Řekl jsem, že invaze do Maďarska je hrozná, ale to, co právě dělají Britové v Keni, je mnohem horší. Zavládlo úplné ticho. Základem imperiálního myšlení totiž je, že se někteří lidé za lidi vlastně nepovažují – můžete je libovolně mučit, zabíjet, zavírat, ale nikoho to nezajímá. Nemají jako lidé hodnotu. Takže když bylo v minulých letech zabito pět milionů lidí v Kongu, je to jedno. Bohužel, tento typ myšlení je v nás hluboce zakořeněn.
V souvislosti s demokratem Chomskym to nesouhlasí zcela,já si na nudu nestěžuji.
Ale ta námaha, ta sedí ............pvzdechl bych .
Je typické, že Havlovo Forum 2000 zve do Prahy De Klerka a nikdy nepozvali Mandelu!
Pan Pospíchal píše v závěru článku, co bylo jejich cílem: "Vzestup člověka jako individuality, která je – ve všech myslitelných podobách osobní jedinečnosti – podmětem dějin".
To je jistě chvályhodná a vznešená myšlenka, ale taky je pravděpodobné, že jinde trpěli nejen za to, ale i za něco navíc. Možná i za něco, co u nás v té době bylo naprostou samozřejmostí.
"protože jsem si nikdy neoblíbil počítání mrtvol". Je to možná i nectnost. Jenže, bohužel, ať chceme, nebo ne, počet těch mrtvých musí být zásadním kriteriem hodnocení systému. Někdo, už nevím kdo, prohlásil - zachráníš jeden život, zachráníš celý svět. Protože svět končí smrtí člověka. Platí to i obráceně, vezmeš někomu život, zničíš svět. A čím více zničených světů, tím hůře, ne že ne. Tím, že kritizuji větší hromadu, přece nevylučuji, že menší se kritice vyhne. Ale hasím tam, kde nejvíc pálí.
"Statečnost" jistých disidentů se někdy kryla s jejich nenávistí vůči režimu, která ovšem ani tak nevyplývala z jeho nedemokratického charakteru, jako spíše z jeho nekapitalistického charakteru. A to není totéž. Pod "boj za demokracii" se dá skrýt úplně všechno.
Pak tu byla skupina disidentů, kteří skutečně chtěli demokratický režim. Od těch prvních se dali poznat tím, že svůj boj vedli i přes to, že je v případě vítězství nečekaly miliardové restituce, ani žádné další ekonomické výhody, které by nutně mnohonásobně zvýšily jejich životní úroveň, oproti té, kterou by mohli dosáhnout, kdyby využívali maximálních možných výhod předešlého režimu. Poznat se dají i dle toho, že jejich kritika není v lajně s tou "vrchnostenskou". Mají mou úctu. Na rozdíl od těch prvních.
Jako by se vracelo to tj. kdo nejdou s námi jde proti nám. Proto je Chonského provokující "globální nadhled" v našem kontextu zavádějící ale nepochybně má právo říkat své názory a jeho okřikování a oživlá vlna kádrování disidentů je stejně trapné.
1) východoevropští intelektuálové, disidenti, opozice, jsou tak zahleděni do sebe, že vidí jen utrpení bojovníků proti komunismu a nevidí utrpení „těch druhých“ (Latinská Amerika etc.)
2) východoevropští intelektuálové, disidenti, opozice ve skutečnosti bojovali o moc a nikoliv o lidská práva.
3) východoevropští intelektuálové, disidenti, opozice, zapomněli na lidská práva v okamžiku, kdy se dostali k moci.
4) východoevropští intelektuálové, disidenti, opozice byli zkorumpováni podporou Západu a po převzetí moci jen pokračovali v započatém díle.
Dalo by se pokračovat, ve skutečnosti těch důvodů mohlo být více, u jednotlivců se všelijak kombinovat a TAKÉ BYLY A JSOU SVĚTLÉ VÝJIMKY na které tato (a Chomského) kritika nepasuje. Chomsky se kloní spíše k nejlichotivější možnosti „1“ a doplňuje ji o pro něj velmi nepravděpodobnou možnost, že to možná Havel dělal pro svůj národ, aby něco od Američanů získal. Já v tomto Chomského laskavost a optimismus nesdílím a jako minimálně stejně pravděpodobné vidím možnosti 2 až 4. Znovu opakuji, že nejde o nějaké moralizování a zbytečné hodnocení minulosti, tento problém zasahuje velmi silně do naší přítomnosti. Jestliže ti nejstatečnější se zachovali, jak se zachovali a spěchali ke korytu, kde chrochtají více než jejich předchůdci…………. Následky neseme i dnes a poneseme je také sebou nadále.
A pokud jde o ten antiamerikanismus. Já jsem byl třeba proti vládám Topolánka a Nečase ze zcela konkrétních důvodů. Podle Vás jsem tedy asi antičech. Tak takhle se opravdu diskutovat nedá, pane Kolaříku z Mnichova.
Nejde o kritiku, ale smysl té kritiky. Trvám na tom že antiamerikanismus je stejně hloupý jako rusofobie. Zapomínat ale na to že i Rusko je impérium a má imperiální chování je také posouvání a sebezahleděnost americkými problémy.
Že existují zkorumpovaní krtici západu je snad také zřejmé. Prostě je to celé takové jednoúčelové a pokračování v takto absurdně nastavené debatě proti "východoevropským intelektuálům" moc přínosné není.
Jestli s kritikou USA operuje ruská propaganda (a naopak) mne moc nezajímá - protože žádní propaganda není věcná analýza, vždy je účelová. Podstatné je že nemám potřebu blít na disidenta Havla jen proto že nemusím souhlasit s jeho prezidentováním.
Ostatně ani Havel ani Chomsky pro mne nejsou žádný guru - potřebu duchovních ani jiných vůdců osobně nemám, mám za to že tenhle výrok NCH byl mimo konkrétní evropský kontext, ale mám za mrhání časem to neustále v jakési obskurně bulvární a značně zástupné rovině rozebírat.
Je to skutečně - tristní - realitou: československý disent, pokud byl sám ještě utlačován režimem, se stále oháněl tzv. "nedělitelností lidských práv"; ale jakmile se sami stali vládnoucími respektive si zavedli politický systém s kterým se identifikovali, právě na tuto "nedělitelnost" mnohdy velice rychle zapomínali, když se jednalo o zločiny a ničemnosti ze strany jejich vlastního tábora.
Připomeňme jenom případ Václava Bendy: za minulého režimu jeden z nejzásadnějších odpůrců diktátorského režimu, ale po revoluci to byl právě on, kdo se neštítil doslova pozvat ke svému vlastnímu stolu chilského diktátora, mučitele a vraha chilských bojovníků za svobodu Pinocheta!
Ovšem, Pinochet byl zuřivým antikomunistou, a tak v očích "bojovníka za lidská práva" V. Bendy on byl tím "správným" diktátorem, a vraždy a mučení spáchané jeho režimem byly podle toho asi také jenom nezbytné nástroje "boje za svobodu".
Snad by se dalo říci, že se jedná o exces jednoho jednotlivce z řad disentu; ale faktem je, že ze všech těch dřívějších neúplatných bojovníků za lidská práva se našla jenom nepatrná hrstka takových (jako Petr Uhl), kteří se veřejně od této nehoráznosti V. Bendy distancovali.
A pokud si ještě dobře vzpomínám, dokonce i sám Havel se k tomuto případu vyjádřené solidarity s fašistoidním jihoamerickým diktátorem ze strany jeho nedávného disidentského spolubojovníka vyjádřil jen velice vágně. Sice odmítl zběsilý Bendův požadavek pozvat Pinocheta na státní návštěvu, ale nijak se neodhodlal k tomu, tyto Bendovy sympatie k fašistoidnímu diktátorovi veřejně a jednoznačně odsoudit. Nakonec, každý přece může ke svému stolu soukromě pozvat kohokoli, že ano...
Takže, nedá se nic dělat, ale je tomu skutečně tak: mnozí z těch českých respektive československých disidentů, kteří svého času natolik plamenně hájili "nedělitelnost lidských práv", po svém vítězství a po svém převzetí moci náhle začali trpět velice selektivním viděním; a ta porušování lidských práv páchaná tou "jejich" stranou je nepálí ani zdaleka tak, jako je pálily ničemnosti dřívějšího (pseudo)komunistického režimu.
1) populistická proto, že ji bude většina české společnosti tleskat
2) na ztotožnění československého disentu se zahraniční politikou Václava Havla, která se skutečně orientovala na americkou zahraniční politiku - nejvýrazněji ji asi kritizoval Petr Uhl, ale také např. Jiří Dienstbier senior a nebyl by problém nalézt další. Když se na to podíváme podrobněji, tak se s ní ztotožňoval asi jen Saša Vondra, možná Martin Palouš, Daniel Kroupa a ještě několik dalších. Většina chartistů a disidentů do politických a vládních funkcí nešla, Václava Havla si vážila a zvláště v počátku podporovala, ale ne nekriticky, často s menší či větší mírou kritické distance vůči jednotlivým krokům. Jestli jsou pan Poláček a pan Letka přesvědčeni o opaku, tak ať to prokážou.
3) Úplně absurdní je ztotožňovat československý disent s Václavem Bendou, jehož proamerický antikomunismus byl před revolucí v Chartě vysloveně marginální záležitostí, více se projevil pouze v kontroverzním dokumentu Charty "Právo na dějiny", od nějž se ale chartistická veřejnost, především odborní historici chartisté, nejvýrazněji brněnský historik profesor Jaroslav Mezník či brněnská filosofka Božena Komárková distancovali. Proamerický antikomunismus začal hrát větší roli po revolucí díky tomu, že se hodil do krámu Václavu Klausovi, ODS a tehdejší pravici (také ODA - kde byli také někteří chartisté či disidenti).
4) myslím, že vyváženě se k věci vyjádřil Filip Outrata a Petr Uhl, také Petr Pospíchal
5) Charta 77 ukončila činnost v roce 1992 a nelze ji připisovat to, co se dělo poté. Myslím, že svou historickou roli splnila, ale od Listopadu 1989 už nelze hovořit o nějaké jednotné politice či směřování československého či českého disentu.
6) Kdyby ji chtěl někdo poškozovat ještě více než zdejší kritikové, tak by ji mohl ztotožnit s polistopadovým působením Petra Cibulky
7) Prosím kritiky ať kritizují konkrétní kroky konkrétních osob, skupin, iniciativ či stran a nepřipisují disidentům či chartistům něco, co lze pouze na základě publicistické či propagandistické zkratky.
8) Kritika Noama Chomského je zjednodušená. Jistou míru oprávněnosti má, ale nesedí zcela ani historicky, jak ukázal Filip Outrata, ani fakticky. Navíc Chartu zpočátku podporal Jimmy Carter a sociálně demokratičtí Olaf Palme a Bruno Kreisky, evropská a americká pravice mlčela. Dokonce je znám výrok Margarety Thatcherové asi z roku 1985, kdy byla vydána Pražská výzva, že je dobře, že Rusové nedovolí nějaké rozpouštění NATO a Varšavské smlouvy (svědectví Kavana), jak tehdy českoslovenští disidenti včetně Václava Havla (iniciativa Jaroslava Śabaty) požadovali. Thatcherová a Reagan začali podporovat disent, až když se režim hroutil. Z jejich zemí československé disidenty podporovali různé občanské, lidskoprávní, ekologické, mírové a feministické skupiny, ne přímo vlády - to ale Chomský také asi neví. Na Chomského se nezlobím, dívá se na věc z perspektivy amerického kritika Ameriky a také oceňuji, že umožnil znovu otevřít debatu, která ovšem často sklouzává k polistopadovým schématům a klišé.
V každém případě je potěšující zjištění, že V. Benda byl se svými extrémně pravicovými (nechceme-li už přímo říci: fašistoidními) názory v disentu izolovaný.
Stejně tak nemálo zajímavá je i informace o tom, že představitelé Západu (ti pravicoví) se k lidskoprávním hnutím ve východní Evropě respektive jmenovitě v Československu stavěli velice rezervovaně až odmítavě; to je skutečně věc, o které se veřejnost jen sotva co dozví.
Je totiž - to se nedá nic dělat - holou skutečností, že v očích veřejnosti veškerý disent do značné míry splynul v jedno s osobou Václava Havla. A společně s touto osobou - a jejími veřejnými funkcemi - byl pak popřevratový vývoj takový:
Sotvaže se česká společnost vymanila z dusivého objetí jednoho mocenského bloku (a jeho ideologie), hned vzápětí se - dobrovolně, nadšeně a zcela nekriticky - vrhla do náruče mocenského a ideologického bloku náprotivného. A to i přes to, že tento druhý mocenský blok sice samozřejmě ona "lidská práva" ve své vlastní interní sféře neporušoval natolik eklatantně a natolik brutálně jako režim sovětský, ale i tak tento západní blok (dominovaný Spojenými státy) měl na svém kontě nemálo činů, které lze naprosto chápat a pojímat jako zločinné, a jako jasné porušování základních právních norem. (Například, ona pověstná "Brežněvova doktrína" o omezené suverenitě zemí východního bloku měla svůj zcela reálný protějšek v "Reaganově doktríně" o omezené suverenitě především karibských států v oblasti "zadního dvorku" Spojených států, kdy tento státník "vedoucí demokracie světa" stejně tak málo váhal prostřednictvím vojenské intervence instalovat režimy jemu poslušné.)
Pokud by tento nekritický, místy až vysloveně servilní příklon československé respektive české politiky k hodnotám, ale i pahodnotám Západu a západní společnosti byl opravdu v zásadním rozporu s názory původního "lidskoprávního" disentu, pak by bylo opravdu na místě, aby tento disent - nakolik ještě existoval - se od této politiky zásadně, veřejně a nepřehlédnutelně distancoval.
A opravdu není známo, že by k něčemu takovému kdy došlo. Ostatně, ta vylíčená událost s V. Bendou a jeho pozváním chilskému diktátorovi a tyranu Pinochetovi se udála, nemýlím-li se, ještě za oficiálního trvání "Charty 77". V každém případě se dá předpokládat, že Petr Uhl (který ten protest proti tomu myslím organizoval), že se obrátil na značnou část svých dřívějších spolubojovníků za "lidská práva" - ale opravdu jenom nepatrná hrstka pak pod tento protest připojila svůj podpis.
Zkrátka, to všechno dohromady: i když respektujeme - v podstatě samozřejmý - fakt, že i příslušníci čs. disentu byli nakonec názorově rozštěpeni na pravici a levici, přes to všechno se i nadále jeví nemálo legitimním ten závěr, že přinejmenším jedna část tohoto disentu projevila nemálo selektivní přístup k pojetí lidských práv: dokud sami trpěli pod diktaturou, hlásali heslo o jejich "nedělitelnosti"; ale jakmile se dostal k moci ten "jejich" režim, pak velice rychle ztratili zájem o všechna porušování lidských práv, kterých se dopouštěla a dopouští ta "jejich" strana, tedy blok západních zemí v čele se Spojenými státy.
A o ničem jiném tady vlastně od počátku nebyla řeč.
Bezúspěšný pokus o univerzální přístup k lidským právům má svou kolébku v každé spořádané domácnosti....přiznal bych.
Všechna ta "lidská práva" jsou totiž nakonec jenom naprostou a b s t r a k c í, je to snaha všechno lidské vměstnat v podstatě jenom do několika málo paragrafů oněch "lidských práv". Je jasné, že takovýto pokus musí nutně ztroskotat; život sám se ve svých vlastních právech nakonec nikdy oklamat nenechá.
Nejde snad o to, že by ta "lidská práva" neměla platit; ale jde o to, že ve vztahu k pravému životu jsou nakonec vyloženým alibismem. My vám dáme ta "lidská práva" - a tak už nás neotravujte s nějakými dalšími požadavky, jako třeba s požadavkem po opravdu naplněném, hodnotném lidském žití!
Ambivalentnost (ne-li přímo fiktivnost) celého toho konceptu "lidských práv" je v kostce vyjádřena v jediné, závěrečné větě Bělohradského textu:
"Doba křížení z nás dělá disidenty všech kauz, svědky pravd plných lží a lidských práv plných nelidskosti."
Zeitgeist to nabízí ve velmi laškovně ambivalentním balení a požadovat to od svého okolí je romantickou chimérou z doby osvícenství.........jak jsem se přesvědčil.
Nemýlím-li se, byl to Herbert Marcuse, který ve své kritické analýze západní (tedy: "lidskoprávní") společnosti konstatoval, že v této napohled natolik demokratické a humánní společnosti "není jediná instance, která by byla odpovědná za lidské štěstí".
Je možno namítnout, že za své štěstí je odpovědný každý sám (tak, jak to fakticky implikuje preambule ústavy Spojených států). Jenže: toto pojetí je ryze individualistické, které naprosto ignoruje skutečnost, že člověk je tvor žijící bytostně ve s p o l e č e n s t v í s jinými lidmi; a že tedy nalézt své vlastní štěstí v naprosté individuální izolaci od této komunity je zcela iluzorní. Nebude-li smysluplným způsobem existovat sama společnost, pak bude i pro jedince krajně obtížné, tento smysl sám pro sebe nějak "vyždímat".
A ten "přirozený původ" lidských práv: pan Dolejš už na to poukázal, jakékoli "právo" je velice relativní záležitost, v podstatě se jedná až o záležitost vyspělejších sociálně-státních struktur, kde je vůbec možno hovořit o nějakém "právu".
Původní, a tedy "přirozený" stav byl totiž právě ten, že jakékoliv "právo" bylo podmíněno čistě vlastní schopností přežít, prosadit sám sebe.
K tomu "vedení za ruku státem": to je zcela klasický reflex všech apologetů vypjatého individualismu, jakmile se jenom zmíní jakákoli aktivní role státu (jakožto reprezentanta společnosti), hned vzápětí z těchto kruhů následuje výkřik o "poručníkování" ze strany státu.
Mimochodem, "štěstí" všech občanů považoval za vrcholný cíl už třeba takový Aristoteles; podle Vašeho vidění zřejmě tedy i Aristoteles byl jenom "klasický ultralevičák".
Ještě jednou k těm lidským právům: v počátečním stavu tu máme opravdu jasnou dichotomii: buďto mají jenom čistě n e g a t i v n í, anebo ale p o z i t i v n í charakter.
Jak jste ostatně sám zcela správně konstatoval, stávající pojetí těchto takzvaných "lidských práv" má skutečně charakter pouze negativní; je to jenom holý výčet toho, co jednotlivci/občanu nesmí být státní mocí způsobeno, jako přímé násilí.
Tato "lidská práva" tedy v žádném případě nemají charakter pozitivní, nesměřují k nějakému obsahově hodnotnému cíli.
Své štěstí si má každý sám tvořit ve smyslu Robinsona, jenom sám pro sebe, bez ohledu na všechny ostatní.
A co se Assangeho týká, ten je stíhán v prvé řadě kvůli podezření ze znásilnění.