ČSSD: Restituce zásadně mění sekulární a republikánský charakter státu
Vratislav DostálSociální demokraté potvrdili, že chtějí dosáhnout odkladu schvalování restitucí na září. Podle nich totiž zákon zásadně mění sekulární a republikánský charakter České republiky. Proto chtějí, aby se k němu měla možnost vyjádřit veřejnost.
Opozičním poslancům se i ve středu podařilo prosadit odklad hlasování o církevních restitucích. Sněmovna se tak k zákonu vrátí tento pátek. Sociální demokraté současně uvedli, že od obstrukcí ustoupí pouze v případě, bude-li hlasování o zákonu ve třetím čtení přesunuto na září.
Předseda sociálních demokratů Bohuslav Sobotka pak dodal, že pokud Nečasova vláda v tomto volebním období restituce prosadí, zahájí ČSSD v případě volebního vítězství jednání s církvemi ve smyslu redukce plateb. Podle něj možnému dalšímu jednání s církvemi podléhá právě ona finanční kompenzace.
Předáci ČSSD schvalování církevních restitucí oddalují, neboť chtějí dosáhnout toho, aby se k navrženému a vládou prosazovanému zákonu mohla vyjádřit veřejnost. „Chceme, aby voliči měli čas obejít koaliční poslance a požádat je, aby pro to nehlasovali. A také chceme, aby na to hlasování bylo vidět - aby nebylo o prázdninách nebo v noci, ale v září, kdy ho lidé budou víc sledovat," vysvětlil pro server Aktuálně.cz předseda poslaneckého klubu ČSSD Jeroným Tejc.
ČSSD ostatně již dříve uvedla, že navrhne, aby se o církevních restitucích buď konalo referendum, anebo bude usilovat o to, aby byla celá věc odložena až do doby po volbách. „Přejeme si referendum, v němž by občané o restitucích rozhodli, anebo odložení zákona až do voleb. Ať každá strana před volbami jasně řekne, co chce církvím vracet a voliči, nechť rozhodnou,“ uvedl pro Deník Referendum Tejc.
Podle něj se totiž jedná o tak velký přesun majetku, že by o jeho rozsahu měla panovat celospolečenská shoda. „Což v žádném případě nepanuje. Jinak řečeno, nezpochybňujeme církevní restituce, nýbrž odmítáme rozsah vraceného majetku, který dohodla Nečasova vláda. Proto chceme, aby občané měli možnost se k věci vyjádřit,“ vysvětlil Tejc pro Deník Referendum.
Podle sociálních demokratů totiž restituční zákon zásadně mění sekulární a republikánský charakter Československé republiky po roce 1918 a zásadně ohrožuje Masarykovské pojetí demokracie a demokratického státu, ke kterému se přihlásila Československo jak po roce 1989, tak Česká republika po roce 1993.
„Je třeba zásadně odmítnout tezi o tom, že církevní majetek, zejména zemědělské a lesní pozemky, byly ukradeny komunisty. Tento majetek byl konfiskován a znárodněn na základě zákonů přijatých demokratickým parlamentem v roce 1919 a 1947 a je spojen se jmény prezidentů T.G. Masaryka a Edvarda Beneše,“ tvrdí ČSSD s tím, že to byl naopak únor 1948, který zabránil dokončení právního rámce tohoto vyvlastnění a v podstatě tak umožnil, že se církve dnes domáhají i majetku, který jim byl odňat legálně a zákonným postupem.
Podle opozice navíc navrhovaná podoba zákona umožňuje prolomení hranice 25. 2. 1948, a to tím, že umožňuje zpětně přezkoumání nedokončených správních řízení k Benešovým dekretů a nerespektuje zákon o revisi pozemkové reformy. „Ohrožuje tak základní politický axiom jak domácí, tak i zahraničí politiky československé a české diplomacie po listopadu 1989, zejména s ohledem na poválečné uspořádání Evropy a případné nároky Sudetských Němců nebo zahraničních šlechtických rodů,“ tvrdí sociální demokraté.
Současně podle Sobotky navrhovaný zákon jednostranně a bezdůvodně zvýhodní církev před všemi ostatními skupinami restituentů. „Tento přístup je nespravedlivý a způsobí mezi restituenty zásadní právní nerovnost. Stát tímto krokem poškodí statisíce občanů či právnických osob, vůči nimž postupoval s podstatně menší velkorysostí,“ tvrdí Sobotka.
Podle ČSSD se navíc po případném schválení restitučního zákona stane dle kanonického práva největším konsolidovaným vlastníkem nemovitého majetku v České republice cizí stát, tj. Vatikán, s nímž nemáme upraveny vzájemné vztahy. „Vydání majetku církvím a řádům povede nezvratně k dlouhodobé změně politických poměrů v zemi ve prospěch katolických a konzervativních sil, ke změně charakteru českého státu, ohrožení jeho necírkevní podstaty,“ tvrdí nejsilnější opoziční strana.
Sociální demokraté se také domnívají, že rozsah vydávaného majetku a finančních kompenzací umožní těmto silám budovat paralelní struktury v oblasti sociální, zdravotnické, výukové, dokonce za výhodnějších podmínek, než tomu bude u státu a municipalit a tím do budoucna efektivně ideově a ideologicky působit ve svůj prospěch.
V neposklední řadě má být podle ČSSD zákon pojištěn proti změnám nebo zrušení v budoucnu velmi problematickým a nestandardním aktem: Smlouvou mezi státem a církvemi. To podle opozice jen potvrzuje fakt, že druhou smluvní stranou není pouze církev, nýbrž ve svém důsledku i Vatikán. „I takovýto, v historii Československa a České republiky, ojedinělý a nestandardní právní akt by měl být předmětem celonárodního referenda,“ nepochybuje opoziční ČSSD.
Další informace:
ČT24.cz Církevní restituce se zadrhly ve druhém dějství
iDnes.cz Levice úspěšně blokuje restituce církvím, po volbách je chce ČSSD změnit
Aktuálně.cz. 59 miliard. Církevní restituce zatíží rozpočet už letos
Týden.cz Církevní restituce: Paroubek pohrozil vládě "policejním obviněním"
Novinky.cz Sněmovna hlasovala o odročení církevních restitucí. Kalousek při tom zlomil kartu
Základem této !reformy" je opět neschopnost vlády informovat o podstatě vráceného majetku+stát ani nemá v úmyslu církve nějakým způsobem "zaktivizovat" k činnosti ve veřejném zájmu..pokud vím, v zahraničí např. církve a jiné neziskovky zajišťují mediaci v soudních sporech...u nás? Všecko draze platí stát a daňový poplatník...bordel po česku bez koncepce a jenom přesunovat (rozkrádat) majetky...nebo jak to řekl náš ministr z kocourkova? Pardon, odklánět majetek :-D
Z Vatikánského pohledu je Česká republika zřejmě ještě stále Böhmen ........pomyslel jsem si.
Já k čertu bych se poslal hned,
jen kdybych čertem nebyl sám.
Šperk, co jsem pro Markétu čap´,
teď kněžour, považte jen, shráb.-
Jak mámě to padlo do očí,
hned husí kůže jí naskočí.
O té skříňce jí prozradil nos,
že na ní nesvěceného cos.
"Poklad, jenž získán v bezpráví,
duši", tak zvolala, "otráví,
tož dejme ho, dítě, Marii Panně,
dostanem náhradu v nebeské maně."
I poslala matka pro kněžoura,
ten, jak to slyší. očkama mžourá:
"Božího dbejte mi zákona!
Zvítězí ten, kdo překoná!"
Pak, odborně si to prohlédnuv, řek:
"Církev má dobrý žaludek,
celičké země už spořádala
a přece se dosud nepřepapala.
Jen církvi, ó křesťanky nábožné,
lze stráviti zboží bezbožné!"
Ovšem, když už jsme u těch přirozených zájmů, docela by mne zajímalo, jestli mají malé církve vlastně spočítáno, co jim restituce fakticky přinesou. A co se stane s majetkem, který nebude přinášet okamžité zisky a bez velkého kapitálu budou mrtvá investice? A jestli právě takové malé církve nemají větší záruku své udržitelné existence v "náruči" státu. Byť s většinou ateistické společnosti, která tento stát vytváří...
Ale koho volit, to vám taky neporadím.
Přeji všem krásný den
Nejasný a nesmyslný je text o přezkoumávání neukončených řízení dle Benešových dekretů - pokud je nějaké řízení nedokončené, tak se ukončuje rozhodnutím, nikoliv že se "přezkoumává". Pokud se ještě dnes vedou nějaká řízení, tak zejména dle ústavního dekretu presidenta republiky č. 33/1945 Sb. (osobně jsem vícerokrát vedl), a to o žádosti o uznání zachování čsl. státního občanství. Zpravidla zachování občanství uznáno není (bylo by třeba prokázat, že žadatel (zpravidla Němec) byl odbojář anebo trpěl pod nacistickým terorem). Není tím spíše zřejmé, jak to souvisí s církevními restitucemi. ČSSD zde kalí vodu a národoveckými odkazy na Sudeťáky (s Klausem by si mohla podat ruku), aniž by to s restitucemi logicky souviselo, zde jen povzbuzuje národnostní a třídní nenávist vůči Němcům a k dalším zkonfiskovaným subjektům, kteří se provinili třeba jen tím, že mluvili německy, ač zde 700 let žili a Hitlera třeba nijak nevítali, příp. jej i aktivně nesnášeli. O tom, že církve Hitlera nevítaly, snad není pochyb. A zestátňovalo se (bez náhrady) až (jen) to, co po r. 1948 církev ještě vlastnila, nic víc (o vše ostatní už přišla předtím).
A není pravda, že by tyto svévolně zkofiskované majetky církve dříve nevlastnily - jak řekl ústavní právník z PF UK Petr Jäger: "Z právního hlediska je pro současné majetkové vyrovnání nepodstatné, jak na tom byly církve s vlastnictvím majetku ve středověku. Dle rakousko-uherského práva a následně i dle právního řádu první československé republiky neexistoval pojem „veřejné vlastnictví“. Již v té době si tedy byli všichni vlastníci rovni, tak jako dne zaručuje Ústava ČR."
Nemorální je dále navrhovat, že se o restitucích bude hlasovat v referendu. O některých věcech se prostě nehlasuje a je třeba za to přijmout politickou odpovědnost. Jinak bychom měli trest smrti, nulové daně a pivo zdarma. A jde-li o krádeže, tak okrást např. Klause, lid by ohlasoval i to, že si to má zloděj nechat... (upozorňuji, že i okrást zloděje je protiprávní). Btw. restituce měla ČSSD min. ve volebním programu z r. 2006 a p. Paroubek i p. Sobotka na nich pracovali. Nyní by tedy měli vysvětlit, proč údajně církvím nic nepatřilo a proč jsou nyní proti něčemu, s čím šli svého času do voleb.
Konečně je nesmysl tvrdit, že v souvislosti s restitucemi, kdy má dojít i k odluce církví od státu, dojde k narušení republikánského zřízení státu. Naopak je ústavněprávní deviací, pokd jsou i nadále (už od od r. 1949) církve závislé na státu, byť už nemáme stalinistické církevní tajemníky, buzerující duchovní, ale nyní "pouze" příslušný odbor na Ministerstvu kultury.
Dle čl. 16 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, která je součástí ústavního pořádku, platí, že : "Církve a náboženské společnosti spravují své záležitosti, zejména ustavují své orgány, ustanovují své duchovní a zřizují řeholní a jiné církevní instituce nezávisle na státních orgánech." Pokud to ale řídí stát, není to ani ústavní, ani republikánské, nemá-li se stát protiústavně "montovat" do církví.
Jinými slovy, řešení navrhované vládou, jakkoliv ji jinak nemám moc rád, které by stejně tak (s ohledem na znění zákona o půdě i na závěry Ústavního soudu) musela připravit i ČSSD,. pokud by byla u moci (měla to btw. min. v programu v r. 2006 a aktivně na tom min. v letech 2006 - 2008 i aktivně pracovala), je dle mě min. legální a ústavně konformní. Názory typu "kněžourům my rudí nic nevrátíme" do tohoto závěru pro právní irrelevanci pochopitelně nezahrnuji.
"Mají to tady pěkně zařízený, dokonce dva deštníky na věšáku, a ten vobraz toho Pána Krista taky není špatnej."
......
"Přináším vám ubrousek," řekl Švejk měkce k paní, která brečela na pohovce, "moh by se pošlapat. Moje úcta."
V češtině se irelevance píše s jedním "r". Alespoň tohle Vás snad na gymnasiu naučit mohli.
Jinak doporučuji shlédnout film Nanni Morrettiho "Habemus Papam". Michel Piccolli staví most mezi papežstvím a lidstvím. Bez okázalosti, bez přetvářky.
Dále pokud jde o nedokončené pozemkové reformy, tak z průlomu obavy osobně nemám, lze to ale řešit jedním výslovným paragrafem. Pokud by byla (zejména) ČSSD zodpovědná, má-li v tomto bodě pravdu, řešila by to už v době, kdx restituce sama ve vládě připravovala. Další příležitost měla v r. 2008 a další cca před rokem. Pokud to řeší až teď ve třetím čtení ve Sněmovně, je buď velmi nezodpovědná, nebo jen kalí vodu a maluje čerta na zeď.
A pane Kopecký, když už místo argumentů řešíte pravopis, vězte, že v angličtině i němčině (ono to je z latiny) se píše irelevantní s dvěma r. Když citujete 200 let mrtvého francouzského biskupa a bydlíte ve Vídni, čekal bych, že jste větší kosmopolita..
Škoda ale, že jste neřekl, co soudíte o názorech pánů Talleyranda a Dospivy. Nebo o nich nesoudíte vůbec nic?
Jde asi především o to, aby nám ti amorální a nezodpovědní nepošlapali "restituční" ubrousek, viďte? Z "průlomu osobně obavy" nemáte. Proč byste je také "osobně" měl, že?
A průlomu pozemkových reforem se neobávám proto, že zápis v katastru či jeho absence není vše, je i judikatura na to, že je třeba prokázat i titul k oprávnění s majetkem nakládat, zápis není vše. Dále soc-dem to vytáhli až nyní, tak tomu asi ani sami nevěří. Nic pak nebrání tomu, aby se do zákona jeden paragraf pro jistotu navíc. Také jsem proti tomu, aby se jakkoliv šlo před rok 48.
"něco by církev mít měla, aby mohla plnit svá poslání..."
se konečně, byť zlehka, dotýkají významného aspektu věci a jdou za rámec aktuálních půtek. Otázka tzv. vyrovnání je bytostně politická, a až odvozeně právnická.
Ačkoli se samotný termín RESTITUCE v návrhu zákona nevyskytuje, je symptomatické, že většina diskusí se odehrává pod tímto pseudonymem. Za tím je nepochybně záměr a pro většinu zastánců (a ovšem i odpůrců) návrhu to celou věc posouvá do roviny rádoby mravní („vrácení ukradeného“).
Pro znázornění toho, kam až vede plané moralizování, které tak hezky předvedla představitelka „platformy“ paní Navrátilová, vzpomeňme např. bizarního výroku Václava Havla ve Federálním shromáždění z ledna 1990: „Snad vás bude zajímat, že Švédsko, stát, od kterého se můžeme tolik učit ve sféře skutečné sociální péče, bych rád požádal o NAVRÁCENÍ aspoň malé části uměleckých sbírek, které za třicetileté války švédská vojska z Čech odvezla.“
Každopádně tu dostáváme šanci vrátit se na půdu reálného života. Ona totiž nejenom církev, ale také rodina, stát či obec mají své POSLÁNÍ. -- A když si odmyslíme případnou „posvátnost“ (tedy výlučnost či nadřazenost), v čem bude rozdíl? -- Rodiče by zřejmě také „něco mít měli“, aby mohli uživit a řádně vychovat své děti. Nebo snad není chudoba rodin větším ohrožením lidských principů než případná chudoba církve?
A když už považujete za vhodné přihodit na váhy donace, odkazy či dary, nebylo by pak poctivé zmínit také konfiskace majetku kacířů, čarodějnic, anebo tučné podíly na válečné kořisti, co říkáte?
Když k tomu přičteme, jak své poslání katolická církev v historii naplňovala (kdy jí začalo vadit otroctví a poddanství?), těžko se divit, že jí dnes nezbylo příliš mnoho zastánců. Nemůže tudíž překvapit, že už zase hledá oporu především u mocných tohoto světa. (Kdepak by dnes byl Vatikán nebýt lateránských dohod s Mussolinim?)
O poslání církve rozhodují ti, kdo církev tvoří, tedy obec věřících. Ti by už dnes mohli mít dostatečně dlouhou a přesvědčivou zkušenost, jak to dopadne, pokud to přenechají klerikální hierarchii.
Domnívám se, že kromě lidskosti žádné jiné zvláštní tajemné "poslání" církve neexistuje a existovat nemůže. Je možné, že v tom se mnou budou souhlasit i někteří křesťané?
Myslím, že netřeba udržovat režim správy i financování církví nastolený komunisty, a lze akceptovat stav před vyvlastňováním v r. 1948, resp. 1949. Když to nevadilo v den před únorovým puče, proč by mělo nyní. Jinak právě majetkovými a pozemkovými reformami od Josefa II. do Beneše myslím bylo pokryto i mnoho těch majetků sporných (jinak čarodějnice soudily světské soudy, pozor).
A jinak - je-li řeč o hříších církve - vzpomínám na moudrá slova patera Mons. Škacha z Plzně "Církev není žádná výběrová organizace" nebo: "Církev je společenství hříšníků". Každá instituce pak má sklony k byrokratizování, politikaření apod., církve nevyjímaje - na tom není nic překvapivého. Btw. ve středověku byli v církvi (po reformaci v církvích) všichni. Neplatí tedy nějaké "my" a "oni". To zároveň neznamená, že dnešní církve mají mít méně uznatelných nároků právních i morálních, než subjekty jiné. Ostatně i ČSSD dostala za sporných okolností Lidový dům, jakkoliv její kontinuita je více než sporná a vlastnictví dosáhla až zápisem statutářů do orgánů Cíle, a.s., byť šlo o mrtvou schránku, která jen náhodou nebyla legálně zlikvidována.
Ono je snazší utrousit rádoby sebekritickou poznámku o "hříších církve", než připustit byť jeden jediný z jejích nesčetných zločinů. Opravdu nevidím důvod vyhlašovat takové svatouškovské pokrytectví za "moudrá slova". (Toho, že na moudrost máme názory poněkud rozdílné, jsem si samozřejmě už stačil všimnout.)
PS: To, že církev kacíře předávala světské moci, patřilo - pozor - k elementárním školním vědomostem (alespoň za našich dnů se to učilo v sedmé třídě základní školy). Asi už to dneska neplatí, když to musíte zvlášť připomínat.
"Katolický podíl je dohodnut na 80 procent. Zbytek dáváme nekatolíkům, kteří by jinak měli nárok jen asi na dvě procenta. Tím snad napravíme to, čím mohli v dějinách katolíci ublížit jinověrcům."
http://www.novinky.cz/domaci/271334-cirkev-na-restitucich-nezbohatne-tvrdi-arcibiskup-graubner.html?ref=stalo-se
Jaký je rozdíl mezi Jochem a Graubnerem?
Proč konzervy tak milují Vatikán?
Teď už je to jasné - jejich očima peníze znamenají vše...
Nezbývá než volit piráty........pomyslel jsem si při pohledu na seskupení zbožných před tunelem.
O návrat k stavu z tohoto data nejde, protože nikde není doložen stav majetku zúčastněných církví. Je-li účelem zákona umožnit církvím, aby si z výnosu ze svého majetku pokrývaly své náklady, tak to předpokládaný majetkový stav k 25. únoru 1948 po pozemkové reforma z r. 1919 doplněné 1947 to už neumožňoval. Proto už od r. 1926 platila kongrua, tedy stát církvím, kterým vzal půdu, platil mzdové náklady na duchovenstvo.
Nejde o stát Vatikán. Jeho záležitosti spravuje papežem jmenovaná instituce a tento stát má jen to, co je na jeho miniaturním území 0.4 km2 a s několika desítkami obyvatel.
Druhý nejvyšší hodnostář církve po papeži je kardinál STÁTNÍ sekretář, ale toto označení se nijak nevztahuje ke státu Vatikán. Sám "Svatý stolec" má totiž charakter státu. Je subjektem mezinárodního práva. Kardinál státní sekretář spravuje z pověření papeže Římskou kurii, která spolu s papežen tvoří Svatý stolec. Římská kurie je soubor úřadů (kongregací, rad a tribunálů), které řídí chod církve na celém světě. Tento církevní útvar a ne stát Vatikán má diplomatické styky se státy. Nuncius není vyslancem Vatikánu, ale Svatého stolce, tedy vlastně církve. Čili církev s miliardou členů je sama jakýmsi státem ve státě. A tento absolutistický útvar bude faktickým příjemcem desítek miliard korun v penězích vlastníkem darovaných nemovitostí v hodnotě dalších desítek miliard korun.
v případě, že se s určitostí prokáže, že se nikdy nejednalo
* o spolky zločinecké či
* o spolky na zločinu se přiživující (loupeže, války, ...) nebo
* se zločineckými spolky spolupracující (mafie, SS, ...) nebo
* zločince (Stepinac, Karel Habsburský, ...) oslavující.
Dohoda s církvemi má tedy 2 složky - jedna je restitutio, které však v plném rozsahu možné není, proto se děje formou narovnání, a druhá se týká odluky.
„Je grösser der Dachschaden, desto schöner der Aufblick zum Himmel.“,
praví o té výjimečnosti, kterou z ateistické perspektivy nevidíte německé (bohužel nepřeložitelné) úsloví.
Nejspíš se z církve/církví po onom kýženém "re-startu" má stát něco jako chráněné dílny.
Opírá se "perspektiva navyšování výdajů v budoucnu" o předpoklad, že církev katolická (či případně i některá další) v rozporu s vývojem posledních dvaceti let v Čechách poroste?
V Rakousku, kde má církev katolická na rozdíl od Čech poměrně významné postavení, je dlouhodobě chronický nedostatek farářů (začíná jich být pomalu méně než lipicánů), takže i přes importy ze zahraničí zůstávají četné neobsazené fary.
A v Čechách věřících sice trvale ubývá (pakliže nějací lotři hrubě nefalšují celá léta statistiky), ale duchovních bude přibývat? -- Inu, když už se přestala vyrábět ušlechtilá ocel, alespoň se zvedá produkce ušlechtilých duchovních. Tomu říkám strategie boje proti nezaměstnanosti. Doufám jenom, že jejich matky na ně budou patřičně hrdé.
Ve většině zemí EU neplatí odluka. Jen několik příkladů: Na Maltě je římskokatolická církev státní církví a její pozice je definována hned na začátku ústavy. Kyperská ústava definuje řecké obyvatele Kypru tím, že jsou členy řecko-orthodoxní církve a rovněž definuje náboženskou příslušnost menšin. Řecká ústava podrobně stanovuje pozici řecké pravoslavné (orthodoxní) církve na úztemí Řecka. Stanovuje i takové detaily, jako jsou překlady Bible. Irská ústava začíná římskokatolickou církevní formulací. Ve Spojeném království jsou dvě církve v pozici established churches, což mj. znamená, že nastolení církevních činitelů a některá rozhodnutí církevních instancí potvrzuje parlament a panovník a tak se tyto předpisy stávají státními zákony. Stanovení biskupové Church of England zasedají z titulu své funkce v Parlamentu. Ve Francii se r. 1905 stal majetek římskokatolické církve státním majetkem a platí to dodnes. V Německu jsou některé církve součástí daňového systému státu. stát reguluje členství v nich a podmiňuje vládním schvalením jmenování římskokatolických biskupů.
Model odluky je velmi riskantní. Římskokatolická církev je kvazistátní útvar s miliardou příslušníků spravovaný absolutisticky (resp. totalitně). Papež je podle církevní právní tradice výlučným majitelem všeho majetku kteréhokoli z milionů církevních právních subjektů (farností, diecézí, klášterů ap.). Přinejmenším od 18. století se státy bránily tomuto mohutnému ekonomicko-politickému vlivu ze zahraničí tím, že definovali církevní majetek jako majetek Koruny poskytnutý církvi ad usum. U nás by projednávaný zákon, kdyby prošel, předal mohutný objem majetku v penězích a nemovitostech cizímu politickému subjektu.
Stát musí hájit státní zájem a zájem občanů. Může blokovaný majetek obcí odblokovat a učinit předmětem volných tržních vztahů. Stát musí gartantovat svobodu vyznání, ale zároveň v zájmu občanů a jejich svobody kontrolovat a zákonem omezovat cizí nedemokratický mocenský subjekt působící na jeho území.
Pokud by se předal římskokatolickým právnickým osobám majetek, jak je navrženo v zákoně, předal by se církvi s konkrétním platným vnitřním uspořádáním, a to by právě znamenalo reálnou moc Říma nad celým tímto majetkem. Majetek by sice ve všedním provozu spravovaly farnosti, diecéze, řeholní komunity, řády atd., ale kdykoli do toho může vstouput Řím. V posledních dnech na Slovensku nebyl Řím spokojen s hospodařením Trnavské arcidiecéze a církevní provincie, vyslal tam kontrolní komisi v čele s litoměřickým biskupem Baxantem a výsledkem bylo sesazení arbiskupa Bezáka a jeho převedení (ve věku 53 let) do pozice emeritního biskupa. Přitom na Slovensku stejně jako u nás není kanonické právo recipováno do práva státního.
--- "vycházejíce ze staleté tradice společných dějin českého státu a katolické církve"
--- "vědomy si role katolické církve v českém státě, jakož i v evropských i světových dějinách"
-- ale vůbec nejpůvabnější --
--- "vedeny zásadami mezinárodního práva a zvláště těmi, které se týkají dodržování lidských práv a základních svobod,"
"Česká republika bere na vědomí, že se katolická církev ve své činnosti řídí vlastními zásadami, zvláště pak učením Druhého vatikánského koncilu o ekumenismu a náboženském dialogu."
(Rozkošná představa, jak někdo namáčí brk do kalamáře, aby s čelem svraštělým duševní námahou něco takového v dnešní době dal na papír!)
S autorem tohoto textu bych si rád zašel na pivo .........
Taky nejsem přítelem absolutní odluky. Tento stát i přes svůj sekulární charakter chrání právo na náboženskou víru a a její vyznávání spolu s druhými, chápe význam víry a náboženství pro člověka a společnost, uznává proto církve jako něco, co se odlišuje od jiných spolků a organizací.
Na druhé straně si myslím, že už jen z principu (i z křesťanských principů) je správné, aby fungování své církve a duchovní platili věřící, ať už přímo nebo formou daňových asignací. Vyžaduje to určité přechodné období, okamžitý přechod k tomuto modelu by mohl být pro církve likvidační. Ale k tomu nejsou potřebné restituce. Pokud chybí zapálená víra a finanční obětavost, tak to žádné církevní majetky nezachrání, naopak pokud nechybí, tak nejsou potřeba.
Taky nejsem přítelem absolutní odluky. Tento stát i přes svůj sekulární charakter chrání právo na náboženskou víru a a její vyznávání spolu s druhými, chápe význam víry a náboženství pro člověka a společnost, uznává proto církve jako něco, co se odlišuje od jiných spolků a organizací.
Na druhé straně si myslím, že už jen z principu (i z křesťanských principů) je správné, aby fungování své církve a duchovní platili věřící, ať už přímo nebo formou daňových asignací. Vyžaduje to určité přechodné období, okamžitý přechod k tomuto modelu by mohl být pro církve likvidační. Ale k tomu nejsou potřebné restituce. Pokud chybí zapálená víra a finanční obětavost, tak to žádné církevní majetky nezachrání, naopak pokud nechybí, tak nejsou potřeba.