Zachránit demokracii před sebou samou
Slavoj ŽižekEmmanuel Macron zachránil francouzskou demokracii před vzestupem krajní pravice tím, že demokracii částečně omezil. Jak tomuto paradoxu rozumět?
Román Agathy Christie Poslední víkend začíná tím, že excentrická Lucy Angkatellová pozve na večeři proslulého lékaře Johna Christowa, jeho ženu Gerdu, členy své vlastní rozvětvené rodiny a svého souseda, detektiva Hercula Poirota. Nazítří ráno se Poirot stává svědkem scény, která se zdá být podivuhodně zinscenovaná: Gerda s pistolí v ruce stojí u Johnova ležícího těla, zatímco jeho krev pomalu stéká do bazénu. Opodál stojí také Lucy, její bratranec Edward a Johnova milenka Henrietta. John vydechne své poslední slovo: „Henrietto,“ a umírá.
Zdá se naprosto očividné, že vraždila Gerda. Henrietta k ní přistoupí, vytrhne jí revolver z ruky, náhle však zaškobrtne a upustí jej do bazénu, čímž zničí Gerdiny otisky na rukojeti. Poirot okamžitě pochopí, že poslední slovo umírajícího muže adresované jeho milence bylo žádostí, aby se postarala, že jeho žena nebude potrestána za jeho smrt.
Aniž by měli předem připravený plán, zapojují se všichni členové rodiny do společného komplotu a Poirota dokonale zmatou. Nemají žádné pochybnosti, že vraždila Gerda, ale snaží se zpětně naaranžovat místo činu: klam spočívá v tom, že se vše zdá být zinscenované. Pravda se skrývá za maskou fikce, takže narafičené skutečnosti se vlastně stávají „stopami“. Jak poznamenává jiná z proslulých detektivních hrdinů Agathy Christie, Jane Marplová, v románu Smysluplná vražda: „Nikdy nepodceňujte sílu zjevného.“
Pokud si místo Johnova těla představíme demokracii a místo Gerdy francouzského prezidenta Emmanuela Macrona, snadno pochopíme politickou situaci po letních parlamentních volbách ve Francii. Poté, co v prvním kole zvítězilo krajně pravicové Národní sdružení, byl Macron přistižen s pistolí v ruce.
V následujících týdnech a měsících se mu však podařilo ochránit francouzskou demokracii tím, že ji částečně suspendoval. Upřel tak levicové koalici zvané Nová lidová fronta, vítězce druhého kola voleb, plody jejího vítězství.
Udržet pořádek a stabilitu
Francouzská ústava v současné podobě, jak ji prosadil Charles de Gaulle v roce 1958 při vzniku páté republiky, stanovuje, že prezident jmenuje premiéra, který sestavuje vládu, a ta může vládnout i v případě, že její členy neschválí Národní shromáždění. Právě kvůli této zvláštnosti považoval François Mitterand pátou republiku za nedemokratickou a v roce 1964 ji dokonce označil za „permanentní převrat“.
Dotyčný ústavní prvek byl zdůvodňován tím, že francouzský lid by si měl být schopen vybrat, a pokud by bylo jeho rozhodnutí nejednoznačné, má prezident pravomoc — ba povinnost — udržet pořádek a stabilitu. Červnové volby do Evropského parlamentu i parlamentní volby ukázaly, že francouzští voliči nebyli schopni či ochotni učinit jasnou volbu. Tím dali Macronovi příležitost odstavit krajní pravici i Novou lidovou frontu na vedlejší kolej a spojit svou vlastní koalici s gaullistickými Republikány.
Na Macrona se snesla silná kritika za to, že vyhlásil volby tak záhy poté, co Národní sdružení zvítězilo ve volbách do Evropského parlamentu. Národní sdružení však v parlamentních volbách nakonec skončilo třetí a ostatní strany Macronův postup de facto potvrdily, když hlasování o nedůvěře nově jmenovanému premiérovi Michelu Barnierovi nevyvolaly.
Něco podobného se událo ve Francii i během květnových protestů v roce 1968, jež málem skončily svržením de Gaulla a jeho vlády — nebo se aspoň zdálo, že se to může stát. De Gaulle se nakonec vrátil s nově zvoleným Národním shromážděním. Pozoruhodné přitom bylo, že protesty vypukly v době největšího rozkvětu francouzského sociálního státu, v čase, kdy životní úroveň byla vyšší než kdykoli předtím.
Viděno zpětně z toho plyne, že je možné najít pádné argumenty pro osvícenou diktaturu. Francie má to štěstí, že její ústava takové částečné pozastavení parlamentní demokracie, k němuž se Macron uchýlil, umožňuje. Jen si představme, co nastane v Německu, až nebude možné sestavit vládu bez účasti krajně pravicové Alternative für Deutschland.
Ačkoli s Macronovým politickým přístupem a jeho konkrétními kroky obecně nesouhlasím, jeho pohotovou reakci na zjevný vzestup krajní pravice letos v létě musím ocenit. Jeho rozhodnutí rozpustit parlament bylo nepochybně riskantní, ale vyplatilo se. Proti novému fašismu je třeba bojovat pohotově a rázně všude tam, kde se objeví.
I když Národní sdružení Marine Le Penové ve druhém kole parlamentních voleb nezvítězilo, výsledek popsala stanice CNN dobře: „Macronův hazard udržel krajní pravici mimo dosah moci, ale Francii uvrhl do chaosu.“
Vzhledem k tomu, že Macron a klíčová postava Nové lidové fronty Jean-Luc Mélenchon jsou si politicky propastně vzdáleni, nezdálo se, že by dohoda o vytvoření velké koalice byla vůbec možná. Vše nasvědčovalo tomu, že zemi čeká delší období nestability a protilevicových úskoků — špatná zpráva pro již tak podlomenou ekonomiku a pro úsilí odrazit krajní pravici v prezidentských volbách v roce 2027.
Stalo se však něco jiného. Francie do chaosu neupadla. Alespoň prozatím se zdá, že Macronova hazardní strategie vytvořila dojem, že je vše v normálu. Někteří si kladou otázku, zda může nevolená vláda pokračovat věčně, ale objevují se i tací, kteří říkají: „Proč ne?“. Vždyť je to lepší než zablokovaný parlament, vleklé politické nepokoje a sociální a ekonomický chaos.
Díky částečnému suspendování demokratických postupů Macron de facto udržel krajní pravici bez přístupu k moci a obnovil stabilitu. Za to si zaslouží uznání a podporu.
Vzhledem k tomu, že neofašismus je na vzestupu po celém světě, mohou se podobná opatření ukázat nezbytná i jinde. V tomto duchu konstatoval v roce 2020 filosof Jon Elster: „Tvrzení, že demokracie je ohrožena, můžeme obrátit a říci, že se demokracie, přinejmenším ve své populistické podobě, stala hrozbou.“
Z anglického originálu Saving Democracy from Itself publikovaného na webu Project Syndicate přeložil OTAKAR BUREŠ. Text v DR vychází v rámci spolupráce s Friedrich-Ebert-Stiftung Praha.
"... že se demokracie, přinejmenším ve své populistické podobě, stala hrozbou" - nástup populistických demokracií má tu jednu velkou přednost, že po nekonečně dlouhé éře kdy demokracie obecně byla nezpochybnitelným fetišem který nebylo ve slušné společnosti vůbec přípustné kritizovat se tento fetiš pozvolna začíná drolit. A na místo uhlířské víry v samospasitelnost demokracie se konečně krok za krokem tato demokracie začíná chápat jako to co doopravdy je: jako velice ambivalentní útvar, s nepochybnými pozitivy, ale stejně tak s mnoha negativními stránkami a vysokými riziky. Jinak řečeno, namísto nekritického vzývání demokracie se o její pravé podstatě konečně začíná alespoň trochu závažně přemýšlet.
Druhou stránkou popisovaného vývoje ovšem je, že mnoho původně (a důvodně) kritických lidí cítí nyní k panující demokracii nebývalou náklonnost i potřebu dostupnými prostředky ji hájit, neboť její imunita je oslabena a čelí ztěžka, zvenčí a v důsledku i uvnitř, pokusům ne už o více sociální spravedlnosti, nýbrž právě naopak, o autoritářství a demagogii, o bezpráví a bezuzdné násilí.
Macron krajní pravici nezabránil v přístupu k moci, ale naopak ji k moci přizval.
Už delší dobu dělal to, co velká část evropské pravice, a s ní i leckterá strana, která se prohlašuje za levicovou: přejal politiku krajní pravice, prý aby jí vzal voliče. Macronův ministr vnitra ve vládě premiéra Attala, Gérard Darmanin, je prakticky fašista, obzvlášť se proslavil bezvýhradnou podporou policistů páchajících brutální násilí při rozhánění demonstrací. Zákon o imigraci, který Attalova vláda předložila a Macronův blok prosadil, byl tak ostře namířen proti lidským právům přistěhovalců, že Národní sdružení ho přivítalo jako svůj úspěch a Ústavní rada ho zrušila (nejsem si jist, zda celý najednou, anebo jen některé jeho části).
Od rozpuštění parlamentu si sliboval posílení svého bloku tím, že se jeho kandidáti dostanou ve většinovém volebním systému do soubojů s kandidáty krajní pravice, a ty díky apelu na republikánskou frontu vyhrají. Levicové strany ho zaskočily tím, že se dokázaly rychle dohodnout na spojení do Nové lidové fronty a v tomto spojení volby vyhrály. Získaly ovšem jen relativní většinu, nikoliv absolutní, nadpoloviční, a tak Nová lidová fronta nemůže nic prohlasovat sama, ani vyslovení nedůvěry vládě; francouzská ústava přitom nevyžaduje, aby vláda žádala parlament o důvěru, a tak vláda nepotřebuje, aby nadpoloviční většina poslanců přímo zvedla ruce pro ni, stačí, když nadpoloviční většina nezvedne ruce proti ní.
Macron se rozhodl především ubránit své reformy, obzvlášť tu penzijní, před levicí. Dlouho tvrdil, že nepustí k moci extrémní levici, čímž myslel Nepoddajnou Francii (zatímco Komunistická strana je ve Francii považována za standardní levici, nikoliv extrémní). Mluvilo se o tom, že Macronovým plánem je zřejmě přesvědčit Socialisty, Komunisty a Zelené, aby opustili Nepoddajné, zradili své voliče a šli do koalice s Macronovým blokem, pomohli vytvořit další Macronovu vládu, ketrá by pokračovala v Macronově politice snižování daní bohatým. Ve chvíli, kdy se Nová lidová fronta konečně shodla na své kandidátce na předsednictví vlády, přitlačil Macrona ke zdi Jean Luc Mélenchon, když řekl: „Dobrá, když se vám zdá účast Nepoddajné Francie na vládě nepřijatelná, Nepoddajná Francii ve vládě být nemusí. Jmenujte Lucii Castets premiérkou, a ona ať sestaví vládu bez nás.“ A Macron vyložil karty, přiznal, že hlavně nechce pustit k moci žádnou levici, a jmenoval premiérem Michela Barniera z dnes malé pravicové strany Republikáni (která v minulosti byla stranou Nicolase Sarkozyho a bývala větší). V tu chvíli bylo jasné, že tahle vláda bude závislá na podpoře Národního sdružení; to se ostatně nechalo slyšet, že než se rozhodne, zda bude chtít vyvolat hlasování o nedůvěře pro Barnierovu vládu, zhodnotí její program.
Michel Barnier novou Macronovu vládu sestavil tak, aby se Národnímu sdružení líbila, polovina nových ministrů, především nový ministr vnitra Bruno Retailleau, je blízká hnutí Demo pro všechny (Manif pour tous), které vzniklo jako protest proti manželství pro všechny. Bruno Retailleau už v minulosti, jako senátor, přispěl k některým z nejhorších částí Zákona o imigraci, které Ústavní rada zrušila, a teď už pracuj na nové verzi Zákona o imigraci, ve které chce své staré návrhy prosazovat znovu.
Nevím jistě, proč se Nová lidová fronta dosud nepokusila vyvolat hlasování o nedůvěře vládě, jestli je to prostě tím, že předem ví, že Národní sdružení proti této vládě hlasovat nebude, nebo jde spíš o to, že ve francouzském parlamentu teď probíhají složitá jednání o rozpočtu a kromě toho, že poslanci se věnují jim a na hlasování o nedůvěře jim nezbývá čas, se mluví o možnosti, že Michel Barnier nakonec sáhne k neblaze proslulému článku 49.3, který francouzské vládě umožňuje některé zákony ne pouze spojit s hlasováním o důvěře, jak to chodí u nás, ale prostě je vyhlásit, a ony pak vstoupí v platnost, bez parlamentní diskuse, pozměňovacích návrhů a jiných schvalovacích procedur, pokud parlament nevysloví vládě vzápětí nedůvěru. Hlasováním o nedůvěře tak možná jednání o rozpočtu vyvrcholí.
Zajímavou zápletku představuje zvýšení některých daní pro bohaté, se kterým přišel Michel Barnier jako s nezbytnou součástí kroků, které musí Francie podniknout, aby snížila svůj rozpočtový schodek, který se narozdíl od českého nebezpečně přiblížil limitu schválenému v Evropské unii. Mnozí členové Macronova bloku reagovali pobouřeně, že zvyšovat daně bohatým je nepřípustné, že to odporuje celým předcházejícím sedmi letům Macronova prezidenství. Rád z toho vyvozuji, že střed nejen že není ani levicový ani levicový, jak prý říkával už François Mitterand, ale že střed dokonce leží mezi pravicí a krajní pravicí.
Jak přišel Slavoj Žižek na to, že tento střed je štítem demokracie, nechápu. Možná nám v příštím článku vysvětlí, že zachráncem demokracie jako Emmanuel Macron je také Petr Fiala.