Ruské pravoslaví a půl roku války

Ivan Štampach

Ivan O. Štampach přibližuje roli pravoslavné církve na staré Rusi, za sovětské éry a v postkomunistickém období. Specificky se pak věnuje situaci na Ukrajině a vztahu pravoslavných duchovních k aktuální válce.

Současný patriarcha Ruské pravoslavné církve Kirill při velikonoční liturgii. Foto archiv kanceláře ruského prezidenta

Křesťanství spřažené od druhého desetiletí 4. století se státem se postupně formovalo jinak na latinském Západě a jinak na byzantském Východě. Prostřednictvím podvodu s takřečenými Isidorskými dekretáliemi z poloviny 9. století se papežská církev postavila nad světskou moc. V dokumentu papeže Řehoře VII. Dictatus papae (Papežův diktát) z roku 1075 potvrdila svou, ne vždy však akceptovanou, moc nad císařem (VIII., IX. a XII. teze). Někteří císaři, například Fridrich I. Barbarossa, s ní válčili, nebo ji jako Fridrich II. Štaufský (1194—1250) ignorovali.

Na Východě se církev postavila do služeb státu. Císaře prohlásila za „vnějšího biskupa“, liturgický oděv biskupů byl okopírován z oblečení císařů při státních ceremoniích. Císař Konstantin (vládl 306—324) svolal všeobecný sněm církve a úkoloval ho, ač sám ještě nebyl pokřtěn a působil jako pontifex maximus (nejvyšší velekněz) antického římského náboženství.

Pravoslavná církev má dodnes podobu národních či státních církví. Je to tak i v případě největší z nich, Ruské pravoslavné církve, která má od roku 1589 podobu Moskevského patriarchátu.

Sovětská éra

Neúspěšný pokus o socialismus brzy v Rusku degeneroval v krutou diktaturu. Ještě v Leninových časech byly pravoslavné chrámy bourány nebo předány k jiným účelům, například jako muzea ateismu. Byly pobity tisíce mnichů a mnišek, kněží a biskupů. Někteří se zachránili exilem.

Stalin za 2. světové války, když ho nacistický spojenec zklamal a Sovětský svaz napadl, stál ve válce označované jako velká vlastenecká o podporu pravoslavných. Vypráví se historka, když se ocitla německá armáda blízko Moskvy, že přistoupil roku 1942 na návrh, aby Moskvu obletělo letadlo s naloženou ikonou Bohorodičky ochránkyně Ruska. Pravoslavná církev sbírala peníze na podporu Rudé armády. Ruské pravoslavné útvary v obsazených zemích, které nebyly v jednotě s patriarchátem, byly likvidovány.

V poválečné éře byla pravoslavná církev společně se všemi náboženskými společnostmi omezována a kontrolována, ale za poněkud lepší pozici se odvděčovala plněním role opory režimu. Činila to zejména prostřednictvím křesťanského mírového hnutí, které intenzivně pracovalo na oslabení obranyschopnosti Západu.

V roce 1988 se pozice pravoslavných dále zlepšila, když se režim rozhodl podílet na oslavách tisíce let od pokřesťanštění Rusi. Církev dostávala prostor v médiích.

Postkomunismus

Když se na začátku devadesátých let změnila ideologická fasáda režimu, získala pravoslavná církev fakticky roli oficiální státní doktríny. Vystřídala ideologii, která si možná spíše neprávem říkala marxistická. V putinovské éře od roku 2000 se patriarcha často objevuje vedle diktátora. Pravoslavná církev buduje stovky nových chrámů a dramaticky roste počet lidí, kteří se k ní hlásí.

Některá jiná náboženství jsou v současném Rusku trpěná. V neruských regionech a komunitách je to například islám a buddhismus. Chabě tolerován je největší protestantský útvar v Rusku, Jednota evangelikálních křesťanů — baptistů. Čtyři sta jejích pastorů podepsalo protestní dopis proti ruské agresi.

Židé jsou oficiálně uznanou komunitou, ale v červenci moskevský nejvyšší rabín Pinchas Goldschmidt odešel do exilu do Izraele. Svědkové Jehovovi byli prohlášení za teroristickou organizací a pokusy oživit jejich aktivitu se stíhají vězením.

Situace na Ukrajině

Změnu oficiální ideologie a ekonomického systému doprovázel rozpad Sovětského svazu. Samostatnou cestou šla i Ukrajina. Pravoslaví v této zemi bylo na začátku devadesátých let v pozici části Moskevského patriarchátu s jistou mírou autonomie.

I na Ukrajině v době její samostatnosti však církev má národní a státní charakter. V rusky mluvící či poruštěné části země na východě a na jihu (Krym) působila nadále církev jako exponent ruského režimu. Ve zbytku Ukrajiny se církev od Moskvy odtrhla a ve dvou podobách, jedné původně exilové, podpořila svůj stát. Působila nezávisle na Moskvě, i když ji v tom světové pravoslaví nepodporovalo.

×