Co s propadem církví?
Ivan ŠtampachČlenů církví v Německu i u nás ubývá, což však neznamená, že by ubývalo též věřících. Česká vláda by každopádně měla znemožnit, aby se v sčítání lidu počet členů církví nesčítal. Je to trik Dominika Duky, jak předstírat sílu, kterou nemá.
Badatelé z univerzity v badensko-würtenberském Freiburgu zveřejnili studii o vývoji vztahu veřejnosti k německým církvím. Týdeník Echo zprávu novin Die Welt na toto téma shrnul ve stručném článku.
V současnosti se ke dvěma hlavním církvím celkem vyrovnaně hlásí kolem poloviny obyvatelstva Spolkové republiky. Sever a severovýchod jsou převážně evangelické. Německá evangelická církev složená z autonomních zemských církví má farní sbory převážně luterské, v některých regionech jsou silněji zastoupeni reformovaní (navazující na radikálnější švýcarskou reformaci spojovanou především se jménem Jana Kalvína).
Západ a jih je spíše římskokatolický. Vedle obou masových církví působí v Německu desítky takřečených svobodných církví a společenství mimokřesťanských náboženství. Mezi nimi je i pro nás zajímavé celosvětové ústředí Jednoty bratrské v saském Herrnhutu.
Bude-li propad členstva probíhat v následujících desetiletích stejným tempem, mají mít obě hlavní církve v součtu kolem roku 2060 zhruba polovinu současného stavu. V Německu lze příslušnost sledovat docela exaktně, protože tam na rozdíl od nás je náboženská příslušnost úředním údajem.
Obě církve totiž mají dohodu se státem, že se lidem oficiálně u nich registrovaným zvyšuje daň z příjmu a tato částka se převádí právě na církve. V Německu si tedy své církve financují sami členové, což je jistě blíž poněkud nejasné abstrakci odluky církve a státu.
Takto decentralizované, a přesto velkorysé financování církví v Německu vede k tomu, že církve jsou velmi dobře zajištěny. Zdroj uvádí, že v roce 2017 získaly z daní svých členů celkem dvanáct miliard eur. Duchovní patří k nejlépe placeným zaměstnáním v zemi. Je však nutno uznat, že obě církve věnují vekou část svých prostředků na sociální aktivity včetně významné pomoci chudým regionům Německa a světa.
V článku se uvádí obava, že pokles členstva povede k velkým finančním problémům. Je těžko odhadnout, zda s touto předpovědí souhlasit. S menším počtem členů, potvrdí-li se to, klesnou i výdaje církví. Problém jim však může způsobovat stárnutí členstva, protože senioři z penzí pochopitelně neplatí daně, ale jsou, lze-li to tak říct, příjemci církevních služeb, které ve vyšším věku mohou být více žádané.
Pro srovnání je třeba připomenout, že společenská role církví v Německu je výrazně odlišná od české. Německá biskupská konference jako nejvyšší orgán římskokatolické církve v zemi před několika lety odebrala svou tradiční podporu Křesťansko-demokratické unii (CDU) a její sesterské bavorské Křesťansko-sociální unii (CSU).
Tehdejší předseda konference Robert Zollitsch (*1938) se vyslovil, že sociální učení církve má více styčných bodů se sociální demokracií. Mnichovský arcibiskup Reinhard Marx využil svého příjmení a napsal knihu s titulem Kapitál (Das Kapital), kterou máme k dispozici i v českém překladu (Praha: Academia, 2013). Je to kritika kapitalismu z hlediska komplexního, personalistického humanismu, jak naznačuje podtitul Plaidoyer pro člověka.
Předběhla-li Česká republika v něčem německého souseda, tak to je úpadek církví. Jsme daleko za stavem, který pro rok 2060 v Německu předvídají freiburští odborníci.
Zdejší náboženská scéna není tak vyrovnaná jako německá. Římská církev ze všech, kdo se hlásí k jakékoli náboženské společnosti, reprezentuje 73 %, avšak s pouhým milionem členů má na své straně desetinu obyvatelstva. Žádná jiná církev nepředstavuje ani 1 % obyvatel. I církve, o kterých se občas veřejně debatuje, představují zlomky promile populace.
U nás však se početní stav lidí v církvích zjišťuje hůře. Největší, římská církev tradičně nevede žádnou evidenci svého členstva. Matriky pokřtěných jsou pro tento účel z různých důvodů nepoužitelné. Některé menší církve se o statistické podchycení svého členstva snaží, ale spolehlivost těchto údajů je omezená.
K dispozici jsou pak už jen jednou za deset let sčítání lidu. Po změně režimu na konci roku 1989 se obyvatelstvo sčítalo třikrát, a poprvé od roku 1950 se tam objevila i otázka na náboženskou příslušnost.
Zákony o sčítáních lidí, domů a bytů pamatovaly na ochranu soukromí a otázka na náboženství byla (spolu s dotazem na národnost) dobrovolná. V prvních dvou sčítáních počet těch, kdo odpověděli, vzrostl. Zdálo se, že občané pochopili, že stát jejich individuální příslušnost nezajímá a nic z ní nevyvozuje. Snad také uvěřili statistikům, že údaje se po vložení do systému anonymizují.
Privatizace života však prudce akcelerovala a v posledním sčítání se k této otázce nevyslovila skoro polovina obyvatel. To jakékoli úvahy o budoucích trendech problematizuje.
Poslední údaje máme k roku 2011 a od té doby již se mnohé mohlo změnit. Do posledního cenzu byly změny prudké a týkaly se milionů obyvatel České republiky. Není důvod předpokládat, že by se zrovna za dobu posledních osmi let na náboženské scéně zastavil pohyb a že by se nic nezměnilo. Informace do budoucna nám však bohužel nebudou dopřány.
Charakteristika vztahu populace k náboženství je standardní údaj. Je to klasická encyklopedická informace. Početní síla nábožensky orientovaných a ostatních lidí a druhy zastávaných vyznání pomáhají zemi pochopit.
Přesto však Český statistický úřad podle doposud dostupných údajů chce mít pro Českou republiku zase jedno nanejvýš pochybné prvenství. Ve sčítání lidu, které se má konat na jaře roku 2021, už otázka na náboženskou příslušnost nemá být.
Rozvine-li se o tomto tématu diskuse, bude zajisté statistický úřad odůvodňovat svůj návrh zákona o sčítání za dva roky nějak jinak. Z bezprostředních zdrojů však je potvrzena, pochopitelně neoficiální, informace, že na Český statistický úřad vykonal tlak Dominik Duka. Využil svých politických kontaktů a podařilo se mu statistiky zlomit. Rezignovali na svůj úkol poskytovat státu a veřejnosti relevantní informace.
K Dukovi se pak poslušně přidala i Ekumenická rada církví České republiky. Jejich společným zájmem je utajit před veřejností, kam až se protentokrát dostal propad jejich členstva. Potřebují udržovat populaci ve lži, že církve ještě hrají nějakou roli. Římská církev, dokud bude papež otálet a dokud nejmenuje na Dukovo místo po jeho loňské povinné rezignaci (vzhledem k věku) rozumného, proevropského, s liberálními a demokratickými principy státu spřízněného nástupce, bude pokračovat ve stavbě fikce národní či státní církve.
Lze snad doufat, že poslanci a senátoři se vzpamatují a znemožní toto sektářské utajování informací. Můžeme předpokládat, že sekulární politické síly si nenechají vnutit model, který bude o církvích něco předstírat. Spojencem občanů je v této kauze jen holá pravda.
Na doplnění je snad užitečné připomenout, že dramatický propad členstva, kléru, studentů, návštěvníků bohoslužeb a důvěry populace vůbec neznamená, že spiritualita je pro zdejšího obyvatele nezajímavá. Pro někoho bude asi překvapivé, že počet lidí, kteří o sobě sdělili, že jsou bez vyznání (2001) respektive bez náboženské víry (2011) klesl skoro na polovinu a že druhou největší položkou, hned po římských katolících jsou „věřící bez uvedené náboženské příslušnosti“.
Je jich 7 %. Růst zaznamenaly i různé menší, atypické, alternativní směry a skupiny. Probouzí se, u nás i jinde, spiritualita bez náboženství (viz Sam Harris, Spiritualita bez náboženství, Praha: Dybbuk, 2017) nebo volně vybírající prvky z různých směrů při vytváření osobního, možná eklektického náboženství (Thomas Moore, Osobní náboženství, Praha: Emitos, 2014).
Není předem jasné, co nového z náboženství v propadu vzejde. Na řadu desetiletí dopředu se v Německu ani u nás či jinde nedá kalkulovat.
Římští katolíci nemají sami jednoznačný vlastní název. Často o sobě používají název Katolická církev, to však nelze použít mimo její rámec, protože to vylučuje jiné církve katolického typu. V krédu si říká Jedná, svatá, všeobecná, apoštolská církev.
Když mluvíme o Českobratrské církvi evangelické, běžně v hovoru a publicistice říkáme zkráceně "evangelíci", "evangelická církev". Když mluvíme o společenství, které se v českém konfesním právu jmenuje Evangelická církev metodistická (a je součástí mezinárodního celku United methodist Church), říkáme a píšeme "metodisté", "metodistická církev".
Komenský dokonce nepoužíval ani označení "církev římská", nýbrž "jednota římská":
"Zapomenouti nemohu ani na tebe, matko naše, z níž jsme pošly, jednoto římská! Matkou jsi nám byla, ale ses nám v macechu proměnila..."
----------------------------------
Zdá se, že někteří lidé jsou přesvědčeni o přílišném vlivu křesťanů (potažmo římských katolíků), který neodpovídá jejich početnímu stavu. ("Menšina:-)) si nárokuje vliv, který jí nepřísluší.")
Před válkou byli někteří lidé zase přesvědčeni o přílišném vlivu Židů. Kdyby tehdy neexistovaly žádné údaje (a to ani o jejich celkovém počtu), dopadli by Židé možná o mnoho lépe.
1. Za papeže Lva I. (440 - 461) měla římská církev na koncilu...
2. Na Západě nebyl primát římského biskupa zpochybňován, římská církev…
3. Řím a římská církev. Řím v době germánských království...
4. Bývalý římsko-katolický farář vypráví... (bod pro vás :-)
5. Římská církev dělá krok zpět do středověku...
6. Podle jeho slov je „římská církev dnes vnímána jako...
7. 1. 7. 2017 - Římská církev a proroctví, které nezaznělo...
8. 18. 4. 2009 - Tehdy se římská církev potřebovala bránit...
9. ... církev udržela většinou tuto tradici a římská církev v naší době
10. Římská církev v nedbalkách
11. Brožovaná, dobrý stav, aktuální foto. Bývalý římsko-katolický farář (2. bod pro vás)
12. ...... Honoria pro bludný monotheletismus, a římská církev se tomuto rozsudku podrobila...
13. ...18. 2. 2019 - Dospěla snad římská církev dříve, než to bylo očekáváno (Ivan Štampach)
14. Římská církev od Petra a na Petru založena není. 27. 02. 2012...
15. Richard Bennett: Římská církev podporuje islám...
16. ...nejsme než římská církev natřená nacionálními barvami...
17. Tímto vyznamenáním, které jej staví naroveň Štěpánovi, uctívá římská církev svého mučedníka
18. HOFER, Josef : Římská církev v nedbalkách
19. Někdy se toto ostré konstatování umírňuje formulací, že římská církev (tak ji budu pro stručnost dále označovat)
20. Římská církev se (prý) nikdy nemýlila, jak o tom (prý) svědčí Písmo svaté
Tradičně kritikům římsko-katolické církve bylo nemálo proti mysli , že jejich domácí (národní) hodnostáři měli nad sebou papeže (prostě Řím). Moc papeže a jeho boje s konciliarismem byly kdysi pochopitelně víc než problematické, ale pevná hierarchie a ukotvení vně sehrály také podstatnou pozitivní roli. Na západě nedošlo k cézaropapismu. Pronásledovaní katolící (třeba komunisty) poslouchali nekolaborující a třeba i nelavírující vedení, jež jim bylo posilou.
Pan Štampach používá nápadně a častěji o římsko-katolické církvi formulace jako "zanedbatelná" či "nepatrná" menšina. Přitom jde celosvětově a nakonec i u nás relativně asi o největší reálně jsoucí organizaci. Poukazování na úbytek členů je problematický aspoň ze dvou důvodů. Zaprvé to málo vypovídá o smysluplnosti či potřebnosti. Víme přece, že slábnutí se dotýká různých aktivit, kterých si proto ještě nepřestaneme vážit. Zadruhé je ovšem jasné, že dnes i zde záleží na tom, co se nosí. Analogicky bych poukázal např. na přihlášení se k moravské národnosti. Pan Štampach je si takových nejistot vědom a v posledním odstavci sloupku to dává najevo.
P.S. Nepopírám samozřejmě, že konkrétní věroučná dogmata jsou pro lidi stále tíže "absorbovatelná". Ale to je už z poněkud jiného soudku...
Problém samozřejmě je v tom, že se hlava této místní církve dostala na vrchol celé západní církve. Tím došlo k paradoxnímu vzniku "římskokatolické" církve, tedy "lokálně-univerzální".
Zajímavé je, že současný papež František se po zvolení uvedl jako biskup Říma, tedy symbolicky vrátil pojetí papežského úřadu kamsi před vznik univerzálního monarchicky pojatého papežství, k postavení římského biskupa, který je co do úcty první mezi rovnými, ale není ostatním biskupům zásadně nadřazen.
Podobně jako I. Štampach mám problém psát o římskokatolické církvi jako o "katolické", respektive to nemůžu napsat z ohledů na starokatolické a další přátele, kteří se hlásí ke katolické tradici, ale nikoli k římskému primátu. Osobně bych ale o "římské církvi" nepsal, nebo pouze ve výše uvedeném významu. I když uznávám, že psát stále to dlouhé slovo "římskokatolický" je trochu nešikovné.
Pátek, 10.Května 2019, 17:15:34
Ale k meritu: Oproti baranům a mnoha dalším vynalézavým označením, kterými češtinu obohatili při rekatolizaci,v označení "římská církev" není slyšet žádný záměr ponížit nebo urazit.
Nicméně máte pravdu, používat by se dnes v českých zemích nemělo, poněkuď zastírá onu emancipaci od Řima, kterou v pražském arcibiskupském paláci prokazují v mnoha směrech. Sice mám dojem, že to heslo Los von Rom! bylo původně míněno trochu jinak, ale možná je láska, kterou pan kardinál Duka často projevuje ke staré monarchii, tak velká, že na drobnosti nehledí.
Dobře, nebudu to dál rozebírat. Nic o tom pořádně nevím. Chtěla jsem jen naznačit, že k určitému despektu může být důvod.
Panu Nushartovi
V tomto případě ale jde o konkrétní instituci. O církev římskokatolickou, kterou pan Štampach označil za církev "římskou", což se panu Kolaříkovi jeví jako nekorektní.
Existuje nějaký slovník korektních (či nekorektních) pojmů? Nebo se nekorektní slova dají rozeznat jen citem?
Definition of "Church of Rome" in US English:
Church of Rome
PROPER NOUN
another term for Roman Catholic Church
https://en.oxforddictionaries.com/definition/us/Church_of_Rome
Co je slušné a neslušné označení a kdy ho použít lze poznat jen jazykovým citem, rozvahou a taktem. A mimoto dogmatici všech přesvědčení (náboženských, politických a čertví jakých) sestavují seznamy politicky nekorektních pojmů.
O vhodnost a nevhodnost slov se je třeba dohadovat, abychom si návzájem rozuměli -- a je třeba se bránit těm, kteří nám pomocí seznamu slov chtějí diktovat, jak myslet.
Římská církev je ve střední Evropě vec hodně stará a oproti například slovu "papeženec" od počátku vyznívala jak neutrální označení, které umožňovalo věcně spolu mluvit "katolíkům" a těm druhým, kteří se v podobné řeči označovali jako "utrakvisté", " věřící ausgburskjho vyznání" či "reformované (nebo helvetské) církve".
Spanilou výjimku mezi těmi méně vhodnými označeními (přesněji, označeními, kterými vyjadřuji, že se chci hádat) představuje v čestině původně pejorativní označení "viklefice" ("žena, která oddaně naslouchá Janu Husovi a veřejně se hlásí k jeho postojům " ) -- byla o ni napsaná jedna z nejkrásnějších písniček našeho středověku a ženě s vkusem muselo od těch dob toto označení polichotit.
Přestože mých citů se v minulosti dotklo mnoho lidí.
Vnímá-li nácek označení "nácek" negativně ( předpokládám, že tím máte na myslí, že ho vnímá jako urážlivé, ponižující a podobně), tím lépe. Zloděj, defraudant atd.
Samozřejmě, mohl byste zase psát o slovíčkaření a říci, že se rozumí samo sebou, že jde o ta kolektivní jména, která jsou askriptivní. Malér je v tom, že právě takové rozlišení je strašlivě neurčité.
Tudíž si ponechám přesvědčení, že člověk, který vezme do úst slovo "socka"., "luzr", homlesák", mentoš" atd. je neslušný a obejdu se bez seznamu.
O vhodnost a nevhodnost slov se je třeba dohadovat, abychom si návzájem rozuměli -- a je třeba se bránit těm, kteří nám pomocí seznamu slov chtějí diktovat, jak myslet."
---------------------------------------
Člověk to musí poznat jen jazykovým citem, rozvahou a taktem, ale nesmí být dogmatik a sestavovat seznamy. O vhodnosti a nevhodnosti je třeba dohadovat, abychom si rozuměli, ale ne s těmi, kteří nám chtějí diktovat, jak myslet. Těm je potřeba se bránit.
-----------------------------
Výborný návod jak se pohádat o tom, kdo je dogmatik a kdo dogmatik není, ale má prostě jen jazykový cit, rozvahu a takt.
Hádku už tedy máme za sebou, takže teď už si navzájem rozumíme, ale ne s těmi, kteří nám diktují jak myslet - těm se pochopitelně bráníme.
---------------------------
Abychom si rozuměli: To je tedy obhajoba politické korektnosti, nebo útok na politickou korektnost?
Vynechat tento test je přípustné v oblasti přestupníků zákona a popíračů platnosti lidských práv.
Zajisté se shodneme, že výraz "mrzák" je v pořádku v knize Bylo nás pět (aspoň doufám, že se na tom shodneme), ale že jinak je na místě výraz vhodnější, decentnější a nezatížený příliš lehkomyslným a necitlivým užíváním. Z konstatovaného ovšem neplyne, který z nových termínů se nakonec prosadí. Zůstaneme u výrazu "tělesně postižený", nebo budeme směřovat k hyperkorektnosti?
Totéž bychom mohli sledovat např. u vývoje označení černochů v USA (negři, černoši, barevní, Afroameričané...).
Když třeba zde na DR jsou občas publikovány různé genderově orientované články, vidíme, jak se terminologie rychle vyvíjí, že reaguje ne-li na naschvály některých aktivistů, tak na jejich hledání. Přitom je jasné, že v zájmu porozumění a dorozumění je určitá míra stálosti jazyka i jeho lexika. (Lidé se pak cítí být "za blbce" a obor negují.)
Nakonec je tedy přece jen na každém člověku, aby odolal pokušení ovlivňovat (příliš) své posluchače či čtenáře zvolenou terminologií a nesklouzával ani k podbízení se jejich očekávání. Aby měl vůči subjektu svého zájmu dobrou vůli a aby také spoléhal na svůj jazykový cit.
S tím se asi nic nedá dělat.
Šlo by doopravdy o ojediněle úspěšné spiknutí proti přesile negociánů ..
Ale kdo je opravdu potřebuje k životní rovnováze, duševnímu zdraví a tzv. spáse, ať jim platí něco na způsob nemocenského připojištění.
Jeden ze špičkový zážitků byl získán od pracující důchodkyně, pečující o kancelářské prostředí. Při návratu z nočního zaměstnání byla napadena volně pobíhajícím bulteriérem a na místě usmrcena. Na nebeské bráně se vyslovila o své smrti velmi souhlasně - oba příjmy mně takjakotak nestačily na zaplacení nájmu.
A ve srovnání s denně týranými a denně mordovanými lidmi v Sýrii a jinde, byla má smrt přímo špičkové kvality....pochvalně dodala.
Nemá-li člověk nad 70 let na zaplacení nájmu, poskytnutím zdravotní péče se kvalita jeho života nejspíše nezvýší a zdravotnictví tedy už nebude povinno ji v takovém případě poskytovat. Vyřeší s tím několik věcí současně: nedostatek bytů, nedostatek finančních prostředků ve zdravotnictví, přelidnění Země, kvalita života a tomu odpovídající právo člověka na důstojný život...
Chceme-li se toho dočkat, volme v nadcházejících volbách progresivní levici.
Podle Hanny Willemové, která mluví jménem nizozemských geriatrů, jde ve zmiňovaném návrhu o to, aby byli geriatři ve větší míře zváni k posuzování vhodnosti léčby u starších pacientů, aby nedocházelo k jejich zbytečnému zatěžování. Přitom podle ní nejde o úspory. Každý, včetně seniorů, má právo na nejlepší péči.
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/waarom-doorbehandelen-op-je-70e-niet-altijd-een-goed-plan-is/
Který pohled je blíž realitě, nechť každý posoudí dle svého naturelu.
2. "Ve zmiňovaném návrhu jde o to, aby geriatři byli ve větší míře zváni k posuzování vhodnosti léčby u starších pacientů, aby nedocházelo k jejich zbytečnému zatěžování."
-----------------------------
Předvolání do transportu:
"Ve zmiňovaném předvolání jde o to, aby Židé byli ve větší míře zváni k budování Říše a aby přitom nedocházelo k jejich zbytečnému zatěžování."
Článek se jmenuje "Přestanou léčit staré pacienty?" a najdete ho v příloze Perspektivy Katolického týdeníku č.20.
https://ac24.cz/-/v-holandsku-chteji-umoznit-lekarum-odmitnout-lecit-osoby-starsi-70-let
Minoritní uskupení levicových stran GroenLinks, do jehož klubu paní poslankyně patří, má v programu zdravotní péči o seniory posílenou o jejich aktivní účast na rozhodování o své léčbě. https://groenlinks.nl/standpunten/menselijke-zorg
Přesvědčení, ze C. Ellemeet vychází, totiž, že jsou seniorům vnucovány náročné operace a léčby, které krátkodobě snižují kvalitu jejich života a dlouhodobě ji nezmění, považuji za značně diskutabilní, nicméně rozhodně nešlo o otvírání dvířek k odpírání léčby seniorům.
V mediální diskusi, která následně vypukla, podpořil právě v tomto punktu opoziční poslankyni nizozemský ministr zdravotnictví, Bruno Bruins, a zdůraznil, že návrhy Corinne Ellemeet rozhodně nesměřovaly k omezení léčby poskytované seniorům a nebyly motivovány snahou o úspory, naopak.
V nizozemském parlamentu se o věci mluvilo. Nikoli ovšem jako o návrhu zákona, ale v debatě, ve které Corinne Ellemeet na požádání vysvětlovala kolegem poslancům svoje stanovisko. Pokud je z diskuse veřejný zápis, nenašel jsem ho, podle dvou holandských článků o debatě referujících Ellemeet své publikum přesvědčila o tom, že její návrh není antiseniorský.
Pan ředitel hospicu naštěstí za převzatý text neručí svoji pověstí ředitele hospicu (a pokud bude psát o problémech provozování hospuců v České republice, budu pozorně číst každé jeho slovo), nejvýš pověstí amaterského žurnalisty.
Takže jak řečeno, situace objektivně bezvýchodná; a přesto byl tento starý muž znovu a znovu podrobován dalším lékařským zákrokům. Anebo jak ten můj kolega řekl doslova: "Oni vědí naprosto přesně, že mu nemohou nijak pomoci. A přesto ho budou celých deset hodin operovat!"
Při pohledu na takovouto "lékařskou péči" jsou snad přípustné pochybnosti o tom, do jaké míry má něco takového ještě opravdový smysl. A kdy už se jedná jenom o naprosto nesmyslnou nemocniční rutinu. (Pokud nechceme jít tak daleko, že bychom oné nemocnici chtěli jako skutečný motiv podsouvat to, že za tento extrémně náročný operativní zákrok samozřejmě od nemocenské pokladny vyinkasovala velmi utěšený finanční obnos.)
Mimochodem, ten starý nemocný muž zemřel o několik málo měsíců později. I přes všechnu tuto "lékařskou péči".
I já jsem se setkal s obdobným příběhem.
Na můj dotaz proč je nutné prodlužovat utrpení předcházející velmi blízké smrti, zněla odpověď - nelze k tomu svolit protože milujeme.
Za láskou se může skrývat i lhostejnost vůči lidskému utrpení ....bych coby křesťan dodal.
Situace se však značně změnila. Lepší diagnostika, přesné mezinárodní statistiky a hlavně realističtější, více na pacienty orientovaný přístup značně rozšířily množství případů, kdy lékaři aplikují jen prostředky paliativní medicíny, nebo nedělají vůbec nic.
Pokud Vás dobře chápu, onou "lhostejností vůči lidskému utrpení" máte na mysli výhradně tu první polovinu významů (nezabít...), neboť ta druhá (nedat mu najevo svoji lásku...) se za lásku skrývat nemůže.
Ta věta je navíc pitomost prostě proto, že žádný lékař není povinen poskytovat takovou péči, kdy je vážný důvod pochybovat o jejím prospěchu pro pacienta. Věk nerozhoduje.
2. Prospěchem pacienta je kvalita života.
A co když je odhadnutelná úspěšnost léčby třeba 30%. Tady by se asi dalo mluvit o "vážném důvodu pochybovat..." Měl by mít lékař za této situace právo léčbu odmítnout?
Myslím, že není třeba interpretovat jako do nebe volající skutečnost, že diskuse se vedou o lecčem a tabuizace problémů a názorů není považována (také Vámi v nejednom případě) za správný přístup.
Paní Zemanové:
Nejsem sice s problematikou podrobněji obeznámen, ale pravda je, že nizozemská právní úprava i praxe představují dosud velmi atypickou formu řešení jedné z eticky nejobtížnějších sfér. Zatím v zemi převažuje tendence pokračovat nastoupeným směrem, ale to neznamená mnoho. Nelze totiž vůbec vyloučit, ba spíše naopak, že jednou bude na některá aktuální řešení pohlíženo ne zas o tolik jinak než tomu je nyní např. v případě různých eugenických snah minulosti, nebo sterilizace žen s jejich chatrným souhlasem, ne-li euthanasie duševně postižených. Jistě, můžeme doufat, že po novu nelze už znovu vstoupit do této řeky, ale on ke všemu nazření musí patřičně dozrát čas. (Není to tak dlouho, co se nezdála být reálná třeba vysoká míra sexuálního násilí.)
Zatím naštěstí nikdo druhý kvalitu našeho života "směroplatně" neposuzuje. Nadměrná lékařská péče je problém, který není možno vztahovat výhradně k nějaké určité věkové hranici. Zatěžování nadměrnou lékařskou péčí může nastat u kohokoli - na věku nezáleží. V této logice "zbytečného zatěžování" by pak lékař mohl odmítnout péči úplně komukoliv.
Asi máme každý na mysli jiné případy a jiné okolnosti.
Nepovažuji ovšem za žádoucí vést vážnou diskusi o tématech typu "konečného řešení", tedy ani o řešení problému "přestárlých", u nichž si někdo jiný osobuje právo určovat v intencích Petera Singera "kvalitu jejich života".
Člověk má většinou tendenci interpretovat si počátky neuvěřitelných zrůdností smířlivě a sám sobě vážnost situace zastírat. První Židé, kteří odjížděli do Terezína, se prý domnívali, že budou jezdit každý týden domů a pobírat za práci pro Němce mzdu. Pochopitelně. Z čeho by jinak uživili svoji rodinu, že ano?
Jakmile člověk získá moc nad životem těch druhých, jen málokdo se ubrání tomu, aby se nezměnil.
Jak už vám prozradil pan Profant, je to pitomost.
Vážený pane Nusharta,
opravdu jsem nikdy, ani v nejčernější depresi, neuvěřil, že by Vás bylo padesát procent, spolu s Brechtem to odhaduji tak nejvýš do deseti.
MP
Pokud jde o ten Terezín, měl jsem na mysli Židy z tzv. Aufbaukommanda. Pokud si o nich myslíte, že to byli blbci, vyvracet Vám to nebudu.
Rozhodně ale netvrdím, že "geriatři to se starými lidmi nemyslí dobře". To je výrok z kategorie "cikáni kradou".
Rozumím samozřejmě tomu, proč se ozývají konzervativní kruhy. Pro ně cokoli, co přichází prostřednictvím nizozemských liberálů, od ďábla jest, i kdyby to byl recept na omáčku.
Pane Nusharte, jdetě k šípku bodejž by Vám jeho trny natrhly sedací část.
((https://www.holocaust.cz/dejiny/udalosti/aufbaukommando-1941/))
pánu Profantovi prajem
hezký dobrý jitro!
Jdu teď k šípku,
měl jsem chřipku,
všechny zásoby mi došly,
propotil jsem košili.
Zkroušen žalem
(svět se do záhuby řítí),
léčím ten žal pivem (už ne čajem),
už mám trny v řiti!
"Podporuji princip, aby lidé mohli o sobě rozhodovat v souladu se svým svědomím, než aby za ně rozhodovali druzí."
"Pokud se nedokáže rozhodnout samo a objektivně lze posoudit, že nesnesitelně trpí a že se vůbec nedá mluvit o kvalitě života a možnosti zlepšení či uzdravení, přichází možnost eutanazie podle mě v úvahu."
"... nejprve je nutné začít řešit eutanazii u lidí, kteří si o ní mohou rozhodnout sami. (...) U dětí by to byl až ten další krok."
https://www.lidovky.cz/domov/eutanazie-u-deti-je-projev-ucty-k-zivotu-rodice-musi-mit-moznost-rozhodnout-rika-advokatka.A181220_161928_ln_domov_mber
Recompose umístí tělo do šestiboké ocelové nádoby společně s dalšími přírodními materiály, jako je vojtěška, piliny a sláma. Po uzavření se tělo včetně kostí a zubů rozloží do 30 dnů a vzniklý necelý kubík humusu je předán pozůstalým.
Vzniklou zeminu je možno použít například při sázení květin, zeleniny nebo stromů.
Básnička, která kulhá jen ve snesitelné míře a teď užitečná informace, teda pane Nushart, voni válej...
eště bych uříz si vostudu.
Vraťme se raději k našemu prudkému klání:
Není to věčná škoda,
nechat se zkompostovat?
Zlaté zuby, vlasy, kůže...
to všechno se ještě hodit může!
Jiří Nushart: Eterna domaĝo
Sonetojn por vi preferas mi ne komponi,
antaŭ vi mi povus nur honti.
Prefere ni revenu al nia emocia disputo:
Jes, estas eterna domaĝo
fari kompoŝton el nia korpo.
Orajn dentojn, harojn, haŭton…
perdi tion sen utilo?
Stěží se mohlo podařit dostat nad roveň významu kteréhokoli cizího jazyka esperanto, jež bylo bez podpory koloniálních výbojů i proslulé literatury. V jistém smyslu je to ovšem škoda. Třeba biologové, lékaři a další odborníci mají komunikaci usnadněnou termíny vycházejícími z latiny. To bylo však umožněno skutečností, že většina z donedávna významných jazyků si podržela nemálo z jejího lexikálního základu a že latina fungovala v Evropě mnohé století. Platí to však především pro informační materiály, v hovorové podobě je ovšem i zde určitý problém (mj.) s velmi úspěšnou anglofonní vědeckou obcí, resp. s její výslovností.
Můžeme se zabývat příčinami či litovat, že esperanto neuspělo, ale to je všechno. Dobré úmysly v takových projektech nestačí. Podle mne je každý pokus o umělý jazyk odsouzen k neúspěchu předem. Nikdo nemusí jeho uvádění záměrně mařit, děje se to automaticky.
Přirozené jazyky v sobě mají humor, poezii a načichly lidmi -- v češtině na ulici slyšíte jednou Čapka, podruhé Wericha, Hrabala nebo Seiferta, při četbě nudného německého článku o stručném uvedení do fenomenologického přístupu k mezím kvalitativních sociologických výzkumů na Vás tu a tam vykoukne Heine, Brecht nebo Goethe, angličtinu se moje generace učila na Beatles a byl jsem v pokročilém věku, když mi Rorty předvedl, jak půvabně se dá odborně psát v té americké.
Esperanto je jako hezká společenská hra a výraz úžasné dobré vůle.
Neumím bohužel posoudit, jak úžasné jsou jejich verše v tomto jazyce, kolik je v nich lidskosti či humoru. Tuhle nevýhodu autoři zvolili sami.
S jedním z těchto literárních donkichotů jsem se potkala. Jmenoval se Ladislav Podmele a říkal si Jiří Karen.
Jedna z mála výhod toho, že by vypadla Britanie z EU by bylo, že by angličtina byla neutrální jazyk a mohla by se začít učit v celé unii podle se stejnými nároky jako společný jazyk .
Vypadá to jako maličkost, ale když jsme v roce 2004 měli vypsat národní program výuky angličtiny (to jest omašličkovat peníze pro zkvalitnění znalostí učitelů, dovoz anglických lektorů ve spolupráci BC atd.), hrozilo, že Němci a Francouzi stáhnou z Prahy své velvyslance.