Váš názor je pro nás důležitý

Společně s 12 evropskými mediálními partnery jsme součástí projektu PULSE: evropské iniciativy podporující mezinárodní novinářskou spolupráci.

Napište nám do dotazníku, co z dění v Evropě vás nejvíce zajímá, o jakých zemích byste chtěli číst více nebo nám dejte tip na témata, kterých jsme si zatím nevšimli.

Otevřít dotazník

Poláci zklamaní náboženstvím

Ivan Štampach

Obraz Polska jako konzervativní katolické země dostává v poslední době trhliny. Církev po sexuálních skandálech ztrácí důvěru lidí, škodí si prosazováním kontroverzních zákonů a nejmladší Poláci dnes už tíhnou spíše k liberálním hodnotám.

Quo vadis, Polsko? Zdá se, že ve vztahu k náboženství se Polsko pozvolna připojuje k zemím západní Evropy, křesťanská víra tu přestává být projevem identitární paniky a stává se u části obyvatel svobodnou duchovní a etickou inspirací. Foto Marcin Bajer, Flickr

Poláci jsou po Slovácích — snad společně s Lužickými Srby — Čechům nejblíž jazykově. Máme za sebou společné části dějin. Přesto byl mezi námi dosud propastný rozdíl v postoji k náboženství. Na mapách, které v jednotlivých zemích znázorňují sytostí odstínu procentuální zastoupení lidí, kteří se označili za věřící v Boha, vynikalo Polsko tmavou, sytou barvou, zatímco Česko svítilo skoro bíle.

Začíná se však pozvolna ukazovat, že zmíněný kontrast je tak trochu klišé. Že v obou zemích dochází v nových politických poměrech, po pádu komunistických režimů, k vývoji i ve vztahu k náboženským společnostem a k naukám, které předkládají. Sociologická šetření ukazují už dnes a sčítání lidu za pár měsíců ještě ukáže, jakým směrem se vztah k náboženství pohnul jak v Polsku, tak i v České republice a na Slovensku.

Podle posledních dostupných údajů se k církvi římskokatolické — včetně řeckokatolické minority — hlásilo 86 procent obyvatel Polska. Pouhých šest procent se navzdory čtyřiceti letům komunistického režimu označilo za osoby bez vyznání. Nutno však říct, že v Polsku na rozdíl od Československa neměl komunistický režim v období 1956—1989 monopol v médiích a ve školství.

Zbývajících osm procent doposud tvořili pravoslavní, protestantské církve, mimokřesťanská vyznání (například po staletí zastoupený islám polských Tatarů) a lidé, kteří se nepřihlásili k žádnému postoji. I při těchto vysokých údajích o věřících v Boha nebo hlásících se k náboženské příslušnosti jen sedmatřicet procent polských katolíků navštěvovalo každou neděli bohoslužby.

Velkou ránu důvěře Poláků v církev, pokládanou za národní a respektovanou coby oporu v zápase s nacistickou okupací a s komunistickým režimem — v církev, která dala světovému katolictví papeže Jana Pavla II. —, uštědřila současná politická moc, která se hlásí k nekonečně omílaným tradičním hodnotám, zvláště k národu a náboženství. Naposledy otřásla důvěrou Poláků svým rozhodnutím o možných důvodech umělého ukončení těhotenství — důvodech, které následně potvrdil i nelegálně obsazený ústavní soud.

Legálním důvodem umělého abortu přestalo být nevratné těžké poškození plodu. Ženy, kterých se to přímo nebo nepřímo týkalo, se spolu s muži, kteří je podporují, vzbouřily. Proti rozhodnutí se, jak jsme sledovali, vzedmula mohutná vlna demonstrací před vládními institucemi, před budovami hlavního vládního hnutí Právo a spravedlnost, ale také před prostory církevních institucí, které toto rozhodnutí inspirovaly.

Druhé zklamáním z církve pro Poláky nastalo, když nejvyšší patra církevní struktury zasáhlo důvodné podezření z predátorského sexuálního chování vůči nezletilým. Dotklo se to bývalého vratislavského arcibiskupa, kardinála Henryka R. Gulbinowicze, který v době odhalení byl již na odpočinku a zemřel několik dní poté, co Vatikán reagoval na jeho minulé kauzy zákazy a omezeními.

Dalším podezřelým je současný kardinál a dříve osobní sekretář papeže Jana Pavla II. Stanisław Dziwisz. Pochybnosti byly vzneseny dokonce i o roli donedávna ještě nedotknutelného polského papeže v některých kauzách.

Deklarovaná náboženská příslušnost se zjišťuje v Polsku podobným způsobem jako u nás ve sčítáních lidu. Uvidíme, jaké informace přinese nastávající cenzus, který je pojat jinak než u nás. Probíhá na vzorku vybraných obyvatel, kteří jsou povinni údaje poskytnout. Deklarace náboženské příslušnosti je podobně dobrovolná jako u nás. Za předpokladu, že vzorek byl skutečně reprezentativní, dochází podle nedávných informací polského Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych k dramatickým změnám vztahu polské veřejnosti k náboženství.

Institut sondoval vztah polské populace k církvi a zjistil, že 35 % dotázaných má k církvi vztah pozitivní, 32 % negativní a 31 % neutrální. Pouze něco málo přes třetinu lidí s kladným postojem k církvi koresponduje s návštěvností bohoslužeb a ukazuje, že obraz Polska jako silně religiózní země neodpovídá faktům. Zejména když vezmeme v úvahu generační složení respondentů. Z osob do třiceti let věku má kladný postoj k církvi méně než desetina a v následujícím čtvrtém desetiletí života je to pouhých patnáct procent. To odpovídá české situaci, tedy tomu, že se doposud k členství v náboženských organizacích hlásilo jen něco málo přes deset procent obyvatel. Článek v deníku Rzeczpospolita to hodnotí tak, že církev ztratila generaci mileniálů.

Kritický postoj k současné vládní moci v Polsku nemusí nutně souviset s opouštěním církevní identity. I politický okruh označovaný jako liberální a spojovaný s nejsilnějším opozičním subjektem, s Občanskou platformou, má mezi sympatizanty mnoho katolíků. S Krakovem se pojí prostředí proevropských, sociálně orientovaných katolických intelektuálů. Jejich výrazem je periodikum Tygodnik Powszechny a intelektuální měsíčníky Znak a Więź. Podle Znaku se jmenuje i poslanecká skupina podobného zaměření ve sněmovně polského parlamentu.

Ne zcela bezvýznamné je politické zastoupení Svazu demokratické levice, subjektu, který podporuje sociální stát, je sekulární, prosazuje toleranci náboženských a filozofických směrů, hájí právo matek na plánované rodičovství včetně práva na umělé ukončení těhotenství se širším okruhem legálních důvodů. Je proti rovné dani a pro zachování bezplatného vysokého školství a zdravotnictví. Odmítá snahy náboženských a nacionálních konzervativců obnovit trest smrti. Přeje si zveřejnění aktů komunistických tajných služeb, k čemuž dosud v Polsku důsledně nedošlo.

V Polsku, kde značná část obcí projevila tendenci vykazovat lidi alternativních sexuálních preferencí, podporuje Svaz registrovaná partnerství. V prvním desetiletí po změně režimu byla jejich pozice v parlamentu silnější. Dnes mají ve sněmovně (Sejmu) čtyřiadvacet poslanců z celkových 460. Nelze vyloučit jejich návrat k většímu vlivu.

Možným politickým projevem nastupující polské sekularizace se zdá být i Wiosna (Jaro), středolevicová politická strana založená roku 2019. Spolupracuje se Svazem demokratické levice a má své zastoupení ve sněmovně. Získala devatenáct poslaneckých mandátů. Hlásí se k progresivním a sociálně liberálním hodnotám, podporuje ženská práva a sociální stát. Usiluje o důslednou odluku církve od státu, legalizaci umělých abortů, ba dokonce i odstranění výuky náboženství na školách, respektive její přesunutí do církevního prostředí. Přeje si uzákonění stejnopohlavních sňatků a vyšší sociální výdaje. Má v programu rovněž ochranu životního prostředí.

Lze říct tedy, že ve vztahu k náboženství se Polsko pozvolna připojuje k zemím západní Evropy a blíží se k pojetí sekulární, nábožensky neutrální politiky. Přestává být podobně jako třeba Irsko ostrovem silné religiozity, respektive religiozita se v nastupujících věkových skupinách, stejně jako podle stupně a typu vzdělání, regionu a velikosti sídla proměňuje. Přestává být projevem identitární paniky a stává se u části obyvatel svobodnou duchovní a etickou inspirací.