Polští nacionalisté stoupají. Nově za veřejné prostředky
Aneta LakomáPolská vláda věnovala vysokou částku na uspořádání takzvaného pochodu nezávislosti. Tato ultranacionalistická akce přitom vloni do Varšavy přinesla chaos a násilí. Polsko si doslova zahrává s ohněm.
Hospitalizovaní policisté, novinář Tomasz Gutry s dírou ve tváři způsobenou gumovým projektilem z policejní zbraně. K ničemu nemuselo vůbec dojít, kdyby tehdy Varšavou nepochodovali agresivní nacionalisté. Na ochranu města totiž pořádkové složky nestačily. Tolik ohlédnutí za loňským pochodem nezávislosti ve Varšavě.
Důvod, proč se o tom všem zmiňovat rok poté, je prostý: nacionalisté nyní dostali dotace přímo ze státní kasy. Jejich celková výše přesahuje čtyři miliony polských zlatých.
Pochod nezávislosti organizuje Sdružení pochodu nezávislosti, které vede Robert Bakiewicz. Ten je bývalým členem ONR (Národně-radikální tábor). Ačkoli tato extremistická organizace oficiálně nefiguruje jako organizátor akce, na stránkách Sdružení pochodu nezávislosti je dohledatelné, že se organizačně podílí.
Ke sdružení pochodu nezávislosti přibyly v roce 2019 Roty nezávislosti, na podzim minulého roku ještě Národní garda. První z nich má chránit pochod nezávislosti a akce konané Sdružením nezávislosti, Národní gardy zase vznikly kvůli „ochraně“ kostelů při loňských podzimních protestech na obranu polských žen.
Ve jménu ochrany svatostánku „ochránci“ ze schodů u kostela svatého Kříže ve Varšavě shodili Angeliku Domańskou, která šla na bohoslužbu, aby tam vyjádřila nesouhlas s reprodukční politikou.
Přítomná policie incidentu na schodech kostela nezabránila, vyšetřován dosud nikdo z pachatelů nebyl. Jedním z přítomných, který se angažoval ve vyvedení demonstrantky z kostela, byl i šéf Národních gard Robert Bakiewicz. Prokuratura ve Varšavě se ale celým případem rozhodla nezabývat. Není to podle ní ve veřejném zájmu.
Pro úplnost dodejme, že část protestujících ze Stávky žen provolávala hesla „dým v kostelech“, došlo také k posprejování kostelních fasád, pomalování soch červenou barvou nebo k manifestacím, které narušily průběh bohoslužeb.
Radikální církev
Jejich živelná reakce se však nezrodila z ničeho. Část příslušníků polské církve totiž dlouhodobě šikanuje ty, kteří s jejich pojetím katolicismu úplně nesouhlasí. Příkladem může být démonizace LGBT+ lidí a žen, které e rozhodly pro potrat. Radikální propagace pro-life názorů zkrátka přesáhla únosné meze.
Diskuse by se nejspíš měla vést i nad oprávněností demonstrovat v průběhu mší a narušovat jejich průběh. Ovšem ještě vážněji nad tím, jestli to mají být právě nacionalisté, kdo dávají povolenku ke vstupu do kostela. Polsko je stále ještě fungujícím státem, kde mají o protiprávnosti jednání rozhodovat světské soudy, nikoli církevní aktéři či přímo náboženští fanatici. Pokud nejde o život, pak se o vyvedení z kostela přece stará policie.
Samozvaná „pomoc“ ramenatých chlapů, kteří svým stylizovaným zevnějškem připomínají nechvalně známé období dějin Německa a Itálie, by snad v členské zemi Evropské unie měla být zcela neakceptovatelná.
Radikální vláda
Polská vláda dává svým jednáním najevo, že pohrdá veškerými řádnými, legálně fungujícími ozbrojenými složkami, jakými jsou policie nebo armáda. Místo toho upevňuje pozice neonacistů a rádoby patriotů, kteří se nestydí křičet: „Bílé katolické Polsko,“ nebo další nenávistná či antisemitská hesla.
Bakiewicz, který má všechna jmenovaná uskupení pod palcem, se netají myšlenkou na obnovení trestu smrti ani schvalováním násilí jako účinného prostředku k dosažení cílů. Hovoří také o válce civilizací, ve které se angažují právě ti, kteří stojí na jeho straně. Navrch svou činnost zaštiťuje náboženstvím. Nyní například využil excesů na protestech v kostelích k tomu, aby zorganizoval Národní gardu a tvrdil, že křesťané v Polsku čelí pronásledování.
Až Polákům Bakiewiczovi kluci skutečně přerostou přes hlavu, začne se politická reprezentace omlouvat a slibovat: „Nikdy více.“ To už ale možná bude jiná doba.