Emancipace v církvi je nutností
Ivan ŠtampachCírkve jsou pro společnost důležité, ovšem nikoli jako mocenské instituce, ale jako společenství, které má samostatně uvažující, svědomité a odpovědné členy.
Někteří si po šesti letech služby papeže Františka stěžují, že nezavedl očekávané reformy jako zdobrovolnění celibátu, duchovenská činnost žen, decentralizace, zavedení voleb církevních činitelů, plné sdílení církevního života s jinými křesťanskými vyznáními.
Františkovo působení není tak razantní, jak se očekávalo podle jeho prvních symbolických gest a výroků. Tíha zodpovědnosti mu brání činit radikální kroky. Ordinace žen do jáhenské, presbyterské a biskupské služby by sice dala za pravdu solidní křesťanské antropologii, která respektuje rovnost žen s muži a přiblížila by římské katolíky většině protestantů, ale vzdálila by je od pravoslavných, od starobylých východních církví a od části evangelikálů.
Papežovy nenápadné kroky nemění doktríny a instituce, avšak působí přesto v církvi zemětřesení. Vyvolávají polarizaci, která se však zdá být nutná. V konzervativní, snad menšinové složce církve probouzejí kroky římského biskupa rozpaky, rozčarování, dokonce podezírání papeže z toho, že se rozešel s neomylnou církevní věroukou.
Nebylo by tedy řešením zavést v církvi demokracii přímou:-) ?
Jenomže to není jednoduché. A nevím, jestli se to papeži Františkovi podaří.
A existuje tam obecně dost velká různost a neustálé štěpení. Zakládají se nové a nové sbory, popřípadě aspoň nové skupiny. Podle toho, jak se komu někde líbí či nelíbí...
Není to zkrátka tak, že by problémy byly výhradně u katolíků.
Nicméně, jak mám možnost občas alespoň v televizi zahlédnout nějaké záběry ze světa církve katolické a církve evangelické, je tu přece jenom už na pohled dost viditelný rozdíl, ti evangeličtí církevní hodnostáři obvykle už na pohled působí "měkčeji", oni jsou daleko více "jin", nežli ti preláti církve katolické.
Je to nakonec logické: ti z katolické církve jsou prostě uvyklí na ten princip autority, mají ho v krvi. Zatímco i ti nejvyšší představitelé církve evangelické jsou naopak uvyklí tomu (a mají ho stejně tak v krvi), že nemají naprosto žádný patent na pravdu, že je může naprosto svobodně a volně kritizovat i ten "nejnižší" příslušník jejich církve; a že jsou nakonec pouze volenými představiteli své komunity, a mohou být v zásadě kdykoli opět odvoleni. To je skutečně zcela zásadní rozdíl, tento rozdíl mezi vposledku autoritářským principem, a mezi principem "demokracie zdola".