České republice se pohlavní zneužívání kněžími vyhnulo?
Ivan ŠtampachV současných debatách se v souvislosti s dopisem papeže Františka, v němž se omlouvá za církev, objevují obavy, že naplní-li se papežovo volání po změnách, nepůjde už o tu stejnou církev. Nebo je to naděje?
Otřesné odhalení z Pensylvánie, kde v poválečném období kolem tří set kněží pohlavně zneužívalo až tisíc dětí, činí toto téma znovu aktuální. Celá veřejná debata na toto téma začala vlastně nedávno, když roku 1995 několik mužů obvinilo tehdejšího vídeňského arcibiskupa, kardinála Hermanna Groëra, že je v sedmdesátých letech jako žáky zneužíval.
Živě si vzpomínám, jak se v reakci na to opakovalo, že jde o pomluvy církve. Nakonec se však na žádost tehdejšího papeže Jana Pavla II. vzdal Groër všech církevních funkcí a musel se odebrat do benediktinského kláštera (byl členem tohoto řádu), kde dožil jako prostý mnich.
I když se tehdy nakonec uznalo, že k útokům na mladistvé skutečně docházelo, ještě nějakou dobu se mluvilo o výjimečném osobním selhání. Další kauzy, v posledních dnech ta pensylvánská, ukazují, že jde o systémové selhání. Poctivé vyšetření případů sexuálního predátorství kněží je podmíněno především odvážnou ochotou postižených podrobně a přesvědčivě popsat, k čemu docházelo. A pak druhá podmínka: ochota církevních činitelů hájit postižené a uznat selhání.
Čím to je, že v České republice, která je rozlohou i počtem obyvatel a přibližně i zastoupením římských katolíků podobná Pensylvánii, doposud nebyl veřejně probírán žádný případ? Jaká atmosféra panuje v lokální církvi, která to neřeší? Proběhly nanejvýš nějaké interní kroky. Jeden z kněží dominikánského řádu byl vyšetřován církevní komisí ohledně těchto deliktů, avšak zemřel roku 2007 týden před tím, než měla komise vynést svůj nález a své doporučení jeho představeným.
Postiženým se nedostalo spravedlivého zadostiučinění ani pomoci, ačkoli doposud mají z těchto útoků psychické potíže. Současní církevní činitelé včetně tehdejšího dominikánského provinciála Dominika Duky neberou nabízená svědectví vážně. Přitom je otázka, nakolik je alespoň jakési vyšetřování této jedné kauzy jen špičkou ledovce tvořeného ututlanými případy.
Není jistě náhodou, že naprostá většina obětí jsou chlapci. Proč tomu tak je? Domnívám se, že je to proto, že homosexuální orientace k rozhodnutí ke kněžské dráze přispívá.
Možná ještě nejasně uvědomovaný problém se sexuální orientací možná přispívá k rozhodnutí k celibátu, dospívající člověk může mít pocit, že tím sexualitu, která ho znepokojuje, ze svého života prostě odstraní.
Odhady počtu homosexuálně orientovaných katolických kněží v USA se dle Wikipedie pohybují od 15 do 58 procent.
Kdyby nebylo celibátu a homofobie , tak by katolická cirkev tak obrovský problém se zneužíváním dětí neměla. Pokud má kněz milenku, tak z toho žádný velký skandál nebývá a širší veřejnosti je to celkem jedno.
V rámci boje za práva sexuálních menšin měli od roku 1980 ve svém programu požadavek na dekriminalizaci pohlavního styku s nezletilými.
https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/1095865-zeleni-v-80-letech-uvazovali-o-legalizaci-pedofilnich-praktik
Za šéfa Zelených se postavilo vedení jeho strany i vedení německé SPD. Podle jeho kolegyně Katrin Göringové-Eckardtové je problematika vlivu pedofilů na Zelené dávnou historií.
--------------------------------
Na sexuální zneužívání lze (pragmaticky) nahlížet z různých úhlů:
Téma se například dá využít k dosahování politických cílů diskreditací konkurenčních idejí.
Legalizace sexuálního zneužívání může být i sama politickým cílem.
-----------------------------
K sexuálnímu zneužívání je samozřejmě možno přistupovat nejen z hlediska snahy o dosahování politických cílů, ale i z hlediska snahy o pomoc jeho obětem (i jeho pachatelům) a snahy o zamezení jeho dalšího opakování a šíření.
-------------------------------
((Pokud by se to Zeleným tehdy povedlo, církev těchto skandálů mohla být "ušetřena" - bylo by to všechno legální.))
Pokud má kněz milenku, tak z toho žádný velký skandál nebývá a širší veřejnosti je to celkem jedno."
--------------------------
Snad by tedy bylo přesnější napsat ne "kdyby nebylo homofobie, tak ...", ale spíše "kdyby sex s dětmi byl společensky přijatelný, tak by katolická cirkev tak obrovský problém se zneužíváním dětí neměla."
Právě společenskou akceptaci sexu s dětmi ale už určité politické síly v osmdesátých letech v rámci emancipace menšin prosazovaly. Když se pak tohoto problému před několika lety dotkla poslankyně Nytrová, byl z toho obrovský skandál.