Demokracie má také obsah
Vojtěch KoteckýNestojíme před volbou mezi přírodními vědami a přípravou na občanský život. Přírodní vědy demokracie potřebuje.
Nestává se člověku často, aby psal polemiku s článkem, který mu mluví z duše. Ale právě to se zrovna chystám učinit.
Kateřina Smejkalová tady minulé úterý napsala, že nás české školství neumí připravit na život v demokratické společnosti. Nepomáhá nám pochopit světonázory a hodnoty, které se v ní potkávají a střetávají. Neučí nás dovednostem potřebným ke správě společných věcí. Nedává nám návod, jak rozumět médiím. Chystat nás ke kompetentnímu občanství by měl být jeden z hlavních úkolů školy. Ale často končí u ponejvíce banálních encyklopedických položek typu — použijeme-li autorčin příklad — o „počtu členů a členek Poslanecké sněmovny a Senátu“. Čest výjimkám.
Nejenže má autorka recht. Mnohem víc než to. Má důležitý recht. Poukázala na jeden z hlavních důvodů, proč česká demokracie ledaskdy připomíná odškrtávání položek v dotazníku. Škola nás má připravovat na život a demokratický stát patří mezi hlavní rozměry našich životů. Kurikulum by to mělo vzít v potaz. A Německo, na které Kateřina Smejkalová poukazuje „se směsicí fascinace a nadšení“, je opravdu skvělý vzor.
http://journals.plos.org/plosbiology/article?id=10.1371/journal.pbio.1002533
I když jsem býval dobrý na matiku a jezdil po olympiádách, její hlubiny předemnou otevřel až filozof Hejdánek. A mou nevraživost vůči chemii odstranil Milan Smrž, který dokáže jasně vysvětlit souvislosti a procesy.
Takové vzdělání má smysl a jeho časová dotace může být klidně nižší, protože principiální pochopení přijde rychleji a bezuzdný nácvik hlavoruční postupů opravdu nemá smysl.
Zevrubným studiem marxismu-leninismu jsem však nakonec došel k závěru, že tomu tak není, že Lenin hloupý nebyl, přestože vyzývá k učení. On se totiž se svým požadavkem občanského vzdělávání obrací k masám... (Byl teda pěkně mazanej, že jo ;-)
Bez matematické rutiny a cvičení paměti -- moje děti se ve škole, bohužel, učily jen zlomek básní, které jsem musel umět z paměti já --, bez požadavků používat řeč způsobem vzdělaným (a tudíž nikoliv bezprostředním, "tak jak mi zobák narost") zatím nikdo nedokázal rozvinout lidský potenciál nezbytný ke kritickému osvojení si kultury.
Bez disciplinace to nejde, jde o to, k čemu ta disciplinace -- může to být i disciplinace ke svobodě.
Ono je jednodušší hlásat nemyšlení, svobodné a nefrustrované děti, které jsou schopny se k svému okolí vyjadřovat spontánně (česky "rozmazleně") a zaměňovat si tuto spontaneitu s kritičností. A můžeš to ovšem vyztužit údajně antikapitalistickým postojem.
Osvojení tohototo "etalonu pravdy" se totiž jinými slovy nazývá displinace a indoktrinace. V pluralitní demokracii se ale musíme smířit s tím, že lidé mají různé názory, a tyto názory se nedají poměřovat nějakým "objektivním etalonem správnosti".
Jde opět (jako už tolikrát) o ztrátu cíle demokratického uspořádání v mlze ideologie. Cílem demokratického uspořádání není nalezení "objektivně správného řešení" (což vede k totalitě), cílem je nalezení konsenzu mezi různými zájmy.
"Objektivně správné řešení" je naopak nalézáno prostřednictvím politicky neznásilněného kulturního vývoje, jehož výsledkem je nějaká sada zvolna a konsenzuálně se měnících společně sdílených hodnot. Tyto společně sdílené hodnoty nelze znásilňovat politickým vzděláváním obyvatelstva, směřujícím k nátlakovému prosazení skupinových zájmů na úkor společnosti.
------------------------------------------------------------
Pokud tedy budeme "levicové projekty nápravy společnosti" nadále přirovnávat k uzdravujícímu psychologovi a lid ("neschopný uvědomit si své skutečné zájmy a jednající proti nim") k jeho pacientovi, je to velmi špatně a je to cesta k totalitě.
(((Křesťanství v současnosti již silová prohlášení nepoužívá. Lidovci se označovali nanejvýš jako "klidná síla", a to pouze v předvolební kampani, nikoli v Ústavě ;-)))