Demokracie má také obsah
Vojtěch KoteckýNestojíme před volbou mezi přírodními vědami a přípravou na občanský život. Přírodní vědy demokracie potřebuje.
Nestává se člověku často, aby psal polemiku s článkem, který mu mluví z duše. Ale právě to se zrovna chystám učinit.
Kateřina Smejkalová tady minulé úterý napsala, že nás české školství neumí připravit na život v demokratické společnosti. Nepomáhá nám pochopit světonázory a hodnoty, které se v ní potkávají a střetávají. Neučí nás dovednostem potřebným ke správě společných věcí. Nedává nám návod, jak rozumět médiím. Chystat nás ke kompetentnímu občanství by měl být jeden z hlavních úkolů školy. Ale často končí u ponejvíce banálních encyklopedických položek typu — použijeme-li autorčin příklad — o „počtu členů a členek Poslanecké sněmovny a Senátu“. Čest výjimkám.
Nejenže má autorka recht. Mnohem víc než to. Má důležitý recht. Poukázala na jeden z hlavních důvodů, proč česká demokracie ledaskdy připomíná odškrtávání položek v dotazníku. Škola nás má připravovat na život a demokratický stát patří mezi hlavní rozměry našich životů. Kurikulum by to mělo vzít v potaz. A Německo, na které Kateřina Smejkalová poukazuje „se směsicí fascinace a nadšení“, je opravdu skvělý vzor.
Takže se mi článek hodně líbil. Až na titulek a jeden odstavec. Tento možná ocitujme skoro celý:
„…vzdělávací kurikulum na školách u nás nesmyslně protežuje přírodní vědy na úkor věd společenských. Zatímco žáci a žákyně často stráví dohromady stovky hodin biflováním chemie, fyziky a biologie, z nichž by pro běžný život většině z nich stačil zlomek znalostí (a při stávající kvalitě výuky si jich stejně nakonec víc neodnesou), předměty s politickým kontextem bývají vtěsnány do Základů společenských věd s nesrovnatelně nižší hodinovou dotací…Fyziků a fyziček bude ve třídě hrst, voliči a voličkami se stanou všichni. Když to trochu přeženeme, záhodno by tedy bylo mít spíše okrajovou dvouhodinovku Základů přírodních věd.“
Myslím si, že tento argument je nešťastný, a to hned nadvakrát.
Především porovnává nesrovnatelné. Jistěže, „[p]řírodními vědci se stane jen málo žáků“, jak připodotýká titulek. Jenomže jenom málo žáků se také stane dejme tomu politology. Nehodí se přírodní vědy ještě k něčemu jinému než coby kariérní start?
Sice z většiny dětí nevyrostou astronomky nebo zoologové a každý z nás naopak bude voličem. Ale občanství přece není jediný rozměr našich životů.
Škola by měla dětem představovat svět kolem nás. A že je co ukazovat. Prapodivné hlubiny vesmíru s černými dírami a vybuchujícími hvězdami. Přírodu hned za domem plnou rozličných živáčků. Nebo naše vlastní tělo, které se skládá ze zhruba 30 miliard lidských buněk a 40 miliard bakterií. A fascinující chemické pochody uvnitř buněk.
Prozatím se to nedaří. Kateřině Smejkalové se nelíbí, že ta trocha výuky politického vědění na našich školách většinou spočívá v biflování nepodstatných faktů. Pohříchu v něm často spočívá také výuka přírodních věd — a tudíž naprosto chápu, jestli Kateřině Smejkalové nepřijde třikrát přínosná. Kdysi mi ze zkusmého součtu vyšlo, že jsem během své pouti vzdělávací soustavou třikrát memoroval průběh Krebsova cyklu; pokaždé o něco podrobněji než minule. Pokud neznáte Krebsův cyklus, nemusíte mít starost. Patrně jste se ho učili na střední škole a patrně se vám dávno vypařil z hlavy. Jenomže biflování fyziky, chemie nebo biologie není argument proti fyzice, chemii nebo biologii, nýbrž proti biflování. Radost ze života možná nepatří do světa úplně utilitárních důvodů. Ale to ji nečiní nedůležitou.
(Krebsův cyklus je chemický trik, kterým si naše buňky vyrábějí adenosintrifosfát. Pokud neznáte adenosintrifosfát, nemusíte mít starost. Patrně jste se o něm učili na střední škole a patrně se vám dávno vypařil z hlavy. Je to jedna z přibližně tří nejdůležitějších chemikálií v našem těle. A vzniká pozoruhodně elegantně. Když se představí jinak než coby výčet abstraktních reakcí a nezáživných názvů, mikroživot v našem těle dokáže být hrozně zajímavý.)
Za druhé právě porozumění přírodním vědám potřebujeme ve svém občanském životě jako máloco. Jak bez něj nezabloudit kupříkladu v polemice o globálních změnách klimatu? Václav Klaus má v jedné věci pravdu: je to jedna z největších a nejdůležitějších rozprav, jež naše společnost vede. Nejde v ní o klimatologickou teorii ani o soukromé hobby pana exprezidenta. Rozhodujeme v ní o živobytí miliard lidí v chudých zemích, na které sucho dolehne mnohem více než na průměrného Čecha či Češku. Rozhodujeme v ní také o práci tisíců našich sousedů. Rozhodujeme v ní o zemi, kterou odevzdáme našim dětem. A nejednou už bylo vidět, jak se v ní mnozí tuzemští debatéři ztrácejí očividně nikoli z ideologické slepoty nebo zlé vůle, ale protože nikdy neměli příležitost se potkat s elementárním vysvětlením fyzikální podstaty problému, o němž se vede řeč.
Podobně přírodní vědy potřebujeme pro myriádu dalších rozhodnutí, jež před nás demokratická společnost i každodenní život staví. Jak pečovat o národní parky? Jak zacházet s biotechnologiemi? Měly by se malé děti očkovat a proti čemu? Které chemické látky prospějí našim životům a kterým bychom se měli raději vyhnout?
Mohli bychom svá dilemata předat expertům. Skleníkové plyny rozhodnou klimatologové, národní parky si domluví biologové a genové modifikace svěříme biotechnologům. Jenomže to za prvé nepůjde. Místní starostové a turisté chtějí spolurozhodovat o ochraně přírody, rodiče se zajímají o očkování svých dětí, spotřebitelé o své potraviny a energetici nebo odboráři hodlají mluvit do snižování emisí. A za druhé to nechceme. V demokracii jsme všichni více či méně součástí rozhovoru. Škola by měla napomoci, že při něm budeme všichni mluvit stejným jazykem.
http://journals.plos.org/plosbiology/article?id=10.1371/journal.pbio.1002533
I když jsem býval dobrý na matiku a jezdil po olympiádách, její hlubiny předemnou otevřel až filozof Hejdánek. A mou nevraživost vůči chemii odstranil Milan Smrž, který dokáže jasně vysvětlit souvislosti a procesy.
Takové vzdělání má smysl a jeho časová dotace může být klidně nižší, protože principiální pochopení přijde rychleji a bezuzdný nácvik hlavoruční postupů opravdu nemá smysl.
Zevrubným studiem marxismu-leninismu jsem však nakonec došel k závěru, že tomu tak není, že Lenin hloupý nebyl, přestože vyzývá k učení. On se totiž se svým požadavkem občanského vzdělávání obrací k masám... (Byl teda pěkně mazanej, že jo ;-)
Bez matematické rutiny a cvičení paměti -- moje děti se ve škole, bohužel, učily jen zlomek básní, které jsem musel umět z paměti já --, bez požadavků používat řeč způsobem vzdělaným (a tudíž nikoliv bezprostředním, "tak jak mi zobák narost") zatím nikdo nedokázal rozvinout lidský potenciál nezbytný ke kritickému osvojení si kultury.
Bez disciplinace to nejde, jde o to, k čemu ta disciplinace -- může to být i disciplinace ke svobodě.
Ono je jednodušší hlásat nemyšlení, svobodné a nefrustrované děti, které jsou schopny se k svému okolí vyjadřovat spontánně (česky "rozmazleně") a zaměňovat si tuto spontaneitu s kritičností. A můžeš to ovšem vyztužit údajně antikapitalistickým postojem.
Osvojení tohototo "etalonu pravdy" se totiž jinými slovy nazývá displinace a indoktrinace. V pluralitní demokracii se ale musíme smířit s tím, že lidé mají různé názory, a tyto názory se nedají poměřovat nějakým "objektivním etalonem správnosti".
Jde opět (jako už tolikrát) o ztrátu cíle demokratického uspořádání v mlze ideologie. Cílem demokratického uspořádání není nalezení "objektivně správného řešení" (což vede k totalitě), cílem je nalezení konsenzu mezi různými zájmy.
"Objektivně správné řešení" je naopak nalézáno prostřednictvím politicky neznásilněného kulturního vývoje, jehož výsledkem je nějaká sada zvolna a konsenzuálně se měnících společně sdílených hodnot. Tyto společně sdílené hodnoty nelze znásilňovat politickým vzděláváním obyvatelstva, směřujícím k nátlakovému prosazení skupinových zájmů na úkor společnosti.
------------------------------------------------------------
Pokud tedy budeme "levicové projekty nápravy společnosti" nadále přirovnávat k uzdravujícímu psychologovi a lid ("neschopný uvědomit si své skutečné zájmy a jednající proti nim") k jeho pacientovi, je to velmi špatně a je to cesta k totalitě.
(((Křesťanství v současnosti již silová prohlášení nepoužívá. Lidovci se označovali nanejvýš jako "klidná síla", a to pouze v předvolební kampani, nikoli v Ústavě ;-)))