K 40. výročí Charty 77: Evropané za železnou oponou

Jan Šícha

Chartisté dokázali jednat, jako kdyby železná opona neexistovala. Do svobody jsme přeběhli po jejich zádech. S jakými orientačními body pracovat, pokud chceme Chartu vidět v širších souvislostech?

Letošní čtyřicáté výročí vzniku Charty 77 na jedné straně umožňuje zpřesnit a rozšířit, jak se o Chartě vypráví, na straně druhé už je odstup dostatečný, aby bylo možné Chartu zapojovat do širších evropských souvislostí.

Text Jacquese Rupnika z této třídílné publikace naznačuje místo Charty v evropských a světových dějinách. Deník Referendum tento podle našeho názoru zásadní text poprvé zpřístupňuje na internetu. Dokumenty Charty 77 vyšly v souborném vydání před deseti lety. Ohlédněme se za Chartou 77 v širších souvislostech, protože detailů z jejího života zaznívá v posledních dnech dost.

Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě

Uvolňování napětí. Kdo alespoň trochu zažil československou normalizaci, pamatuje si tato dvě slova z novin a televize. Sovětský blok v roce 1966 inicioval jednání s nepřátelským Západem. Diplomacie sovětského bloku se soustřeďovala na potvrzení stávajícího stavu věcí, na to, aby železná opona trvala na věky.

U jednacího stolu měli sedět silní a sebevědomí hráči světové politiky. Socialistické státy měly zájem na ekonomické spolupráci, věděly ale, že je těžké ji oddělit od otázek bezpečnosti a otázek humanitárních.

V roce 1972 rokovali diplomaté, po dalších jednáních byl 1. srpna 1975 podepsán nejvyššími představiteli třiatřiceti evropských států, Kanady a USA Závěrečný akt Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě. Proces rozhovorů mezi dvěma bloky se po pádu komunistických režimů transformoval v Organizaci pro bezpečnost a spolupráci v Evropě (OBSE).

Princip dialogu, namísto války nebo silové konfrontace, zakotvený v Helsinkách, se velmocenským protagonistům po roce 1975 vymkl z ruky. Když dialog, pak pro všechny.

Václav Malý o Chartě 77 zpětně řekl: „Charta měla význam v tom, že nastolila jistá témata, která byla tabu. Například téma drog, téma ekologie, situace ve zdravotnictví, a mohli bychom jmenovat další a další. To bylo důležité, že vůbec nastolila tato témata k veřejné diskusi. A moc na to reagovala ne tím, že by řekla, chartisté říkají to, my říkáme ono. Ale začaly se objevovat různé komentáře, články v některých časopisech, dokonce někdy i v Rudém právu.“ Dokumenty Charty 77 se týkaly také Romů, mládeže, náboženství, studia dějin, absolutní přednosti v jízdě policejních vozidel, dění v Polsku, mírového hnutí, a samozřejmě stále znovu státních represí.

Václav Havel: „V roce 1976 byli uvězněni členové a spolupracovníci

rockové skupiny The Plastic People of the Universe. Moc tím nezaútočila na své politické protivníky jako počátkem sedmdesátých let, ale přímo na sám život..." Repro DR 

Charta 77 pokrývala témata, která se postupně osamostatňovala v dalších a dalších iniciativách, jež postupně vznikaly. Charta 77 sdělila vládě, že má občany. Každá vláda potřebuje průběžně dostávat tuto informaci. Lepší vlády světa podporují občanské aktivity, které takové informace poskytují.

Helsinky zdola byly občanským, nejen československým, vynálezem, který změnil svět. Vilém Prečan napsal, že „Příběh Charty je příběhem činu, který se zrodil z pohnutek morálních a stal se činem politickým.“ Se zkušeností arabského jara je možné o Chartě 77 uvažovat také jako o záruce pokojného předání moci po revoluci v roce 1989.

Vyprávění o Chartě 77 v širších souvislostech se teprve rodí. Zkusme ale přiblížit některé jeho orientační kameny.

Dvě opory na začátku: undergroung a myšlení Jana Patočky

O první opoře napsal Václav Havel: „V roce 1976 byli uvězněni členové a spolupracovníci rockové skupiny The Plastic People of the Universe. Moc tím nezaútočila na své politické protivníky jako počátkem sedmdesátých let, ale přímo na sám život, totiž na jeho vůli svobodně, po svém, svéprávně a autenticky se projevit.“

Ivan Martin Jirous promyslel druhou kulturu jako alternativu ke kultuře oficiální: „Za jeden z největších zločinů současného establishmentu považuji informační blokádu, kterou obklopuje mladé lidi v tomto nejdůležitějším věku šestnáct až devatenáct let. Cílem undergroundu u nás je vytvoření druhé kultury. Kultury, která bude nezávislá na oficiálních komunikačních kanálech a společenském ocenění a hierarchii hodnot, jak jimi vládne establishment.“

Druhou oporou je myšlení a osud Jana Patočky. Jako žák Edmunda Husserla patřil do jiných časů. Jeho filosofie se třemi životními pohyby byla oporou těm, kdo chtěli vidět ten třetí Pohyb průlomu a pravdy — k dosažení celku světa. Poté, co filosof Jan Patočka zemřel po policejním výslechu 13. března 1977, staly se věty z jeho posledních textů programem.

×
Diskuse
January 8, 2017 v 9.28
Adorace by opravdu měla proběhnout, až vymřou pamětníci.
Tvrzení, že "V roce 1989 jsme po zádech chartistů přeběhli do svobody" je přece jasným nesmyslem. Vliv chartistů na 89 byl marginální. Byli použiti jen jako převodník, nebýt jich, proběhlo by předání moci prostě jiným způsobem. Nebo je snad autor článku natolik naivní, že se domnívá, že nebýt chartistů, tak zde ještě máme socialismus?
I když zde to může mít úspěch. Zde se na bájky hodně dá, obzvláště, pokud mají takovýto obsah. Ale z hlediska skutečné hodnoty se jedná o bezcenou agitku, snažící se z pěšáků udělat maršály.
PM
January 8, 2017 v 18.12
Chartisté nebyli jen zneužití uctivatelé kapitalismu či socialismu,
ale také užiteční uctivatelé demokratismu pane Ševčíku.
A těch bylo před železnou oponou mezi chartisty o trochu víc, než mezi námi pěšáky normalizace....bych tvrdil.
A dnes - kdy opona nikde, a čest a sláva demokraci mizí v propadlišti - bych nepovažoval domněnku, že chartistů stále třeba za naivní...bych dodal.
JN
January 9, 2017 v 12.36
Představme si, pane Petrásku, že Jan Hus byl svého druhu chartistou.
V roce 1925 proběhly mohutné oslavy 510. výročí jeho upálení.

Koho bylo v roce 1925 třeba? Byli ti slavící lidé "Janem Husem"?

Myslím, že motivy Jana Husa byly diametrálně odlišné od vyznění těch oslav (((asi tak, jako kdyby se někdo poctivě snažil o reformu EU a druhý by oslavoval Brexit))).

Oslavy většinou s původní myšlenkou nemají mnoho společného. S tím, že jsme "po zádech chartistů přeběhli do svobody", s tím nesouhlasím, je to vytváření mýtu. Podobně, jako byly vytvořeny třeba mýty o Husovi ("v roce 1918 jsme po zádech Jana Husa přeběhli do svobody") nebo o mnichovské zradě.
PM
January 9, 2017 v 12.37
I já se obávám zrádného vlivu mýtů pane Nusharte
příkladně mýtu, že demokracie bez demokratů je možná.
Podívejte co to všechno natropilo za neplechu nejen na východ od Memmingen ( německé označení balkánského civilizačního okruhu).
IH
January 9, 2017 v 14.18
Oslava a její předmět opravdu bývají dvě dost různá dění
Mám na to docela osobní vzpomínku. 17. listopadu 1989, už na té Národní třídě, jsem se ocital zcela nezáměrně silně v popředí pochodu. Když se pak třičtvrtě hodiny sedělo na zemi, byl jsem ve třetí řadě od kordonu, který obklíčené uzavíral, a viděl krásně do obličejů „červeným baretům“. Měsíc po událostech bylo svoláno opakování onoho pochodu. Moc se mi ta myšlenka nezamlouvala, ale zdála se mi hrozit slabá účast (což by nebylo dobré). Tak jsem šel. Lidí přišlo hodně a valili se posléze přes několik mostů k Hradu. Snadné nebylo ocitat se vepředu, ale vzadu. Na 3. nádvoří jsem se nedostal, dostal jsem za to ponaučení, že v dalším běhu věcí bych mohl začít zaostávat...
Poučen jsem byl, bylo mi to však houby platné. V době, kdy se jiní zajímali o to, co (před liberalizací cen od ledna 1991), koupit (lednička byl dobrý nápad), já se zabýval tím, jak by se měly jmenovat pražské ulice. Navrhoval jsem přejmenovat Koněvovu na Žižkovskou. Pro ty, kdo Prahu tak neznají: Podívejte se, jaký z obou názvů najdete na mapě (jistě už e-mapě) po 26 letech.