Marx a Keynes usmíření v jedné vizi. Program rakouské SPÖ inspiruje i dnes

Martin Pleva

V pokračování série textů o inspiraci pro současnou levici u rakouské sociální demokracie Bruna Kreiského se Martin Pleva zaměřuje na program strany z roku 1978, který je překvapivě aktuální i pro naši dobu.

„Jsme dnes stranou dělníků i ostatních zaměstnanců, úředníků, akademiků i kulturních pracovníků, samostatných živnostníků i zemědělců, všech, pro které je vlastní práce předpokladem jejich existence.“ Na snímku tehdejší dlouholetý předseda rakouských sociálních demokratů Bruno Kreisky na trhu ve vídeňské čtvrti Favoriten, 1981. Foto SPÖ Presse und Komunikation, Flickr

I poté, co se od nich po první světové válce oddělili komunisté, zůstávaly sociálně demokratické strany, alespoň teoreticky, marxistické. Posuny přinesly dokumenty Socialistické internacionály z 50. let a především poměrně známý Godesberský program německé SPD z roku 1959, v němž přímý odkaz na Marxe chyběl. Nekomunistická levice začala razit termín „demokratický socialismus“, spočívající na myšlence, že demokracii je třeba rozšířit i na hospodářskou oblast, což mohlo a nemuselo znamenat znárodňování — ani „socializace“ není v programu výslovně zmíněna —, ale mělo jít v každém případě o kontrolu nad mocí kapitálu a o spojení trhu a celospolečenského plánování.

Podobný vývoj prodělávala i Socialistická strana Rakouska, i když, věrna svým austromarxistickým tradicím (pozice nalevo od meziválečným evropských sociálních demokracií a napravo od bolševiků), byla vždy poněkud levicovější než její německá sestra. Již program SPÖ z roku 1958 předznamenal onen text o dvacet roků mladší, který níže uveřejňujeme. Už v 50. letech se tedy rakouští socialisté jasně postavili za liberální, tj. parlamentní demokracii se systémem více stran — pozice meziválečných austromarxistů nebyla v tomto směru zcela jednoznačná —, dále podali ruku ke smíru katolické církvi a křesťanství prohlásili za zcela slučitelné se socialismem a přitakali trhu i soukromému vlastnictví, ovšem samozřejmě s řadou výhrad.

Program SPÖ z roku 1978, u nás prakticky nedostupný, vznikl v době, kdy byla strana na vrcholu moci a popularity. Neslevuje z „kompromisnických“ myšlenek demokratického socialismu — tedy „skutečné třetí cesty“ mezi tvrdým tržním kapitalismem na straně jedné a utopickými a zároveň i nebezpečnými, plně marxistickými představami o netržní, kompletně plánované společnosti bez soukromého vlastnictví produkčních prostředků na straně druhé, což je vize, kterou u nás zdiskreditovali komunisté a kterou se nikde „v demokratické podobě“ uskutečnit nepodařilo.

Vzhledem k dalšímu vývoji v Rakousku samotném, o němž byla řeč v předešlém textu této série, a zejména s ohledem na celosvětové dění ovšem ani rakouští socialisté — v roce 1991 příznačně přejmenovaní na sociální demokraty — neunikli procesu, pro nějž můžeme použít pojem „neoliberalizace“, přičemž změny se týkaly jak praktické politiky, tak ideologie. Ta nás bude zajímat dále.

Jakob Kapeller a Jakob Huber ve své velmi zajímavé studii z roku 2009 dokládají, jak nový program SPÖ (zkratka zůstala stejná) z roku 1998 přejímá — byť v porovnání s pravicí přece jen v omezené a umírněné podobě — neoliberální představy o člověku, trhu a úloze státu, a podobný vývoj sledují i u německé SPD, o britské Labour Party ani nemluvě. Jestliže je koncepce společnosti řízené absolutně ve všem pouze tržními zásadami, kde člověk je člověku vlkem a státu netřeba (anarchokapitalismus), označena číslem 1 a naopak netržní socialistické společnosti bez soukromého vlastnictví, spravované „přímou demokracií rad“, je přidělena sedmička, pak program SPÖ z roku 1978 dosahuje hodnot 6 (člověk) — 6 (trh) — 6 (stát), tedy celkově 18, kdežto program z roku 1998 vykazuje indexy 4—3—3, celkově 10. K podobnému posunu došlo u SPD — pokles z 16,5 na 9.

Dědictví Kreiského éry není ovšem ani v tomto ohledu zcela mrtvé. Nejnovější program SPÖ z roku 2018 se k levicovějším postojům opět přiklání a v mnohém na staré ideje navazuje. Přesto je, jak jsem ostatně konstatoval už v předcházejícím článku, právě text z konce 70. let přitažlivý a zajímavý právě tím, že nám dává nahlédnout do zcela jiného myšlenkového světa, než jaký ovládá současnou politiku a ekonomiku.

Komentovaný text programu

1. Zásady socialistů

Socialisté chtějí takové společenské zřízení, čili takové uspořádání životních podmínek a vztahů mezi lidmi, jehož cílem je svobodný rozvoj lidské osobnosti ve společenství. Chtějí odstranit třídy a výtěžek společenské práce rozdělovat spravedlivě.

My socialisté bojujeme za svobodu a důstojnost člověka, za plné zrovnoprávnění (lidí) a za sociální spravedlnost ve společnosti.

Bojujeme proti jakémukoli útlaku a vykořisťování uskutečňovanému skrze politické násilí a skrze moc soukromého kapitálu i státněkapitalistickou moc (privatwirtschaftliche oder staatskapitalistische Macht).

Sobectví kapitalistického hospodářství orientovaného na zisk chceme nahradit novým myšlením, jež chápe hospodářskou činnost jako vědomou službu společnosti.

Chceme lidské práci zajistit důstojnost a hodnotu a zaručit právo na práci.

[…]

Socialisté jsou pro světové společenství národů, jejichž rovnoprávná spolupráce přináší za pomoci vědeckých poznatků a technických inovací místo války a destrukce mír a blahobyt pro všechny.

1.1 Naše základní hodnoty

1.1.1 Svoboda

Socialisté se budou vždy neochvějně zasazovat o svobodu. Svoboda znamená odmítnutí jakékoli formy diktatury, stejně tak znamená, že člověk má rozmanité možnosti v rozhodování (vielfältige Wahlmöglichkeiten) a že může zodpovědně určovat svůj osud (verantwortete Selbstbestimmung). Uskutečnění lidské svobody vyžaduje však materiální a sociální předpoklady, totiž uskutečnění svobody od bídy, strachu, nevědomosti, poručníkování a vykořisťování.

Svobodný rozvoj jednotlivce skrze zajištění dobrých podmínek jeho života (Lebensgrundlagen) je pro nás socialisty předpokladem pro svobodu všech lidí ve společnosti.

1.1.2 Rovnost

Socialisté se budou vždy neochvějně zasazovat o rovnost, která je výrazem rovnocennosti všech lidí. Rovnost je předpokladem pro svobodný rozvoj lidské osobnosti. Rovnost neznamená uniformitu a rovnostářství, nýbrž jde o to odmítnout společnost založenou na třídách a privilegiích. Svoboda a rovnost nejsou protiklady, ale vzájemně se podmiňují; první krok k nerovnosti je zároveň prvním krokem k nesvobodě; (přičemž) jen politicky, ekonomicky a sociálně rovnoprávní lidé jsou svobodní.

1.1.3 Spravedlnost

Socialisté se budou vždy neochvějně zasazovat o spravedlnost. Spravedlnost zajišťuje důstojnost lidí v jejich vzájemném poměru, a to tak, že jsou uskutečňována rovná práva a že je zajištěna úplná rovnost šancí.

Sociální spravedlnost zajišťuje lidem spravedlivý podíl na společně vytvořeném produktu (bohatství) a nadto zaručuje vyrovnávání mezi jednotlivými skupinami ve společnosti.

1.1.4 Solidarita

Socialisté zůstávají nezlomně věrní principu solidarity. Solidarita znamená aktivní angažovanost ve prospěch bližních a spolupráci na společném dobru. Teprve pocit zodpovědnosti za společenství, ohleduplnost vůči druhým a pomoc slabším vytvářejí solidární vztahy mezi lidmi, jež jsou základem sociální demokracie. Solidarita je také nejsilnější zbraní v boji proti útlaku a nespravedlnosti. […]

Všechny tyto základní hodnoty — svoboda, rovnost, spravedlnost, solidarita — jsou rovnocenné. […]

1.2 Demokracie

Socialisté se budou vždy neochvějně zasazovat o demokracii. Odmítají jakoukoli diktaturu menšiny stejně jako porušování lidských práv menšin znásilněných většinami. Demokratický socialismu nemá s diktaturou nic společného. Proto jsou socialisté neoblomnými a nekompromisními protivníky fašistické a komunistické diktatury.

Všude, kde se komunisté chopili moci, byly naděje na svobodu krutě zklamány. […] Úzká vrstva funkcionářů si osobuje právo vládnout (všem). Společnost starých privilegií je nahrazována novou, nesvoboda lidí je tíživější než dříve. Ani jako občané státu, ani jako pracující nemohou lidé v komunistických zemích svobodně vyjadřovat své mínění nebo vykonávat demokratickou kontrolu (moci).

Socialistické hnutí poznalo ze svých vlastních strastiplných dějin, že je nezbytné potlačovat fašismus už v zárodku (den Anfängen des Faschismus zu wehren). Socialisté vystupují nejen proti skupinám, které jsou otevřeně fašistického smýšlení, ale čelí také všem pokusům reakčních sil odbourávat demokratická práva a rušit (jejich) právní záruky.

Proto jsou socialisté ostražití vůči pravicově konzervativním hnutím, jež — podobně jako jejich předchůdci — jen obtížně dokážou skrýt svůj narušený poměr k demokracii, neboť podporují pravicové diktatury a kolonialismus starého i nového ražení v nejrůznějších částech světa.

[…]

Demokracie se nesmí omezit jen na zabezpečení svobodných voleb mezi rovnoprávnými stranami. Spočívá na spoluúčasti všech členů (společnosti). Proto musí být princip demokracie uskutečňován ve všech oblastech života společnosti. Žádný socialismus bez demokracie!

Sociálně demokratické dělnické hnutí bylo a je největším rakouským hnutím za svobodu. V první fázi svého působení vybojovalo politickou demokracii a republiku, ve druhé sociální stát/stát blahobytu (Wohlfahrtsstaat) a nyní, ve třetí fázi, jde o to, aby se politická demokracie a sociální stát rozvinuly dále v sociální (společenskou) demokracii.

1.3 Sociální demokracie

Sociální demokracie bude společností svobody a rovnosti, spravedlnosti a solidarity, v níž jsou živou realitou plné sociální jistoty dané právem na práci a starostí o blaho člověka ve všech jeho životních situacích, v níž má člověk právo na humánní životní prostředí, na rozsáhlé vzdělání podle své svobodné volby i na spoluúčast a spolurozhodování.

[…]

K tomu je zapotřebí, aby vláda nad lidmi spočívající na ekonomické a byrokratické moci byla nahrazena solidárními a kooperativními vztahy mezi lidmi. Vzniknou nové formy života a práce, osvobozené od vykořisťování a nátlaku.

[…] Tak se demokratický socialismus stává uskutečňováním sociální demokracie.

Na tomto místě vstupme poprvé do textu a povšimněme si, jako dovedně balancuje na hraně utopismu, fakticky silně marxistického (viz úvod a celé další pasáže), a reálných a zcela přirozených tužeb lidí. Marxismus je ovšem nejen odpreparován od svých komunistických interpretací, ale je vřazen do systému fakticky liberálně demokratických hodnot (svoboda, spravedlnost), i když ty na druhé straně program překračuje svým důrazem na spoluúčast občanů na rozhodování (participativní demokracie).

Řešením společenských problémů jen zkrátka důsledná demokratizace všeho — i ekonomiky (jak uvidíme dále). S kapitalismem se program de facto smiřuje, ale ponechává stále ve hře možnost jeho „překonání“. Sociální stát přitom není chápán jako cíl sám o sobě — a dokonce není ani hlavním cílem levicové politiky, nýbrž je pouze prostředkem k přeměně společnosti a světa. Právě takových ambicí se rakouští socialisté z roku 1978 nevzdávají a ani to nijak neskrývají. Jaký rozdíl oproti dnešním, ustrašeně nesebevědomým, intelektuálně jalovým a do defenzivy zahnaným evropským sociálně demokratickým stranám!

[…]

2. Svět, který chceme změnit

Svět, v němž žijeme, je ještě daleko od toho, aby lidem zajistil život v míru a svobodě.

Je plný rozporů:

  • lidstvo chce mír, avšak stále rychlejší a nákladnější závody ve zbrojení představují hrozbu totálního zničení (bedroht sie mit Vernichtung)
  • plánované využití vědeckého a technického pokroku stejně jako přírodního bohatství naší Země by umožnilo všem lidem důstojnou existenci — avšak miliony lidí hladoví
  • věda a technika překračují stále nové hranice — avšak jejich nezodpovědné použití ohrožuje lidi a plýtvá surovinami a energiemi
  • výrazně rostoucí světová populace vyžaduje stoupající produkci zboží a služeb, avšak v současném hospodářském systému jsou miliony lidí bez práce
  • v mnoha částech světa existuje bezmezná bída a kruté vykořisťování — ale současně se ohromné bohatství koncentruje v rukou několika málo lidí
  • spotřebitelé jsou rafinovanými metodami (reklamy) sváděni ke zbytečným nákupům, avšak současně reakční kruhy dehonestují výdaje na veřejné služby jako rozhazování (werden Ausgaben für Gemeinschaftsleistungen denunziert)
  • stále více institucí je zřizováno za tím účelem, aby sloužily blahu člověka, ale mnohé se v důsledku byrokratických deformací obracejí proti svému původnímu účelu
  • ústava a zákony proklamují rovnoprávnost pohlaví, avšak ve skutečnosti jsou rovná práva ženám odpírána
  • v police a ekonomice se přijímají rozhodnutí, která se lidí stále více dotýkají, jenže konzervativci a s nimi spojení představitelé velkého byznysu upírají zaměstnancům právo na spolurozhodování ve firmách, které je přitom předpokladem lidské seberealizace (wirtschaftliche Mächte verwehren ihnen die Mitbestimmung)

Tohle nám nemůže připadat jinak, než že se hovoří o dnešku — a přitom na konci 70. let byl minimálně západní svět ještě na míle vzdálen dnešním gigantickým problémům, jež přinesla léta neoliberalismu.

Všechny tyto rozpory je třeba překonat. Rozpory, které (si) způsobili lidé, mohou překonat zase jen oni.

2.1 Kapitalistický hospodářský systém

×
Diskuse
JP
November 5, 2025 v 11.37
Vize demokratického socialismu versus reálný kapitalismus

Tak tedy - co k tomu říci? Bezpochyby: je to krásné, je to útěšné čtení. Přinejmenším když se dané úvahy čtou levicovým zrakem. Při této četbě je možno se oddat blahému snění o tom, jak krásný, jak šťastný, jak humánní by mohl být tento svět, kdyby se jenom chtěl řídit těmito přece tak přesvědčivými radami a projekty. Jenže bohužel - ukazuje se znovu a znovu, že tento svět jaksi nejeví ochotu se těmito krásnými sny a představami řídit. Proč je tomu tak? Proč se tento svět sám připravuje o své štěstí? O stav věčné blaženosti? (Která je jinak slibována pouze spravedlivým v nebi?...)

Odpověď na tuto záhadu je fakticky dána už v samotné otázce. Tyto sny o veskrze spravedlivém a humánním světě jsou až příliš růžové, nežli aby mohly být v souladu s realitami tohoto světa. Bohužel, je tomu tak.

Nyní konkrétněji, v čem spočívá tento rozpor mezi přáním a realitou. Těmto programovým vizím (někdejší) rakouské sociální demokracie je možno, respektive nutno vytknout dvě zcela zásadní vady:

- za prvé, nerealistický obraz člověka, lidské bytosti

- za druhé, neřešená respektive nedořešená otázka systémová, totiž nepřekonaný klíčový rozpor mezi kapitalismem a humanismem.

K bodu prvnímu: v programu rakouských socialistů je to samo zmíněno: jestliže oni líčí růžový svět všeobecné mezilidské pospolitosti, pak na straně druhé přiznávají, že je mnoho lidí, kteří se naopak přiklánějí k individualistické cestě za vlastním štěstím. Rakouští socialisté kritizují tento (buržoazní) individualismus; ale konec konců proti němu sami nedokáží, nemohou postavit nic jiného nežli své vlastní p ř e s v ě d č e n í, že pospolitý, solidární způsob existence je přece lepší, humánnější, člověka důstojnější nežli přinejmenším latentně egoistický individualismus. Jinak ale nemají v ruce nic, čím by mohli dokázat, že člověk je ze své vlastní podstaty bytostí více pospolitou, kolektivistickou, nežli bytostí individualistickou.

Jen tak pro zajímavost: v posledním vydání magazínu Listy Vladimír Špidla napsal sám o sobě velmi zajímavý text, ve kterém se zabývá nutností globální systémové změny; a i on argumentuje pospolitým charakterem člověka, a východisko ze stávající civilizační krize vidí v nové formě všeobecného dialogu. Který je podle něj principiálně kolektivistickým dílem.

I Špidla tedy vychází z předpokladu pospolité (kooperativní) podstaty člověka; ale tento jeho předpoklad je stejně tak neodůvodněný, jako nejen u rakouských socialistů, ale u vyznavačů levicového pohledu na svět vůbec. Zde není prostor na to tuto otázku vztahu pospolité a individualistické stránky člověka rozebírat podrobněji; ale v krátkosti je možno konstatovat tyto dva základní momenty:

- za prvé, člověk je stejně tak individualisticky založený jako kolektivisticky; ale bezprostředně mnohem spíše individualisticky, protože každý člověk je primárně on sám, vše okolní vnímá prizmatem své individuality, svého já, svého osobního (soukromého) zájmu

- a za druhé, kapitalistický produkční způsob je principiálně individualistický, a proto ještě mnohem více posiluje onu individualistickou stránku člověka. Kolektivistické cítění se mohlo v rámci tohoto kapitalismu rozvinou prakticky jenom v éře třídních bojů, kdy velké masy populace byly spojeny reálným společným (třídním) zájmem, a bojem za něj. Tyto časy už ale pominuly, a nelze předpokládat že by se v této formě ještě kdy mohly vrátit. Jakékoli projekty společenské transformace založené na tomto předpokladu všeobecné lidské pospolitosti tedy stojí v podstatě na písku.

Mimochodem, v dané souvislosti: příslušníci levice (a tak i autor tohoto článku) si znovu a znovu hořce stěžují na vpád "neoliberalismu", na to jak tento stále více osekává poválečný sociální stát. Přitom si ale vůbec nedokáží, respektive nejsou ochotni uvědomit, že tento kapitalismus je takto "neoliberalistický" ze své samotné podstaty. A jestliže je neoliberalistickým kapitalismus, pak taková bude i samotná buržoazní společnost z tohoto kapitalismu vyrůstající. A jestliže bude takto individualisticko-neoliberalistická samotná společnost (tedy reálný životní rámec každého člověka), pak takto individualisticky-neoliberalisticky bude zákonitě smýšlet i převažující většina společnosti. Jednou větou: nějakou historickou anomálií není současný neoliberalismus, nýbrž takovouto anomálií byl někdejší (třídně podmíněný) kolektivismus. Stěžovat si na nástup neoliberalismu má asi takový smysl jako rozhořčovat se nad tím, že řeky tečou z kopce dolů.

--------------------------------------

A tím se zároveň dostáváme k druhému ze dvou základních omylů programu rakouských socialistů, totiž k jejich naprosté neujasněnosti systémových protikladů kapitalismu. V krátkosti je možno říci: tento socialistický program je plně schizofrenní v tom, že chce všestranně humanizovat tento svět - aniž by ale měl odvahu jasně pojmenovat, a tedy i odstranit příčiny, které tuto dehumanizaci způsobují.

Tato systémově-ideová neujasněnost rakouských socialistů vyplývá konec konců z jejich neujasněného vztahu k Marxovi. Ano, Marxovy představy o komunistické společnosti byly naivní; ale ještě mnohem naivnější jsou všechny představy (i současných) levičáků o tom, že je možno vybudovat jakýsi humánní, demokratický socialismus na půdě kapitalismu. Marx alespoň v plné míře pochopit tu skutečnost, že právě tohle v žádném případě možné není. A proto důsledně požadoval zrušení kapitalismu jako takového, a všech jeho systémových příčin. Zatímco současná radikální, ale nemarxistická levice se stále plácá někde mezi oběma póly tohoto protikladu, chce mít produkční výkonnost kapitalismu a zároveň pohodový pracovní život bez jakéhokoli tlaku, chce mít "svobodné" individuum nezávislé na komkoli druhém, a zároveň solidárně, pospolitě smýšlejícího a jednajícího člověka. Zkrátka, tato levice se stále pokouší o kvadraturu kruhu, aniž by dokázala předložit jakýkoli realistický projekt, jak tento zázrak "socialistického kapitalismu" zrealizovat.

Mimochodem, tento někdejší program rakouských socialistů mi svým humanisticko-socialisticko-demokratickým vyzněním spontánně připomněl snahy československých reformních komunistů roku osmašedesátého. Ti směřovali prakticky k tomu samému cíli: k vybudování homogenní, spravedlivé, demokratické, humánní společnosti bez (třídního) vykořisťování. Ovšem - tyto jejich vize o bezproblémovém propojení socialismu a demokracie byly v zásadě stejně naivní jako vize rakouských socialistů; s tím rozdílem ovšem, že českoslovenští komunisté si byli vědomi alespoň té skutečnosti, že socialismus a kapitalismus jsou navzájem absolutně neslučitelné. Zatímco rakouští socialisté zřejmě nepochopili ani to.

--------------------------------------

Tolik tedy k předloženému někdejšímu programu rakouské sociální demokracie. Přes všechnu kritiku vyjádřenou na jeho tézích nicméně pro jeden moment je nutno mít uznání: ano, v zásadě cesta k lepší budoucnosti skutečně nemůže vést jinudy, nežli někde uprostřed mezi kapitalismem a komunismem. Tato cesta vyváženého středu bude ovšem mnohem obtížnější, nežli jaká se jeví všem kteří se domnívají že postačí prostě vyhlásit projekt jakési "socializace" a "demokratizace" kapitalismu, a že hned vzápětí se celé masy pracujících postaví pod jeho prapory.