Budoucnost levice? Začít říkat, co skutečně chce

Markéta Juřicová

Volební debakl STAČILO! má zřetelné důvody. Hnutí ztroskotalo na své vtělené neupřímnosti. Politika není marketing a volič není hlupák. Ponaučení je proto jasné: budoucnost levice tkví v tom, že začne otevřeně mluvit o tom, jaký svět chce.

STAČILO! vsadilo na převzetí krajně pravicových témat. Spletlo se. Foto FB Kateřina Konečná

Neúspěch hnutí STAČILO! v letošních volbách do Poslanecké sněmovny byl pro nemálo pozorovatelů velkým překvapením. Navzdory předvolebním průzkumům, ve kterých STAČILO! vycházelo okolo sedmi procent, totiž toto uskupení získalo jen 4,3 procenta hlasů, a do Sněmovny se tak nedostalo. Zato ale výrazně posílili krajně pravicoví Motoristé sobě, kteří se navzdory celé řadě kontroverzí, včetně adorování nacismu, ucházejí o funkce ve vládě.

O čem tento výsledek vypovídá? Co to znamená pro budoucnost zúčastněných stran, pro budoucnost levice a pro budoucnost České republiky?

Jestli bylo něco před volbami nad slunce jasné, tak to, že právem nepopulární Fialova vláda již pokračovat nebude a namísto koalice Spolu se zdaleka nejsilnějším subjektem stane hnutí ANO. Hnutí STAČILO! se již začalo připravovat na bitvu s prezidentem Pavlem o jmenování nové vlády a strany, které se na tomto hnutí podílely, se v naději na křesla ve Sněmovně postupně téměř zcela vzdaly propagace vlastních značek a vlastních ideálů.

Členové KSČM a SOCDEM svorně prohlašovali, že cílem volebního spojení ve STAČILO! je prosazovat levicový ekonomický program, nesoustředit se na „kulturní témata“ (ať už to znamená cokoliv), a ve Sněmovně následně „napravovat škody napáchané Fialovou vládou“.

Máloco však ilustruje nesmyslnost dělení na ekonomická a kulturní témata lépe, než takřka celá předvolební prezentace STAČILO!. Požadavky na dostupné bydlení, zvýšení minimální mzdy či snížení věku odchodu do důchodu (to vše v pozoruhodném kontrastu s podporou českého byznysu či zásluhovostí v přístupu ke státní podpoře), byly totiž zcela přehlušeny laciným brojením proti migrantům, neziskovkám a „progresivistické ideologii“ či obranou tradiční rodiny.

×
Diskuse
JP
October 25, 2025 v 9.45

"Chceme-li ještě někdy v budoucnu vrátit české levici ztracenou sílu (...) je potřeba se obrátit a začít narovinu mluvit o tom, jaký svět chceme."

To by bylo skutečně bezpodmínečně zapotřebí. Ujasnit si, jaký svět vlastně vůbec chceme - a jakou (realistickou) cestou tohoto cíle dosáhnout.

RH
October 26, 2025 v 13.43
Kateřina Konečná

Já jsem vnímala, že Kateřina Konečná často říkala, jaký svět chce/me - kde lidé mají důstojné mzdy, právo na bydlení atd atd. Je ještě potřeba přesně a důrazně říkat, jak takový svět budovat - progresivní zdanění, vyvlastnění životně důležitých zdrojů a klíčového průmyslu, znárodnění bank atd. A na to neměli dost odvahy a prostoru, když samo Stačilo spolupracuje s oligarchy a velkopodnikateli. Místo toho se spolu s nacionalisty vzdali svého levicového internacionalismu a začali kreslit obrázek světa, v němž za všechny problémy pracujících mohou migranti, cizinci. To je velmi škodlivé až nebezpečné, je to přímá cesta k fašismu, který v Čechách, v Evropě i USA (také v Ukrajině) nabírá šílených obrátek. Například podporou zločinného genocidního postupu proti Palestincům. Zřejmě se bude muset situace stát kritickou, aby lidé pochopili, v čem je skutečně problém

JP
October 27, 2025 v 10.23
Co (ne)chtít, a jak toho (ne)dosahovat

Tak tedy: co chceme, a jak je toho možno dosáhnout.

Důstojné mzdy? Právo na bydlení? - Bezpochyby, to jsou klasická levicová témata, která levice nikdy nemůže vzdát, aniž by popřela sama sebe.

Jenže - není to všechno nakonec tak nějak málo? Připomeňme si: svého času mělo dělnické hnutí za svůj cíl nejen ty či ony sociální/mzdové požadavky, nýbrž všeobsáhlou humanizaci celého společenského života. Anebo jak to vyjádřil Marx, cílem byla společnost kde by člověk mohl plnou měrou rozvíjet všechny své lidské potenciály. Akční a hodnotový horizont dřívějšího levicového hnutí byl tedy mnohem širší, mnohem progresivnější, nesený mnohem výraznější ideou, nežli pouze sociální otázkou v úzkém slova smyslu. Právě proto toto hnutí v minulosti dokázalo inspirovat a aktivovat široké vrstvy populace, v neposlední řadě mnoho progresivních intelektuálů. Zatímco současná levice se omezuje do značné míry už jenom a pouze na víceméně pasivní obranu těch či oněch sociálních práv. Tento ideový deficit se pak - víceméně zákonitě - nahrazuje reakcionářskými programy nacionální identity, národní výlučnosti.

To tedy k otázce "co chceme". A k otázce "jak toho dosáhnout": progresivní zdanění? Znárodňování?

Což o to, progresivní zdanění je bezpochyby oprávněný požadavek; ale ve většině států vyspělého kapitalismu toto progresivní zdanění existuje, aniž by se tím nějak zásadně změnil kapitalistický ráz života společnosti. A majetkové/sociální rozdíly jsou tam snad ještě větší nežli v Česku.

Znárodňovat? Ano, to je také klasický požadavek levice; jenže i to má svůj nemalý háček. Naprosto pregnantně tuto záležitost svého času vyjádřil jeden redaktor německého deníku "Süddeutsche Zeitung", když položil řečnickou otázku "zda snad bude více chleba, když pekaři bude znárodněna jeho pekárna".

Napohled zcela prostinká věta; a přesto se o ni jako o skálu rozbíjejí všechny iluze o tom, že řešení současné (levicové, respektive obecně společenské) krize je možno dosáhnout natolik jednoduchými opatřeními jako je znárodňování. (Ostatně, celá historie znárodněné socialistické ekonomiky není nic jiného nežli historie ekonomického úpadku.)

Právě v tom leží ostatně zakopaný pes; ta idea o znárodňování sice napřed sugeruje, že egoistický zájem soukromého vlastníka bude nahrazen prioritou zájmu veřejného, společenského; jenže bohužel holá realita je taková, že státní řízení podniků je v naprosté většině případů řízením byrokratickým, tedy těžkopádným a neefektivním. Není ostatně nijakou náhodou (a ani počinem zlé vůle), že Rakousko, kde po válce byla většina především těžkého průmyslu znárodněna, postupem času tuto produkci vrátilo zpět do soukromých rukou. Z toho prostého důvodu, že tato soukromě vedená produkce je ekonomicky mnohem efektivnější, nežli produkce řízená státem.

Ostatně, už Aristoteles věděl, že konkrétní (soukromý) vlastník se bude o svůj majetek vždy starat lépe, nežli nějaký anonymní kolektiv vlastníků, kde nakonec nikdo není doopravdy odpovědný za nic.

Shrnuto a podtrženo: ukazuje se, že nabízené programy levice jsou jak v otázce "co chceme", tak i v otázce "jak toho dosáhnout" příliš zkrácené, příliš zjednodušené, nežli aby vůbec mohly mít potenciál progresivním způsobem reagovat na požadavky doby. Právě v tom tkví ostatně pozitivní moment současné krize levice: je to pro ni poslední příležitost si konečně uvědomit, že společnost je příliš komplexní organismus, nežli aby její problémy bylo možno řešit zjednodušenými představami či akcemi. Pokud si současná levice nedokáže tuto skutečnost uvědomit a přiznat, pokud bude chtít existenciální otázky vysoce komplexní současné společnosti (a současného člověka) řešit stále pouze na základě hesel minulosti, pak si tato levice svým definitivním zánikem bude plně vinna sama.

„Fašismus nabírá šílených obrátek například podporou zločinného genocidního postupu proti Palestincům.“

----------------------------

Řekl bych, že ten problém je poněkud složitější. Nejprve bych třeba hledal odpověď na otázku, proč palestinský stát nevznikl již v době, kdy Gaza byla pod správou Egypta a Západní břeh byl součástí Jordánska (když už tedy Palestina nevznikla současně s Izraelem v roce 1948). Palestinci dostali polovinu křesel v jordánském parlamentu (zůstali v tom jordánském parlamentu i po ztrátě Západního břehu), v Jordánsku to pak ale „nabíralo šílených obrátek“ – atentát na jordánského krále, Černé zaří, vyhnání militantních Palestinců z Jordánska, atentát na jordánského premiéra...