Česká levice není v bezvýchodné situaci. Musí ale občanům představit jasnou vizi
Jana MichailiduOdvážit se vykročit ze stínu, hájit skutečné hodnoty, předložit dlouhodobou vizi i nástroje k jejímu budování. To vše dnes čeká českou levici. Lidé spjatí s pražským jarem to dokázali. Dokážeme to i my?
Česká politika se nachází v hluboké krizi reprezentace. Ve sněmovně chybí moderní levicový hlas, veřejná debata je sevřená mezi pravicovým technokratismem a národoveckým populismem. Mnoho lidí má oprávněný pocit, že nemají koho volit a že jejich zájmy a hodnoty nejsou nikým zastupovány. V posledních sněmovních volbách propadlo více než 300 tisíc levicových hlasů.
Spojení části SOCDEM s hnutím STAČILO! je bezpochyby důležitým milníkem. Jde o další projev hluboké dezorientace české levice, která pomalu ale jistě ztratila svou sílu, jazyk i směr. Pokud má tento krok sloužit něčemu užitečnému, pak snad pouze jako memento: takto vypadá konec sociálnědemokratické tradice.
Sociální demokracie bývala nositelkou modernizačního, emancipačního a solidárního étosu. Dnes se část jejího vedení rozhodla svěřit svou budoucnost uskupení, jehož strategie spočívá v emocionálním mobilizování strachu a nespokojenosti, přičemž jediným motivem je zde získat pár mediálních záseků a šanci na poslanecký mandát.
Z hlediska dlouhodobé politické perspektivy jde o chybnou taktiku, která zároveň otevírá otázky etického charakteru. Zelení se rozhodli jít do voleb na kandidátkách Pirátů s velmi nejistou možností zisku mandátu. Je možné pochopit jejich personální a kapacitní důvody, ale ve světle zkušeností tohoto volebního období, kdy Piráti ve vládě nebyli s to hájit ani základní principy sociálního státu, je těžké očekávat, že by se tentokrát situace zásadně změnila.
Samé špatné volby
V zemi, kde se sněmovna smrskla na pravý střed až krajní pravici, to pro voliče znamená: buď podpořit „středovou“ stranu, která levici buď performativně imituje či rovnou roztleskává asociální kroky pravice, anebo vsadit na projekty, které nemají šanci překonat pětiprocentní hranici. Jinými slovy: jen špatné volby.
Současná krize reprezentace však není jen problémem levicových značek, ale hlubším systémovým selháním. Fragmentovaná společnost, rozpad třídních identit, všeobjímající projekty bez jasného ideového ukotvení a kulturní atomizace vedly k tomu, že se lidé přestali poznávat v klasických stranických strukturách.
Volby se z nástroje kolektivního vyjádření proměnily ve strategickou loterii. Jak upozorňuje politoložka Kateřina Smejkalová, současný antisystémový sentiment není nutně znakem extremismu, ale voláním po jiném způsobu dělání politiky. Po takovém, který lidi skutečně bere vážně. Tam, kde se lidé stávají součástí procesu, znovu získávají důvěru v jeho smysl.
V posledních měsících znovu sílí volání po vzniku širší levicové platformy. Rovnost, solidarita, sdílená odpovědnost i demokratická kontrola moci nejsou přežitkem minulosti, ale klíčovým předpokladem pro budoucnost, která nebude založená na individualismu a soutěži všech proti všem.
Odkaz pražského jara
Historická zkušenost říká, že levicové projekty dokáží vzniknout i v prostředí silného politického monopolu, pokud mají odvahu vystoupit z jeho stínu. Například pokus o obnovu sociální demokracie v roce 1968 byl výrazem silné občanské touhy po pluralitě a eticky ukotvené politice. Právě tehdy se ukázalo, že levicová síla může vzniknout i mimo formální struktury, pokud má oporu ve společnosti, jasný hodnotový rámec a vědomí historické kontinuity.
Rozhovor●Otakar Bureš
Lidé spjatí s pražským jarem chtěli vytvořit lepší svět a věřili, že je to možné
Dnes čelíme jiné hegemonii, konkrétně hegemonii neoliberalismu, která v českém prostředí zcela vytěsnila představu o možnosti systémové změny. Právě proto stojí za připomenutí, že i tehdy, ve zdánlivě nedobytném systému jedné strany, vznikla spontánní snaha obnovit sociální demokracii, vytvořit občanskou alternativu skrze KAN (Klub angažovaných nestraníků) nebo deklarovat požadavek historické spravedlnosti ve sdružení bývalých politických vězňů K 231.
Tyto iniciativy vznikly jako reakce na politickou vlažnost a neschopnost komunistické strany artikulovat skutečnou pluralitu. V tomto světle je i dnešní situace méně bezvýchodná, než se může zdát, za předpokladu, že se najde dostatek odvahy a představivosti opustit rámec možného, jak je nám dennodenně předkládán.
Důsledky postkomunistické transformace jsou u nás patrné nejen v ekonomické nerovnosti, ale i v tom, jak lidé vnímají sami sebe: jako individuální projekty na volném trhu, nikoli jako občany sdílející společnou odpovědnost. Tento narativ přežil dekády a stal se tak samozřejmým, že jej často nevědomky přejímala i levice.
Obrodě levice nestačí jen „spojení značek“
Právě proto je dnes klíčové znovu vybudovat levicový projekt, který nebude nabízet nostalgický návrat do minulosti, ale přesvědčivou vizi budoucnosti, kde důstojná práce, přístup ke kvalitnímu bydlení a dostupná péče nejsou luxusem, ale samozřejmostí. Kde ochrana klimatu neznamená individuální odpovědnost chudých, ale spravedlivou transformaci, která dává lidem jistotu, že změna je možná, aniž by ztratili střechu nad hlavou.
Jedním z pilířů budoucího levicového projektu tudíž musí zůstat důraz na ekonomickou spravedlnost. I přes kulturní proměny a rozpad třídních struktur zůstává otázka majetkových nerovností klíčovým bodem, na kterém se dokáže shodnout široké spektrum voličů.
Komentář●Jakub Patočka
Ideový i morální kolaps SOCDEM a KSČM otevírá prostor k obnově skutečné levice
Levicové hodnoty jako dostupné bydlení, důstojné pracovní podmínky nebo silné veřejné služby mají stále silnou společenskou podporu. Problém není v jejich obsahu, ale v tom, že chybí důvěryhodný subjekt, který dokáže tyto hodnoty věrohodně zastupovat a zformulovat způsobem, který odpovídá každodenní zkušenosti lidí. Úspěch tedy spočívá ve schopnosti znovu ukotvit tato témata jako legitimní součást veřejné debaty.
Jak upozorňuje publikace Remembering the Neoliberal Turn, změna takto zakořeněného rámce začíná u toho, jak o společnosti mluvíme, co si z minulosti vybavujeme a jaké alternativy považujeme za myslitelné.
Pokud se lidé mají vymanit z pozice atomizovaných jednotlivců a znovu se stát občany, potřebují nejprve slyšet, že jiný svět je možný a že jejich zkušenost je legitimní součástí společenského příběhu. Právě skrze přerámování kolektivní paměti, jazykových struktur a veřejné imaginace může levice otevřít prostor pro srozumitelnou alternativu.
Nový projekt levice nemůže být jen „spojením značek“. Musí nabídnout jasné hodnotové ukotvení, programovou vizi a dlouhodobou strategii. Parlamentní volby 2029 jsou první milník, ale dlouhodobým cílem musí být skutečná resuscitace české levice jako síly, která má kořeny ve veřejném zájmu a budoucnost v alianci mezi stranami, hnutími, odbory i občanskými iniciativami.
Pokud má levice obnovit svou společenskou relevanci, musí také vytvářet nové nástroje, skrze které se lidé mohou stát jejich spolutvůrci. Je nutné prosazovat dlouhodobé procesy zapojování zejména těch, kdo byli dosud z politického dění vytlačeni. Přemýšlet o politice jako o veřejné infrastruktuře, nikoli jako o soutěži značek, je jedním z nejdůležitějších kroků k obnovení důvěry.
Tak tedy - další výzva k resuscitaci (autentické) levice. Jedna z celé řady jiných, svým vyzněním velmi podobných. Co tedy k této nové výzvě dodat?
Je nepochybné, že autorka má v mnohém pravdu. Tu ovšem mají i všechny ty další zmíněné výzvy. Už samotné konstatování že levice je v hluboké krizi je samozřejmě pravdivé; pravdou je ovšem i to že by bylo zapotřebí vytvořit nějaký nový fundament pro obnovenou levicovou aktivitu. Sama autorka ovšem jen velmi málo přispívá k možnosti konkrétnějšího určení, z čeho by tento nový fundament měl vlastně sestávat. Provádět sociálnější politiku, stavět nové byty a tak dále? - To je sice klasická levicová agenda, ale fakticky to není ničím více nežli pouze oním bezduchým technokratismem, který ona připisuje vládám pravicovým. I když se v daném případě jedná o technokratismus levicový.
Je ovšem nutno uznat: v jednom aspektu Jana Michailidu přece jenom překračuje omezený horizont této ryze technokratické levicovosti. A to sice tam kde žádá osvobodit se z moci panujícího individualistického diskursu, a místo toho zřídit prostředí "společně sdílené odpovědnosti" občanů. Takovýto cíl by - pokud by byl úspěšně realizován - skutečně znamenal oproti současnému tristnímu stavu principiálně novou kvalitu.
Klíčovou otázkou ovšem zůstává, na jakém základě tuto radikální změnu diskursu, celého hodnotového nastavení společnosti provést. Autorka se sice v jednu chvíli odvolává na ideové dědictví reformního Pražského jara - v zásadě právem, ovšem nikoli ve správné souvislosti. Samotný poukaz, že se tehdy začínala obnovovat strana sociální demokracie, dnes už - za zcela jiných politických podmínek - nemá víceméně už žádnou relevanci.
Jistě, ona to zřejmě mínila poněkud jinak, jako obecný poukaz na to, že i za zdánlivě systémově ustrnulé situace je přece jenom možno ze země vydupat nějaký nový, aktivní element; nicméně i tak v tomto ohledu zůstává v příliš obecné, abstraktní rovině, nežli aby bylo možno z tohoto obecného faktu vyvodit nějaké konkrétní návody k jednání pro současnou levici.
Co u autorky zůstává nejasné (a to je zároveň zásadním problémem současné levice): zda je jejím cílem jenom a pouze obnova levice jakožto politického subjektu - anebo ale zcela zásadní transformace celé společnosti. Právě proto je současná levice natolik bezzubá, protože si nedokáže ujasnit ani tento zcela klíčový aspekt. Jinak řečeno: současná levice je rozpolcená na konzervativní, systémově konformní levici, jejíž ambice nesahají nikam dále nežli k onomu sociálnímu technokratismu - a na levici radikální, která se ale utápí ve svém ideovém fundamentalismu, a nehodlá se nijak zdržovat faktem, že reálný životní horizont naprosté většiny současné populace je definitivně někde jinde.
(Hnutí "Stačilo!" je pak jakýmsi podivným hybridem mezi tímto ideologickým fundamentalismem na straně jedné, a plochým sociálním technokratismem na straně druhé.)
Co tedy? Kde hledat onen případný nový akční fundament pro obnovenou levici? - Připomeňme znovu: poukaz Jany Michailidu na odkaz reformního Pražského jara byl v zásadě správný. Jenomže by bylo zapotřebí znovu od základu tematizovat ty systémové protiklady, s kterými museli bojovat tehdejší reformisté. Snad jediný Michael Hauser pochopil, že tehdejší dění je nutno pochopit jako dialektický protiklad; ovšem sám vzápětí od tohoto dialektického protikladu utekl (ve své knize "Pražské jaro"), respektive ho zploštil jenom na ryze politický vztah mezi vládou a lidem. Namísto aby ho dokázal uchopit v jeho vlastní, principiální rovině, jakožto dialektický protiklad mezi jednotlivcem a společností, celkem. Tak, jak tento klíčový protiklad svého času formuloval Hegel.
Dokud levice nebude schopna (respektive vůbec ochotna) vyřešit tyto zásadní teoretické otázky vztahu člověka/občana k jeho světu, k celé společnosti, do té doby nebude schopna zplodit nic více, nežli neustále dokola opakované výzvy k vlastnímu zmrtvýchvstání.
Zcela bez šance překročit pětiprocentní hranici jsou jen ty projekty, které kandidaturu vzdají předem. Celých 40 % voličů se rozhoduje na poslední chvíli — jestliže ti všichni dají hlas Levici, budeme sestavovat vládu.
Jak napsal soudruh Čech: Sláb jenom ten, kdo ztratil v sebe víru, a malým ten, kdo zná jen malý cíl.
Co to tu tézi zkusit alespoňzačít promýšlet a nepsat jen na DR, že ji potřebujeme. A nezaplevelovat prostor velkými prázdnými slovy.
Například, co to dnes znamená důstojná práce? Tedy přesněji, jakou formu změn podmínek práce tak, aby byly příznivější k důstojnému životu bude levice politicky prosazovat? Jak daleko je ochotna zajít při nutných zásazích do žité zaběhané praxe, které -- pokud by měly být účinné, budou nutně bolet, například likvidace agenturní práce a švarcsystému, které by se týkala pracovních příležitost nějakého půl milionu lidí? A jak daleko se odváží zasáhnout do svobody podnikání?
Prostě důvěryhodná vize se nepořizuje frázemi.