Jak čelit jednotné frontě autoritářského nacionálního konzervatismu

Ivan Štampach

Mezi nahnědlými radikály a aktivními dobrovolníky existuje také široká šedá zóna. Všechny současné znepokojivé trendy ve veřejném mínění ukazují, že právě o ni se vede střet, který může o dalším směřování českých zemí rozhodnout.

V posledních létech s novou silou ovládla veřejný prostor, vždy na čas, staronová témata. Zdálo by se, že je to postmoderní změť myšlenek a návodů k jednání a že aktéři se při každé příležitosti změní.

Naše noviny stojí v první linii boje za svobodnou novinařinu a lidská práva. Podpořte nás a přidejte se k nám!
×

Kolem diskusí nejprve o registrovaném partnerství a pak o eventuálním právu těchto dvojic adoptovat děti se vyrojila hesla. V prosté radikalitě mohlo být řečeno: Buzeranti jsou perverzní úchyláci a mají být odděleni od společnosti. V poněkud kompromisnější formě slyšíme, že co si lidé dělají doma v posteli, je jejich věc, ale homosexualismus, čímž se míní údajná propagace homosexuality na veřejnosti, má být trestný.

Někteří evangelikálové a letniční křesťané by chtěli lidi preferující milostné vztahy s lidmi stejného pohlaví léčit jako nemoc. Nedbají na to, že vůdce ex-gay hnutí Randy Thomas po létech, letos v lednu, prohlásil, že žádná léčba nepomohla a že akceptuje svou orientaci.

Před léty, v době, kdy pravicové vlády prakticky stornovaly programy pomoci Romům, takže se jejich pozice na pracovním trhu výrazně zhoršila, se vyrojili aktivní, bojovní anticiganisté. Chtěli Cikánům, jak jim říkají, vzít sociální dávky, posílat je do pracovních lágrů anebo nejlépe rovnou do Indie, odkud prý „přivandrovali“. Někteří, jako politička původem z ODS Liana Janáčková, se otevřeně přiznali k rasismu. Ti, kdo si to nemohli dovolit, mluvili o nepřizpůsobivých občanech a vymýšleli pro ně represe. Ale i to mezinárodní veřejnost prohlédla a žádá nápravu.

Terčem politiků a obyvatel pod jejich vlivem se stali rovněž nezaměstnaní a bezdomovci. Připusťme, že někteří si zvolili životní styl tuláka, jak se tomu říkalo za mého dětství. Mnozí však marně hledají práci a bydlení. Člověk okradený o respekt ke své lidské důstojnosti se stává špatně prodejným zbožím a má na „trhu práce“ mizernou pozici. Některým se nedaří pečovat o sebe, tak jak to vyžaduje společenská konvence. Jsou to prý nemakačenkové, bezďáci.

Dokonce i sociálně demokratičtí politici slibovali (například v kampani před komunálními volbami v Praze 4), že je vyženou z ulic. Politici pravice o něco dříve plánovali pro ně zvláštní lágry a vydávali to za pomoc. Odehrál se i protiústavní pokus zavést pro ně nucené práce.

Když dvě studentky jedné pražské střední zdravotnické školy chtěly předloni do třídy chodit podle islámského zvyku v hidžábu, vzedmula se vlna antiislamismu. Ve své radikální nacionalistické verzi sousedí s rasismem a spojuje se s odporem ke „špinavým arabášům“. Projevuje se rovněž náboženský extremismus, který chce na způsob středověkých křižáků ohněm a mečem hájit údajné tradiční křesťanské hodnoty proti islámské invazi.

Někteří žádají ve vyhrocené situaci náš odchod z EU i Nato a opětovné oplocení hranic. Zkrátka návrat nesvobody. Foto pixabay.com

Oprávněně se kritizuje slabá pozice nebo absence liberálních občanských principů v islámských zemích. Jejich oprávněná ochrana se však proměňuje v nerozlišující antiislamismus. Dochází ke kuriózní situaci, že západní liberální principy se popírají ve jménu obrany západních liberálních principů. Popírá se základní lidské právo na svobodu vyznání.

Antiislamistickou vlnu, když už slábla, přiživil mohutný proud uprchlíků z převážně islámských regionů, mimo jiné východního Středomoří a Afriky. Je zjevné, že to je vážný problém a že masový pohyb obyvatelstva odtud do Evropy by nebyl pro ně řešením. Přinesli by si problém s sebou. K civilizovanému postoji však patří kombinace pomoci na místě, tedy změna ekonomické politiky vůči těmto regionům, s humanitární akcí adresovanou těm, kdo jsou teď v pohybu.

Radikálové ovšem volají výslovně po vyslání armády a obnově drátů na hranicích. U nás se zatím kombinuje nevstřícná politika vlády vůči migrantům s verbálními útoky. V Německu už došlo ke stovkám fyzických útoků na jednotlivé uprchlíky a na jejich ubytovny. Co lze čekat od zdejších rasistů, pokud počet přistěhovalců vzroste?

Nedávno dostala náročná a nesnadná diskuse o místě represe ve výchově zjednodušenou, černobílou podobu. Každý by pochopil, že řediteli školy ujela ruka a nafackoval drzému žákovi. Radikálové však přišli s teoretickou obhajobou násilí na dětech. Prohlásili v rozporu s civilizačním trendem fyzickou represi za legitimní výchovnou metodu. Zpochybňují země, které jednoznačně zakazují násilí na těch, kdo se nemohou bránit. Zesměšňují ty, kdo poukazují na to, že bití posiluje v dětech přesvědčení, že násilí je řádnou metodou řešení sporů.

Týrání a zneužívání dětí se spojuje s dalším aktuálním tématem. I kolem něj se zvedl příboj vášní. Rodiče prý mají na děti absolutní právo, jakoby byly jejich majetkem. Někdy stát bohužel musí hájit tělesnou nebo duševní integritu dětí dokonce i proti jejich rodičům. Stát totiž může při ochraně lidských práv a občanských svobod svých obyvatel sáhnout i k násilí.

Vlnu islamofobie u nás odstartoval případ dvou studentek pražské zdravotní školy, která vyžadoval při vyučování nosit hidžáb. Antiislamistickou vlnu pak ještě přiživil mohutný proud uprchlíků z převážně islámských regionů. Foto oslobodjenje.ba

Když český stát v mnoha případech možná neprávem uplatňuje represivní moc (například když jde o sociálně slabé rodiny), děti odebírá a umisťuje do ústavní péče, obhájci rodinných hodnot mlčí. Když norský stát ochránil při vážném podezření dvojici dětí českého původu narozené v Norsku, rozvinula se mohutná kampaň. Jistě neznáme všechny souvislosti konkrétní kauzy a je tu oprávněná diskuse, byl-li krok norského úřadu správný. Divoké nacionalistické útoky na Nory podpořené hrubým diplomatickým faux pas prezidenta republiky jsou však smutným svědectvím o nás.

Pryč z Evropy cesta nevede

K nacionalistickým náladám patří odpor vůči Bruselu. Jistě nás nemusí těšit politika Evropské unie proti Řecku, vnucování úsporných opatření, ustupování evropských institucí americkému tlaku ve věci Transatlantického obchodního a investičního partnerství, které zhorší pozici zaměstnanců a zákazníků ve vztahu k firmám. Na druhou stranu, když se české úřady nedokáží zastat občanů a zabránit v jejich klamání, tak evropské struktury zakázaly označovat bramborový líh s aromatem jako rum (což je destilát z cukrové třtiny). Nemálo našich obyvatel se však nechá obelhávat se zálibou a bruselští byrokraté prý do toho nemají co mluvit.

Že orgány evropské unie mají jasnou demokratickou legitimitu (Evropský parlament přímou volbou na celém území unie a Evropská rada jako volbou v jednotlivých zemích ustavení nejvyšší představitelé), odpůrce evropské integrace nezajímá. Pravicoví radikálové mají výslovný program vystoupit z EU a NATO a uzavřít spojeneckou smlouvu s Ruskou federací. Sociální reformu však bude lepší, dokud na to bude aspoň jakási naděje, prosadit v Evropě a s Evropou než proti ní.

Rasističtí radikálové by běžence a Romy natotata vystěhovali, nebo někteří možná zplynovali, islám by zakázali a zbylé muslimy a jejich podporovatele by, jak předvedli při demonstraci 1. července, pověsili. Zemi by ovinuli ostnatým drátem a nás za ním znovu uvěznili. Zavedli by nucené práce a pracovní lágry, v nichž by koncentrovali ty, kdo neodpovídají jejich představě řádného pracovitého Čecha. Stále stejná jména a stejné typy jednotlivců ukazují kontinuitu těchto iniciativ. Ukazují mohutný vznikající politický blok, který má ambice uplatnit se v následujících volbách.

Naštěstí toto hnědé bahno nevládne ani nepřevládá. Zatím jen křičí. A jsou skvělí lidé, kteří jezdí do vyčleněných komunit třeba na severu Čech nebo do jihovýchodní Evropy, sužované náporem migrantů na hranicích, a také v Praze na hlavní nádraží, a prakticky pomáhají. Xenofobnímu a autoritářskému prezidentovi říkají jasné ne. Slabá demokracie a netečný stát by znamenaly krajně nejistou budoucnost. S lidmi praktikujícími občanské ctnosti zbývá špetka naděje.

A neměli bychom zapomínat na širokou šedou zónu mezi oběma skupinami. Jsou to lidé, kteří nemají dostatek spolehlivých informací a váhají mezi fašizující propagandou a tradičními evropskými (křesťanskými a humanistickými) hodnotami pomoci a pohostinnosti. Vytrvalé poskytování informací a nabízení témat k samostatnému myšlení je krajně nutné. Dnes při sjednocování všech zmiňovaných skupin do mohutné jednotné fronty autoritativního, konzervativního nacionalismu, je to nutné více než kdy předtím.

    Diskuse
    October 26, 2015 v 11.50
    Co k tomu dodat?
    Agitka. Prostě agitka. Logicky tedy opomíjí realitu, karikuje odlišný názor. Nenabízí návrh řešení. Jistě, můžeme otevřít brány a přijmout všechny migranty, ulevíme tak značně blízkovýchodnímu populačnímu přetlaku, ale co dál? Jak a hlavně z čeho budeme tohle financovat? Jak zajistíme bezpečnost a stabilitu země? Ovšem tohle je agitka a v ní se řešení nenacházejí.
    Zato se v ní nachází tzv. velké Lži. Lži o tom, že Romům se jejich pozice na pracovním trhu výrazně zhoršila, že pro ně někdo vymýšlí represe. I tak se dá nazvat snaha jim pomoci. Nejčastěji tato kritika chování vlád zazníva od těch, kteří chtějí zachovat status quo, kteří chtějí, aby zde byl dostatek lidí závislých na a "neziskovkách" a ubytovatelské mafii. Snaha pomoci Romům, snaha dát jim práci a tak je začlenit, je těmto "humanistům" nejvíce trnem v oku. Okamžitě jste rasista, xenofob a anticiganista. Přece nepříjdou kvůli vám o klientelu!
    Praxe je pak taková, že když nabídnete lidem v hmotné nouzi práci, přímo v místě jejich bydliště a odpovídající jejich kvalifikaci, nepřihlásí se vám ani jediný. ÚP vám na dotaz pak oznámí, že každý z těchto nezaměstnaných si donesl buď tři razítka, že ho jinde nechtějí zaměstnanat /což asi stačí k doživotnímu životu bez práce/ (potvrzení mu sehnal ubytovatel, aby nepřišel o klienta), nebo lékařskou zprávu jak ho všechno bolí, takže nemůže pracovat. Při pokusu vytvořit větší tlak, aby přece jen tito lidé konečně měli práci, po vás vystartuje řada "neziskovek" a budou vás dehonestovat a tahat po soudech, vždyť vyžadovat po někom práci je tak rasistické!
    Podobné mechanismy fungují v případě, že by jste tyto lidi chtěli přesunout z ubytoven do bytů.
    Důsledek těchto Lží je ten, že je zde velká skupina lidí naprosto paralyzovaných a neschopných samostatného života, výborných však klientů "neziskovek" a ubytovatelů. Příjemců sociálních dávek. Prázdné obecní byty s nájmem 50 korun za metr a plné ubytovny s nájmem 120 korun za metr.
    Lháři se nestydí tvrdit, že Romy nikdo nezaměstná, i když snad už každý z nás viděl kolem sebe řady pracujících Romů. Bohužel většinou jen těch slovenských.
    Není těžké si tedy představit jak bude probíhat "začleňování" migrantů, které sem lačné "neziskovky" zvou.
    Je pak pochopitelné, že se občané vzpírají další zátěži, která na ně bude navalena. To nemá snad s hnědnutím nic společného. Pokud ale ano, tak jej založili ti, kteří to břímě na občany chtějí naložit.
    ??
    October 26, 2015 v 15.57
    Pane Stampach vy prece nejste prestitutka a nejste placen za prekrucovani skutecnosti, tak proc ?
    "Když dvě studentky jedné pražské střední zdravotnické školy chtěly předloni do třídy chodit podle islámského zvyku v hidžábu, vzedmula se vlna antiislamismu."

    Ty dve muslimky prosazovaly noseni pokryvky hlavy tam, kde to skolni rad zakazoval. Antiislamistickou vlnu vyvolali slunickari a dokonce ateiste, kteri ty provokaterky podporili pri vynucovani zmeny skolniho radu z nabozenskych duvodu. Slo o promysleny pokus prosadit prvek sharie ve verejnem prostoru sekularniho statu. Tento pokus byl organizovany. Ze tim doslo k prosazovani diskriminace z nabozenskych duvodu u jejich potencialnich spoluzaku je nechteny absurdni humor.


    LV
    October 26, 2015 v 17.25
    Ad islamofobie
    Sarkastická poznámka

    Zákaz nošení hidžábů na státních školách ve Francii podporovalo 42% muslimů. Zřejmě to byli všichni islamofobové.

    Teď vážně.
    Před rokem 1989 problem s hidžábem ve Francii nebyly. Ve Francii se (moc) nenosil a nenosil se ani moc jinde. Doporučuji si podívat na starší fotografie z Egypta, Kábulu....

    K návratu hidžábu došlo s nástupem islamismu. S tímto nástupem se take objevily nové prvky zahalování (rukavice).

    Ed Hussain například zmiňuje, že když on a jeho islamistická organizace přišli na jednu z londýnských středních škol, spolužačky sice nechodily vyzývavě oblečené, ale hidžáb nenosily, Za pár měsíců se to změnilo, právě pod nátlakem jeho organizace.

    Dělící čáru mezi požadavkem nošení hidžábu z náboženských důvodů a nošením hidžábu z politických důvodů zřejmě nelze přesně narýsovat, nicméně požadavek na finanční odškodnění v pražském případě ukazuje na důvod politický, nikoliv náboženský; tedy na islamismus a nikoliv na islám.

    Kromě toho tento případ jasně ukazuje, jako precedent, že pokud kdykoliv v budoucnosti dojde ke konfliktu zájmů či zvyků mezi přistěhovalci a domácími, bude tento konflikt řešen v prospěch přistěhovalců, protože ti mají, na rozdíl od místních, právo na uchování vlastních zvyků a kultury.
    October 26, 2015 v 18.49
    Vzestup islamismu a konzervativního islámu časově odpovídá nástupu neoliberalismu a ten zase svědčí o úpadku světového kapitalistického systému.
    Takže je úplně zbytečné vzrušovat se nad hidžábem.
    PH
    October 26, 2015 v 20.30
    Pane Štampachu
    také věřím, že se čím dál více lidí přesvědčí o tom, že jejich obavy jsou liché. Stačilo by jen, pokud by se s uprchlíky vůbec setkali, jako se nám poštěstilo, když jsme hráli uprchlíkům v Haidmuhle http://www.rlisty.eu/?p=3582, pokud by v sobě nalezli lidskost, jako ji nalezli naši dobrovolníci ať na hlavním nádraží v Praze, nebo na srbsko-chorvatských a chorvatsko-slovinských hranicích. Některým lidem to trochu déle trvá, nežli v sobě objeví trochu lidskosti.
    A ti, kteří ji neobjeví, budou stále hledat důvody, proč nebýt lidmi. A možná i to hledání důvodů je dobrou zprávou - možná je hryže špatné svědomí.
    October 27, 2015 v 8.49
    Pane Hlávko,
    jde samozřejmě o to, přesvědčit občany, že jejich obavy jsou liché. Psal jsem to zde dávno. Ať někdo hodí na stůl ověřitelná data, ze kterých bude vyplývat, že přijetí migrantů nebude znamenat snížení péče o potřebné, že nebude znamenat snížení kvality života jejich sousedů, snížení bezpečnosti obyvatel státu a to ani do budoucna a nemusíme se zde dohadovat. Zatím jsem nic takového neviděl. Naopak. Postoje západních, zde tak vychvalovaných politiků, se mění razantně, z proklamovaných vítání na stavbu neprostupných plotů.
    Já v sobě nemusím hledat lidskost a už vůbec ne na povel EU. Právě proto, že ji v sobě mám, tak bojuji proti tomuto migračnímu šilenství. Je totiž logické, že místo pomoci potřebným dojde k zhoršení jejich situace. Do systému nikdo totiž nic nepřidá a tak se potřební budou muset dělit o to málo ještě s ekonomickými migranty, kteří se rozhodli zlepšit svou životní situaci nohama. Bohatí se s nimi dělit nebudou.
    Přestaňte se opájet nalinkovanými vznosnými hesly a začněte uvažovat. Dobrý úmysl pomoci migrantům nestačí. Cesta do pekla je lemována samými dobrými úmysly.
    ON
    October 27, 2015 v 11.27
    Dotaz
    Pane Ševčíku, mohl byste, prosím, upřesnit, kteří ze zde "vychvalovaných západních politiků" mění své postoje, z proklamovaných vítání na stavbu neprostupných plotů"? Resp. který z těchto politiků vyzývá ke stavbě neprostupných plotů? Na tohle nedokážete odpovědět, ale zkuste to. Možná se mýlím.
    October 27, 2015 v 13.48
    od liberální k nacionální pravici ?
    autoritářsko nacionální vlna skutečně jde Evropou - ovšem nejde o fatální věc - Orbán, Kaczynski (u nás by tomu dopovídal Klaus) nenabízejí terapii, spíš se vkliňují do trhliny vytvořené panikou a únavou z pravých liberálů.
    Pokud se ale nemáme v střední Evropě vracet do časů bekovského Polska, horthyovského Maďarska či Tisovského Slovenska, je třeba lépe zvládat sociální agendu a zalátat díry v kožichu EU
    Zatím jsou vyvolávači vystoupení z evropského integračního projektu V4 za excentrické magory, kteří umí bořit a ne stavět. tak ostatní musí dokázat že mají lepší pozitivní program než nadávání a frflání xenofobů
    ??
    October 27, 2015 v 17.3
    Tenhle slunickarsky magor (JAN PIŇOS) vydesi mozna vice lidi nez Konvicka.
    "Diskuse se vede o míře, s níž máme uprchlíky přijímat. Pomoc nemusí mít hranice, schopnost Evropy uprchlíky přijmout hranice má. Kde ji vidíte vy?

    My zatím děláme čistou humanitární pomoc. Neřešíme, jaké jsou možnost Evropy, kolik je schopná absorbovat uprchlíků. Jsme samozřejmě kritičtí ke středoevropským vládám, že nechtějí přijmout uprchlíky. Podle mě ale nikdo neví, jaká je absorpce Evropy. To ukáže až praxe !!!"

    Ta posledni veta svedci o jeho naprostem zatemneni.

    http://www.respekt.cz/spolecnost/jan-pinos-je-to-zacatek-neceho-co-zasadne-promeni-evropu
    MP
    October 28, 2015 v 10.40
    P. Ševčíku (a Kuchejdo),
    až konečně pochopíte, že lidé si jsou ve své lidské důstojnosti, a tudíž ve svých lidských právech ROVNÍ, pak konečně spasíte svou duši...

    A teď k několika výrokům:
    "Bohatí nepřispějí nic" - no proti tomu bojujme, nikoli proti uprchlíkům a migrantům. Ano, máte samozřejmě pravdu, pokud tuto větu budeme považovat za neměnnou konstantu, pak sociální, resp. spíše fiskální problémy vzniknou. Kdo ale onu větu považuje a chce považovat za konstantu a raději bojuje proti lidem jiné rasy či náboženství, jen aby nemusel vlastní, domácí ekonomické elity donutit k větší solidaritě, ten je - vědomý či nevědomý - fašista.
    A vyřešit sociální problémy se mu nepodaří stejně. Už jste zapomněli, jak jsme se tady - dávno před migrační krizí - shodli na tom, že přerozdělení bohatství je nutností, aby se zabránilo cestě k (ještě více) "nesouměřitelné společnosti"? Jak to hlásal Keller a my mu všichni svorně tleskali, než i on podlehl antiimigrační panice? Kde najednou zůstal tento pořadavek na sociální spravedlnost? Multimilionáři a miliardáři si musejí mnout ruce, když slyší protiimigrantskou rétoriku (pokud ji ovšem sami nefinancují, že?).

    "Řada Romů pracuje" - děkuji vám za tuto větu, protože zcela rozmetává ty hory anticiganistických žvástů, jimiž nás tu jinak sáhodlouze oblažujete.

    K p, Kuchejdovi (a pí Vytlačilové): Pokud považujete za provokaci nošení šátku, není také provokací, když žid nosí pejzy a křesťan křížek? Jaký je pak rozdíl mezi vaším postojem a postojem obyčejného antisemity (který pak ve 30. letech tleskal Hitklerovi) a nebo jaký je rozdíl mezi vámi a soudruhy a soudružkami z minulého režimu, kteří a které strhávali mladým křížky z krku?
    A přestaňme pořád strašit tou šaríou. Pokud kdokoli praktikuje svou víru a neomezuje a neohrožuje tím ostatní, je to a musí to být demokratickému státu jedno! Když muslim nepije alkohol a nejí vepřové, nijak to nebrání mně nebo p. Kuchejdovi nebo pí Vytlačilové, abymom se zlili do němoty a dali si vepřový řízek. Když muslimka chodí v šátku, nijak to nebrání pí Vytlačilové, aby chodila v minisukni a na pláži třeba v bikinách. Pokud ale nějaký muslim chce nebo by chtěl omezovat práva druhých, pak samozřejmě to nesmí demokratický stát připustit.
    + Další komentáře