Kdo nemlátí děti, není Čech
Lukáš SenftVeřejnost soucítí s ředitelem, který musel odstoupit, protože udeřil vzpupného studenta. Hájí se tak tradiční výchova, nebo pokrytectví? Za drzost totiž žáky fackujeme, zároveň jim ovšem namlouváme, že bez ní si v dospělosti neškrtnou.
Fackování dětí je jako pomazánkové máslo: Češi se ho nechtějí vzdát, ale celé Evropě se z toho dělá šoufl. V médiích tak stále doznívají reakce na kauzu ředitele Miroslava Korandy, který uštědřil pohlavek žákovi základní školy.
Nechci rozebírat, kterak k záhlavci došlo. Zarážející jsou spíše komentáře k celému incidentu. Ty se totiž mateřsky zastávají Korandy a s otcovskou dravostí se rozohňují nad zkažeností hadího plémě dospívajících.
Všechny základní učebnice dětské psychologie vylučují fyzické tresty. Kromě bolesti přináší také vadné poučení o tom, že problémy se snadno řeší násilím na slabších. Ředitele Korandu přesto podpořili pedagogové i někteří rodiče.
České vidění totiž zaplevelují dvě myšlenkové mocnosti. Tou první je stále ještě živořící romantismus. Proto psycholožka Václava Masáková přiznává, že chápe, pokud někomu vytečou nervy a zfackuje studenta. Učitel je zkrátka hrdina sžíraný titánskými emocemi.
Zdejších představ, že svrchovanost státu nejlépe zajišťují sadističtí bijci se zřejmě ještě nikdo nemusí a neumí vzdát.
A tak rodiče a pečovatelé zatím stále čekají na nové pokyny generálního štábu.............bych se domníval.
doložit).
Ačkoli riskuju, že se zařadím mezi české surovce, přiznávám, že tu facku nepovažují na celé kauze za nejhorší. Nezvládnutá situace ve třídě, která měla podle popisu výchovného poradce tu facku předcházet, to že pan ředitel nepřišel na Rádu školy, která jeho čin projednávala - last but not least neschopnost zastupitelstva odstínit jednání o odvolání ředitele od politikářského kočkování.
Jenomže to jsou problémy, nad kterými by se muselo při psaní článků přemýšlet, zatímco nářek nad obecnou idiocií lze napsat bez intelektuální investice.
Mezi největší idiotinu dnešní doby považuji tzv. moderní volnou výchovu dětí. Dítě má znát limity, hranici, kam až může zajít.
Ve škole jsme bývali tělesně trestáni běžně. Hráli jsme čáru, chytil nás učitel, vyvedl na chodbu, tam jsme dostali každý jednu výchovnou a bylo vše vyřešeno. Nikdo neměl pocit nespravedlivosti, možná proto, že neexistovaly "neziskovky", které by do nás ten pocit hustily.
Mimochodem, v rakouské televizi jsem sledoval dokument o japonském školství. Zlobivý žák vystoupí z lavice, učitel jej šlehne rákoskou přes dlaně, žák se učiteli ukloní, poděkuje. Chápe, za co byl potrestán. Je to tedy výchova "generací které pomáhaly zprodukovat holokaust a stavět pracovní lágry"?
Každá snaha o nějaké vylepšení něčeho musí mít svou hranici. V případě, že se jde až za ni, situaci to naopak zhorší. A to se netýká jen výchovy dětí.