Kdo nemlátí děti, není Čech

Lukáš Senft

Veřejnost soucítí s ředitelem, který musel odstoupit, protože udeřil vzpupného studenta. Hájí se tak tradiční výchova, nebo pokrytectví? Za drzost totiž žáky fackujeme, zároveň jim ovšem namlouváme, že bez ní si v dospělosti neškrtnou.

Fackování dětí je jako pomazánkové máslo: Češi se ho nechtějí vzdát, ale celé Evropě se z toho dělá šoufl. V médiích tak stále doznívají reakce na kauzu ředitele Miroslava Korandy, který uštědřil pohlavek žákovi základní školy.

Nechci rozebírat, kterak k záhlavci došlo. Zarážející jsou spíše komentáře k celému incidentu. Ty se totiž mateřsky zastávají Korandy a s otcovskou dravostí se rozohňují nad zkažeností hadího plémě dospívajících.

Všechny základní učebnice dětské psychologie vylučují fyzické tresty. Kromě bolesti přináší také vadné poučení o tom, že problémy se snadno řeší násilím na slabších. Ředitele Korandu přesto podpořili pedagogové i někteří rodiče.

České vidění totiž zaplevelují dvě myšlenkové mocnosti. Tou první je stále ještě živořící romantismus. Proto psycholožka Václava Masáková přiznává, že chápe, pokud někomu vytečou nervy a zfackuje studenta. Učitel je zkrátka hrdina sžíraný titánskými emocemi.

×
Diskuse
PM
October 20, 2015 v 16.47
Rodiče válečných indiánských kmenů již nebijí pacholátka
- již nemusí zajišťovat poptávku po bezcitných agresivních bijcích.
Zdejších představ, že svrchovanost státu nejlépe zajišťují sadističtí bijci se zřejmě ještě nikdo nemusí a neumí vzdát.
A tak rodiče a pečovatelé zatím stále čekají na nové pokyny generálního štábu.............bych se domníval.
MP
October 21, 2015 v 1.05
Trochu se v tom pobouření nad českou zaostalostí
ztratilo, že pan ředitel už není ředitel a že předtím zaplatil pokutu. A že se ta diskuse netýkala toho, zda by měl dotyčný ředitel či jakýkoliv jiný pedagog žáky bít, ale jaký trest je přiměřený při ojedinělému selhání (pokud ojedinělé nebylo a autor článků to ví, měl by to uvést a tuto od obecně rozšířené verze odlišnou v
doložit).
Ačkoli riskuju, že se zařadím mezi české surovce, přiznávám, že tu facku nepovažují na celé kauze za nejhorší. Nezvládnutá situace ve třídě, která měla podle popisu výchovného poradce tu facku předcházet, to že pan ředitel nepřišel na Rádu školy, která jeho čin projednávala - last but not least neschopnost zastupitelstva odstínit jednání o odvolání ředitele od politikářského kočkování.
Jenomže to jsou problémy, nad kterými by se muselo při psaní článků přemýšlet, zatímco nářek nad obecnou idiocií lze napsat bez intelektuální investice.
October 21, 2015 v 10.10
Kolik svých, dnes už dospělých, dětí vychoval autor článku?
Já jsem vychovával děti v 90 letech. Někde jsem se dočetl, že výprask je špatná forma výchovy dětí, že je třeba vychovávat přesvědčováním. Dlouhá léta jsem se tímto principem řídil. Bylo často o nervy přesvědčit děti od 10 let nahoru o tom, že něco dělají špatně. A vymyslet takovou formu trestu za špatné chování, která by byla výchovná. Když mi ale ve druháku na lyceu dcera řekla, že končí se školou a jde se učit holičkou, tak jsem jí, po hádce, prostě nařezal. Když jsem pak pro ní jel po maturitě, tak mi za ten nářez poděkovala.
Mezi největší idiotinu dnešní doby považuji tzv. moderní volnou výchovu dětí. Dítě má znát limity, hranici, kam až může zajít.
Ve škole jsme bývali tělesně trestáni běžně. Hráli jsme čáru, chytil nás učitel, vyvedl na chodbu, tam jsme dostali každý jednu výchovnou a bylo vše vyřešeno. Nikdo neměl pocit nespravedlivosti, možná proto, že neexistovaly "neziskovky", které by do nás ten pocit hustily.
Mimochodem, v rakouské televizi jsem sledoval dokument o japonském školství. Zlobivý žák vystoupí z lavice, učitel jej šlehne rákoskou přes dlaně, žák se učiteli ukloní, poděkuje. Chápe, za co byl potrestán. Je to tedy výchova "generací které pomáhaly zprodukovat holokaust a stavět pracovní lágry"?
Každá snaha o nějaké vylepšení něčeho musí mít svou hranici. V případě, že se jde až za ni, situaci to naopak zhorší. A to se netýká jen výchovy dětí.