Český lidový soud versus Norsko. A děti odebírané Čechy Čechům
Saša UhlováV případu Evy Michalákové má hodně lidí jasno, aniž by znali všechna fakta. Mediální hysterie, která kauzu provází, probouzí v české společnosti její temnější stránky. Dětem rozhodně nepomáhá.
„A hlásili jste to na sociálce?“ Ptala jsem se nejistě zaměstnanců školy, když přišla řeč na jejich podezření ohledně týrání dětí. Jednalo se v jednom případě o čtrnáctiletého chlapce, jehož matka ho před školou připásaného v autě mlátila opakovaně pěstí do obličeje.
Ve druhém případě pak o sedmiletého chlapce, který ve škole při hodině tvrdil, že jeho prarodiče, u kterých spolu se sestrou žil, zavírají jeho dvouletou sestřičku do sklepa. On jí tam prý chodí rozsvítit. „A za co bychom je hlásili?“ odpovídali v obou případech nešťastně. „Vždyť se výborně učí, chodí čistě oblečený, nejsou s ním žádné problémy.“
Podobnost obou odpovědí na dvou různých školách mě zarazila. A nejen podobnost, ale zejména nevědomky přiznaná kritéria, která by dotyčné vedla k tomu, že by kontaktovali orgán sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD), takzvanou „sociálku“.
Ještě více v rozpacích jsem ve druhém případě položila otázku, zda tedy nahlašují děti, které se špatně učí a nejsou vždy čisté. Jednalo se totiž o školu, do které chodilo jedno z mých dětí. „Nebojte, vás nenahlásíme, paní Uhlová," dostalo se mi odpovědi, které jsme se všichni zasmáli.
Historka ilustruje smutný fakt, že pro celou řadu lidí se zanedbávání péče redukuje na velice povrchní ukazatele, anebo aspoň takové vnímání předpokládají u zaměstnanců sociálky.
Přetrvávající představa, že dobrá péče se vyznačuje čistým oblečením a dobrými známkami, stojí zřejmě v pozadí rozdílu mezi západní a východní Evropou, co se odebírání dětí týká. A ukazuje i na neblahou skutečnost, že na sociálním statusu rodičů velice záleží.
To temnější v nás
Téma odebírání dětí tento týden opět ožilo spolu s případem Evy Michalákové, které norské úřady odebraly v květnu 2011 obě děti. Z reakcí v médiích i na sociálních sítích by se mohlo zdát, že problém se sociálně-právní ochranou dětí má jen a pouze Norsko. V případu Michalákové se zhmotnil děs, který má řada lidí z přílišných intervencí státu do života rodiny. Probudil rovněž nacionalistické vášně a podnítil obhajobu fyzických trestů.
Důvody, proč stát odebírá děti, mohou být velice různé. Ke konkrétnímu případu dětí paní Michalákové se ještě vrátíme, ale základní skutečnost, z níž je třeba vyjít, je jiná: Česká republika, ze které kážeme Norsku, odebírá děti z rodin ve zhruba stejné míře jako Norsko a stále ještě často i z doslova ničím neomluvitelného důvodu. Základní problém tuzemské péče o ohrožené děti totiž je, že na rozdíl od západních zemí, přicházejí děti o rodiče, protože jsou chudí.
Podle sjednocujícího stanoviska Nejvyššího soudu a od roku 2014 i podle občanského zákoníku, nemohou být nedostatečné bytové poměry nebo majetkové poměry rodičů samy o sobě důvodem pro rozhodnutí soudu o ústavní výchově, jestliže jsou jinak rodiče způsobilí zabezpečit řádnou výchovu dítěte a plnění dalších povinností vyplývajících z jejich rodičovské odpovědnosti.
Mnozí pracovníci v sociálních službách skutečně zaznamenali zlepšení. Čísla však ukazují, že změna se zatím dostatečně nezažila. Jan Klusáček z organizace Lumos, která provádí výzkumy důvodů odebírání dětí, tvrdí, že pět až deset procent dětí je odebíraných pouze ze sociálních důvodů, většinou kvůli ztrátě bydlení.
U dalších deseti procent je důvodem zneužívání či týrání děti. Většina případů odebírání se týká dětí ze sociálně vyloučených lokalit a u mnohých jsou důvody odebrání přirozeně různě kombinované. Ke ztrátě stabilního bydlení a sociálním potížím se rychle přidruží další problémy.
Česká republika je také poslední zemí v Evropě, která umisťuje děti do tří let do ústavní péče. V roce 2013 bylo v kojeneckých ústavech 1233 dětí.
Dopad ústavní péče na rozvoj a vývoj dětí by měl být dostatečně známý. Děti v ústavní péči si nemohou vytvořit vazbu, která je naprosto klíčová pro každé dítě a jeho schopnost navazovat vztahy. Chronický nedostatek podnětů zpomaluje vývoj a narušuje schopnost reagovat na stres. Deprivace má negativní vliv na činnost mozku, pojí se s rizikem nižší inteligence, schopnosti soustředit se a vychýlených emočních reakcí.
Faktickým důsledkem pak může být to, že se dítěti nevyvine správně mozek a poznamená ho to na celý život.
Méně známá je možná také skutečnost, že sedmdesát procent dětí v ústavech studuje nematuritní obory, a že osmačtyřicet procent klientů Naděje, organizace, která pomáhá lidem bez domova, mladších šestadvaceti let, mělo zkušenost s ústavní péči. Nákladnou ústavní péčí si stát vychovává budoucí bezdomovce.
jJde o interní komunikaci, proto pasáž z tohoto mailu zde ocituji bez specifikace adresáta. Je to krátké vyjádření názoru, který zastávám veřejně. Do spekulací o tom, co za tou kauzou je, bych se na veřejnosti nepouštěl.
Tady je ten mail:
"Považuji za naprosto nevhodné, aby se …. v této věci jakkoliv vyjadřoval. Základní fakta případu nejsou známa, protože spis je tajný a existují jen selektivní účelové úniky. Není také žádný způsob, kterým by orgány Česká republiky mohly zasahovat do rozhodování nezávislých soudů v Norsku; to nemůže ani vláda Norska. Medializace případu u nás neprospívá kauze paní Michalákové a už vůbec ne jejím dětem. Veřejná prohlášení politiků jsou určena české veřejnosti, nikoliv relevantním činitelům v Norsku. Například president Zeman psal králi Hakonovi. Co ten s tím může dělat? Domluvit soudcům či Barnevernetu?
K úvaze by bylo vyjádřit se k problému odebírání dětí biologickým rodičům u nás, tím se nikdo z odborné veřejnosti příliš nezabývá. Nevím ale, jestli někdo z nás má v té oblasti dostatečné znalosti a zkušenosti."
Váš článek je skvěle napsaný, souhlasím víceméně se vším.
Jinak já to říkám hypoteticky, nevím, jak to bylo a v žádném případě nehájím postup norských úřadů. Jen bych ráda, kdyby si lidé uvědomili, že je v tom rozdíl. Říkat: nebyli odsouzení, tudíž děti byly odebrány neoprávněně, je nesmysl, to by byly neoprávněně odebrány skoro všechny děti v ČR, ale i v dalších zemích.
Se sametovou revolucí padly všechny feudální snahy uplatňovat státní moc nad občany. Takové snahy prostupovaly život všech členů společnosti. Odnětí obou dětí z péče rodičů kvůli jejich pohlavnímu zneužití (v opatrovnickém řízení prokázanému, jakkoliv pachatelé tohoto trestného činu nebyli pro nedostatek trestněprávních důkazů stíháni) a kvůli tělesnému „trestání“ (v Norsku se to hodnotí jako fyzické týrání), dále jejich svěření do pěstounské péče dvou norských rodin (odděleně kvůli vzájemné agresivitě vypěstované výchovou), odpor obou bratrů k jejich rodičům, nedávné osvojení (adopce) jednoho z nich pěstounskou rodinou – to vše jsou kroky, které politická moc Norského království (vláda, král, krajská samospráva, velvyslanectví) nemůže nijak ovlivnit, neboť Norsko je demokratický právní stát, kde o těchto záležitostech rozhodují správní a soudní orgány.
Paní Michaláková má plné právo dožadovat se toho, co považuje za svůj zájem.V Norsku i v ČR je ovšem přednější zájem dítěte než její zájmy a nerozhoduje se o něm chaoticky, nýbrž se znalostí věci a v souladu s ochranou citlivých osobních údajů dítěte podle zákonů oné země ve správním a soudním řízení. Domáhat se svých práv může paní Machaláková v Norsku i v Radě Evropy. Zatím to v Norsku dělat nechtěla, i když jo k tomu český Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí radil.
Snaha české politické moci (vlády, poslanců a prezidenta republiky) a šilhání po její absurdní spoluúčasti v řízení u Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku na straně matky bratrů Michalákových a proti oběma dětem (proti jejich zájmům posuzovaným norskými úřady a soudy) pod záminkou českého boje proti Norskému království, proti institutu pěstounské péče a za zachování již zřejmě zaniklé etnické identity dětí (čeština) jako silného nacionalistického a populistického argumentu – to vše je jen důkazem, že ČR, tedy její politická moc, nerespektuje zásady demokratického právního státu. Vztahy politických i soudních orgánů Rady Evropy a potažmo i Evropské unie k ČR budou tímto vrchnostenským, nedemokratickým jednáním vlády, prezidenta a jednotlivých poslanců českého a evropského parlamentu budou nepochybně ovlivněny.
Norská praxe se nám nemusí líbit, ale pak tam s dětmi nežijme a nebo se chovejme podle norských zákonů. A když tam žijeme, tak je dobré si ony zákony přečíst a respektovat je. Přečteme-li si norský zákon o péči o děti (viz anglický překlad popřípadě originál
https://www.regjeringen.no/en/dokumenter/the-child-welfare-act/id448398/
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/barnevernloven/id448398/ ), tak zjistíme, že tato norma není zločinná, byť se některým nemusí líbit.
A pokud je třeba o něco dbát, pak o to, aby příchozí do České republiky se chovali k dětem v souladu s českými právními normami.
Postup pana presidenta a některých poslankyň či poslanců v této věci pak považuji za nešťastný.
Nejde tedy o biologické pouto, stejný princip by měl platit i u adoptivních rodičů. Jde o to, že důvody k odebrání dítěte od rodiče, ať už jde o biologického či adoptivního rodiče, na tom nezáleží, tedy ty důvody musí být dostatečně silné, musí mít větší váhu než trauma, které dítěti odtržení od rodiče, na kterého je zvyklé (lhostejno zda biologického či adoptivního), může způsobit.