Iluze o politice a vůle k realismu

Jakub Patočka

Srpnový text Ondřeje Slačálka Vůle k iluzi je mimořádně cenný, i když především tím, že působivě formuluje mylné stanovisko, k němuž inklinuje řada občanských aktivistů. Iluze o politice jsou hlavní příčinou jejich malého vlivu.

Žijeme v nervózní, přechodné době. Jejím příznakem je i skutečnost, že přední osobnost současného českého myšlení je s to napsat text, v němž dává za pravdu obskurnímu ultrapravicovému intelektuálnímu exhibicionistovi. Ne, není to vtip: Ondřej Slačálek a Roman Joch se shodují v dílčí kritice Deníku Referendum. Pokud vám unikl, rozhodně si Slačálkův text přečtěte. Snad nikdo se nedokáže mýlit tak přesvědčivě jako on.

Představujeme si, že Roman Joch se mohl roznemoci štěstím, když získal tak výtečného spojence v posmívání se idealistické částí české parlamentní levice. Totiž kdo jsou Slačálkovy terče? Jiří Pehe, Jiří Dienstbier (ten především), Bohuslav Sobotka a Deník Referendum. Naopak kromě Jocha dovolává se — svým způsobem — Slačálek ještě Zemana. A spousta osob pohlížejících na sebe sama jako na bytosti progresivní, mu za to dokonce ještě aplauduje.

Podle Ondřeje Slačálka nám prý Roman Joch pravdivě připomíná, že:

  1. představa předzjednané harmonie masových stran staré levice a liberálních hodnot je mýtus,
  2. „nová levice“ je „esteticky a kulturně elitářská“ a cizí většině společnosti, s níž jako „inťouši“ nejsou její příslušníci schopni ani komunikovat,
  3. naděje vkládané liberální a radikální levicí do předáků sociální demokracie si tito lidé nezaslouží ani pro své politické postoje, ani pro své politické schopnosti.

Podle Slačálka mezi „starou“ a „novou“ levicí buď panuje „předzjednaná harmonie“, anebo je mýtem. Černá, nebo bílá. Nevidí desítky jiných možných vztahů, dílčích aliancí a rozmanitých sporů, z nichž sestává veřejný život, v nichž se odvíjí parlamentní i ryze občanská politika a bez nichž se žádná sociální změna nezrodí.

Inťouši — soudí nás všechny Ondřej Slačálek podle sebe? — nejsou schopní s většinou společnosti komunikovat. Rozumějte: není to tak, že někteří inťouši nejsou schopní komunikovat s některými segmenty většiny společnosti, ale pro Ondřeje Slačálka prostě nejsou. Amen.

Ale to nejlepší nakonec: předáci sociální demokracie si nezaslouží naděje do nich vkládané. V zjednodušeném světě Ondřeje Slačálka a Romana Jocha není třeba hovořit o tom, jaké naděje, ani o tom, kteří předáci. Ondřej Slačálek jako by tu na nás spiklenecky pomrkával: už jste viděli Škromacha u bazénku? Baže, baže. A Špidlu mluvit s Klausem, na to si ještě někdo pamatuje?

Podrobíme-li všechny tři výroky podrobnějšímu zkoumání, neobstojí žádný z nich. Jsou jako hity pop-music, líbivé, ale bez podstaty.

Jak je to tedy s představou o předzjednané harmonii mezi novou a starou levicí? Nikdy nikdo soudný netvrdil, že Zdeněk Škromach a Milan Urban se stanou vlajkonoši na příští pražské Prague Pride či že s nimi můžeme počítat do příštího průvodu za práva Romů. Tak by asi ta předzjednaná harmonie vypadala, ale nepočítáme s tím, že by Roman Joch či Ondřej Slačálek v nás mohli vidět takové prosťáčky.

Spíše je podezíráme z toho, že používají ne úplně poctivou komunikační strategii, jejímž prostřednictvím se nám pokoušejí masku prosťáčků nasadit. My přitom přemýšlíme takto: pokud se má nějaká progresivní agenda ve společnosti uskutečnit, jak a s kým pro ni mohou její zastánci získat většinu?

Jak vlastně ve společnosti, kterou obýváme, nastávají změny? Jsme-li menšinou, stojíme vždy před úkolem rozpoutat dynamický děj, na jehož konci je většinové rozhodnutí stvrzující náš zájem. Ten může být rozličný, od drobností, jako je vyhlášení přírodní rezervace, přes středně podstatné záležitosti, jako je změna politiky českého státu k ženám, které si přejí rodit doma, až po principiální otázky, jako je povaha politicko-ekonomického systému.

Pokaždé se nám nabízejí dvě základní strategie. Buď akceptujeme metody a techniky, jimiž se o těchto otázkách ve společnosti rozhoduje, dnes je to obvykle na parlamentní půdě většinou v hlasování, anebo chceme tento systém principiálně změnit: i to je ovšem možné buď konformně vůči systému, anebo revolucí.

Možná by nám měl Ondřej Slačálek ze všeho nejdřív říct, jak o povaze moci přemýšlí on osobně. Pokud je anarchistou, bývá za něj ostatně označován, jak by to, co chce, vypadalo, a jak by to mělo vzniknout? Poněvadž my, ačkoli nakonec jsme ochotni uznat jako poslední východisko po Masarykově vzoru nutnost revoluce, nepřikloníme se k ní, dokud nevyčerpáme do dna mírnější metody.

A tady nám pak nezbývá než hledat pro své velkorysé představy o Romech, domácích porodech, exekutorech, jaderné energetice, radikálně progresivním zdanění či zestátňování nelegitimních majetků, dva druhy spojenců: jednak ty, s nimiž se shodneme prakticky ve všem a s nimiž pak vedeme své kampaně, a pak ty, z nichž vznikne nakonec na půdě parlamentu většina.

Nic není předzjednaného; co je to vůbec za mystické slovo? Ale Ondřej Slačálek, užívaje ho a stavě se tak bokem po bok Romanu Jochovi, stojí před úkolem vyložit, proč bychom se neměli domnívat, že ve všech podstatných otázkách bude součástí takovýchto hypotetických parlamentních většin Česká strana sociálně-demokratická.

Kdo jiný? Některé segmenty parlamentní pravice? Do Sněmovny se dobývající populisté? Anebo budeme čekat a doufat, až získají většinu zelení s komunisty? Anebo prostě budeme doufat, že komunikací s lidmi ve vyloučených oblastech stvoříme jakousi paralelní polis, která dá základ novému lepšímu světu bez vůdců, parlamentů a protivné stranické politiky, až se ona uráčí — opět nějak mysticky — zhroutit sama do sebe? To je s prominutím pošetilost na pošetilost.

Ostatně máločím lze dnes prokázat odpor ke kulturnímu elitářství tak jako vstupem do ČSSD a není divu, že podstatná část levicových občanských aktivistů se k tomu kroku rozhodla. Tam člověk zajisté potká všemožné typy lidí, kteří se tak či onak hlásí k levici, jsou kritičtí k režimu, který se tu po roce 1992 ustavil, ctí demokracii a současně si neoškliví zacházení s mocí. Bez zacházení s mocí se totiž věci měnit nemohou.

A konečně: jak je to s těmi nezaslouženými nadějemi vkládanými do předáků ČSSD? Tento výrok sám o sobě obsahuje tolik nesnesitelné povýšenosti a elitářství, že vlastně vůbec nechápeme, jak je člověk zakládající si v tolika ohledech právem na své toleranci tak strašlivé předsudečnosti vůči skupině obyvatel zvané „předáci ČSSD“ schopen.

Ještě se k tomuto typu zcela neopodstatněného a svou strukturou de facto typicky diskriminačnímu povýšenectví občanských aktivistů vůči politikům vrátíme, ale zde zůstaneme u souboru jednoduchých argumentů. Prosíme Ondřeje Slačálka, ať nám zkusí vysvětlit a spolu s námi i té většině společnosti, s níž se podle něj nedokážeme domluvit:

  1. Proč by neměl být Jiří Dienstbier podstatně lepším ministrem spravedlnosti nežli Pavel Blažek
  2. Proč by Vladimír Špidla neměl být podstatně lepším ministrem životního prostředí nežli Tomáš Chalupa
  3. Proč by Roman Sklenák neměl být podstatně lepším ministrem práce a sociálních věcí nežli Jaromír Drábek.

Ondřej Slačálek dokonce patrně nebude popírat, že by se ve všech případech jednalo o kladné změny, ale asi bude trvat na tom, že jsou příliš nepodstatné, než aby stálo za to věnovat energii jim místo práci věnované konkrétním problémům, jako je situace Romů.

Neměl by nám přitom ale nekorektně podsouvat, že v dílčích posunech v parlamentní politice spatřujeme „zásadní společenskou změnu“. Není sám pojem „zásadní společenská změna“ projevem bytostného nerealismu autora? Co jí má na mysli, a jak jí chce dosáhnout?

Slačálek píše: „Nadějemi, které by byly adekvátní zásadní společenské změně, obdařuje Jakub Patočka a jeho přátelé tu Stranu zelených, tu sociální demokracii a jmenovitě Sobotku, Špidlu a Dienstbiera. Ještě nikdy tato sázka nevyšla, to ale nevadí. Stačí rok dva počkat a přijde jiná zázračná naděje.“ To je zase Slačálkova pop-music: líbivá, ale bez podstaty.

Je to přece přesně naopak, než tvrdí. Mělo smysl usilovat o ukončení opoziční smlouvy, což se mimo jiné díky spolupráci občanského sektoru s Vladimírem Špidlou před volbami v roce 2002 podařilo. Mělo a má smysl usilovat o to, aby se Strana zelených se sociálně-ekologickým profilem etablovala jako progresivní element v české parlamentní politice. A jistě mělo smysl usilovat o to, aby byl českým prezidentem Jiří Dienstbier, a nikoli Miloš Zeman.

Je jasné, že někomu, kdo je celý život zvyklý prosadit ve společnosti cokoli, co si zamane, se jen obtížně vysvětluje, proč některé ambiciózní občanské politické kampaně nekončí triumfem. Ale jejich smysl je vždy zřejmý bez ohledu na výsledek: v obraně a rozšiřování prostoru, v němž se příznivé změny společnosti mohou odehrávat. V tom byl i smysl kampaně Dienstbier na Hrad. Chce-li tomu Ondřej Slačálek se svou zálibou v přehánění říkat „zázračné naděje“, budiž, ale opravdu by nás potom neměl poučovat o realismu.

+++

Zde bychom mohli skončit, a rychlý čtenář zde skutečně skončit může, protože třemi následujícími body se žánr polemického komentáře promění v žánr eseje: budeme se zabývat tím, co nám Ondřej Slačálek volbou svých terčů k ostré polemice a svých spojenců v tomto snažení říká ne pouze o sobě, ale rovněž o prostředí, u nějž — bohužel z velké části právem — předpokládá porozumění.

×
Diskuse
September 8, 2013 v 20.30
Mystické slovo předzjednaná harmonie
"Nic není předzjednaného; co je to vůbec za mystické slovo? "
To mystické slovo "předzjednaná harmonie" pochází z Leibnitzovy monadologie. V té je mezi navzájem nezávislými monádami shoda nikoliv díky vzájemnému působení, ale proto, že to tak určila Boží prozřetelnost. Podle pana Slačálka (u Jocha ten termín není) je tedy v představách intelektuální levice shoda mezi starou levicí a liberálními hodnotami zajištěna tím, že to tak chce Bůh. Takto doslova to snad pan Slačálek nemyslí. Nejspíš ten výraz používá pro rétorický efekt ve smyslu tak vágním, že nemá smysl se tím zabývat.
ON
September 9, 2013 v 14.33
Problém Slačálek
Jsou lidé, kteří navzdory tomu, že uznávají demokracii a pluralismus, tak díky své povaze se v demokratické diskusi chovají sektářsky. Jsou lidé, kteří jsou povahově demokratičtí, tolerantní, ale díky ideologii, do které se zamilují, stávají se sektáři. Nejhorší jsou ti, kteří mají lidsky sektářství v sobě a ještě ho umocňují sektářskou ideologií. William James kdysi jako psycholog a filozof vcelku přesvědčivě ukázal, že mezi tím, jak kdo přijímá určitý názor na svět a jeho osobními psychologickými vlastnostmi existuje často určitá „logická“ souvztažnost. Nevím, jak je to se Slačálkem. A nemám o anarchismu, ke kterému se údajně Slačálek hlásí, příliš moc znalostí. Ale Slačálkův text, který Patočka kriticky rozebírá, je otřesnou ukázkou sektářství obludných bolševických rozměrů. V čem je noetická podstata ideologického sektářství? Naprostá neúcta k faktům, jejich ignorování či účelová manipulace. Sektářský ideolog "ví" (zpravidla zamilován do nějaké teorie), jak se věci „ve skutečnosti“ mají a skrze tento privilegovaný náhled na skutečnost vybírá jen fakta, která se mu hodí, anebo fakta překrucuje, aby odpovídala onomu pohledu, jak se věci mají „ve skutečnosti“. Myslím, že silným argumentem Patočky a vlastní pastí Slačálka je následující: Je-li advokát Dienstbier v současném právním systému jen vykonavatelem „buržoazního práva“, čím je pak Slačálek, jako vysokoškolský učitel, kterého zaměstnává univerzita zřízena a financována z vůle „buržoazní republiky“? Nebo snad nejde o „buržoazní republiku“? Proč bojovník proti buržoaznímu právu a buržoazní republice ohrnuje nos nad Dienstbierem, ale nikoli sám nad sebou?
September 9, 2013 v 18.15
Myslím, že slovem "sektář" byla či stále je někým nazývána většina autorů DR, včetně Jiřího Pehe, Jiřího Dienstbiera či autora diskutovaného textu. A myslím, že drtivou většinou z nich to zbytečně dehonestuje. Ten termín je pytel, do něhož lze nacpat snad každého nositele razantnějšího názoru mimo hlavní proud. Nemohli bychom jej konečně nechat religionistům? Ostatně celkově mi přijde, že ony osobní (nebo osobnostní, jak chcete) argumentační linie jen zamlžují podstatu sporu. Což nejsou otázky, o kterých texty pojednávají, provokativní dost i bez nich?
September 9, 2013 v 20.48
"Problém Slačálek"?!
Reagovat na obsáhlý článek J. Patočky je teď pro mě obtížné, ale přece jen bych uvedl krátkou poznámku k tomu, co napsal O. Novotný. Zdá se mi totiž, že pan Novotný už zcela opouští rovinu věcné diskuse a pokouší se tu vytvořit "problém Slačálek".

O co se pan Novotný snaží? Chce kritizovat Slačálkovy názory, nebo hodnotit jeho psychologické vlastnosti? První by bylo v pořádku, na diskusi a nesouhlas má každý právo. To druhé by byla dost nechutná podpásovka. Vytvářet psychologický obraz člověka na základě publicistického textu je nesmysl a demagogie – a takový postup udiví zvlášť u někoho, kdo kritizuje účelovou manipulaci a ignorování faktů.

Žádný "problém Slačálek" neexistuje. Existuje problém nekorektní diskuse. Souhlasím tedy úplně s větou Petra Jedličky, že "osobní (nebo osobnostní, jak chcete) argumentační linie jen zamlžují podstatu sporu".
JK
September 10, 2013 v 10.24
Revoluce
A) "Poněvadž my, ačkoli nakonec jsme ochotni uznat jako poslední východisko po Masarykově vzoru nutnost revoluce, nepřikloníme se k ní, dokud nevyčerpáme do dna mírnější metody."

Můžu se zeptat, kde přesně leží ta hranice? A jak dlouho se budou vyčerpávat mírnější metody? Lépe řečeno - kolik důchodců musí být ponecháno na ulici, kolik lidí musí být v extrémní chudobě, abychom uznali "nutnost revoluce"? Aby se náhodou nestalo, že se po letech drobné stranické práce v mezích zákona šokovaně probudíme v nějakém policejně - totalitním systému (jestli v něm teda už nejsme).

B) "O žádném obecně sdíleném, rozšířeném pocitu nutnosti revoluce se vůbec nedá mluvit"

Toto tvrzení je opřeno o jaká fakta? Osobně mám odlišnou zkušenost na základě rozhovorů s "prostými lidmi" z petičních stánků. Ostatně dokladem je i někdejší úspěch bláznivé Holešovské výzvy. (ano, byl to úspěch; o tzv. "revoluci" věděli snad všichni; i v Opavě, kde člověk vyleze na náměstí, jenom když je zadarmo pivo, se shromáždilo sto lidí)

September 10, 2013 v 17.30
Hergot, to jsou starosti!
Takovýdle starosti když mají levičáci, tak už musí být ráj na zemi! Asi je pravice 100 metrů pod zemí a všechny existenční starosti nemajetných vyřešeny.
Bolševici byli hlupáci, páč se prali až po revoluci, kdežto dnešní levičáci mezi sebou bojují už v opozici. Samí vnitřní nepřátelé - Zeman, Slačálek, kdo bude další v rámci čistek?
Had požírá vlastní ocas. To si říkáte demokrati, když nejste schopni tolerovat jiné názory? Tak to Slačálek vidí jinak, než Patočka. No a co, přece Patočka nedoufá, že všichni budeme jako on? Nehledejte hergot to, co vás rozděluje, stavte na tom, co vás spojuje, je toho dost.
Vždyť má Slačálek v lecčems pravdu. Já bych také upřednostňoval pomoc potřebným před barnumským vyzvedáváním politiků. Nácci s tímhle úspěšně pracují. Proč s tím nepracuje levice, pro kterou to není jen krytím, nechápu.
Slačálek neneseu vinu za to, že Proalt není tím, čím sliboval být. Přednášky pro 10-50 politicky aktivních v okresních městech nejsou řešením. To, co se tam ti lidé dozvěděli, by si mohli a mnozí to tak již udělali, najít na netu. protože jsou nějak politicky aktivní. Ty ale nebylo třeba oslovit, bylo třeba zapojit pasivní širokou část veřejnosti. A to se nestalo.
Z více důvodů. Jednak byla celá šou Proaltu postavena právě jen pro ty politicky aktivní, pasivní občan by si odtud moc neodnesl. Dále - jen ti aktivisté jsou schopni po delší dobu poslouchat řeči o změnách systému bez toho, že po nich následuje jakýkoliv efekt. Běžný občan by řekl - sliby,chyby.
Ale zpět. Dost už stálého řešení Zemana, dost řešení Slačálka a dalších levičáků. Pracujme raději na tom, jak zefektivnit Proalt, na tom, jakou alternativu dnešního systému nabídne levice. Těch témat, která k něčemu užitečnému mohou vést je hodně. Slačálek versus Patočka počká.
JV
September 10, 2013 v 20.49
Kritičnost bez nesváru
Myslím, že text pana Ondřeje Slačálka je velmi cenný právě v tom, že překračuje hranice, v nichž se debata o stavu naší politiky dlouhodobě drží. A to i debata na stránkách DR.

Co nám pan Slačálek vlastně sděluje?

Politickými aktéry nemají být jenom strany, ale i občanské iniciativy. Je to pochopitelné. Vždyť oligarchické struktury, jejichž vůle se ve společnosti prosazuje s naprostou samozřejmostí se už dávno naučily se stranami nakládat ve svůj prospěch. Je snad ČSSD z tohoto vlivu nějak vyňata?

Romanu Jochovi nikde pan Slačálek nepřitakává, ale jde v polemice s jeho výroky tam, kam se v diskusi s oponenty z pohodlnosti obvykle nechodí: v Jochových tvrzeních nachází podněty pro Jochovy názorové oponenty. A to navzdory tomu, že by to tak Joch vůbec mohl myslet. To je ovšem nemá s chválo pana Jocha nic co do činění.

Také téma postkomunismu pojednává Slačálek zcela jinak, než je běžné. Vysvléká jej z kazajky povinného komplexu méněcennosti a zpozdilosti a ukazuje daleko za něj. Na problémy aktuální a daleko hlubší, jež se Západem sdílíme.

Téma Jiří Dienstbier je jistě pro řadu autorů a čtenářů DR citlivé, ale ruku na srdce: v té snaze po prosazení Jiřího Dienstbiera do pozice prezidenta bylo přece jenom přespříliš nadnesenosti a málo zralosti. Také tento fakt pan Slačálek výstižně glosuje zkratkou o tom, že „lid chtěl velký příběh“.

Podobných náhledů do hlubin podstaty neblahých jevů, jež v podstatné míře určují naše životy (lhostejno zda-li si toho vůbec všimneme) je v textu pana Slačálka více. Důležitější než to, zda s nimi v té či oné míře souhlasíme či nikoliv, vždy bude, zda na ně dokážeme hledět z hlediska přesahujícího krátkodobé a účelové zájmy. Jen kritičnost, která vzniká za takových předpokladů, přináší dobré ovoce a nezasévá nesvár. Také toho je nám nadmíru třeba.

Dobrou noc, Jiří Vyleťal
September 10, 2013 v 22.34
Když srovnám text Slačálka a Patočky,
tak ten Ondřejův je rozhodně čtivější a myslím, že i trefnější - jak tu ostatně podytýká i pan Vyleťal.

Také mi přijde, že Ondřej je spíše stratég, schopný vnímat širší kontexty a kritická témata - a pro jejich zdůraznění často přehlíží (či jen nezmiňuje) řadu detailů a dílčích úspěchů, které se z onoho širokého pohledu jeví jako nevýznamné šarvátky. Kdežto Jakub je spíše taktik, který vidí potenciál i v určitých momentálních konstelacích a ani "drobnosti" rozhodně nepřehlíží a nevynechává.

Když budu pokračovat v té válečné metafoře: Jakub bojuje o každý metr, kdežto Ondřej, v zájmu vítězství, neváhá obětovat ani "levé křídlo" :-).

A jestliže za ono vítězství považujeme snižování sociálních nerovností a dopadů moderní civilizace na životní prostředí stejně jako vysvobození ze stále těsnější sítě nejrůznějších příkazů, zákazů či sofistikovaného špiclování, tak myslím, že bychom opravdu měli být schopni dát sbohem i některým jednotkám, které se staly v současných bitvách nepoužitelné. A to i tehdy když nám mohou být z mnoha důvodů drahé a politický boj si bez nich neumíme příliš představit.
September 11, 2013 v 11.39
Ad Luděk Ševčík:
Jaké by podle Vás mohly vést cesty k zefektivnění ProAltu?
September 11, 2013 v 13.35
Jaké by mohly vést cesty k zefektivnění ProAltu?
Jestliže Proalt si klade za úkol vytvářet alternativy, nemůže si je nechávat pro sebe, respektive pro uzavřený okruh levicových aktivistů. To by mohlo mít efekt jen v tom případě, že by tito aktivisté byli zahrnuti do nějakého mediálního plánu levice. Což zjevně nejsou.
Takže, pokud Proalt příjde s nějakými alternativami, musí je on sám, nebo ti, kteří jeho výstupy přejímají, zpopularizovat.
Bez toho, aby s jeho alternativami byla seznámena široká veřejnost, nemá jeho práce valný smysl.
Ano, jistě. Ale to jsou spíš cíle. Mně by zajímalo, jak to udělat, konkrétní metody, pokud možno takové, které nejsou náročné na lidi, čas a peníze :-)
LS
September 11, 2013 v 17.05
ProAlt
Souhlasím s tím, že ProAlt by toho mohl dělat více a dělat věci lépe. Hlavně věci, které se týkají především lidí, kteří jsou současným systémem ohroženi nejvíce. Nicméně bych ráda upozornila i na aktivity jako Stop sociální reformě, které se zaměřovaly na pomoc nezaměstnaným, spolupráci s NRZP na zlepšování postavení hendikepovaných, aktivity proti sKartě nebo veřejné službě. Nyní je to kampaň proti exekucím. Ale ano, těmto aktivitám by měl být věnován mnohem větší prostor. Sama jsem byla překvapena, když jsem se s kolegou ze Stop Sociální reformě dozvěděla, kam všude se informace dostaly a jak je lidi využívaly. Ale ano, málo.
September 11, 2013 v 18.28
Jestli nemají levicové strany peníze,čas a lidi na to, aby dělaly politickou práci /neboť co jiného je vlastně činnost Proaltu/, tak ať to zabalí. Tohle je primární, nějaké předvolební poutě, či monstrozní plakáty jsou 1000 mil za tím. Snad si někdo nemyslí, že když běžný občan uvidí na 100 metrovém plakátu Sobotku, tak jej hned poběží volit? Jenže! Je to dobrý byznys pro všechny firmy, které se na strany nalepí. Tak se takovýmto způsobem vyhazují peníze, které by měly jít na skutečnou politickou práci. Stejné je to s personálním a časovým problémem. Pokud dělají všichni placení straničtí funkcionáři něco jiného, než politickou práci /s vyjímkou snad účetních, i když .. /, tak tam nemají co dělat.
Stužky, plakáty a umělci se stejně používají jen tam, kde chybí politický program, prospěšný široké veřejnosti. To snad levice nemá zapotřebí. Nemusí tedy volební kampaň dělat podle draze placených amerických PR agentur.
Dalším problémem je neschopnost levice využít politické aktivisty. Stačí se podívat na Obamu kampaň v USA. To byla ukázková práce, jak je využít. Samozřejmě, je s tím práce ve štábech politických stran, aktivisté musí mít po ruce srozumitelné, lehce vysvětlitelné politické programy, musí mít zpětnou vazbu na strany, tak, aby dokázali, že to, co strana tvrdí, je ochotna také splnit. Jenže, když chcete výsledek, jinak to asi nepůjde. Tohle jsou tedy ty metody.
Součástí politické práce práce by měla být i praktická pomoc těm, kteří ji potřebují. Byl by to ten nejlepší důkaz, že je levicová politika je skutečně tou nejlepší a byla by tím pro lidi jistě přitažlivější, než když je teď přesvědčuje pomocí párků, piva, ohňostrojů a umělců.
September 11, 2013 v 22.59
Pane Kolaříku, vy jste filuta
Citujete mě sice korektně, ale zarámoval jste ten citát manipulativně a účelově. Reagoval jsem totiž na slova O. Novotného, který naopak O. Slačálka dost nevybíravě napadl.

Tak doufám, že si to zapíšete za uši.
September 12, 2013 v 12.16
Pane Kolaříku,
pokrytecká byla v čem konkrétně? Vždyť o Slačálkově přílišné kritičnosti vůči Dienstbierovi jsem mluvil už pod jeho článkem. Nesdílím ji. Takže v čem pokrytecká?
ON
September 12, 2013 v 13.07
Pane Kanda, pardon,
já jsem text (!) pana Slačálka odsoudil tvrdě, ale nikoli nevybíravě…. Použil jsem vůči autorovi metodu onoho primitivního třídního kádrování, kterou on použil vůči JD. Ovšem na rozdíl od autora, já tento způsob kádrování ironizuji a odmítám. Reagoval jsem na text, který mne osobně velmi nepříjemně překvapil, protože jakkoli bych od tohoto autora očekával onen levičácký „de-maskující“„třídní záběr“, tohle bylo přece jen příliš… A přitom mne napadly úvahy jako při čtení podobných textů. „Problém Slačálek“? Opakuji, co jsem již napsal: Nevím jak je to se Slačálkem.
ŠŠ
September 12, 2013 v 16.55
Probůh,

copak se nedá věcně diskutovat bez toho koření osobních invektiv?
TT
September 12, 2013 v 23.49
Jen tak dál!
Slačálek napsal vtipný čtivý text, Patočka ho kriticky rozebral. Toť vše. Jednomu se líbí to, druhému ono. Ad personam argumentaci užívali oba.

Články na DR, mají vést k myšlení, ne k přitakávání. Koneckonců největším odpůrcem sjednocování je právě Slačálek. Pokud se někomu nelíbí, že na DR píší i autoři s odlišným názorem, ať to nečte. Mám také s některými autory názorový či osobnostní problém, ale jsem rád, že sem píší. Kromě DR a Blistů takhle rozsáhlá názorová platforma neexistuje...
ŠŠ
September 13, 2013 v 7.20
Panu Tožičkovi:
Pokud jde o texty Slačálka a Patočky, naprosto s Vámi souhlasím.

Můj povzdech mířil na kulturu diskuse k článkům vzhledem k některým příspěvkům této diskuse. Řekněme, že je to otázka mého osobního vkusu. Vkus ovšem nebrání tomu, aby se člověk – byť to byla důchodkyně – pídil po informacích o tom, co jej zajímá.
+ Další komentáře