Rozhořčení a zneklidnění
Tereza StockelováZajímavější než filmový dokument Rozhořčené 2012 samotný jsou reakce na něj — z různých stran. Jedna z aktérek dokumentu, Tereza Stöckelová, se zamýšlí nad tím, co se prostřednictvím dokumentu dozvídáme o české společnosti.
Když mě na podzim 2011 oslovil dokumentarista David Vondráček s tím, zda bych souhlasila stát se postavou jeho dokumentu o ženách v levicovém protestním hnutí, souhlasila jsem ze tří důvodů, které byly jiné než u Saši Uhlové. Zaujalo mě, že chce natáčet o ženách. O ženách, které jsou aktivní, chytré, svébytné a — dovolím si tu neskromnost — úspěšné. (Pojem dámy v podtitulu mimochodem vnímám, aspoň za sebe, jako výraznější sarkasmus než ono „tak trochu více nalevo“, bez ohledu na to, jak to tvůrce mínil). Ostatně od začátku natáčení jsem měla pocit, že Davida baví točit o nás jako o ženách spíš než o politických aktérkách a že především jako ženy ho zajímáme.
Režisér mi dal na prvním schůzce DVD se svým, tehdy ještě neodvysílaným filmem Láska v hrobě, který se mi velice líbil. Natolik, že jsem ho na konci letního semestru promítala na katedrovém večírku svým studentům sociální antropologie a režiséra pozvala na besedu. Ne proto, že kdybych jako socioložka či sociální antropoložka zpracovávala téma bezdomovectví, přistupovala bych k němu jako David. Naopak. Daleko víc by mě zajímaly politické a sociologické souvislosti, procesy a rozhodnutí, které vyústily v bezdomovectví, nemoc a smrt hlavních protagonistů.
Zaměření na jejich příběh a rodinné trajektorie, který předvádí Vondráčkův film, by se však s mým přístupem doplňoval a posiloval, nikoli vylučoval. Láska v hrobě ukazuje „hřbitovní společenství“ jako lidi, s nimiž mnohé (emoce, obavy, sny, iluze) sdílíme. Proto je to skvělý film, který u mě vyvolal důvěru v režiséra. Myslím, že už tehdy mi David navíc řekl něco málo o svých vlastních životních peripetiích, které ho rozhodně neřadily do skupiny „normálních“ „slušných lidí“, což jsem pokládala za dobrou záruku toho, že nás nechce kádrovat.
Pohled zvnějšku
Třetí důvod pro můj souhlas s natáčením byl ten, že se o sobě ráda dozvídám nové věci a vím, že mohou přicházet jen díky pohledům, které mi nejsou vlastní a dokonce mi jdou trochu proti srsti. V tomto smyslu mě stejně tak dráždila, jako přitahovala skutečnost, že má David psychologizující přístup ke světu a jakožto volič TOP 09 v posledních volbách do Sněmovny je politicky „trochu více napravo“. (Necítím se o nic více nalevo od mytického středu, než je od něj režisér napravo. Církevní restituce ve stávající podobě nebo politika škrtů našeho nejlepšího ministra financí nejsou o nic méně radikálním zásahem do ekonomiky a společnosti než třeba požadavek na regulaci daňových rájů a operací s finančními deriváty nebo posílení ekonomické demokracie na pracovištích.) Třetím důvodem byla každopádně má zvědavost.
Na rozdíl od perexu ke komentáři Saši Uhlové jsem nepředpokládala, že by mohl padesátiminutový film o čtyřech osobách pojednat kteroukoli z nás „komplexně“. Některé momenty filmu mě poněkud vyváděly z míry (o tom níže), ale můj celkový pocit bezprostředně po jeho zhlédnutí byl kladný. Velmi rychle byl však ukončen záplavou negativních reakcí mých kamarádů a známých (nejen z „levicové scény“), plných formulací jako „sexistická fraška“ nebo „kdyby něco takového natočil antropolog, tak skončí před etickou komisí CASA (České asociace pro sociální antropologii)!“. Tyto reakce, na rozdíl třeba od glosy se sebou samou nepochybně dokonale spokojené Mirky Spáčilové, musím brát vážně, protože smysl filmu není do něj zakletý, ale rodí se v prostoru mezi plátnem a jeho diváky.
U části z nich převládalo prvoplánové zděšení nad tím, jak některé z nás žijeme, nejčastější bylo však znechucení z toho, že se dokument věnuje především našemu osobnímu životu, a nikoli názorům a politice, je povrchní a dělá z nás pošuky. Pár poznámek, kterými zde do prostoru mezi tvůrce a diváka vstupuji, jsou pokusem rozšířit možnosti, jak se lze na dokument dívat. To, co je totiž na filmu nejpoučnější, je sledovat a analyzovat nuance rámování, ve kterém nás autor zpovídal, natáčel a stříhal, když nás chtěl, jak se domnívám, zobrazit ze svého pohledu realisticky. Je to rámování, které s ním často sdílejí i kritičtí diváci, když jsou rozhořčeni nad tím, jak protagonistky a jejich kauzu cíleně poškodil.
Nepřipadá mi, že některé záběry mají v divákovi vzbudit takový či makový dojem, protože ve mně takový dojem nevzbuzují. Asi se dost neumím dívat očima "běžného diváka". Možná bych to i zvládla, ale musela bych film sledovat zkoumavě jako kritik, ne jako já. Znamená to však, že ti, kteří ihned neumějí pojmenovat skrytou manipulaci režiséra (i když nějaká tam jistě byla), pouze nechají na sebe film volně působit, jsou nějaké loutky? Já se přiznám, že se na filmy dívám málokdy – takový jsem kulturní barbar - a že je neumím odborně kriticky hodnotit, ani teoretizovat o tom, jakých prostředků režisér použil. O filmech a filmařích toho moc nevím. Já se na film, který se mi už od začátku nelíbí, ani nedívám. Ale když mě něco zaujme, takže u toho vydržím do konce, většinou podlehnu jakémusi dojmu, který ve mně film vyvolá. Neumím se prostě dívat jen proto, abych se o tom s někým mohla bavit nebo abych pak mohla zkritizovat tvůrce. Když píšu o podlehnutí dojmu z filmu, tak to ovšem neznamená, že jakkoli přejímám režisérovy názory. To v žádném případě! To, jak na koho dílo působí, rozhodně závisí i na tom, jaké má divák životní zkušenosti, vzdělání, z jaké společenské vrstvy pochází, jaká je jeho politická orientace, a na mnoha dalších faktorech. Kdo má na svět svůj názor (byť by to byla jakási jeho vlastní ideologie), ten ho nezmění na základě shlédnutí jediného filmu. Ani u lidí stejné kategorie (třeba z hlediska vzdělání nebo původu) nemůžeme čekat, že u nich určitý film vyvolá stejné reakce. Takovou moc režiséři zase nemají, byť by to byli obratní manipulátoři.
Jinak chci ještě poděkovat všem čtyřem mladým ženám, že divákům, tedy i nám, umožnily i tento soukromý pohled, byť částečně zmanipulovaný. Už to, že se svět může dovědět o existenci takových pozitivních osobností, je velice přínosné.
Myslím, že to, co řada levicově orientovaných diváků vnímala jako manipulaci, byl pohled, zájem, názor režiséra (volič TOP 09). Možná jsou někteří levicoví aktivisté a čtenáři příliš přecitlivělí a reagují už jen na fakt, že umírněně pravicově orientovaný publicista zpracovává takové téma - práce na dokumentu trvala minimálně rok a půl vzhledem k období, které pokrývá.
O to více mě potěšila reakce jedné protagonistky, která dokument i diskusi o něm bere jako sociologický zajímavou zprávu o současné společnosti. Dokument byl političtější než režisér zamýšlel a podle mě v pozitivním slova smyslu.
Jako komunitarista jen z zpovzdálí sleduji, s mírným pobavením, co na dokument říká levice :-)Některým se to líbí, někteří to sledují se zděšením. To vyjadřuje situaci české levice - zmatek nad zmatek.
Nicméně se musím zeptat, aspoň sám sebe, proč se vlastně točí takové filmy. Protože chceme nakouknout do soukromí lidí, které známe nebo o kterých jsme možná někdy slyšeli? A přidáme k tomu někoho, o kom jste tedy opravdu nikdy neslyšeli. O jejich myšlenkách či práci nic vědět nepotřebujeme, to je přece nuda - únavné mluvící hlavy, které ještě k tomu melou nějaké ideologie proti čemusi, co snad můžeme nazvat liberální demokracií, čemuž konec konců taky nikdo nerozumí.
Takhle se tradičně popisuje bulvár.
Dokument se jmenuje Rozhořčené, výklad k němu autor podává v Právu, ale v samotném dokumentu je rozhořčení málo. Dokola obsedantně o dětech a partnerech se sestřihy z demonstrací, s pobíhajícími dětmi či ležícími plyšáky.
Kdyby byl podobný film natočen o čtyřech pokladních z různých supermarketů, nebyl by v tom rozdíl. Jen hlupák si může myslet, že "prostí lidé", žijí méně zajímavé životy, méně se uzavírají do svých krunýřů, nebo považují liberální demokracii za nehumánní.
Jenže kdo by se chtěl dívat na pokladní?
Ale abych řekl něco pozitivního. Líbí se mi, že Vondráček natočil kojící Sašu a že to mohlo jít v době, kdy je normálně v TV nahota zakázána - zatímco rozsekané lebky jsou OK. To mě vede k naději, příště bude třeba Vondráček točit více nahoty, vytěsní tím z obrazovek násilí a nebude se míchat do politiky, kde si zmateně myslí, že nekomunistická levice je něco, co je typické pro mladou generaci...
"Protože z [přehlídky aktivistek] nepřímo vane operetní folklor protestů ..."
Nepřímé vanutí! To si asi zapamatuju – On ten idnesí duch občas skutečně nepřímo vane, kam chce.
"Jako komunitarista jen z zpovzdálí sleduji, s mírným pobavením, co na dokument říká levice :-)Některým se to líbí, někteří to sledují se zděšením. To vyjadřuje situaci české levice - zmatek nad zmatek."
Myslí tím snad, že levice by správně měla mít na film jednotný názor? Nebyla by potom jako Schwarzenbergovi příznivci, kteří jsou zajedno v tom, že "Karel je prostě cool" nebo že "Karel je rebel"? Nevím sice, zda si to všichni myslí doopravdy, ale aspoň to říkají....
Nicméně je pravda, že názorové rozmělnění levice je značné. Nemyslím tím jen názor na tento film, který není zas tak důležitý. Názorové rozmělnění v důležitých věcech však ztěžuje situaci a možnost nějakých akcí. Snad se to časem nějak vytříbí.
Vsadím se, že jiní přítomní rodiče dospělých dětí by také mohli vyprávět.
Z čehož by vyplýval pro paní Stöckelovou i Švihlíkovou legrační paradox.
Jinak přítomným ženám hodně zdraví, štěstí a více kvalitních filmařů.
Mluvit s despektem o ženách, které úspěšně vychovaly několik dětí, že neudělaly žádnou pořádnou kariéru, mi připadá stejné jako předhazovat profesně úspěšným ženám, že nevychovávají děti, jen naruby.
Již raný kapitalismus vyhnal muže z rodiny, aby pro něj pracovali na výrobě zboží, výrobu dětí pro reprodukci pracovní síly pak naložil na ženy. Současný kapitalismus potřebuje čím dál méně lidí, tím pádem ztrácí zájem vnucovat ženám roli otrokyň produkujících děti, místo toho potřebuje z žen i mužů dohromady otroky produkující zboží (kromě toho má problém, kdo to zboží bude spotřebovávat, když pracuje čím dál méně lidí za čím dál nižší mzdy, ale s tím se zatím vyrovnává zadlužováním lidí a exekuce dlužníků přijímá jako likvidaci nadbytečné pracovní síly; od jedinců úspěšných aspoň natolik, aby ještě unikli exekuci, nadále žádá zvyšování pracovního výkonu). Ve zbožně výrobním otroctví může nabídnout ženám i rovnoprávnost. Časem (než následkem zadlužování a exekucí dojdou lidi) možná i zracionalizuje reprodukci pracovní síly zavedením standardních tržních mechanismů do produkce dětí: například by mohly genové banky vykupovat žádoucí genetický materiál od úspěšných jedinců, z tohoto materiálu by si zájmenci o dětí, zejména agentury lidských zdrojů, nechávali odnosit děti profesionálními matkami a vychovat profesionálními pěstouny, načež by investice do produkce, výchovy a vzdělání nových jedinců zhodnocovali na pracovním trhu nebo ve svých podnicích, případně využívali pro své osobní potřeby, například jako dědice svého obchodního impéria. Takové zavedení standardních tržních vztahů do produkce dětí zároveň vyřeší rozpor mezi množstvím společensky potřebné, zejména pečovatelské, práce a nedostatkem práce placené, hodnocené kapitalismem jako produktivní, na který poukazuje Ilona Švihlíková.
Nějak mě takové vyhlídky odpuzují. Marx sice radil přijmout destrukci rodiny kapitalismem jako historickou nutnost, přizpůsobit se a jít dál směrem k nějakému novému uspořádání společnosti, mě ale možnosti takového krásného nového světa poněkud děsí. Jako zkrachovalá existence — ženu nemám, děti nemám, Nobelovu cenu taky ne, a brzy už nebudu mít ani zuby — se sice nemohu dost dobře chvástat, že já jsem nepřizpůsobivý, ale aspoň nepřizpůsobivé obdivuji. Vážím si zejména těch nepřizpůsobivých, bez rozdílu pohlaví, kteří brání proti kapitalismu své právo na rodinu a k volbě mezi rodinou a kariérou se vůbec nenechají donutit.
Jsem přesvědčen, že každý člověk, ať muž nebo žena, má právo vybrat si svobodně smysl života, jak kariéru, tak rodinu. Kromě toho věřím, že kdo o to stojí, má právo na obojí.
Rodiče, ve spolupráci s náhodou, určují genetickou výbavu dítěte. Myslím, že převládající teorie pohlavního výběru přisuzuje matkám rozhodující roli ve výběru otce, matky tedy mají rozhodující vliv na vrozené vlohy dětí. Nepochybně rozhodující vliv mají matky na dítě během těhotenství. Pro formování člověka mají ovšem zásadní význam následující léta výchovy a vzdělávání.
O výchovu v rodině se zase starají především matky, zvlášť poté, co se otcové nechali kapitalismem vyhnat z rodiny do profesní kariéry. Čím více tlačí kapitalismus do kariéry i matky, tím více výchovy přebírají prarodiče, zejména babičky (a příklad svaté Ludmily ukazuje, že samo o sobě to rozhodně není novinka kapitalismu). Jak matky, tak babičky ovšem přenechávají čím dál větší část výchovy různým společenským institucím, zejména školám.
Kromě matek tak novou generaci formují i učitelky (a učitelé). Dokud pak z rodin a škol vycházejí lidé gramotní a zajímající se o svět a společnost, mohla by být nezanedbatelná též role veřejně aktivních intelektuálek (a intelektuálů).
Pokud tedy hlavní roli v našem formování už dávno nepřevzala reklama.
Levice diskutuje pořád, to říká i BIS ve zprávách o levicovém extremismu. Kdo nikdy nediskutuje, je pravice.
Úspěšný film by byl takový, který by donutil pravici k diskusi nebo levici k akci.
I Curieovi údajně měli pro své děti guvernantku. Což není nutně blbé, ale ne každý/každá to snese.
Nechci se ale s panem Macháčkem přít, protože za prvé jsem sám onu pasáž v dokumentu viděl jen zběžně, za druhé si myslím, že protagonistka zamýšlela vysvětlit čistě svůj osobní vztah a negeneralizovat, a za třetí vypovídací schopnost samotného dokumentu byla opakovaně na několika či mnoha místech zpochybněna...
Typický je, aspoň podle mých skromných zkušeností, problém dvojího standardu úklidu - partneři se chtějí dělit o úklid rovným dílem, ale jeden z nich (častěji žena) má vyšší požadavky na výsledek.
Například (a schválně mírně přehnaně), čistotymilovná žena by ráda vysávala byt každý den, zatímco její manžel by se spokojil s vysáváním dvakrát týdně. Pak se buď dohodnou na společném kompromisním standardu, třeba 4x týdně, o který se rozdělí napůl, nebo žena prostě uklízí víc aby to "dotáhla" na úroveň čistoty, s níž už je spokojena - třeba vysává žena 4x a manžel 3x, nebo žena 5x a manžel 2x. Pořádkumilovnější partner, v mém příkladě tedy žena, je v každém případě v nevýhodě, protože zpravidla musí buď slevit ze svých nároků (což muž nemusí), nebo více uklízet (pokud se jí nepodaří přesvědčit partnera, aby přijal její standard).
Není člověk tak trochu povinen chránit soukromí svých blízkých? Není člověk tak trochu povinen, když o sobě nechá natočit dokument, vystupovat v něm tak trochu sám?