O jednom „loserovském“ páru
Dagmar DaňkováJiří Peňás rozhodně neudělal ve způsobu, jakým psal o dokumentu Davida Vondráčka Rozhořčené 2012 a především o jedné z jeho protagonistek Aleně Jiřičné, čest kulturní tradici Lidových novin.
Dokumentární snímek Davida Vondráčka Rozhořčené 2012 vyvolal rozsáhlou polemiku. Nezaujal mne tolik aspekt genderový, neboť se pohybuji v natolik pestrém sociálním prostředí, že se zhruba stejně často setkávám s ženami, které vychovávají více dětí, jako s těmi, které mateřství z různých důvodů odkládají, či zcela odmítají. Saša Uhlová, Tereza Stöckelová i Ilona Švihlíková jsou vysokoškolsky vzdělané, průbojné a sebevědomé, poskytují rozhovory, přednášejí a publikují, takže pokud se jich ve filmu nebo následných komentářích v tisku a na sociálních sítích něco dotklo, mají dostatek možností se samy účinně bránit.
Mne osobně ale nejvíce zaujala ta čtvrtá mladá žena. Alena Jiřičná, sympatizantka Occupy Praha. Dívka, která na Jesenicku zažije dramatický nárůst nezaměstnanosti po krachu místní papírny, a s přítelem Miroslavem Tichým se vydá za prací do metropole, kde si společně budují bydlení, zaměstnání i nová přátelství. Z Occupy se Alena časem stahuje, přátele tam chodí jen navštěvovat, protože o novou práci nechce v žádném případě přijít. Nabídli jí sedmdesát korun na hodinu, výhledově (považte!) možná až devadesát, což její přítel s obdivem komentuje, že to je víc, než bere on. Popisují, že jeho příjem pokryje náklady spojené s bydlením, její pak obživu. Rádi by bydleli ve svém, měli dítě... jejich sny jsou dojemně obyčejné a krásné.
Vycházím z toho, že poblouzněnost z pravicové politiky u přemýšlivého člověka musela nutně za uplynulá léta vyprchat. Systém po krátkém vzdemnutí v devadesátých letech, způsobeném rozdáváním a rozkrádáním plné státní kasy, je téměř neustále v krizi. Výhled na zlepšení žádný, naopak. Ovšem zároveň je také v nedohlednu nutné radikálnější řešení, protože levicová opozice je bezzubá.
Takže řešení pro redaktora veřejno-právního média je asi stejné, jako řešení u redaktorů v době normalizace. Plnit zadání věrchušky /nyní neoliberální/, přitom si myslet své, ale hlavně držet hubu, protože nikdy neví, jestli někde poblíž není nějaký "Mádl", nebo jemu podobný zarputilý budovatel kapitalismu. Děti chtějí mít vystudované, hypotéky splacené, auta nová, tak proč by si měli komplikovat život?
V té souvislosti mě napadá, že ona, mnonásobně kritizovaná Normalizace, je fakticky pevně zabudovaná ve všech kapitalistických režimech. Držet hubu a šlapat v řadě se tu vyplácí, stejně jako u nás po 68. roce.
Jaktože se ale v některém tom režimu objeví takový Stéphane Hessel, který ve svých třiadevadesáti letech s podporou party podobně křížem chodících intelektuálů dokáže publikovat svou výzvu Indignez-vous ! a vyburcovat v mezinárodním měřítku k ochraně práv a svobod člověka?
Jinde se naproti tomu jiskřičky nesouhlasu s oklešťováním těchto práv rychle začurávají do popela, aby od nich náhodou nic nechytlo. Asi není v české kotlině náležité klima, aby v ní někdo podobný Stéphanu Hesselovi vyzrál. A kdyby se i vynořil, o koho by se tak asi mohl opřít?
Pražáci si kdysi stěžovali na paneláky a teď z jejich vlastnictví žijou, když je těm mladým příchozím pronajímají, často za poněkud nekřesťanské peníze, přičemž sami bydlí jinde.
To bych se měl pokusit přece jen přeložit víc, než co jsem potřeboval pro dvojcitát, který jsem si dal tenkrát na nástěnku ksichtknihy:
Radím vám všem, každému z vás, najděte si svůj důvod k hněvu. To je poklad. Když vás něco štve tak, jako mě štval nacismus, stanete se militantními, dodá vám to sílu, začnete se angažovat.
Stéphane Hessel: Naštvěte se! (2010)
Stále měl svůj hněv. Bylo to jako dostat po hlavě někde v temné uličce, a pak se probrat a najít peněženku stále v kapse, nedotčenou.
William Gibson: Neuromant (1984)
V té souvislosti rád vzpomínám na příhodu těsně po naší imigraci do Švýcarska na podzim 2010, kdy jsme spolu s naší průvodkyní jezdili po Zurichu a okolí a hledali si byt.
Zrovna jsme absolvovali prohlídku někde poblíž Gutstrasse a když jsme nasedali do auta, průvodkyně poznamenala, že tam určitě bude nejmíň tak sto zájemců, protože jde o dobrou cenu v příhodné lokalitě (ostatně s námi se tam vystřídali dva).
Pod vlivem právě skončivší Topolánkovsko-Fischerovské miniéry jsem se lakonicky zeptal, proč majitel jednoduše nezvýší nájem, aby se to trochu protřídilo. Frau Elizabeth na mě chvíli hleděla jako tele na nová vrata a pak mi laskavě vysvětlila, že to "přece nejde", aby majitel jen tak mírnyxdírnyx zvýšil nájem, když na bytě neudělal žádnou rekonstrukci nebo tak. Kdo přesně mu to zakáže, to jsem z ní nevyrazil, ale prostě trvala na tom, že takový byt v makové lokalitě stojí tolik a tolik a je to dané.
Dodnes nevím, jak to přesně je. Ale je fakt, že po dvou letech pořád platíme na frank stejný nájem, jako když jsme se nastěhovali.
Hlavně jsem si ale tehdy pomyslel - to se furt říká, dělejme to takhle, tak do dělají na Západě, ale to si asi každý vybere zrovna ten Západ, který se mu hodí do krámu.
Pak o tom jeho pojetí psal něco i Žižek, jenže to už nemůžu najít. Možná to bylo v nějaké knížce.
Jenže - i s přihlédnutím k tomuto úhlu pohledu – se táži: co vlastně český čtenář rozumí pod výzvou: „Indignez-vous!“ Znamená to naštvěte se, rozhněvejte se, nebo rozhořčete se? Podle mě nejlépe odpovídá duchu brožury „Indignez-vous!“ český výraz rozhořčete se, čehož bylo dokonale využito v názvu filmového dokumentu. Vyzývá-li mě někdo, abych se rozhořčila a ukazuje, co stojí za to se rozhořčit, apeluje jak na mé srdce, tak na mou hlavu.
_____________________________________
Pokusím se přiblížit způsob uvažování autora brožury Indignez-vous! výňatky z jeho autobiografie „Tous comptes faits…ou presque“ z roku 2011.
Nosnou ideou Hesselova životopisu je stanovisko, že odmítnout nepřijatelné znamená odmítnout svět takový, jaký je. To neznamená pouze postavit se proti tomu, co je, ale zároveň USILOVAT O NÁHRADU STÁVAJÍCÍHO NĚČÍM LEPŠÍM, CO JE VÍCE V SOULADU S HODNOTAMI LIDSKÉ SVOBODY A DŮSTOJNOSTI.
Zde jsou výňatky z textu, ve kterých se autor vyjadřuje ke dvěma problémům: k etice a k současné globální otázce lidstva:
„Etika je definována vzhledem k dané situaci, je správným činem ve správném okamžiku. \To, co se nachází v Platónově „Republice“, jež velice rozebírá „spravedlnost“, podobně jako v hinduistickém označení „dharma“. Správný čin přináší svou pravdu podle své povahy, ale též podle osoby, která čin koná a podle situace, na kterou odpovídá. Etika kotví v našich reakcích na realitu……Upřesňuji, že PEVNĚ VĚŘÍM v onu myšlenu vyššího zájmu lidstva, V TO, ŽE EXISTUJE SMYSL TOHO, CO JE V GLOBÁLNÍM MĚŘÍTKU DOBRÉ A CO ŠPATNÉ“ (s.110) .
„ …mělo by přece být možné porozumět povaze, podstatě toho, co právě činíme prostřednictvím světového společenství……Jsme v pokušení podlehnout mechanistické dialektice Hegelově: od dílčího k univerzálnímu – a tak přecházet od lokálního k národnímu, poté od národního ke globálnímu. Jenže DO SOUKOLÍ SE DNES DOSLALO ZRNKO PÍSKU A ZABLOKOVALO STROJ, VE KTERÉM VĚZÍME. TENTO BLOK MŮŽE ROZVOLNIT POUZE ÚČAST OBČANA. JE TO HRA TŘÍ S ITERACÍ, KDE SE LÉPE ČI HŮŘE VYVAŽUJÍ TŘI SLOŽKY – POLITICKÁ MOC, FINANČNÍ A EKONOMICKÉ SÍLY A OBČAN, KTERÝ JE HRAČKOU A ZDROJEM PRVNÍCH DVOU, PŘIČEMŽ PRÁVĚ ON DRŽÍ KLÍČ K ŘEŠENÍ ROVNICE, KTEROU ANI VLÁDY, ANI EKONOMICKÉ SÍLY NEJSOU SCHOPNY ROZLUŠTIT“ (s.122-3).
_____________________________________
Zdá se mi, že autor nárokuje u čtenáře svých textů účast citu i rozumu, obojího ve stejné míře. Soudím též, že pouze rovnocenná účast obojího může občanovi pomoci, aby se s úkolem, jenž se snaží Stéphan Hessel vyjádřit, vypořádal. Včetně hledání cest, jak snížit manipulování rozhořčením s cílem zabránit nebo alespoň pozdržet řešení zmíněné rovnice ve hře politické moci, finanční a ekonomické síly a občana.