Dvě debaty
Alena ZemančíkováDvě veřejné debaty — jedna o dokumentárním filmu Hra o kámen a jedna, organizovaná ProAltem, o roli médií ve společnosti — ukázaly, že debatovat neumíme. Nejsme vesměs ani schopni držet se tématu, o němž se má debatovat.
Zúčastnila jsem se dvou diskusních pořadů s vědomím, že to je moje téma. V obou případech jsem odcházela rozčilena a otřesena účelovým a zjednodušujícím užíváním pojmů i způsobem, jak byla debata vedena.
Hra o kámen
Poprvé to by lo v NOD Roxy, kam jsem šla na besedu o nacionalismu v souvislosti s promítáním dokumentárního filmu Hra o kámen. Nestihla jsem film, ale debaty jsem se zúčastnila. Bylo to těsně po prezidentské volbě a domnívala jsem se, že její organizátoři spolu s pozvanými hosty — historikem Oldřichem Tůmou a politologem Bohumilem Doležalem — budou chtít zasadit pojem nacionalismus do kontextu současného dění u nás i v Evropě a vymezit souřadnice přemýšlení o tomto jistě důležitém fenoménu našeho soužití.
Byla jsem zklamána. V tom filmu (který jsem si našla později, jakož i dlouhý písemný materiál k celé kauze) jde ve zkratce o to, že v Novém Boru, kde po válce bylo zastřeleno při stanném právu několik sudetských Němců za údajné držení zbraní, se jejich příbuzní s podporou zastupitelstva rozhodli jim postavit na hřbitově pomník. Později se ale ukázalo, že zastupitelstvu, jež o tom hlasovalo, nedali všechny a správné informace, mezi něž patří zejména to, že ti zastřelení byli aktivními členy NSDAP a jeden z nich, lékař, dokonce SS, pročež se mezi obyvateli města proti pomníku zdvihl odpor. Kámen byl ovšem přesto vztyčen, na hřbitově, kde nikdo ze jmenovaných ve skutečnosti není pohřben, nejde tedy o náhrobek, ale skutečně o pomník (docela nápadný). Odpůrci pomníku vystupují ve filmu jako myšlenkově zablokované bizarní postavy.
Druhou rovinou filmu je rovina komunální politiky, i ta, v níž se tématu pomníku chopí ve svém předvolebním boji dva prezidentští kandidáti — Jana Bobošíková a Miloš Zeman. Hned na počátku diskuse v NOD se přihlásili o slovo odpůrci pomníku, kteří kvůli tomu přijeli z Nového Boru, a nezadržitelným způsobem chtěli znovu věc vysvětlit. Nebyli to žádní bizarní šílenci, jen překypovali odhodláním vysvětlit, jak to s těmi zastřelenými Němci bylo.
Když jeden z nich použil výrazu „zákon o pohřebnictví“, byl umlčen salvou smíchu a pak i moderátorem. Moderátor ani publikum je nechtěli poslouchat. Oba hosté odborníci do debaty vstupovali zhruba v tom smyslu, že snad můžeme být velkorysí, nechť jsou mrtví uctěni, a lidé z Nového Boru se přeli, že to není uctění mrtvých, protože ti na tom hřbitově neleží, ale o uctění památky nacismu, a v tu chvíli mladé a inteligentně vypadající publikum začalo na ty muže pokřikovat, že památku komunismu by jistě uctili bez protestů. Nic takového ale ti lidé z Nového Boru neřekli, ani o to nešlo. Argumentovalo se falešně mimo logiku věci a hlavně — vůbec to nebyla debata o nacionalismu.
Co se týče případu v NB /jeho odsuzování/, je důsledkem toto, že se podařilo revizionistům prosadit u části veřejnosti názor, že ti, kdo neodmítají odsun atd., jsou zlí, nepřející bolševici a že slušný /moderní, vzdělaný, liberální/ člověk se musí Němcům omlouvat a stavět jim pomníky. Daří se to, lidé jsou už přes dvacet let takto masírováni a skutečných průběh válečných a poválečných událostí zná málokdo. Což je škoda, stejně jako je škoda, že lidé už zapomněli proč a jak vznikala dělnická hnutí. A jako je škoda, že vůbec zapomínáme historii v celém kontextu.
Říkal jsem si to už ke konci panelové diskuse, že to asi nebyl Váš šálek kávy. Tím spíš je škoda, že jste tam toto téma nevznesla prostřednictvím dotazu. Ona pak těžko může dopadnout diskuse jinak, když přenecháte iniciativu oněm "posedlým jedincům".
kdyby se debata jmenovala "Úroveň zpravodajství a politické žunalistiky ve veřejnoprávních médiích", ani bych na ni nešla, sama vím, že politická žurnalistika v rozhlase i v televizi má hrozné nedostatky a ačkoliv ve zpravodajství nepracuju ( kromě příspěvků k tomu kulturnímu), cítím ty problémy úplně "ve vzduchu". Já jsem opravdu věřila, že se budeme bavit o komplexním zadání veřejnoprávních médií. Jenomže hned na začátku to divně posunul Jan Křeček z Univerzity Karlovy, který hned v úvodu řekl, že se vlastně nechce bavit o veřejnoprávních, ale o různých skupinových, zájmových, diskusních a komunálních médiích ( skoro to vypadá, že některé ty pozdější diskutéry poznal a věděl, co přijde?). Tím už dal z pódia najevo, že taková veřejná debata může sloužit nikoli tématu, které má v názvu, ale tomu, o čem kdo osobně chce mluvit. Když to projde panelistovi, je ovšem těžké brát slovo diskutujícícm, i když nediskutují, ale jen sdělují své úzké nespokojenosti v oboru svých zájmů.
Když pak jeden pán začal vyzývat k bojkotu placení koncesionářských poplatků s tím, že si za ně jeho sou-druzi budou dělat vlastní vysílání, už jsem chtěla vstát a říct, že za těch 45 korun měsíčně ale může poslouchat i pořady o zdraví a v regionech dechovku, která se jinde nevysílá, a folklór, na němž stojí neochvějně vysoká poslechovost Českého rozhlasu Brno, a pohádky a hry pro mládež a rozhovory s vědci a spisovateli a všelijak zajímavými lidmi řemesla a různých dovedností ( schválně vybírám pořady pro lidové publikum, Vltavu by asi jako argument neuznal) a koneckonců i ty písničky, o nichž se taky stále vede spor, ale ten se vede mimo jiné i proto, že spousta lidí posluchá rádio kvůli nim. A v tu chvíli to v podstatě řekl z pódia Štěpán Kotrba, a já jsem byla ráda a už jsem dál neprotahovala beztak vyměřený čas.
Možná bylo to téma příliš široké a debata je ani nemohla ve vymezeném čase postihnout. Přesto by se mělo v diskusích o veřejnoprávních médiích pokračovat, třeba ubude frustrace, když se ukáže, že tu společenskou zodpovědnost média veřejné služby cítí, uznávají a jenom nedovedou dost dobře naplnit.Nebo naopak, nevím, to bych se právě v takové debatě chtěla dozvědět.