Jaká kulturní politika?
Alena ZemančíkováCo si o živém umění a kulturní politice myslí Lubomír Zaorálek, Pavel Bělobrádek, Matěj Stropnický? A co Alena Zemančíková? Třeba tohle: Umění a šířeji kultura jsou jazykem, kterým společnost o sobě hovoří.
Na debatě se zástupci opozičních stran o kulturní politice státu se moderátorka Milena Bartlová zeptala do publika, jak bychom argumentovali, kdybychom byli politiky tázáni, proč se má nezávislá kultura (živé umění) podporovat ze státních prostředků. Pokusím se odpovědět. Ale napřed o těch politicích:
Dostavili se Lubomír Zaorálek za ČSSD, Pavel Bělobrádek, předseda KDU-ČSL, a Matěj Stropnický za Stranu zelených. Zástupce KSČM se nakonec nedostavil, ačkoliv byl naléhavě zván a jeho pozvání se stalo i předmětem odporu některých potenciálních návštěvníků. Lubomír Zaorálek mluvil chytře, vzletně, o smyslu živého umění nezapochyboval ani náznakem, dokonce se vyjádřil, že s živým uměním kultura společnosti stojí a padá, bez něj že bychom kulturně zahynuli.
Jeho vystoupení bylo věrohodné, mělo vlastně jen tu chybu, že on osobně na místo ministra kultury neaspiruje a že s těmito svými názory nedokázal ani v minulosti přesvědčit vedení ČSSD o tom, že Vítězslav Jandák není správnou osobností na místo ministra kultury, protože svým politickým působením hodnoty živého umění nereprezentuje, a že by sociální demokracie měla mít svoji kulturní politiku formulovanou nikoli na konci, ale téměř na začátku svého politického programu. Lubomír Zaorálek ostatně vyjádřil pochybnost o tom, zda se o zájmy kultury dokážou postarat umělci v politických funkcích, týká se to tedy i herce Vítězslava Jandáka.
Pavel Bělobrádek se vyjadřoval z pozice českého venkova, jehož živé umění (podle většiny jeho výroků) vzniká zejména na základních uměleckých školách. Zaujalo mě, že předseda KDU ČSL, který žije v Náchodě, nemluvil o jedinečném kulturním fenoménu Jiráskova Hronova, který už dvacet let není konzervativní přehlídkou ochotnických inscenací, ale živou tvůrčí dílnou amatérského divadelnictví, kde se představují dramatici, herci, režiséři, osobnostní a kolektivní autorské postupy, témata, nové formy, kde se diskutuje, teoretizuje i prakticky v seminářích tvoří.
V současné době probíhá i jakýsi „spor o Jiráskův Hronov“, v němž dosti silně zní hlas, volající po navrácení festivalu „klasickému činohernímu divadlu“, jež však je v současném evropském divadle obtížné definovat a i kdyby se definice podařila, neuspokojilo by to ty, kteří prostě chtějí v Hronově klid v ulicích a na jevišti srozumitelné vyzkoušené postupy. Předseda KDU ČSL tedy prokazatelně o živém umění neví, ani když se odehrává 10 kilometrů od jeho bydliště se státní, krajskou i místní podporou, jeho vystoupení mi proto příliš kompetentní nepřipadalo.
Matěj Stropnický, který v kulturním prostředí vyrostl a je mu samozřejmostí, se uchýlil ve svých výstupech k příkladům toho, jak pracuje sám jako místostarosta Prahy 3. Budil tak dojem, že za živé umění považuje pouze umění co možná nekonvenční, na příkladu kina Aero ukazoval, jak je jako zástupce městské části nakloněn dotovat — cituji po smyslu — „uvádění filmů, které z kin diváky vyhánějí, nikoli těch, které je přitahují“. Což je postoj stranící příliš úzké skupině obyvatel, s níž by v rámci celostátní kulturní politiky neměl šanci uspět.
Stejně jako u Pavla Bělobrádka i u Matěje Stropnického mi chyběla obecnější rovina uvažování o kulturní politice státu, která musí počítat se všemi podobami tvůrčích aktivit v centru, na periférii i v regionech, ve složkách kreativních, ale i v těch organizačních a reflektujících. Také jsem postrádala jasné sdělení, zda kulturní politika strany má zavazující vliv na činnost a postoje krajských hejtmanů a jejich rad za tu stranu zvolených; že tedy může být vodítkem pro voliče i v krajských volbách.
A nyní k otázce Mileny Bartlové:
Umění a šířeji kultura jsou jazykem, kterým společnost o sobě hovoří. Ten, jako každý živý jazyk, se vyvíjí, proměňuje a obohacuje, a v této větě jsou zahrnuty i procesy opačné, tedy může i strnout, jednotvárnět a chudnout. O všem, co se ve společnosti děje, jak smýšlí, čeho si cení, čím se baví a co uctívá, vypovídá kultura. Je proto nesmyslné a doslova hloupé hovořit o ní jako o něčem zbytném, kulturní dluh způsobuje zanedbání, zpustnutí a vysídlení nejdůležitějších oblastí lidského života.
Část kulturních, zejména uměleckých aktivit se do institucí nevejde. Nejsou schopny plánování, vznikají z náhlé potřeby a inspirace, jejich tvůrci jsou tak či onak nepraktičtí a samozřejmě jsou některé ty aktivity naprosto menšinové. Každá slušná společnost má v rámci svých struktur nástroje a lidi, kteří dovedou tyto nečekané kreativní projevy podchytit a podpořit. Měla je i za socialismu, kde tuto — často opoziční až subverzivní — kulturu dokázaly podržet veřejné kulturní domy, střediska a závodní kluby, případně studia existujících divadel a galerií. Nejhůř na tom byla literatura a kulturní publicistika, jejichž samizdatová vydání měla malý okruh většinou už dopředu mezi sebou informovaných čtenářů a veřejné edice prostě podléhaly cenzuře. Hledat způsoby, jak neoficiální kulturu podpořit, bylo pro řadu kulturních pracovníků riskantní, byl to ale současně i tvůrčí úkol, dobrodružství a věc cti.
Na druhou stranu, pokud si vzpomínám, toto spojení mezi nezávislými tvůrci a kulturními pracovníky vyvolávalo i pocit odpovědnosti na obou stranách. A nemyslím tím autocenzuru, ale odpovědnost za výsledek, za kvalitu provedení, za sdělení. K tomu patří i vztah k publiku.
Vztah umění a publika je v poslední době u nás značně porušen. V nedávné debatě Lidových novin o soudobé opeře řekl skladatel Petr Kofroň, že české publikum se liší od publika v jiných, srovnatelných zemích tím, že jinde jsou lidé zvědavi na to, co neznají, u nás jen na to, co znají. Vlivem reklamy, televize a nadbytku informací upadá schopnost vnímat ve více významových plánech a přijímat umělecké dílo jako svébytný svět, k jehož pochopení, porozumění a nakonec i potěšení z něj člověk rovněž potřebuje zapojit tvůrčí aktivitu. Trochu vzdělání, nějaké informace a otevřenou mysl. Hodnoty jako vzdělání a informace poskytují média, na vyšší úrovni kulturní časopisy. Kritika a diskuse o umění jsou pro pěstování vztahu umění a publika nezbytností. Proto je nutné, aby je podporoval stát, vztah obce ke kultuře je totiž státotvorná záležitost.
Politikové (zejména pan Bělobrádek) na oné schůzce několikrát použili slova „žebrat“ v souvislosti s žádostmi o dotace a granty. Dosvědčují tím deformaci jazyka a posun ve významu slov. Žebrák je přece někdo, kdo si na živobytí nemůže (nebo nechce) vydělat prací a dožaduje se milosrdenství jen pro samu svou existenci. Nic takového ale představitelé nezávislých uměleckých aktivit nedělají. Ti naopak pracovat chtějí, ještě mnohem víc než dosud, jen žádají, aby jejich práce byla státem respektována a finančně podpořena.
Pak bych ještě řekla, že když si zdevastujeme kulturní prostředí, žádná evropská ani světová dotace nám nepomůže s jeho rekultivací, protože to je výsostně naše věc.
Kdyby tyhle moje argumenty jako zástupkyně kulturních pracovníků na politiky nezapůsobily, řekla bych jim, že umělci mají moc, o které jim se ani nezdá, že když si nás postaví proti sobě, obrátíme proti nim veřejnost. A pak bych odešla středem jednací místnosti a teprve venku si pomyslela, že kulturní obec je ovšem stejně rozklížená, frustrovaná, nesolidární a nezodpovědná jako kterýkoli jiný segment společnosti ba společnost jako celek, a že jenom doufám, že se to už brzy změní.
http://www.youtube.com/watch?v=eT7jME1U13U
Není náhodou takové kolektivní odmítnutí umění a jeho tvůrců jasným předznamenáním stavu, kdy roztříštěná umělecká obec svádí pouze boje za záchranu sebe samé a kdy ji už nezbývají síly k žádným jiným akcím (včetně onoho obracení lidu proti vládě)?
Takže umělecká obec je reálně roztříštěná, ovšem virtuálně jakoby jednotná. A to je neštěstí. Jediné, co se dá udělat, je poukazovat různými prostředky na to, jak se věci ve skutečnosti mají.
Jinak je otázka, jak by měli umělci postavit lidi proti vládě. Té poznámce úplně nerozumím, asi by bylo potřeba, kdybys to malinko rozvedl...
K té iluzi: vím, že tady vznikla iluze, už se o tom diskutovalo i pod jinými, zde publikovanými články. Jenže když tedy půjdeme mezi onu "veřejnost" a budeme se jí ptát, rychle pochopíme, že to není žádná iluze, nýbrž veřejné vědomí. Celý problém se převedl na velmi jednoduchou rovinu: proč bychom MY měli platit z daní něco, co slouží jen JIM. Primitivní, ale funkční - a teď babo raď, jak veřejnosti vysvětlit, že se ve svém názoru unáhlila.
Myslím, že k takovému vyjasnění nejspíš nedojde. Prostě tady budou umělci, kteří lobbují a demonstrují za své zájmy, přitom tvrdí, že jim jde o kulturu celé společnosti - a na druhé straně bude stát lid, jemuž je tato kultura zcela ukradená, protože jí asi nerozumí; a umělci v jeho očích zůstanou jen soukromou zájmovou sférou. A v takových podmínkách budeme trčet jak v hlubokém blátě.
Za a), b), c): neznají, nerozumí, není o nich... (je to vzájemné?)
http://www.youtube.com/watch?v=LSeH5e5hwNw
(nejen k poslednímu odst.)
To jak teď vrůstá ten odpor mladých proti KSČM a potažmo celé levici, to není žádná sranda.
Zdánlivě odbíhám od tématu, ale podle mě jen zdánlivě, to všechno souvisí. Jak píše pan Vaníček, popř. pan Litschmann - nerozumí, neznají není o nich. To je oč tu běží. Teda převážně to nerozumí neznají a dodal bych až křečovitě odmítají vše mimo jejich NORMÁLNÍ svět. Bavím se tu o tom lidu. Ono by to "živé" umění i bylo o nich, ale oni to nechtějí vidět, kdyby to už náhodou pochopili. Nikdo nic nečte, krom blesku, nikdo nic nezná - o historii, o politice o ničem, všichni jen v těch svých světech a večer k televizi Nova. No dnes možná lepší bulvární Nova než propaganda z ČT, kterou by mohl Goebels závidět.
Dočetl jsem nedávno Huxleyho Konec civilzace. Ta naše distopie má sice jinou podobu, co se toho zabezpečení a pohodlí lidí týká, ale to znormalizování, to uzamknutí lidí v mantinelech, to je prostě šílené. Když jsem to četl, tu knihu, bylo mi do breku.
Pro koho tady chcete dělat živé umění. Lidi pod 40let u nás většinově nejsou schopní ničemu řekněme kulturně-společenskému, ale i ekonomisckému a histroickému vůbec porozumět. Je to jako když se oddaluje propadení nějakého žáka z matematiky a posouvá se dál a dál a toleruje se čtyřka až v osmé třídě dojde trpělivost a pohrozí se pětkou, potom se najme doučovatel a má učit toho žáka na pololetní písemku osmé třídy. Kde má doučovatel začít, když žák neumí ani lineární rovnici (trojčlenku) z páté třídy.
Tak asi tak bych popsal naši společnost - postreálsocialistickou.
Jediné co ty lidi tehdy , zajímalo bylo honem na stánky, videokazety, Bibione, Jeany, Dallas, Pergnerová. Celá generace je v tom vyrostlá, v tom Huxleyovi. Z prominutím - úplně bez mozku. Jsou to jen instrumenty.
Je mi hnusně ze sebe samého, za to povýšenectví, ale moje pocity oscilují mezi pocity čapkova Alqiusta v souvislosti s mým povoláním a s pocity Bernarda Marxe, jako toho nenormálního vyděděnce.
Ono by bylo dobré se rozhodnout. V této zemi je v současné době životně ohrožena infrastruktura kultury v tom nejširším slova smyslu -- od vzdělávacích institucí po vydávání literatury až k ohrožení institucí vědeckého výzkumu. Máloco z této široké infrastruktury je přitom ohroženo řádově méně než ty aktivity, které zahrnuje rezort kultury pod dotační titul "živé umění".
Ten dotační titul přitom skutečně necílí na jakkoliv homogenní skupinu; rozdělit ji na část,která dostala, co chtěla, a proto bude podporovat politiku MK a na ty zbylé, ty ukřivděné, protože na ně se nedostalo (a to není dobrá veřejná role) -- to není nesnadné a určitě to přijde o polovinu levněji, než dát všem alespoň tolik, aby přežili.
Příliš cynické? Ale ne, dva roky to fungovalo ve vztahu vztahu dvou skupin, které k sobě měly co do zájmů rozhodně blíže než ten slepenec "živého umění" -- neuniverzitního základního výzkumu (zvláště Akademie věd) a vysokých škol. Tak dlouho než po likvidované Akademii došla řada i na vysoké školy.
Takže se může jako pole střetu zvolit "živé umění" a pak se může naříkat nad tím, že určitá skupina už funkční lobby má (řekněme třeba okruh Filmového festivalu v Karlových Varech), a proto by pro ni účast v lobbování v rovině Zachraňte kulturu znamenalo jen plýtvání kontakty a předávání podílu na získané kořisti -- anebo se může bojovat o českou kulturu a pak může vzniknout dost silná fronta, aby vytvořila (přesněji mobilizovala) veřejné vyprávění tak silné, že donutí i ty "elity" z festivalových a jiných rautu alespoň veřejně dávat najevo, že jdou s sebou.
P.s.
V moderní době nikdy nebyla opravdovým adresátem umělecké tvorby vesnice a právě tak byl vůči umění vždy inertní "lid" -- tedy přesněji průmyslový proletariát, rolnictvo a drobní živnostníci.
Jistě, vždycky tu bylo pokušení kulturní politikou, která by stavěla na radosti zdravých lidových vrstev a odmítala plýtvat penězi na zábavu zvrácených, prohnilých atd. intelektuálů a dekadentů. Dechovka, nacistické monumentální umění a režimní socialistický realismus.
Lidé, kteří dnes píší o (neexistující) pražské intelektuální kavárně, která volila Karla (a tudíž zradila lid), se tomuto pokušení velmi přibližují. A nic na tom nemění, že většina těch, kteří tak vehementně podporovali KS buď umění nikdy netvořila anebo ho už dávno, dávno netvoří.
co se musí naučit, aby se stal platným členem své společnosti;
co sám většinou nevytváří, nýbrž přejímá od starších;
co je spíše kolektivním a často anonymním, nastřádaným dílem mnoha generací;
co se udržuje tím, že se o to lidé starají a pečují;
co dané společenství spojuje a zároveň odlišuje od jiných.
Došel jsem tudíž k názoru, že pokud by tedy nějaké peníze na záchranu kultury měly být poskytnuty, měly by v prvé řadě směřovat do školství. Ke kultuře musí být člověk vychováván a pokud má být výchova co nejúčinnější, musí začít co nejdříve. Otázka je, jestli systém dá peníze na výchovu kulturního člověka, protože tím by financoval svou zkázu, neboť kulturní člověk nebude preferovat nekulturní neoliberalismus.
Snížení peněz do kultury ovšem může vést i ke katarzi. "Kulturu" pro kšeft dotovat netřeba a skutečné umění se pak stane nezávislým.
Na závěr ještě tolik.V některých příspěvcích mi vadí paušální dělení kulturnosti obyvatel dle velikosti osad. Je to dost hloupé. Podle jakého měřítka dospěli pisatelé k výše uvedenému? Je kulturnější Pražák, který jde jednou za rok do divadla na nějakou kýčovitou komedii, než vesničan, který nemá finanční možnosti někam za kulturou jet a tak si čte doma Dějiny od Liviuse? Procento kulturních lidí je stejně velké v jakékoliv části naší země. V Praze je Homolků neúrekom, ne že ne. Hloupým paušalizováním si "kulturní fronta" jen vytváří odpůrce.
Navíc pokud není možno umění přesně definovat, je těžké tvrdit, že není kulturnější onen "inertní" lid, než snobští, kýčem obklopení zbohatlíci
Elitní kultura je mimo jiné i ta, jejíž tvůrci spotřebovávají veškerou energii jen k jejímu pozdvižení, tzn. pěstují experimentální prosu, zvláště pak experimentální poesii, v krajních případech i Poesii. Příjemci takovéhoto umění jsou v drtivé většině případů jen podobně experimentující svébytné osobnosti...
Ale zase pro změnu je v Plzni sice pět stálých divadelních scén -- alespoň mi to tvrdila moje studentka, co byla zaměstnaná na příslušném odboru magistrátu, pět stálých divadelních scén (já sám znám jen dvě a obávám se, že jedna z nich nedávno skončila) -- ale když jedu z přednášek domu, dost často potkávám lidi, kteří jedou do Prahy do divadla.
Přijde mi ta naše zemička na rozdělování na venkov, maloměsto a větší město trochu malá.
..dáti slova Slovákům (ve slušné kvalitě:-) http://www.youtube.com/watch?v=s2ar-qV4t44
A úplně nejlepší bude, když se začne knihou některého z básníků, jejichž jména zde v nějaké diskusi uvedl p. Štampach.
Ať mě vezme čert, jestli se neukáže, že platí ono "není o nich", tudíž se čtenáři nezajímají.
Dříve než třeba podniknu tak trochu víc nostalgicky-patriotickou exkurzi do místní lidové knihovny, nemůžu se ubránit pochybnosti o tom, že by kniha byla středem kulturního vyžití moravsko-slovácké obce. S tím je úzce spojená otázka financování živého moravského folklóru mimo Brno; podle mé osobní pracovní hypotézy bych na výš než krajský rozpočet coby jeden ze zdrojů nesázel ani pětník, ale mohu se mýlit....
... dobře, o 5999999,95 Kč - podíl Brna jsem se v úhrnu mýlil: http://memorandum.nipos-mk.cz/
Bonus Jacka Pota:
http://knihovnamoravskyzizkov.webk.cz/
Dále zcela opomíjíte čtenáře, kteří do knihoven nechodí a knihy si kupují. Moje máma byla velkým čtenářem /teď vzhledem ke svému věku už jí četba dělá problémy/, takže když mi bylo asi 10 let, dělali jsme doma inventuru knih a dostali jsme se na asi k číslu okolo tisíce. Dnes už je raději nepočítám. Knihy jsem si půjčoval naposledy, když jsem ve dvaceti letech ležel v nemocnici. Jinak si knihy stále kupuji. Možná i proto, protože předpokládám, že v naší knihovně bych Livia nesehnal. Jak by jste tedy chtěl ze seznamů knihoven udělat nějaký seriozní průzkum, který by podepřel vaše tvrzení?
K nám například chodí i vzdělaní čtenáři, kteří čtou náročnější knihy, nejčastěji jde o lékaře, učitele a další. Pokud ale máme zůstat u současného živého umění a neohánět se stále jen antickou klasikou, je zajímavé sledovat, jak si tito čtenáři půjčují například onu výše zmiňovanou současnou experimentální literaturu. A současné živé umění v této diskusi jde v první řadě.
Netvrdím, že mimo Prahu je všechno Barbarov, viděl bych ale jisté disproporce v tom, co je živé umění ve městě, co na malém městě a co na venkově - což nakonec uznal i pan Litschmann. Proto také píšu, že venkov, tak jak jsem to mohl několikrát sám poznat během diskusí, jaksi ignoruje zápas o živé umění (požehnány budiž výjimky!). Vidět to lze nejen na poezii, abych taky pořád nebrousil kolem téhož, ale i na literárních časopisech. Nevěřil byste, jak jsem se musel naběhat, než jsem si zajistil, abych ve městě, kde stojí krajská knihovna, mohl v trafice kupovat literání časopis Tvar...
A k tomu, jestli se něco těžko objeví v regálech knihovny: knihovny, ať už na venkově, či ve městě, slouží všem, a proto by její akvizitoři měli správně "vykrývat" všechny čtenářské vrstvy. Vedle Javořické by měli zajistit například i reprezentativní výbor ze současné poezie. Což se pohříchu dosti zhusta neděje. Pročpak asi??
http://visk.nkp.cz/
http://www.mkcr.cz/cz/literatura-a-knihovny/granty-a-programy/archiv/vyhlasovaci-podminky-programu-visk-2-9-pro-rok-2012-109603/
Myslím, že by to Vašemu rozpočtu nemuselo zas tak moc pustit žilou.
O vo tom to je, dávat peníze na zaměstnávání nějakých vyžírků, to se nikomu nechce, to vůbec není in. Kupování zboží, to je jiná, to je solí ekonomiky :)
Potíž je možná v tom, že (možná poněkud technicky) považuji různé donátory podobných aktivit (stát, obce, brusel, atd) za jediný zdroj "veřejných peněz" a očekával bych tedy, že se bude víc snažit víc vytvářet standardizované řešení a ne že dopustí fragmentaci platformy na té úrovni, že každá základní škola nebo veřejná knihovna vede databázi a účetnictví v jiném systému.
Ostatně doufám, že časem tyhle věci budou monopolizovány :-).
Proč by podle vás měl stát/obce/Brusel vytvářet nějaká standardizovaná řešení? Já bych to viděl spíš tak, že by měl jen klást na řešení standardizované požadavky.