Příští vláda bude taková, jaká bude sociální demokracie
Jakub PatočkaObčanským iniciativám a sociálním hnutím proti Nečasově vládě musí záležet na tom, co přijde po ní. Je vysoce pravděpodobné, že hlavní slovo v tom bude mít ČSSD. Jakým hlasem ale ČSSD promluví, to záleží i na občanské veřejnosti.
Těžko říct, kdy naposledy jsme zažili vládu páchající takové množství škod a vykazující takovou míru agresivního ignorantství. Petr Nečas a jeho tým se prozatím prezentují zvláštní směsí nekompetence, nesmyslných škrtů, bezkoncepčních daní a korupčních přihrávek kamarádům, které vydávají za nezbytné reformy. Zlatý Paroubek.
Jenomže navzdory tomu i navzdory okolnosti, že k sobě předáci koalice hovoří vlídně jak sicilští manželé v rozvodovém řízení, předčasný rozpad vlády kvůli jejím vlastním nesnázím by bylo možné vzít jen jako milé překvapení; spoléhat na něj nelze. Kvůli prosté psychosociální okolnosti, že se vláda opírá o sbírku poslanců, z nichž podstatná část ve Sněmovně po příštích volbách už neusedne, bohužel není příliš pravděpodobné, že se parlamentní volby budu konat dříve nežli v roce 2014.
Pokud Věci veřejné ztratily perspektivu politickou, řeší poslanci zvolení na jejich kandidátce už převážně svou perspektivu osobní. Je tak pravděpodobnější, že stávající vláda nakonec dokončí svůj mandát jako dvoukoalice, než že se kvůli vnitřním svárům rozpadne. Volání parlamentní opozice po předčasných volbách v každé vládní krizi navíc zapůsobí vždy paradoxně jako tmel.
Proto je namístě upřít pozornost k protivládní opozici. Právě ona může ovlivnit míru škod, které vláda do konce svého působení ještě napáchá, v ideálním případě může dokonce přivodit i její předčasný konec. Na opozici záleží rovněž to, jaký charakter bude mít vláda příští. Je to politická práce a zatím v ní v řadách občanské ani parlamentní opozice bohužel nikdo příliš nevyniká.
Složky protivládní opozice
Protivládní opozice sestává ze dvou základních složek: občanské a parlamentní. Stojí za to si o nich udělat letmý přehled, abychom získali reálnější představu o tom, co kdo a jak může ovlivňovat.
Pokud jde o opozici občanskou, s jistým zjednodušením ji lze členit do tří skupin. Tu první a nejstarší představuje prostředí, které se formovalo už v odporu proti tak zvané opoziční smlouvě. Jeho příslušníci polistopadové směřování nikdy nekritizovali z principu, vesměs by se nevymezovali ani proti neoliberalismu či kapitalismu. Osu jejich odporu proti stávajícím poměrům představuje kritika byzantinské korupce. Jejich médiem je Respekt a posledním veřejným vystoupením výzva Ukradli jste nám stát, vraťte ho zpátky. Jedná se o jakési Havlovy sirotky.
Druhou skupinu představují občanské iniciativy otevřeně vystupující proti Nečasově vládě, a to už i kvůli jejím ideovým východiskům. Na rozdíl od skupiny první pokládají za problém vládu — přinejmenším současné české — pravice jako takové, odmítají zásadně neoliberalismus a jakkoli pokládají listopad 1989 za změnu k lepšímu, následný vznik brutálního kapitalismu nepovažují ani za nutný, ani za žádoucí. Jejich nejtypičtějším představitelem je iniciativa ProAlt, patří sem ale rovněž Alternativa zdola, větší část iniciativního jádra hnutí Za svobodné vysoké školy a samozřejmě odbory.
Skupina třetí je nejmladší a je reprezentována Holešovskou výzvou. Jakkoli se jedná o prostředí, které ještě kvasí a mísí se v něm řada často protichůdných motivů, jeho základní inspirací je bezbřehé a vcelku pochopitelné zhnusení nad celou českou politikou a veřejným životem. Ačkoli obnáší i složky, které jistě mohou k nápravě poměrů přispět, jako celek by měla tato akce spíš varovat — její dosavadní projevy odporu vůči současnému režimu jsou nepromyšlené a zmatečné jako odpor proti případu Gorila na Slovensku.
Pokud jde o opozici parlamentní, také ona sestává ze tří částí. Tou první jsou komunisté, kteří politicky nepracují prakticky nijak, neboť poměry jim samy přihrávají hlasy, které jim stačí k poklidné existenci na periferii. Dá se říci, že si osvojili mentalitu normalizačního chalupáře: do ničeho se nepletou, s poměry se snaží vyjít jak to jde, občas si přilepšit, když se třeba ozvou oceláři, že by potřebovali znečišťovat jako za Husáka zadarmo, a hledět si svého jistého. Bát se jich věru demokraté nemají proč, ale slibného od nich rovněž čekat nic nelze: snad jen toleranci lepší vlády, než je ta současná.
Česká strana sociálně-demokratická má řadu problematických stránek, o nichž je nutné důkladně debatovat, ale jedna věc je zcela zřejmá. Nenastanou-li u nás vpravdě revoluční děje, bude to právě ČSSD, kdo panování současné vlády v příštích volbách ukončí a kdo následně rozhodne o tom, co z nyní napáchaných škod se napraví, jak rychle a především, k čemu se bude dále směřovat.
Poslední složku parlamentní opozice tvoří svou skupinou senátorů KDU-ČSL. Pokud se jí ovšem nepodaří vymyslet nějaký věrohodnější příběh, než že by chtěla být českou obdobou německé CDU, do Sněmovny se nejspíše ani v příštích volbách nedostane.
Z plejády mimoparlamentních uchazečů, kteří se nepochybně s blížícími se volbami ještě zmnoží, se z řady důvodů jako nejrealističtější jeví projekt Andreje Babiše. V co se ale může vyvinout? V protikorupčního koaličního partnera ČSSD, nebo v dalšího trojského koně pravice? Jeho plánem jistě je získat ve volbách takovou sílu, aby mohl rozhodnout o tom, zda bude vládnout ČSSD či pokračovat vláda pravice. A dosavadní zkušenosti s podobnými projekty nás nutí uznat, že se mu to zejména při špatném postupu protivládní opozice může podařit.
Nad jednou větou Ondřeje Slačálka
Když uvážíme reálnou sílu jednotlivých částí protivládní opozice, mělo by být zjevné, že žádný realistický plán na změnu tuzemských poměrů k lepšímu nemůže ČSSD obejít. V parlamentní demokracii se zkrátka klíčová rozhodnutí dějí na parlamentní půdě. Rozhodují strany a zvolení zástupci. Dokonce i kdybychom chtěli proměnit politický systém v přímou demokracii, bude se o tom nejprve muset rozhodnout na půdě parlamentu.
Kdo utvoří v příštích volbách většinu, s jakým programem a s jakým přesně personálním obsazením? Více než dva roky před termínem řádných voleb, o tomto samozřejmě není rozhodnuto a je to legitimní téma jak k občanské debatě, tak k prakticky pojatému působení zdola.
Bohužel mnozí z představitelů občanských iniciativ, kteří se jindy projevují jako pronikaví autoři, se ve svém přemýšlení o politických stranách a konkrétně sociální demokracii často uchylují k estetickým kategoriím a předsudečným schématům. Toho příkladem jsou poslední texty Ondřeje Slačálka a Tomáše Tožičky.
Text Ondřeje Slačálka, který je jinak jako obvykle plný přesných postřehů, trpí až mystickým přístupem k politice. Opoziční iniciativy podle něj ztrácejí část své důvěryhodnosti tím, že se vystavují podezření z příliš těsného sepjetí „neprůhlednými vztahy“ se sociální demokracií.
„Otevřenost vůči sociální demokracii (která se výměnou za to ani neobtěžovala slíbit zrušení reforem v případě svého úspěchu) zaplatily opoziční iniciativy nejen jistou částí své přesvědčivosti, ale také zapomenutím klíčové otázky: co s demokracií, v níž mají podíly na moci a politická rozhodnutí pořizovací náklady v řádu milionů nebo spíš desítek milionů?“ napsal Slačálek.
To je věta, která ani svými jednotlivými částmi, ani vcelku nepopisuje skutečnost. Začněme otázkou v samém závěru: „Co s demokracií, v níž mají podíly na moci a politická rozhodnutí pořizovací náklady v řádu milionů nebo spíš desítek milionů?“
To je výborná otázka mířící k jádru věci. V různých obměnách ji tu sami často klademe. A pokud projevujeme sympatie iniciativám jako ProAlt, Alternativa zdola či Za svobodné vysoké školy, pak je to ovšem do značné míry právě proto, že na tuto „klíčovou otázku“ nezapomněly.
Shodneme se bez obtíží v tom, že demokracie dnes chřadne pod tlakem kapitálu. A shodneme se také v tom, že je to klíčový politický problém. Ale jak ho budeme řešit? Můžeme tu otázku převracet z jedné strany na druhou, stejně nakonec dospějeme k závěru, že jakoukoli smysluplnou odpověď na ni bude nutno převést do souboru konkrétních, praktických politických opatření, která ovšem bude muset někdo také prosadit, odhlasovat, uvést v život. Tím někým je samozřejmě parlamentní reprezentace demokratické levice, poněvadž o programovou prioritu demokratické levice se jedná.
Úspěch tohoto však předpokládá současně: důslednou věcnost, přesvědčivost a srozumitelnost takové alternativy (byď se rozsahem může jednat třeba jen o dílčí opatření), schopnost udržet onu alespoň v části požadavků jednotnou frontu občanských sil a konečně – vnutit své požadavky pracovníkům masmédiích (nikoliv se jen dostat do vysílání!).
Ve chvíli, kdy je sociálnědemokratický či jakýkoliv jiný politik nucen v pořadu typu Události, komentáře nebo OVM vysvětlovat, proč neprosazuje to, co protestní hnutí požaduje, i když to má ve svém programu, a když je k tomuto nucen opakovaně (či nejlépe pravidelně), jde o takový tlak z vnější, jaký se dle mého soudu vejde do vymezení Ondřeje Slačálka. A k tomu jde o tlak účinný. Přesto ani takový tlak nemusí nakonec vést k požadovaným výsledkům.
Netřeba tu myslím rozebírat, jak a proč je k něčemu takovému u nás daleko, a jaké obnáší tento kurz rizika. Vypíchnou bych jen chtěl, že při určité šikovnosti mohou média obrátit argumenty levicového hnutí proti levicovým stranám, aniž by dala alespoň poměrný prostor stejným argumentům proti pravici. Něco podobného se dělo za minulé Ficovy vlády na Slovensku.
Přístup, který navrhuje Jakub Patočka, dobře fungoval do minulého roku v Německu a možná bude fungovat opět. Hodně teď záleží na Pirátech. Zcela naopak ztroskotal po minulých volbách v Británii, před nimiž se značná část občanského sektoru podobně zapletla s liberálními demokraty.
Přístup, vůči kterému se Jakub Patočka vymezuje, naopak prozatím úplně selhal ve Španělsku, i když je otázkou, jak to s tím „prozatím“ bude dál.
Myslím si také, že je lepší, když se ty sám nebudeš aktivně a osobně politicky angažovat (tj. třeba působením v nějaké straně, hnutí ap.), ale budeš nadále věnovat svoji energii tomu, co umíš tak skvěle. Až tvoje argumenty a pohledy vstřebají ti, kteří umí uvést věci do pohybu, až je opravdu vezmou za své, uvedou v život, tak tehdy teprve se ta námi tolik toužená (a při tom vlastně nepředstavitelně nemožná) změna uskuteční.
Kontext, do jakého staví (nijak blíže nespecifikovanou) "přímou demokracii", není dle mého soudu šťastný.
Ale nechci se pouštět do složitější analýzy. Ta věta je pouhá rétorická figura a klidně by mohla znít "Dokonce i kdybychom chtěli proměnit politický systém v konstituční monarchii, bude se o tom nejprve muset rozhodnout na půdě parlamentu." Podstata toho sdělení už byla přímo řečena ve větě (v textu předcházející) - V parlamentní demokracii se zkrátka klíčová rozhodnutí dějí na parlamentní půdě.
Takže jí nebude žádná škoda.........
................. a mně se uleví. ))
To by mohlo být těžko přijatelné důvěryhodné části socdem. Je známo, že zastánci a i nositeli klausismu byla a dosud je i část levice. Dokladem je bezzubá společenská reakce na triky vlády, kterými kamufluje své záměry dokončit slib Klause. Ztrnulá politická situace dokládá, že část politického středu nadále sdílí Havlovu averzi vůči levici.
Petra Schnura, Svatí Václavové ... (http://www.advojka.cz/archiv/2007/49/nesvati-vaclavove-davate-nam-zhynout).
Když se autor nad Havlovým hrobem přidal k umírněným adorantům (http://denikreferendum.cz/clanek/12129-vaclav-havel-byl-soucasti-odvekeho-lidskeho-snazeni-o-lepsi-svet), k pochopení Havlovy role po roce 1989 moc nepřispěl.
Jeho přiřazení Havla k Masarykovi a Benešovi je mylné - právě to, čím se Havel od obou lišil, by mohlo být východiskem politických úvah sociální demokracie. Bohužel to vypadá že k tomu sociální demokracie momentálně nemá ani chuť ani kapacity. Dává přednost myšlenkové sterilitě.
Mám silné pochybnosti, zda termín "masové zázemí" správně vystihuje postavení ČSSD. Zatím je totiž spíše záchranným člunem nežli vlajkovou lodí levice.
"Nejedná se ovšem o princip, který by nutně musel mít povahu koalice parlamentních subjektů. Celá Evropa, nejen my, dnes stojí před otázkou, jak co nejproduktivněji uspořádat vztahy parlamentní demokratické levice a občanských iniciativ i sociálních hnutí. Za povšimnutí stojí, že síla nové latinskoamerické levice spočívá do značné míry v tom, že v sobě dokázala propojit složku politiky občanské a politiky parlamentní."
Možná by nebylo od věci více rozvést to, co stojí za povšimnutí.
Čili lidé jako O. Slačálek a T. Tožička budou tak dlouho ohrnovat nad socdem nos (a jistě je nad čím se pohoršovat a co na ČSSD kritizovat), až nám příští volby zase a opět vyhraje pravice!
Každý levičák má jen dvě poctivé možnosti: buď založit nějakou novou stranu typu Die Linke a angažovat se v ní, nebo volit ČSSD, příp. KSČM. Vše ostatní je morálně a intelektuálně nepoctivé.