Vysoké školy a takzvané potřebné reformy
Jan ČernýNa vysokých školách lze nyní kromě jednotlivých vědních oborů studovat i praktickou politiku. Obrana univerzit proti útoku vlády na jejich autonomii je zkušeností, která může mít zásadní význam pro podobu veřejné diskuse u nás.
Debata kolem reformy vysokých škol je podstatná a důležitá nejméně ze dvou důvodů: jednak se v ní vedle osudu vysokých škol přirozeně tematizuje celkový neoliberální kurs pravicové vlády; a dále, do této debaty jsou vtaženy vzdělané elity, právě ta skupina společnosti, která podobu veškeré veřejné diskuse u nás dlouhodobě vytváří. Spor o podobu vysokých škol je vpleten do sítě dalších sporů, které v posledku ukazují ke sporu o podobu polistopadové české společnosti vůbec.
Debata o protestech proti navržené podobě reformy vysokých škol se na levici váže právě na spor o universalitu či partikularitu tohoto odporu: Je zapotřebí, jak tvrdí např. Martina Poliaková nebo Tereza Stöckelová, aby se protestující odpoutali od úzce cechovní perspektivy a pochopili svůj boj v souvislosti celospolečenského odporu proti neoliberálním reformám, nebo je takový požadavek zatím nerealistický a svým způsobem nesprávný, jak tvrdí např. Ondřej Slačálek, protože každý zápas se odehrává na konkrétním, partikulárním poli?
Má protestující akademická obec vztáhnout svůj boj k boji za podobu celé naší obce, protože jinak svůj spor s vládou vyhrát nemůže (resp. případné vítězství částečné by znamenalo jen přesměrování destruktivní reformní energie do jiných oblastí veřejného života), nebo se má držet pouze akademického tématu svého odporu, které jedině ji v boji spojuje?
Tento článek se pokouší v rámci tohoto sporu o univerzity a reformní univerzálie zaujmout jakési střední stanovisko: dostatečně informovaná zkušenost boje proti navržené reformě vysokých škol je zkušeností celku neoliberálního reformního úsilí, typickým příkladem, o jehož zobecnění se povede interpretační zápas.
Reforma je nutná, tedy neoliberální
Typická je zejména jednosměrnost reformního pohybu: reforma padá shora dolů na vysoké školy, které se už několik let k různým návrhům reformy sebe samých vyjadřují, jejich připomínky a námitky ovšem nemají na výslednou podobu návrhů žádný vliv (pro první návrh reformy na základě tzv. Bílé knihy terciárního vzdělávání např. zde, pro současný návrh např. zde). Úkolem ministerstva školství a vlastně celé diskuse kolem reformy je především „nutnou reformu“ nechápavým akademikům vysvětlit.
Příliš zjevná nekompetence a arogance současného ministra není ve skutečnosti hlavním nedostatkem reformy — je spíše její předností, protože na ni lze svést jakýkoliv zádrhel: čím špinavější je ministrův štít, tím zářivější zůstává reformní ideál, jen si odmyslet tohoto ministra z té podivné strany. Tuto myšlenkovou figuru do omrzení opakují hlavní média.
Ekonom Ondřej Schneider v Hospodářských novinách ji inzeruje hned v názvu svého článku Reforma vysokých škol — další zmařená šance a v jeho úvodu píše: „...návrhy ministerstva mají racionální jádro a při normální komunikaci mezi vládou a školami by nemělo být tak těžké vysoké školy přesvědčit o tom, že reforma je nutná.“ Snad můžeme vzít jeho text jako repliku v rámci pomyslné „normální komunikace“, které se zatím nedostává; v každém případě obsahuje celkem reprezentativní soubor argumentů pro „nutnou reformu“, které se v médiích stále objevují.
Refrén této repliky zní: příliš mnoho samosprávy, příliš málo trhu a konkurence. Ve Schneiderově textu se dočteme, že „studenti jsou zákazníci vysoké školy“, nikoliv tedy součást její samosprávy, a „nemají mít právo rozhodovat“. Samosprávné vysoké školy žijí v jakémsi závětří, nejsou schopny konkurovat „špičkovým evropským univerzitám“, nejsou k sobě přísné, udělují docentské a profesorské tituly na svých malých písečcích, nepřitahují zahraniční studenty.
Je proto zapotřebí omezit jejich samosprávu, přejít k manažerskému řízení univerzit a placení školného. Vztah studentů k vysoké škole se musí změnit na klientský a vysoké školy musejí být řízeny jako firmy soutěžící s jinými školami-firmami o studenty. Vždyť vzdělání je typický soukromý statek, jak se můžeme dočíst v každé učebnici ekonomie přibližně v sedmé kapitole.
Je to prosté, rozumím-li Ondřeji Schneiderovi správně: Pustíme do uzavřených a zlenivělých univerzit vítr volného trhu vzdělávání, a ten v nich vytvoří náležité konkurenční prostředí. V nově ustavených správních radách navrhovaných vždy z třetiny ministrem, rektorem (jmenovaným opět ministrem a navrhovaným společně touto radou a senátem) a senátem univerzity zasednou též představitelé byznysu a politiky, představitelé velkého otevřeného světa; ti také tomuto světu univerzity otevřou. Díky volné konkurenci oživlé vysoké školy budou českým a zahraničním studentům konečně za peníze nabízet kvalitní produkt, soukromý statek vzdělání. Taková reforma je přece, jak každý uzná, „nutná“.
Situace se poněkud zkomplikuje, opustíme-li utopickou rovinu neoliberální rad a podíváme-li se na situaci vysokého školství a reformní návrhy optikou praxe. Do správních rad, které budou narozdíl od současného stavu vysoké školy opravdu řídit, rozhodovat o toku financí a rozvojových programech a tedy též o struktuře výzkumu, zasednou — řekněme ze dvou třetin jmenovaných přímo či nepřímo ministerstvem — představitelé lokálního byznysu a lidé z ODS, TOP 09 a VV (po příštích volbách zase z jiných stran) a skrze ně finanční a podnikatelské skupiny, na něž jsou tyto strany napojené.
Velkému i menšímu byznysu se otevře cesta k dosud nepřístupným prostředkům z grantů a dotací na české i zahraniční studenty. Postupy, jak peníze tunelovat, odklánět a vůbec převádět na vlastní konta, si čeští politici, finančníci a jiní podnikatelé za dvacet let osvojili bezchybně.
To není nějaký nezamýšlený důsledek reformy, která má „racionální jádro“, její neblahé korupční pokřivení. Toto je spolu se školným a od něj odvozenými novými bankovními produkty její skutečné jádro, hlavní důvod, proč je tlak na provedení reformy tak obrovský, a proč nejsou vyslyšeny žádné připomínky univerzit — jsou to totiž připomínky, které se právě tomuto snaží zabránit, když hájí autonomii akademického prostředí (kontrolní či regulativní funkci plní za současného stavu akreditace a veřejné financování).
Ať už reformu připravuje tým Matějů nebo Dobešův, princip je stále stejný; pravda, technické detaily byly za Matějů dotaženější. Stejně jako důchodová reforma, se zděšením kritizovaná odborníky zleva i zprava a stejně nakonec protlačená, „nutná“ reforma vysokých škol není připravena špatně; obě jsou připraveny správně, přesně podle přání jejich skutečných zadavatelů, finančních a podnikatelských skupin, které většinu zdejšího politicko-ekonomického provozu řídí.
Univerzity konečně tržní
Další důsledky otevření škol firmám a soukromým investicím? Firmy budou moci využívat vysoké školy jako svého druhu vývojová oddělení. Technické vybavení, učitelé a studenti budou propůjčováni též výzkumu, jehož výsledky budou podléhat ochraně intelektuálního vlastnictví, nebudou tedy veřejné. O tom, který obor je perspektivní, konečně nebudou rozhodovat nezralí studenti nebo od reality odtržení profesoři, ale železná logika trhu.
Ve Velké Británii, kde podobnou neoliberální reformu vysokých škol uskutečnili, to vedlo k zavírání celých oborů, jež nebyly shledány dostatečně ziskovými. Počet nabízených vysokoškolských kursů se snížil o 27 procent, což nebrání tomu, aby si nové managementy tamějších univerzit vyplácely obrovské odměny. Maximální výše školného se oproti původním slibům vyšplhala až na devítinásobek původní částky (tedy na 9 000 liber ročně) a byla jedním z podnětů k vůbec nejmasovějším studentským protestům od osmdesátých let minulého století, kdy se Margaret Thatcherová neúspěšně pokusila školné na vysokých školách zavést.
Docentské a profesorské tituly? Schneider se nenamáhal zjistit, kdo je dnes opravdu uděluje. Není to senát, jak tvrdí, nýbrž speciální (habilitační a profesorské) komise navrhované vědeckou radou, v nichž zasedají i odborníci působící mimo danou školu, po kterých Schneider volá. Současný návrh váže docentské a profesorské hodnosti na funkční místa na dané škole. Bude-li muset škola šetřit, protože výše prostředků ze státního rozpočtu na terciární vzdělávání se bude nadále snižovat (dramaticky od roku 2015), bude se jmenováním nových docentů a profesorů, jejichž platy jsou vyšší, co nejvíce otálet. To bude jistě znamenitá motivace pro vyučující, většinou už dnes ohodnocené spíše bídně.
Školné? V Evropě se od něj odstupuje. V Maďarsku je zrušili v referendu, v Rakousku, na jehož školství se návrh reformy rád odvolává, je ruší právě teď, a to pro domácí i zahraniční studenty, v Německu je zrušila většina spolkových zemí, která je před několika lety zavedla, a další se chystají tento krok následovat. Nevede k žádnému „zkvalitnění výuky“, zato vytváří další práh pro dosažitelnost vzdělání. V Holandsku se zhroutil systém grantů na financování školného a zůstaly jen půjčky; o situaci v Anglii jsem se už zmiňoval. Nikde na světě nevedlo školné k celkovému zvýšení objemu prostředků na financování terciárního školství.
Snad abychom to stihli dříve, než je ve všech okolních zemích zruší, je „nutné“, abychom školné u nás co nejrychleji měli a s ním i studentské půjčky, výhodný nový produkt pro banky — těm bude úroky z půjčky po dobu studia platit stát a poté garantovat splacení jistiny.
Školné má vedle ekonomického významu zásadní význam pedagogický, proto Schneider trvá na tom, že to nesmí být jen zápisné. Studenti musí pochopit studium jako tržní, klientský vztah; pak si ho teprve začnou vážit. Budou si vybírat pouze perspektivní obory s jasným uplatněním absolventů na trhu, budou tlačit na kvalitu výuky (která jim dosud byla na veřejných vysokých školách pravděpodobně úplně volná).
Tento poslední, pedagogický argument je podle mého názoru na proreformní argumentaci vůbec nejdůležitější, protože nás přivádí k ideologickému jádru celého sporu, ba k ideologickému jádru polistopadového režimu.
Disidenti a monetaristé
V této části budu vycházet z vynikajícího článku amerického sociologa izraelského původu Gila Eyala Anti-politics and the spirit of capitalism: Dissidents, monetarists, and the Czech transition to capitalism. Eyal v něm dokládá, že česká podoba přechodu ke kapitalismu byla po listopadu určena původně nepravděpodobnou koalicí disidentů minulého režimu a skupiny ekonomických monetaristů kolem Václava Klause.
Fakticky k tomu došlo tak, že Klaus a další ekonomové z Prognostického ústavu AV ČR byli přizváni k jednáním Občanského fóra s odstupující komunistickou mocí a poté i do nové federální vlády. V revolučním období disponovali disidenti v čele s Václavem Havlem obrovským morálním kreditem a blízkost k nim měla očistný, legitimizující účinek.
Nezáleželo na členství v KSČ a dřívějších kariérách — komunistický předseda československé vlády Ladislav Adamec s disidenty nenašel společnou řeč a zmizel v propadlišti dějin; člen komunistické federální vlády Marián Čalfa si naopak s disidenty porozuměl a stal se předsedou porevoluční federální vlády. Také mezi monetaristy byli někteří nedávní členové KSČ, ale to nehrálo žádnou roli — díky přijetí disidenty se stali oficiálními ekonomy nového establishmentu.
Podstatnější než faktická podoba spojenectví disidentů a monetaristů je ovšem ideový základ, který jejich (dočasnou) shodu a spolupráci umožnil: obě skupiny se shodovaly v diagnóze české (tehdy ještě československé; ale právě typově rozdílné koalice utvářející nové establishmenty v Čechách na Slovensku vedly podle Eyala později k rozpadu společného státu) společnosti i v postupu, jak ji léčit.
Česká společnost i česká ekonomika byly v očích těchto nových elit zkaženy působením státního socialismu, jenž lidi odnaučil odpovědnému přístupu k životu: k majetku, k přírodě, k budoucnosti, k sobě navzájem; ekonomické vztahy pak fantasticky pokřivil státním dirigismem. Je proto potřeba neodkladně zahájit přechod k jinému typu společnosti, v níž se stát přímé řídící role vzdá; společnost se bude organizovat sama na občanském, případně tržním principu, politická elita bude vládnout nepřímo, jako morální autorita vytyčující kladný občanský ideál nebo narovnavatel pokřivených tržních vztahů.
Originalita Eyalova přístupu spočívá snad především v interpretaci monetarismu jako způsobu nepřímého vládnutí. Monetarismus je ekonomická doktrína spojovaná především s chicagskou ekonomickou školou v čele s Miltonem Friedmanem. Monetarismus historicky vplynul do širšího proudu neoliberálního ekonomického myšlení, které vytlačilo dříve dominantní keynesiánství a od osmdesátých let minulého století spustilo nejdříve v anglosaských a poté i dalších zemích rozsáhlou vlnu privatizací a deregulací trhu.
Eyal identifikoval hlavní zájem monetarismu — i přes jeho velký důraz na svobodu — v otázce vládnutí: jak dobře vládnout a přitom příliš nezasahovat? Odpověď zněla: kontrolou peněz — odsud také název doktríny.
V přesvědčení monetaristů, že původcem všech změn v ekonomice jsou peníze, jako by byla vepsána důvěra v jejich moc reprezentovat realitu. Trh jako místo určování ceny statků koriguje jednání aktérů, nejlépe oceňuje rizika, vysílá signály o vývojových trendech, vychovává k podnikavosti a odpovědnosti.
Diskuse je důležitá a klíčová část demokracie. Aby ovšem diskuse byla demokratická, musí být vázána na některé pojmy a koncepty, konkrétně koncepty svobody, spravedlnosti, lidských práv, rovnosti před zákonem, rovnosti příležitostí, atd. Jejich relativizace či jejich odmítání v tom smyslu, že to jsou Ideály či Pravda s velkými písmeny pomáhá morálním relativistům a nihilistům, kteří jsou vesměs na straně "trhovců".
Také si myslím, že vláda bude chtít hlavně prosadit a zavést školné ať to stojí co to stojí, protože budou chtít ukázat, že plní svůj pravicový program a chtějí být pochváleni od patriarchy Klause. Možná ale ztroskotají na těch, kteří si nechtějí nechat ujít možnost vytunelovat a ponížit univerzity ať to stojí, co to stojí.
odporu proti školnému. Otázka školného jakoby vypadla
ze současných diskusí. Každá snaha toto téma otevřít
je torpédována.
Většina akademických pracovníků a některé občanské
iniciativy se snaží z nepochopitelných důvodů
namluvit studentům, že zavedení školného je podružný problém.
Jeden z nejvyšších akademických funkcionářů studentům dokonce tvrdil,
že školy nebudou školné vybírat, i kdyby bylo uzákoněno,
neboť by tím přišly o studenty.
Domnívám se, že je to podlé, nechat studenty bojovat za naše
"akademické svobody" a pak jim nadělit školné.
A alespoň jedna generace studentů z ní bude moci těžit pro své syntézy, než společnosti na cestu k vytýčeným cílům pomůže nastoupit. Proč se jen vkrádá obava, že jedna generace stačit nebude, budou-li v těchto letech VŠ nutně-reformě mocensky podvázané? Tahle potíž přímo volá po nějaké dočasné zkratce! Snad k ní dospějí aspoň studenti. Nabízí se také využít potenciálu hegemonicky tak nepodvázaných IT, ostatně kolik studentů sleduje ČT?
Až úplně nakonec doufám, že Ondřej Slačálek přijde (spíše se) zkratkou.
1) morálky — tedy spíš moralizujícího diskursu — není nedostatek, ale nadbytek. Politiky jsou skutečně příliš často traktovány morálně, ne politicky. Mnozí lidé, kteří se pokoušejí přispět ke změně, tak mají o jednoho nepřítele navíc — vlastní stud.
2) je důležité útočit na argument, že člověk si váží teprve toho, co si zaplatí — myšleno penězi. Tihle ekonomové nám coby neplatičům školného vlastně odepírají vážit si vzdělání! Kde to vzali? Znám spíš lidi, co si nejvíc váží toho, za co vydali něco úplně jiného než peníze.
A na druhé straně disidentský ideál, jistě bližší mému (a zcela vlastní vašemu) naturelu také není bezrozporný a také prochází zvratem při setkání s politickou praxí – vím, že zdaleka ne u všech disidentů, ale ve své rozhodující, v polistopadovém diskursu jaksi « oficiální » vrstvě rozhodně. A právě ten diskurs mě zajímá nejvíc – proto bych vůbec nepodceňoval novináře a jejich « karikatury » a « frašky », jak píšete. Ve skutečnosti nám vládnou média, a znovu, novináři mají nějaké své důvody, proč ten nebo onen ideál, nám jakkoliv vzdálený, hájí. Jejich výkon bych vůbec nepodceňoval – např. právě ten úspěch TOP 09 ukazuje, jak živoucí Ideál, hnětený a zvěstovaný především médii, je, jakou má rezonanci mezi nejidealističtější částí společnosti, tedy mezi inteligencí a studenty. A bez toho « disidentského » Schwarzenberga by TOP nikdy úspěšná nebyla.
Na Ideálu je nejúžasnější to, že si ho může obléci relativně kdokoliv, např. chemik Kalousek. Nebo před tím Topolánek – když po Klausově odchodu z ODS doplnil neoliberální pohled na ekonomiku disidentským pohledem na zahraniční politiku (boj za radar, podpora USA, antiruský afekt, lidská práva jako hlavní orientační bod zahr. politiky, tematizace Kuby atd.), stal se okamžitě miláčkem médií – dokud se neprovalilo příliš mnoho korupce v ODS a jeho buranské eskapády.
Koncept svobody, lidských práv, rovnosti před zákonem jakožto podmínky demokracie a diskuse vůbec nezpochybňuju, souhlasím s vámi. Nesouhlasím pouze v otázce pravdy a vůbec v moralizaci předpokladů demokracie. Krajní problematičnost nároku « života v pravdě » vůči demokratické politice jsem se pokoušel ukázat v tomto sloupku : http://denikreferendum.cz/clanek/870-vaclav-havel-a-pravda
Na včerejším předávání cen pro nejlepšího fotbalistu ČR žehnal reprezentantům převor břevnovského kláštera. V jedné z nejateističtějších zemí světa!
Opravdoví "pravdoláskaři", Havlovi sirotci, kteří mají radši Dalajlámu než Ratzingera, jsou vytlačováni do zoufalého dějinného vakua, kdy nevědí, kam vlastně patří a co nyní představují. Je-li jejich nekorunovanou hlavou Kníže, pak jsou jen okrasným sdružením Kalouskova dvora. Na druhou stranu, Kalousek mi nepřipadá jako tuhý, ideologický monetarista, řekl bych, že je daleko víc pragmatik, než si myslíme.
Dojde některým z nich to, že ten Dalajláma je v socioekonomických otázkách vlastně marxista?
Tím se dostáváme ke Klausovi. Klaus jistě nebyl a není sám, Klaus je personalizovaná zkratka pro tržní metafyziku, ale Klaus s tím vystoupil jako první a je pořád na špici, protože neolliberální dogmata nejjasněji a nejdůsledněji formuluje. Proč se Klaus tak tvrdě obul do akademiků a studentů? Protože vidí velké ohrožení svého hegemonického postavení, tedy postavení své ideologie. Klaus není jen Klaus, ale je to také současná vláda a současná pravicová média a přesvědčení velké části veřejnosti, která volila strany současné koalice.
Havel a "pravdoláskaři", k nimž se do značné míry také počítám, byli poněkud rehabilitováni ve veřejném prostoru. Některými možná proto, že už nepovažují Havla za tak nebezpečného, když umřel, co se týče "pravdoláskařů", tak se jich pravicová média poněkud zalekla, když zjistila, že jich je tolik. Havlovým trvalým přínosem zůstává jeho zápas za demokracii, lidská práva a občanskou společnost. Sporná je jeho polistopadová pro-americká zahraniční politika, příklon k pravicové politice, i některé konkrétní politické kroky. Ovšem např. pojmenování "mafiánský kapitalismus" je dnes právě tak aktuální jako v době svého vzniku.
Co se týče idealismu, tak ten může a bývá nebezpečný jak svou naivitou, tak zneužitím. Na druhé straně je nebezpečný relativismus a nihilismus, který se často spojuje s realismem. Postmoderna ze své logiky se stává spíše spojencem "trhovců" a "neoliberálů" než občanských aktivistů, kritických a deliberativních demokratů. To jsem chtěl vyjádřit poukazem na normativní hodnoty svobody, rovnosti, spravedlnosti, lidských práv, atd., o něž jejich relativizací snadno můžeme příjít ve jménu úspěchu, zisku, moci a konkurenceschopnosti.
Především se omlouvám za nezdvořilou poznámku na facebooku PJ - nemyslel jsem to osobně. Přesto na své kritice trvám. Myslím, že se pokoušíte střílet na příliš mnoho terčů najednou.
Obecně bych doporučil, abyste se termínu "neoliberální" spíš vyhnul. Jednak je to slovo přílišným užíváním zpotvořené, znamená pro každého něco jiného a současně vlastně pro nikoho nic, a věci dnes spíš zatemňuje než upřesňuje. Za druhé, při striktním významu toho slova si dovoluju tvrdit, že se u nás žádný neoliberál, natož neoliberalismus nevyskytuje. Naše vláda není neoliberální, nýbrž blbá a nekompetentní. Za těch dvacet let "neoliberalismu" jsme zemí s nejmenšími příjmovými rozdíly v OECD, státní nebo polostátní firmy tvoří velkou část ekonomiky, nějakou formu sociální pomoci bere 75% populace a bez dotace se ani nekopne do země. Ani ty stravenky nám ti zlí neoliberálové nakonec nesebrali. Kdybyste se pokusil podnikat (což nedoporučuji), zjistíte, že takřka vše, od materiálu výlevky v kuchyni až po počet a kvalitu záchodků pro zaměstnance určuje nějaký předpis, a že vám nejrůznější odvody seberou přes 50% peněz, které na výplaty svých zaměstnanců seženete. To mi opravdu moc "neoliberální" nepřipadá.
Opravdový problém naší zamě není neoliberalismus, ale neúcta k právu a dodržování pravidel, apatie a korupce. Ideologizovaným slovníkem problémy jen zatemňujeme.
Pomáhám k tomuto tématu připravit diskusi na německém velvyslanectví 22.3. za účasti špičkových odborníků z Německa a některých klíčových hráčů z ČR. Pokud máte zájem, ozvěte se mi prosím na maialis@seznam.cz -rád Vám pošlu pozvánku.
Vlastně podobná situace tu byla u protestů proti vědní politice (Věda žije), ale to přece jen z podstaty Akademie věd nemělo masový charakter, jaký má protest univerzit.
K neoliberalismu: právě proto, abych pořád neužíval tohoto spíše publicistického označení, pracuju v textu s pojmem monetarismus, to vám snad neušlo. Monetaristé kolem Klause tu nesporně byli, po revoluci ovládli ekonomický diskurs a podobu transformace ekonomiky. Kupř. kupónová privatizace byla nástrojem monetaristického ideálu nepřímé vlády hned ve dvojím smyslu – na jedné straně se stát urychleně zbavoval přímého řízení podniků, aby je přes banky, v rámci kupónové privatizace nejsilnějšího hráče, vlastněného nadále státem, řídil nepřímo; zároveň se kupónová privatizace stala nástrojem zasvěcení obyvatelstva do hry tržních sil a jeho vstupenkou na akciovou burzu.
Že kupónová privatizace byla strašlivým neštěstím, že u nás nastartovala tzv. mafiánský kapitalismus, korupční propojení byznysu a politiky, o tom se doufám nemusíme přesvědčovat. A všechny Klausovy výroky, které to doprovázely (neumím rozeznat čisté a špinavé peníze; je třeba na chvíli “zhasnout”, aby se vytvořily kapitálové a podnikatelské struktury) jsou dobře monetaristické – pro monetaristy byl “zločinně” pokřivený výchozí, “socialistický” stav ekonomiky; vláda pravdy a práva začne až tehdy, až budou na trhu peníze pravdivě odrážet hodnotu věcí, nelze to udělat naopak.
No a monetarismus je součástí toho širšího ekonomického diskursu, který se nazývá neoliberalismus a který od 80. let nahradil dominantní postavení keynesiánského přístupu. Nejsme v tom ostatně sami, stejná situace je nejen ve všech postkomunistických zemích, ale postupně téměř všude. Neoliberálů tu tedy máme plno, od Ondřeje Schneidera až po TOP 09, jejíž program, rétorika i praktická politika jsou ukázkově neoliberální (že Kalouskovi osobně jsou nějaké ideály ukradené, jak zde psal Martin Škabraha, je jiná věc; umí si prostě spočítat, jaký diskurs tu vládne, a navíc kope za určité finanční zájmy a pro ty je neoliberální politika ideálním médiem). Jiná věc je, že tento neoliberální útok na vše, co není privátní, naštěstí naráží na nějaký odpor (jako třeba teď u akademické obce, která se stejně tak stavěla proti mnohem “kompetentnějšímu” návrhu Matějů a Bílé knihy), a dále že výchozím stavem byl socialismus a krajně rovnostářská společnost.
Jde to tedy pomalu, ale jde – dosavadním výsledkem je např. to, že složená daňová kvóta je u nás nejméně o 6 procent nižší než na ve vyspělých zemích, že bohatí mají zastropované sociální odvody a donedávna měli i degresivní daň z příjmu, že se ruší daň z dividend, ale zvyšuje DPH (daň, která nejvíce dopadá na chudé), že ministerstvo průmyslu oficiální podnikatelům radí, jak daňově “otpimalizovat”, že budou zavedeny dvojí standardy ve zdravotnictví, že byla schválena reforma penzí, která nejen přihraje část peněz z veřejného rozpočtu soukromým bankám, ale především tím v budoucnu – záměrně – podetne příjmy prvního pilíře, který potom bude také jako “nefunkční” zprivatizován, že se teď soukromý kapitál pokouší obsadit toky financí na univerzitách a že vztah student-škola má být převeden na klientský... – to vše je neoliberalismus jako z partesu. A ani ta sociální rovnost už není, co bývala – přibývá chudých a ghett, a především celkem dramaticky chudne střední třída a bude se to stupňovat, pokud všechny “reformy” projdou.
Ale rozpor mezi námi je myslím v tom, že já v článku i tady uvádím příklady z makroekonomiky a základních oblastí sociálního státu (tam je totiž nejvíce peněz, proto právě tam velký kapitál nejvíce útočí), kdežto vy spíše z každodennosti a drobnějšího podnikání. To mi připadne signifikantní – neoliberální diskurs postupuje právě tak, že vše převádí na drobnou perspektivu: ať je každý odpovědný individuálně, ať nerozhoduje ten velký neodpovědný stát, ať je každý více či méně podnikatelem, ať jsou všechny veřejné vztahy klienstké, regulované penězi, které klienti platí... Neoliberalismus je totiž mj. morální diskurs, v tom je jedno z tajemství jeho úspěchu. No a tahle drobná perspektiva navíc šikovně odvádí pozornost od velkých peněz velkého kapitálu, který je v celém neoliberalismu skutečným vítězem.
Ještě konkrétně k věcem, které uvádíte: nevím odkud máte údaj, že státní nebo polostátní firmy tvoří velkou část ekonomiky, tomu bych se celkem divil. Nebo spíše: jak přesně velkou? V každém případě platí, že neoliberalismus brojí proti státu pouze rétoricky, ve skuteřnosti je stát v jeho rukou jeho velkým spojencem a přihrává mu ty veřejné peníze v podobě zakázek, privatizací a báječných produktů jako je třeba půjčka na školné se státní garancí. Podnikání – mám zkušenost pouze jako OSVČ (několik let, výuka jazyků), nemůžu si na nic stěžovat, ale nikoho jsem nezaměstnával, živil jsem jen sebe, a především – bylo to v Praze. Je-li někde skutečně přebytečná byrokracie, je třeba ji zmenšit, na tom se shodneme. Ale hlavní problém je snad jinde – jak dopadá podnikavost v situaci neoliberální globalizace tu před nedávnem hezky popisovala Alena Zemančíková ve svém sloupku: http://www.denikreferendum.cz/clanek/12650-pokladni-v-supermarketu
Také nevím, odkud berete, že nějakou formu státní podpory bere 75 % lidí. Nebo přesněji co všechno je “státní podpora”? V každém případě platí, že před nástupem této hrůzovlády jsme na veřejné a sociální služby vynakládáli 18,6 % HDP, zatímco průměr evropské sedmadvacítky je 26,2 %. Teď to číslo dále klesá. A také platí, že země se silným nebo aspoň relativně silným sociálním státem (Skandinávie, Rakousko, Německo) dosahují výborných ekonomických výsledků a nejlépe prošly ekonomickou krizí.
K vládě – její blbost a neoliberálnost jdou ruku v ruce, nebo přesněji: Jediné, čím má cenu se u ní zabývat, je otázka, do jaké míry je její nekompetence skutečná, a do jaké řízená kapitálovými zájmy. Snižování daní bohatým a firmám (korporátní daň, ne náklady na mzdy, o nichž asi píšete), podetínání veřejných rozpočtů a následná privatizace “neefektivních” veřejných služeb, bezmyšlenkovité škrtání namísto ekonomické politiky, stigmatizace sociálně slabých – to všechno patří k neoliberálním agendám všude na světě. Nad to tahle vláda ještě produkuje takové exempláře nekompetence, jako je Dobeš. Ale to spolu přece souvisí – Dobeš je vykonavatelem kapitálových zájmů, které tlačí na průnik byznysu do rad vysokých škol a na školné a s ním svázané půjčky, a sám je exponentem strany, která není ničím jiným než podnikatelským projektem ABL.
Neúcta k právu a nedodržování pravidel jsou jednak asi pokračováním stavu ze socialistické normalizace, jednak byly do základů našeho kapitalismu vloženy např. velkou privatizací. Ale ani dodržování neoliberálních “pravidel” nevede (kupř. v anglosaských zemích) celkem k ničemu jinému než stále většímu rozevírání nůžek mezi chudými a bohatými a zcela neodpovědnému jednání bank a ratingových agentur, které způsobily největší ekonomickou krizi od války. Proto je potřeba celou věc zkoumat z hlediska ekonomicko-politického systému, tedy ideologicky, jak to nazýváte.
Problémy se totiž zatemňují, domnívám se, spíše opačným způsobem, který navrhujete, totiž moralizací, a to hned dvojnásobně: nejen že se moralizací odvádí pozornost od politického rozměru problému, ale zároveň moralizace samy implicitně nahrávají tomu, co jsem v článku nazval Ideálem, a co je vyzbrojeno několikerou pozitivní morální sankcí (nejen disidentské dědictví, ale i monetarismus je morální projekt). Tím neříkám, že zrovna vy jste nějaký velký moralizátor, neznám vás, ale v éteru ta všudypřítomná moralizace pořád je. A proti ní sázím na politizaci, což mj. znamená střet idejí, tedy ideologií.
No, asi jsem fakt únavný grafoman, za délku se omlouvám...
Slovo mafie vzniklo podle některých pramenů ze starého sicilského přídavného jména mafiusu, které má kořeny v arabském mahjas, což znamená agresivní, chvástavý, vychloubavý. Doslovně přeloženo naparovat se, ale může to také znamenat opovážlivost nebo odvaha.
Mohlo se také jednat o původní slovo maffia nebo mafia, které v italském dialektu znamenalo chudoba, bída, nouze. Ve staré toskánštině existovalo slovo malfusso, což znamenalo nevěřící nebo zločinec.
"Brzdím" s pleonasmem. Byla to ironie. Ale...
K přečtení ovšem doporučuji Havlův projev na konferenci v Paříži 2004, to je již jiné kafe.
Všechno se vyvíjí a každý máme právo se mýlit, i Václav Havel se v mnohém mýlil.
Ten projev se jmenuje "Konference firmy UPS Longitudes 04" a najdete jej v sebraných spisech také on-line v Knihovně VH.
http://www.socsol.cz/2012/nezarazene/o-neoliberalnim-klystyru-vysokych-skol-rozhovor-se-stanislavem-stechem