Havel a levice
Stanislav HolubecO Václavu Havlovi není možné pronášet paušální odsudky ani bezvýhradné adorace. Je vhodnější rozlišovat dvě základní období jeho veřejné činnosti a diferencovat.
Zemřel Václav Havel. V českých sociálně kritických médiích vyšla na toto téma celá řada příspěvků, od velmi negativního hodnocení Havlova odkazu jako byl od Petra Kužvarta na Britských listech, přes umírněně pozitivní (Jakub Patočka v DR) až po velmi pozitivní. V diskusích s přáteli v našem občanském sdružení Socialistický kruh, které se snaží kultivovat veřejnou diskuzi a rozvíjet české emancipační, levicové a radikálně demokratické myšlení, jsme se shodli, že u Václava Havla není možno pronášet paušální odsudky ani bezvýhradné adorace. Spíše se zdá vhodné společně s Janem Čulíkem a dalšími rozlišovat dvě základní období Havlovy veřejné činnosti.
Bylo tu období před rokem 1989, Havel objektivně vyjadřoval zájmy lidské emancipace proti stalinistickému státně kapitalistickému odcizenému systému, kdy je autorem pozoruhodných textů, které zmiňoval Jakub Patočka ve svém článku (polemika s Milanem Kunderou, dopis Gustávu Husákovi, esej Moc bezmocných, nebo jeho divadelní hry). V roce 1978 Havel mj. signoval manifest 100 let českého socialismu a sám se za socialistu označoval. A pak je tu období po roce 1989, které je rozpornější. Po první dvě léta je u Havla nepochybně zřetelná a záslužná snaha zachovat Československý stát a budovat jej na spravedlivějších základech. Komunisté mu s oblibou připomínají z té doby jeho amnestii, to že jeho první cesta nevedla na Slovensko ale do Německa, výroky o králíkárnách, že není nepřítel socialismu, že jsou lži komunistické strašení nezaměstnaností, že nechce nic vracet z rodinného majetku, že chce zrušit vojenské bloky, že chce být presidentem jen do svobodných voleb atd.
Zde je ale třeba být empatičtější. Převratná doba vedla nejednoho k idealistickým výrokům, které pozdější všední realita ukázala jako naivní, ukvapené a nesplnitelné. Podsouvat Havlovi, že vědomě lhal je silně ahistorické. Původ v horních vrstvách a celoživotní perspektiva pražské kavárny případně „valutového“ vězně, také jedince nevybaví přílišnou empatií k pocitům běžného člověka. Byt v paneláku se jeví králíkárnou z perspektivy mnohametrového bytu na Rašínově nábřeží. V té samé době je ale chvályhodný Havlův odpor k uplatňování principů kolektivní viny formou tzv. lustrací nebo jeho víra z prvních prezidentských projevů, že jednou se naší levice opět podaří dát smysl „tomu krásnému slovu socialismus“. Ostatně i jeho tolik kritizovaná omluva sudetským Němcům znamenala významný krok vpřed v česko-německém smíření, kde by pro současnou českou levici měla obzvláště velkou roli hrát vzpomínka na sudetoněmecké komunisty, sociální demokraty a další antifašisty a jejich často zlý osud po válce. Ostatně Havlova iniciativa nevedla k nějakému obnovení politického vlivu Německa v naší zemi, jak se mnozí jeho tehdejší kritikové obávali.
Tento modus vivendi velmi obšírně ho vykládá Martin C. Putna ve své "havlovské" monografii, kterou pro Deník Referendum recenzovala Eva Kantůrková. Na celé rodové linii Havlů autor ukazuje bytostnou pozici, kterou si Havlovi vždy udržovali, pozici "uprostřed". Z této pozice pak můžeme rozumět i tomu, proč VH odmítl dělení na pravé/levé jako relikt. Podle mě je v tomto duchu třeba vést i kritiku. Pokud chtěl být VH především prostředníkem, pokud chtěl – jak doložil ve svém článku i Jakub Patočka – pomoci hledat společnou řeč lidem z oněch opačných pólů, pak bychom měli především zkoumat, kdy toto své předsevzetí, zakořeněné hluboce v rodinné tradici, oklamal nepřiznaným stranictvím. – To se samozřejmě netýká závažných témat, například ekologie, k nimž zaujímal jednoznačný postoj.
A pak ten Bakala. Opravdu nejsou jiné zdroje?
Autor vytýčí rámec, v němž je předzjednáno, co je levice a co pravice, co je kapitalismus a proč je špatný. A k tomuto vnějšímu rámci, který víc vypovídá o autorovi a jeho postoji než o postojích Havlových, se vztahuje myšlenkové univerzum VH a jeho politická činnost. Pak se ovšem snadno dokazuje, co Havel "nepochopil", co "nedocenil" nebo v čem se "mýlil". Socialista Havlovi vyčítá, že byl málo socialistou; marxista, že vůbec nebyl marxistou; neoliberál, že nerozumí logice trhu atp. Má taková vnější kritika nějaký smysl? Říká nám vůbec něco o Havlovi?
Když pročítáme Havlovy eseje, vidíme, že pojmy jako "socialismus", "pravda" či "morálka" jsou v nich pevně usazeny a naplněny určitým obsahem nebo je naopak sledována jejich obsahová vyprázdněnost (viz esej "Šifra socialismus"). Havlova filozofická substance byla nahony vzdálena myšlení marxistickému, o ekonomické procesy nejevil zájem. To není jeho momentální selhání, jak se může zdát zvnějšku, to je hlubinná logika jeho myšlení.
Jako daleko náročnější, ale asi důležitější cesta se mi zdá kritika Havla "zevnitř" - sledovat rozpory v jeho díle. (To dokázal např. Petr Rezek.) Ono výše zmíněné uplatnění vnějšího rámce - to je jako bychom ušili oděv na tlouštíka a divili se, že hubenému je příliš volný.
No, v kontextu toho, jak se o Havlovi mluvilo a mluví právě v Polsku, jak je spojen s Vratislaví atd. je tento výrok spíš smutný. Naštěstí osobní preference M. Škabrahy o ničem nerozhodují:)
K Romanovi: podstatné samozřejmě je, v jakém diskurzu budeme o Havlovi mluvit. Pokud to bude spíš rozprava odborná, řekněme z filozofie, dějin myšlení a teorií, příp. jiných humanitních disciplín, pak máte samozřejmě pravdu: nemá smysl vyčítat Havlovi, že byl totálním (filozofickým) idealistou a že vedl jakousi soukromou válku s materialismem a marxismem (viz mimochodem to jeho sebevědomé prohlášení před americkým Kongresem, že "vědomí předchází bytí" atd.). Bylo by to jako třeba vyčítat Aristotelovi, že považoval za přirozené otroctví. Ale nám musí jít - jak upozorňuje p. Hájková - o diskurz primárně politický. A zde, pokud jsme na levici, MUSÍME se krititicky vyhranit proti omylům a chybám V. Havla, neboť "havlismus" je idelogicky matoucí, pomýlený a slouží zájmům pravice.
tribalistického nacionalismu.
Nezazlívám mu to, nebyla v tom nepoctivost či podlost, jen určitý vyhraněný (a v té vyhraněnosti ovšem jednostanný) přístup k politice. Nicméně také Václava Havla nepokládám ho za tak malou a bezvýznamnou osobnost, aby mu bylo potřeba dodávat důstojnosti nepřemýšlivým špiněním někoho jiného.
Formálně vzato je ta věta pravdivá - VH není jen symbol změn po roce 1989 ale aktivně se o svobodu a demokracii usiloval. Problém je že výsledky jeho úsilí každý hodnotí jinak a také je otázkou, zda jeho zásluha je ta největší, aby se takové politické hodnocení právě jen jeho osoby muselo dávat do zákona aby ten jen nesloužil vyznavačům tatíčkovského kultu.
Článek Standy Holubce vyjadřuje v podstatě i moje smýšlení o tomto jakoby stále nejistém ráčkujícím intelektuíálovi na Hrádečku a Hradě.
Na jiných místech diskusních fór jsem to vyjádřil jako levicový sociální demokrat zhruba takto:
"Rozpad původně vnitřně svobodné bytosti …
Václav Havel byl člověkem, kterého jsem si já vážil a ctil za podstatně jiné věci než jeho "prezidentování" a později jeho postprezidentské občasné angažmá, kde byl zcela na straně USA - snad ze strachu, že je ohrožen svět osobní formální svobody, který reprezentoval a že jen USA a nekritické přimknutí se může oddálit - to, co možná přijde v dalších letech (nemohu snad říci, že ten svět vytvářel, to byly jiné síly - možné modifikoval, spoluvytvářel).
Havel se od nás od sociálních demokratů stále více vzdaloval.
Nemyslím si totiž, že bychom se tolik měnili my. Spíš myslím, že se skutečně měnil on - a stával se člověkem konzervace a zoufalé obrany statu quo a vládnoucích sil, které za danou situaci nesly odpovědnost.
Sledoval jsem to trochu s bolestí, protože i když to nebyla politika, za co jsem si ho vážil (myslím, že v roce 1989 mohly být i jiné ´personální scénáře, bez Havla a nikdo neví dnes, jestli by to bylo k lepšímu nebo horšímu), ctil jsem ho jako nejen statečnou osobnost z dob totality (ať už z něj kdo chce dělá aristokrata disidentů a obyvatele fešáckého kriminálu - pro mně je důležitý postoj Petra Uhla v této věci).
Ctil jsem ho ale také jako původně integrální vnitřně svobodnou bytost, která se však - zřejmě ze strachu, že přijde o svůj svět - rozpadala nám všem před očima. U Havla postupně mizel jakýkoli odstup od establishmentu a živý a skutečně kritický obsah - maximálně zůstaly jakési formální rituály na různých mezinárodních setkáních. A i zde nemusel být vždy ve svém živlu. Těžko říci, co se mu mohlo honit hlavou, když se na poslední setkání Havla s dalajlámou (jak připomenuly s chutí a poněkud škodolibě komunistické Haló noviny) jeho tibetský přítel přihlásil k marxismu (zřejmě poněkud jinému, než co pod tímto názvem chápe Evropan – nicméně přece …).
Silně proamerické a prooficiální (Případ Jugoslávie) postoje byly jen tou zjevnou - a nejvíc provokující - desetinkou ledovce nad hladinou …
Všechno už bylo řečeno, takže bych se zmínil o jedné věci, kterou tu nikdo nerozebíral …
Předhazuje se mu často (a věcně vzato správně) jeho naivní (mám za to, že nikoli vědomě nepravdivé) prohlášení z roku 1989 a 1990, kde sebevědomě sliboval, co nikdy nikdo slíbit nemohl - a co by nesplnil ani Husák a spol., kdyby žádné sametovky nebylo - vývoj by šel podobným směrem všude ve východní Evropě, snad by ho více ovlivnili osmašedesátníci, kdyby u moci zůstali komunisté (viz experti české vlády a jejich projekt transformace a i naše ČSSD) ale v zásadě Havel sliboval to, co by nemohl splnil ani ten, kdo stál v čele minulého režimu, protože i kdyby komunisté zůstali u moci, pod rukama by jim "roztálo" to, co teď vytýkáme Havlovi, že nezůstalo, že nebylo zachráněno (nízká vyjednávací pozice pracovní síly a nezaměstnanost zejména - rozkradení se dalo o něco víc (ale zas jen a pouze) modifikovat viz Slovinsko, vlast největšího neanglosaského marxistického myslitele současnosti Slavoje Žižka) ..."
.
Mně osobně zmínka o Slovanech potěšila a překvapilo mně, kolik lidí se k ní vyslovilo v diskuzi. Já zase vnímám jako kulturně bližší Slovany (alespoň některé) spíše než Němce. Podotýkám, že nejsem marxista, abych pana Profanta neděsil.
V celé někdejší podunajské monarchii a v bavorském království je Čech napůl kulturně doma, fráze, ideomy atd. máme s němčinou vesměs doslovně přeložitelné atd. To neplatí o ruštině nebo bulharštině. Potud bych souhlasil Martinem Škabrahou, když zdůrazňuje blízkost k Němcům, resp. ke středoevropským národům a jazykům.
A zase najdeme sadu výsadních vazeb k ruské kultuře, kterou už nebude přítomná ani v blízkém sousedním polském prostředí.
Ale u Holubce je řeč o něčem jiném - o společných kořenech slovanských národů, které by se měly nějak promítat do politického jednání a postojů našeho státu a které Havel údajně škrtal ve prospěch "evropanství" či "euro-americké" civilizace. A to je nebezpečná myšlenková figura, jednak se v ní klade evropanství a slovanství jako něco vzájemně výlučného či alespoň rozporného, hlavně se tím otvírají vrátka velmi nebezpečné formě nacionalismu. Místo reálné sociální struktury a politické společnosti vystupuje jakási pospolitost jazyky, původu a neartikulovatelných podzemních kulturních vazeb - je jedno jestli jde o panslavavismus nebo pangermánství, nebezpečné je to vždy. Doufám, že už se KSČM alespoň očistila od onoho marginálního proudů, který politickou mobilizaci slovanských kořenů spojoval s antisemitismem.
Pokud jde o kulturní blízkost, tak kromě jazykové blízkosti jsme samozřejmě po staletí byli relativně samostanou součástí Střední (!) Evropy, což byl spádově prostor Říše římské - pravoslavný východ sice později sloužil obroditelským účelům ale byl poněkud vzdálenější.
Jenže mi na tomto článku (a asi i těch dalších, které jsem také neměl chuť dočíst) víc vadí něco jiného. Totiž samotná snaha hodnotit člověka, aniž by tento měl možnost se hájit (a tohle ať autor nebere osobně, já skutečně nevím, jestli on kdy vedl na toto téma polemiku s V.H.). K čemu je dobrý mít ohodnoceného člověka? Z pohádek o křesťanství vím, že toto je činnost pekelníků a sv. Petra. Jestli přísluší i lidem to nevím, vím ale, že pro lidi a budoucnost jejich společenenství je důležitější podrobovat důsledné kritice a zkouškám jednotlivé ideje a myšlenky, celkem jedno, kdo je jejich autorem. Ale je fakt, že jsem měl často "problém", s "úctou" k tzv. autoritám, tedy já ani tak ne.
Bohužel to, co předvádí ČT, je velmi nešťastnou kombinací piety a servility. Na kritiku V. Havla teď není vhodný okamžik? A kdy bude? Po svátcích, až se politický a veřejný život zase vrátí do svých vyjetých kolejí?
Ale myšlenka, že by snad nebylo eticky přípustné vůbec hodnotit lidi, kteří už jsou po smrti nebo které člověk osobně neznal, je dokonale absurdní a neproveditelná.
Prosím, já to nikomu neupírám ani včera, ani zítra, když to člověk cítí správně, tak je to nejspíš ten nejlepší okamžik. Jen mi vadí, když jde aktuálnost na úkor promyšlenosti sdělení, osobně mi vadí, číst něco, co už z odstupu pozítřka bude zastaralé, ale to jen můj zřejmě exotický postoj, rozhodně ho nikomu nenutím. Stejně by to k ničemu nebylo, nucení.. Stejně tak hodnocení druhých jistě má nějaký smysl, zvláště v pedagogice, jenže tam by to právě nemělo být kulhající a neuzrálé hodnocení, v to pevně.. doufám! Ale máte pravdu, neměl jsem to dovolit, oddělovat ty zmíněné věci (rychlé hodnocení-hodnocení v době truchlení byť ne všech - hodnocení pod diktátem termínů trvání mediálního zájmu), patří k sobě. Ponechám tedy na vás, hodnocení toho, čím si vysvětlujete (legitimnost) emotivního vyjádření např. pana Bárty v reakci na výkřik mladých komunistů a čím jeho motiv. Mám se domnívat, že naznačujete, že když už někdo začne s hodnocením, musí ostatní také přispěchat se svým vyváženým názorem, byť se jám třeba ze všeho nejvíc chce brečet a vzpomínat? Znovu se ptám, k čemu je to dobrý? A proč musíme spěchat? Hlavně mi neříkejte, že je taková doba.. nic mi to sice neříká, ale je mi to nějak nablaze povědomý.
Ostatně, řekněte mi několik důvodů, proč je lepší hodnotit člověka a ne jeho jednotlivé myšlenky a třeba mě přesvědčíte.
Jinak si ještě myslím, že on sám by si asi nepřál to, co se děje kolem jeho pohřbu, a tedy v tom je také nevinně.
Křísit dnes slovanství je anachronické a ahistorické a vytýkat Havlovi, že to nedělal, směšné. Co kdyby německá levice začala křísit pangermanismus? A panslavismus byl do značné míry reakcí právě na pangermanismus. Rusové orientovaní na demokracii a lidská práva si Havla váží a ti, kdo by raději vzkřísili orientální despocii či césaropapismus ho ignorují. Je to však špatně?
Havel pocházel z velkoburžoazní rodiny, ale ke všem lidem se choval zdvořile a s úctou. Byl jsem v roce 1986 na jeho 50. narozeninách, kde se nacházelo asi 500 lidí a stejně zdvořile vítal a zdravil zástupce západních zastupitelství a západní novináře, spisovatele jako Dominika Tatarku a české kolegy a disidenty, jako lidi z undergroundu, což byli z velké části mladí dělníci, skladníci, myči oken, topiči, atd. - já v té době dělal doprovodce poštovních kurzů.
Havlovo pochopení marxismu a sociálních poměrů nebylo tak hluboké jako v případě Masaryka a i Masarykovi se vytýkalo, že se jako prezident vzdálil dělníkům a lidu. Když si však přečtete Masarykovu Otázku sociální, tak zjistíte, že nikdo jiný se u nás nevěnoval marxismu a sociálním poměrům tak rozsáhle jako Masaryk. Nesmíme však zapomínat na kontext, tedy na to, že oficiální ideologií starého režimu byl marxismus-leninismus, tudíž Havlův odmítavý postoj má také své společenské a historické kořeny. A jak jsem měl možnost poznat, tak si levicově orientovaných chartistů vážil a úzce s nimi spolupracoval: Jiří Hájek, Jiří Dienstbier, Jaroslav Šabata, Petr Uhl patřili k jeho nejbližším spolupracovníkům.
Už bylo zmíněno, že Havel podepsal 100 let českého socialismu v roce 1978 a Pražskou výzvu k rozpuštění Varšavské smlouvy i NATO v roce 1985. Ještě bych zmínil, že na konci roku 1986 v diskusi o 10 letech Charty 77 prohlásil, že si Bush senior nevidí na špičku svého demokratického nosu, za což ho pokáral Václav Benda.
Po revoluci pro mě bylo určitým zklamáním, že Václav Havel začal vyzdvihovat Reagana, Thatcherovou a Kohla jako vítěze nad komunismem a nemluvil o tom, že v počátcích Charty poskytli největší podporu vznikající Chartě sociálně demokratičtí politici Olof Palme, Bruno Kreisky, Schmidt a italští eurokomunisté, kteří se už předtím výrazně angažovali při procesu s undergroundem, podporovali vydávání Listů, stabilně se hlásili k Dubčekovi a Pražskému jaru, atd.
Havla nelze vtěsnat do obvyklé terminologické mřížky "levice", "pravice", "střed", "liberál", "socialista" atd. - je příliš komplexní osobností. Když na něj vztáhneme některý z těchto pojmů, vždy zůstane něco nikoli nedůležitého, co se pod střechu onoho pojmu nevejde, co do jeho pole pozoruhodně nezapadá. To ale podle mého názoru není nic, co bychom měli u Havla odmítat; naopak: neměli bychom se mu snažit vnutit úhledné škatulky apriorně vypracovaných typologií. Vždyť tyto přesahy, ta "nekrytá místa" jsou právě inspirativní a brání redukci Havla na ideologickou ikonu či pouhý symbol. (Všimněme si, jak zejména reprezentanti ODS mluví o Havlovi jako o symbolu, což je podle mě jednak nepřípadné, jednak je to upachtěný pokus Havla zploštit, ideologicky osekat ten složitě rozvětvený strom do podoby úhledného špalku. V této souvislosti doporučuji čtenářům DR sledovat zvláště neuvěřitelné výroky Přemysla Sobotky.)
Ten, kdo přijímal od posledních desetiletí 18. století koncept velkých národů - Germánů, Slovanů -, které se rozdělují na různé národní kmeny a jsou v důsledku tohoto rozdělení a též díky historické nahodilosti a "úspěchu pouze mečovému" rozděleni do několika států, nemusel být ještě nutně pangermán či pansláv. Panslávem určitě nebyl Pecl, který koncept velkého národa poprvé výrazně uplatnil u nás ve svých českých dějinách (vyšly přibližně deset let před publikací příslušné části Herderových Idejí), panslávem nebyl třeba Franz Grillparzer a jistě jím nebyl Palacký. Dokonce ani Kollár, přes ty často citované a málokdy pochopené verše o mocném dubisku.
Vůbec byl až do sedmdesátých let 19. století panslavismus spíše německou pomluvou než slovanskou realitou. Pochopitelně, protože pro Čechy, Poláky (v ruské, rakouské i pruské části) a Slovince byla děsivá velmi reálná možnost, že by se panslavismus uskutečnil jako panrusismus, tedy jako vývoz carského samoděržaví. Teprve s balkánskými povstáními získal panslavismus jako politická ideologie větší odezvu a ovšem literárně nepřekonatelného propagátora v Dostojevském.
A až ve dvacátém století získal panslavismus větší význam i u nás. Reakce na nacistickou expanzi a mnichovskou zradu, později dosti špinavým způsobem využitá ideologií policejně-byrokratické diktatury, který si přivlastnila název komunistická. Špinavý byl ten způsob proto, že se k němu nemohla řečená ideologie otevřeně přihlásit - koncept velkých národů nad státem nejen kolidoval se samotným jádrem marxismu,ale navíc právě panslavismus byl dost brutálně odsouzen Marxem i Leninem. Přesto se stačí podívat i do Kosíkovy Radikální demokracie (úvodní polemika s dobovými interpretacemi r. 1848), aby člověk viděl, jak tvrdě se panslavismus tehdy prosazoval.
Stanislav Holubec, pokud mu rozumím, nehlásá panslavismus, tedy sjednocení Slovanstva v jednom státě, klade důraz na společné slovanské kořeny, které by podle jeho názoru měly být zohledněny v české politice. To má sice k komunistickému ideologickému panslavismu určitou genetickou vazbu - to, že přemýšlivý mladý muž ze SOKu hlásá slovanskou vzájemnost jako účinný politický princip není paradoxní, jak psal Jiří Dolejš, ale prostě smutný pozůstatek ideologického znečištění postkomunistickými recykláty -, klíčová vada je jinde.
Holubec má pravdu v kritice, česká politika a kultura se před dvaadvaceti lety obrátily příliš jednostranně na západ. Nevím, že by v tom sehrával právě Václav Havel nějak významnou úlohu, hlavní motiv spočíval v reakci na předchozí mocensky vynucenou orientaci k Moskvě a v kulturním působení železné opony. Člověk byl rád, že může dohánět těch dvacet let, po které chyběl živý kontakt se západní Evropou, byť i s její nejlevicovější částí.
Reakce to byla upřílišněná a vedla k vážným ztrátám. Třikrát škoda běžné znalosti vzdělané ruštiny (po ztrátě běžné znalosti vzdělané němčiny po roce 1945) na úrovni českého středoškolského vzdělání.
Malér Holubcovy pozice spočívá v zdůvodnění jeho kritiky. Místo rozumných argumentů odvolání na jakési prehistorické příbuzenství.
p.s. Omlouvám se za umanuté povídání o "slovanských kořenech", ale rád bych se dožil otevřeného Československa - freudovský překlep, který nesmažu -, vlastně otevřené České republiky, která své sousedy nebude hodnotit podle historického původu či světové strany, na které leží. A hlavně české společnosti, která nebude příchozí odjinud hodnotit podle toho, odkud přicházejí (a nebude části svých spoluobčanů vyčítat jejich údajný indický původ). A tomu politický akcent na "slovanské kořeny" vždy alespoň potenciálně brání.
A mimoto, je to jediná část Holubcova článku, která vůbec snese diskusi. Je čas truchlit nad někým, kdo odešel, a bude jiný čas, ve kterém bude vhodné soudit tu či onu část jeho díla. To dílo bylo dost velké, aby bylo o čem mluvit.
Ještě mě napadá taková zajímavost: Nedávno jsem narazila na nějaké staré antropologické texty německých "vědců" ze 40. let, ve kterých charakterizovali různé rasy a typy. Mezi těmi převážně negativními vlastnostmi, jimiž charakterizovali člověka slovanského typu, bylo mimo jiné i to, že je to často "ein großer Träumer und Plänemacher", což je údajně velmi nebezpečné. Proto je prý třeba dát si na něj pozor.
Ggeneticky to byli spíše Němci. Vezměte si rodokmen - s kým se ti Přemyslovci ženili. Nechcit trvat na svém exaktním hledisku, ale o tohle rodové předurčení asi přeci jen nejde.
Kultura a tím spíš povaha národa se asi neutváří takto přízemně. A tím spíš by tohle nemělo být měřítkem odnárodnění Havla. Česká otázka a co je vlastenectví je podle nějakého mého přízemního názoru trakotvánas účelově a plytce.
... husitství mělo zápaďáckou podstatu - ale pretendenta na trůn hledalo mezi Slovany, respektive Litevci.
Proti Zikmundovi západnímu Zikmund východní (Korybut) ...
Slovanské instinkty tu existovaly
(S hodnocením v pedagogice to nemá věru moc společného.)
Ostatně pozor na postmoderní blud, že hodnocení je něco nepatřičného, něco "fuj". Je to přirozená věc, nezbytná pro hledání pravdy.