Václav Havel, slušný člověk
Lukáš JelínekVáclav Havel opouští politické a intelektuální kolbiště a přenáší se na prkna, která znamenají svět. Není však třeba ho za to odsuzovat. Pokud Havlovi vyčítáme politické chyby, nezralost, neodpovědnost či dnešní nedostatečnou aktivitu, navážíme se zejména do svých přehnaných očekávání.
Půlkulaté narozeniny by snad snesly méně pompy. To by ale nesmělo jít o Václava Havla — muže, který tak dobře slouží k exhibicím jedněch a ostrostřelbě druhých. Už i Pravda s Láskou se staly pouhými rekvizitami…
Ovšem pětasedmdesát je i dosavadnímu nejlepšímu polistopadovému prezidentovi. S každým dalším veřejným vystoupením Václava Klause získává Havlova hvězda na jasu. Jen se tak opět potvrzuje, že vnímat Václava Havla bez patřičného kontextu je obtížné. Nebýt kliček českých dějin, šlo by tohoto drobného plachého mužíka přehlédnout. Ale to by byla škoda.
Václav Havel vyniká ve vnímavosti a citlivosti, je mistrem empatie. Umí nasát atmosféru a dát průchod intuitivnímu pojetí politiky. Svět, v němž jej sledujeme my ostatní, je neskonale menší než ten jeho vnitřní, soukromý. Víc než politikem či filozofem je Havel umělcem se vzácným darem pozorovat a chápat.
Kdykoli se pokusil o silácká gesta, bylo zřejmé, že ve skutečnosti tápe, do chlapáctví se jen nutí, naivně podléhá dominaci druhých. Když zkřížíte dobrého básníka se špatným válečníkem, dočkáte se patvarů typu „humanitární bombardování“. Bohužel v zahraniční politice je Havlovo tápání nejčastější, nejtrapnější a nejtragičtější. Tam, kde je doma, ve střední Evropě, exceluje. Vzdálenějším koutům nerozumí a nedochází mu, že ne všude platí měřítka známá ze zdejších luhů a hájů.
Další Havlovou devizou je statečnost. Stojí si za svým, někdy až paličatě, bez ohledu na následky. Nenechá se zastrašit a pomyslný ostrůvek svobody nalezne i v té nejnepříjemnější, nejnesvobodnější situaci. Každý ze skvělých Havlových počinů je ovlivněn kombinací jeho vnímavosti a statečnosti.
O Havlově originalitě není pochyb od šedesátých let minulého století. Coby dramatik byl předurčen k „nastavování zrcadla“, s mimořádným smyslem pro absurditu. Pokud Havlovo nejpodnětnější období rozeznáme v letech 1975-1992, není to dáno jen dozráváním českého disentu, Chartou 77, Listopadem 89 a prvními léty obnovené demokracie v Československu. Havel disident, politik a myslitel se projevil jako bystrý čtenář Jana Patočky, Václava Černého, Jiřího Němce, Ladislava Hejdánka…Ve zmíněném časovém rozmezí napsal i své nejzajímavější kusy: Audienci, Vernisáž, Dopis Gustavu Husákovi (1975), Moc bezmocných (1978), Dopisy Olze (1983), Largo desolato (1984), Letní přemítání (1991).
Disent měl bezesporu aktivisty se silnějšími svaly i s mazanějšími hlavami. Václav Havel byl však abnormálně autentický, schopný překlenovat různé opoziční kouty, formulovat konsensuální stanoviska. Stal se přirozenou autoritou a v této poloze jej zastihl i listopad 1989. Pamětníci této přelomové éry se stali svědky pozoruhodné a ne úplně obvyklé Havlovy rozhodnosti. Klíčové okamžiky společenské a politické transformace proběhly úspěšně nejen, ale troufnu si tvrdit, že zejména Havlovou zásluhou.
Také proto jsem ještě v 90. létech soudil, že by se Václav Havel měl stát hlavou opozice vůči Václavu Klausovi, ODS a jejich politice. S odstupem času vidím, že to bylo přání liché. Havel nebyl zrozen pro praktickou politiku, natožpak pro organizování levicově liberálního tábora. Předkládat životaschopné alternativy není totéž co reflektovat, glosovat a tepat politické zlořády.
S tím, jak rostla moc Václava Klause, slábl vliv Václava Havla. Když pomineme Klausovo „opozičněsmluvní“ dvojče, Miloše Zemana, připravil šéfovi ODS nejcitelnější Waterloo (ve volbách 2002) jiný tichý, nenápadný politik, Vladimír Špidla, který však měl na rozdíl od Havla jednoznačné ideové a stranické zázemí.
Václav Havel jakoby zvolna opouštěl politické a intelektuální kolbiště a přenášel se na prkna, která znamenají svět. Havel povrchně komentující dění, Havel — filmový režisér alegorického dílka provokujícího svou okázalou nefilmovostí, Havel — hrdina knihy do sebe zakoukané spisovatelky, to už není státník respektovaný celým světem, to je figurka absurdního divadelního kusu. Z Havla se zkrátka i ve všedním životě stal účastník netradičního představení, přesněji — „performance“. Hraje si se sebou, hraje si s námi se všemi. Snad se i dobře baví, a to i všemi úvahami, spekulacemi a přetahovanými týkajícími se jeho osoby.
Nevyčítejme mu to. Václav Havel žije tím, co je mu vlastní, v čem se vyzná. Bravurního myslitele z něj udělali druzí, sám se skromností sobě vlastní by se do podobné role nikdy nepasoval. Pokud Havlovi vyčítáme politické chyby, nezralost, neodpovědnost či dnešní nedostatečnou aktivitu, navážíme se zejména do svých přehnaných očekávání. Odjakživa si umí všímat, umí formulovat, umí převádět mravní postoje do lidské řeči a na papír. K tomu nemusí být světovým dramatikem, evropským politikem, českým snímatelem hříchů druhých. Stačí být slušným, poctivým člověkem. A tím Václav Havel je. Ne, to není málo. Naopak právě za to — a za práci, kterou ve prospěch této země s nejlepším vědomím a svědomím odvedl — si i u příležitosti 75. narozenin zaslouží náš největší dík.
Plně souhlasím s panem Ševčíkem.
Moje maminka má Havla dodnes ráda.
Já jsem o něm žádné zvláštní iluze neměl - takže jsem je ani neměl kde ztrácet.
Věděl jsem o něm relativně dost (na tehdejší poměry) už v době pozdní normalizace - a nikoli jen od tehdejšího režimu, kterým jsem pohrdal a žádnou autoritou pro mne protagonisté a ideologický aparát režimu nebyli.
To, že o něm má dodnes iluze například Václav Bělohradský, je jeho problém.
Skoro všechno, co uvedl pan Ševčík bych řekl i já - maximálně jinými slovy a obraty ...
Obrovská morální síla V. Havla byla patrná v dobách disentu (za pozdní normalizace) a kolem revoluce 1989 - protože tehdy stál režimem pronásledovaný dramatik na pozici jasné a nekompormisní kritiky mocných. Jeho slovo mělo sílu pravdy. Jenže už tehdy se začalo ukazovat, že Havel "není schopen pochopit dělnickou třídu", jak říkal M. Ransdorf, že přesněji řečeno vězí až po uši v absolutním idealismu (v marxistickém smyslu) a zcela ignoruje sociálně-ekonomickou podmíněnost jevů.
Když se pak očekávané a ohlašované vítězství "pravdy a lásky" nedostavilo, bylo možné vyvodit dva závěry: buď je problém v systému (tato odpověď pak nutně vede k levici), anebo jsou vadní lidé, jsou málo morální atd. Havel si vybral druhé vysvětlení (k čemuž byl - jak výše naznačeno - velmi silně disponován). Pak nemohl skončit jinak než v moralismu. A nejen to - nemohl skončit jinak než jako advokát těch politických sil, které se právě morálními frázemi v rámci idelologie nejvíce ohánějí. Tak byla nastoupena vskutku tragická cesta od Havla, který chtěl kdysi rušit vojenské pakty, k Havlovi, jenž schvaloval humanitární bombardování, plédoval za radar a stal se vůbec hlásnou troubou amerického imperialismu.
"Kdo neví, že slouží, slouží vždycky nejlíp" - praví se na závěr Havlovy adaptace Žebrácké opery. Havel slouží dnešním nejmocnějším z mocných rád, dobrovolně, se zápalem - a ještě je přesvědčen, že si tím drží svůj vysoký morální kredit. Opravdová tragikomedie ... neřekl bych ale, že hodná dramatika.
Asi jsem se mýlil ...
Důvodů proč pana prezidenta Havla mnoho z nás podrobuje tak ojedinělé kritice jako nikoho jiného, proč se tak přísně hodnotí jeho kompetentnost ve všechoblastech, o kterých dohromady snad ani Bůh nemůže mít (plnou) páru, proč na něj byly či jsou kladeny tak vysoké nároky a očekávání, může být celá dlouhá řada. Sám to jistě nepochopím, už proto, že v době jeho prvního zvolení prezidentem mi bylo asi devět a pokud se pamatuju, žádné naděje do něj mě ještě nenapadlo vkládat... SVou roli mohla sehrát víra v pokračování "instituce tatíčka prezidenta" jejíž skutečného charakteru je málokdo pamětníkem. Z tradovaného odkazu tatíčka Masaryka se za těch několik generací nesvobody snadno mohla stát legenda či ikona... Ztělesnění ikony k úplné spokojenosti všech věřících však možné není. (reinkarnace Buddhy prý nastává jen jednou za 10000let:).
To nejdůležitější co chci říct však je, že hlavním důvodem proč jedině Havel je takto nesmlouvavě a se zanícením hodnocen a kritizován je fakt, že na české politické scéně není jiná známá osobnost, která ..jak to říci?.. by nám za to stála. Čím je Havel tak ojednělý je otázka, spíš než slušnost, kterou zmiňuje autor článku, se mi zdá příhodnější slovo poctivost - poctivost k hledání pravdy, i když by nalezené nebylo osobně výhodné. To dnes není zas tak málo, nemyslíte?
Přál bych člověku Havlovi ještě hodně sil k práci na svých lidských a občanských snech, a každému z nás všech stejně tak.
(proč to zní tak blbě?:-)
Václav Havel byl prezidentem Československé socialistické republiky, České a Slovenské federativní republiky a České republiky. Za doby jeho téměř třináctiletého působení na nejvyšším a nejprestižnějším postu ve státě bylo promrháno obrovské humanistické vzepětí období konce normalizace a začátku jeho prezidentování a založeny a rozvíjeny všechny pozdější a současné zlořády. Země, která měla reálnou šanci stát se jednou z nejvyspělejších v Evropě, se stala dlouhodobou poskytovatelkou levné pracovní síly a stále méně zdaňovaných zisků zahraničních a domácích oligarchů, rájem spekulantů, tunelářů a korupčníků. Se ztrátou demokratické kontroly nad vývojem v majetkové, ekonomické a sociální oblasti narůstala atmosféra deziluze, znechucení, apatie, sobectví, darwinistického pragmatismu a morálního rozvratu. V takovém ovzduší se daří rozdělujícím, antisociálním a antihumánním konceptům, ideologickým a mediálním manipulacím. Země po dlouhé době fakticky opouští své nejlepší kulturní tradice - počínaje křesťanským humanismem knížete Václava a konče demokratickým humanismem konce šedesátých a osmdesátých let.
Pravda a láska v ní nevítězí. Naše země nevzkvétá.
... no, pane Litschmane, to jste právě třeba u mne na obrovském omylu - já Havla nijak zvlášť, natož rozhořčeně nekritizuji - a to právě proto, že mi za to nestojí.
O jeho morálce nemám žádné zvláštní mínění, považuji vše spíš za určitý výsledek píár ... pokud byste se mne ptal koho si vážím z disentu, byl by to nejspíš Petr Uhl, ale i další a další ...
Nejsem rozhořčeně útočící na Havla - dokonce například vůči poslednímu na threadu panu Nidelovi bych ho i trochu hájil - představa, že prezident nese odpovědnost za to, že u nás transformace probíhala - kromě asi Slovinska - jako všude jinde v "socialistickém táboře"
je prostě směšná ...
Když už za nic jiného, tak alespoň za to, co říkají či neříkají...
Máte samozřejmě pravdu, že V. Havel nebyl v postavení takového předsedy vlády...
Ale věděl či měl vědět a měl to říkat občanům. Obnovoval se stát a on byl v jeho čele, ve skvělé pozici, s obrovskou autoritou, stovkami poradců a povinností pracovat pro republiku.
Malá či téměř žádná odpovědnost politiků je jednou z hlavních příčin současné společenské krize.
Člověk by měl nést odpovědnost za to, co říká.
Obvykle však nebývá věštcem, má kvantum vlastních iluzí a ani sám nemusí mít na počátku povědomí, jaká je skutečná jeho moc věci ovlivnit ...
Když si vzpomenu na to, co jsem sebevědomě plácal v takovém roce 1990 jako kooptovaný poslanec KNV, na sjezdech ČSSD a v nejrůznějších funkcích - taky bych radši na ledacos taky zapomněl.
Je fakt, že prezident je podstatně víc vidět než nějaký provinční politik, jehož jméno si stejně nikdo po pár dnech, maximálně týdnech po výroku nebude pamatovat.
Nicméně Havel nemusí být nutně prozíravějším a do budoucnosti vidícím než jiní ...
Tak to vidíte - právě proto, že si ho nijak zvlášť necením a nevážím, nic moc jsem od něj nečekal (než to, co by asi proběhlo pod jakýmkoli prezidentem - třeba Čestmírem Císařem nebo Alexandrem Dubčekem) - o to víc jsem shovívavější k jeho tzv. odpovědnosti za léta 90. ...
Ale pozor !
Tato shovívavost se pochopitelně žádného "humanitárního bombardování" netýká
Tam nese plnou odpovědnost za výroky tohoto typu ...
Jinak souhlasím s názorem, který zde zazněl, že jeho image byla dělaná spíš médií, než jím samotným.
"Domnívám se, že během zásahu NATO na Kosovu existuje jeden činitel, o kterém nikdo nemůže pochybovat: nálety, bomby, nejsou vyvolány hmotným zájmem. Jejich povaha je výlučně humanitární: to, co je zde ve hře, jsou principy, lidská práva, jimž je dána taková priorita, která překračuje i státní suverenitu. A to poskytuje útoku na Jugoslávskou federaci legitimitu i bez mandátu Spojených národů." V.H. 29.4.1999, Le Monde. To prosím není žádná "hloupá mediální zkratka" ale doslovný překlad textu. Finito.
Pokud se dočtete někdy něco o elitárním prádoláskaři Havlovi od jiného elitárního pravdoláskaře Justa (většinou se tento živočišný druh soustřeďuje v Praze, ale není to podmínka) , berte to prosím s velkou rezervou.
Natož abyste tomu věřil doslova - bývají to umělecké, intošácké, fabulační typy, plné schopností imaginačních - velice bych nerad mluvil o lhaní ...
Vida, i já jsem se nechal unést a věnuji mu víc, než si zasluhuje psí štěk.