Deset otázek pro kandidáty na předsedu ČSSD
Redakce DROtevřený dopis čtrnácti osobností adresovaný oběma kandidátům na předsedu ČSSD zveřejňujeme v dohodě s jeho organizátory jako dokument. V Deníku Referendum samozřejmě zveřejníme i případné odpovědi všech kandidátů.
Česká strana sociálně demokratická se na sjezdu v březnu 2011 může pokusit o zásadní programovou i personální obrodu. Ve vedení strany dojde ke generační výměně, neboť do pozice předsedy bude téměř jistě zvolen mladší politik. To je příležitost, aby ČSSD vykročila novým směrem. I proto jsme se odhodlali zformulovat deset otázek, které předkládáme formou veřejného dokumentu kandidátům na předsedu ČSSD. Jejich odpovědi by jistě posloužily jak delegátům sjezdu, tak širší veřejnosti v pochopení pozic, které budoucí předseda ČSSD hodlá hájit.
1. Sociální demokracie, nejenom v České republice, se v době ekonomické krize ocitla v defenzivě. Proč tomu tak podle vás je a co musí sociální demokracie na evropské úrovni i u nás udělat, aby zatlačila do defenzivy pravicové strany, které vesměs nabízejí neoliberální agendu?
2. Sociálně demokratické strany v 80. letech minulého století pod heslem modernizace opustily reformismus jako postoj ke kapitalistickému systému a nahradily ho konformismem. Je návrat k reformismu možný, a pokud ano, jak? Má být součástí případných „reforem“ nabídnutých sociální demokracií přehodnocení sociálního státu? Pokud ano, v jakém směru?
3. Současná Evropská unie vychází ve svých řešeních ekonomické krize vstříc neoliberální logice. Jste pro „internacionalizaci“ sociální demokracie na evropské úrovni a hledání odpovědí na nápor globálního kapitalismu společně s ostatními levicovými stranami v Evropě? Jakými cestami přispěje česká sociální demokracie k prosazení sociálně demokratické agendy v EU?
4. Moderní společnosti mají jinou sociální strukturu než společnosti, z nichž sociální demokracie ideově vyrostla ve 20. století. Jak chce ČSSD reagovat na úbytek dělnické třídy, vznik nových profesí a nových forem práce, které v současnosti vedou k nejistotě práce a potenciálně k trvalé vyšší míře nezaměstnanosti? V čem by se měl ekonomický program ČSSD nejvýrazněji lišit od současné neoliberální politiky pravice?
5. Vedle sociální demokracie existuje v české společnosti segment levicových liberálů, jsou zde také směry křesťansko-sociální a zelené. Chce sociální demokracie oslovit tyto občany, a pokud ano, jak?
6. Někteří teoretici tvrdí, že jedním z problémů moderních sociálních demokracií je skutečnost, že se staly de facto součástí systému neoliberálního kapitalismu tím, že přijaly „růst Růstu“ (spojený s mantrou „konkurenceschopnosti), oddělenost politiky od občanské sféry, systémovou korupci působenou prorůstáním kapitálu s politikou, jakož i pojetí společenské solidarity coby pouhé technologie redistribuce. Je podle vás žádoucí návrat k prosazování hlavních hodnot sociální demokracie jako svébytných etických principů a jako hodnot, jež by se měly vrátit „do hry“ i v jazyku politickém, kulturním a sociologickém? Jak tomu může sociální demokracie napomoci?
7. Politické strany se v neoliberálním prostředí mění v komerční organizace obchodující s vlivem, státními zakázkami a pozicemi ve státní správě. Tento systém legitimizuje rozsáhlou korupci, přičemž korupce ve velkém rozsahu je vlastně plíživý státní převrat. Jak chce sociální demokracie zabránit pervertování liberálně demokratického systému v tento mafiánský kapitalismus?
8. Upadají tradiční hodnoty života středních vrstev. Příslušníci střední třídy jsou stále více využíváni jednorázově, nemají před sebou jasnou profesní perspektivu. Jaký je program sociální demokracie pro střední třídu?
9. Jak se chce ČSSD postavit k tendencím „rozeštvávat“ společnost jejím rozdělováním na „úspěšné“ a „pracovité“ na jedné straně a na lidi bez práce, sociálně slabé, cizince apod. na straně druhé? Jaký program má sociální demokracie pro ty, kdo se vymykají kategorii „většinové společnosti“?
10. Jak řešit praktické globální problémy — znečištění, změny klimatu, sociálně-ekonomické nerovnosti mezi různými částmi světa apod., když neexistuje řádný demokraticky založený globální mechanismus takového rozhodování? Neměla by právě sociální demokracie prosazovat co nejrychlejší vytvoření systému globálního vládnutí (global governance), který by dostal pod kontrolu z řetězu utrženou ekonomickou globalizaci?
Pavel Barša (politolog), Václav Bělohradský (filosof), Jan Beránek (ekolog), Michael Hauser (filosof), Václav Hořejší (biolog), Jan Keller (sociolog), Jakub Patočka (novinář), Jiří Pehe (politolog), Anna Šabatová (právnička), Pavel Šaradín (politolog), Ivan Štampach (religionista), Jan Štern (scenárista), Ilona Švihlíková (ekonomka), Milan Znoj (filosof)
Nesouhlasil bych s kolegou Novotným: na odpovědi na otázky netřeba profesory z Harvardu, Cambridge a Oxfordu, stačí spolupráce s těmi, kdo otázky položili a s intelektuálním a občanským potenciálem naší demokratické levice
Jinak si myslím, že v otázkách absentuje téma vztahu ke KSČM a jejím voličům, jejichž zájmy jsou izolací komunistů misreprezentovány a levice díky tomu nemá vlastní koaliční potenciál.
2. Jakým způsobem vrátíte občanům důvěru v ČSSD, co uděláte pro to, aby 40 % nevoličů, kteří jistě nejsou pravicového smýšlení, uvěřilo tomu, že ČSSD je pro ně správná volba?
Je to asi i dost generační problém, já chápu resentiment, který tady existuje, ale mě osobně už ta otázka minulosti vůbec nezajímá a jsem přesvědčen, že ve skutečnosti nemá význam ani pro společnost, jenom se to uměle rétoricky rozdmýchává. Opravdového vyrovnávání se s minulostí se tohle netýká.
Samozřejmě, že ta strana je až nemožně zatuhlá, částečně i díky té izolaci, do které byla zatlačena. Měla by se pokud možno změnit, např. co se týče vztahu k Evropě nebo k ekologii. Ale další izolace, myslím si, k této proměně nepřispěje, to už by k ní dávno přispěla.
Taky je tu otázka širší teoretické platformy, na níž by se dalo spolupracovat i nezávisle na té platformě politické.
Ideální to jistě není, ale musíme pracovat s tím, co máme...
Obecně na mne celá ta kauza působí dojmem, že jsme si tady po Listopadu zvolili "sametovou" cestu vypořádání se s komanči - nebudeme jako oni, nebudeme je zakazovat (ostatně, ani nemohli, Havla zvolil prezidentem komunistický parlament, v přímé volbě by dost možná neuspěl), prostě je porazíme ve svobodné politické soutěži, přesvědčíme lid, aby už je nevolil. A když to časem nevedlo k úspěchu, tak se mají změnit pravidla hry během té hry, protože nevyhráváme?
Klíčové je: bez KSČM není možné sestavit levicovou koalici, čili ČSSD musí při hledání partnerů jít do středu, což z dlouhodobého hlediska jen prohloubí její krizi identity.
Zajímavá je otázka možnosti vzniku nové levicové strany. Nevím ale, z jakých zdrojů - kromě národovectvím šmrcnutého populismu - by se mohla rekrutovat a jaká by byla.
Výraz "střední třída", jak už tu někdo vysvětlil, nepatří ke klasické třídní teorii. Je to obecně přijímané sociologické zařazení. A pokud jde o klasické třídy, popírat jejich existenci a jejich antagonistický vztah, to by bylo jako kdyby lékař řekl těžce nemocnému pacietovi: "To je dobré, nic vám není, jděte domů, to přejde." Byl by humanista? Je dobré neříct pacientovi krutou pravdivou diagnózou protože ho rozpláče a připraví mu bezesné noci? Stačí utěšovat a není třeba diagnostikovat a léčit?
Nikdo z nás asi nechce vést třídní boj. Ale čím jiným jsou zákonná opatření zaváděná jedno po druhém na omezení lidí práce, co znamená státní podpora lichvy, co znamená stále posilované asociální uspořádání. Čím jiným je zdánlivě celonárodní boj proti dlužníkům? To jsou možná poněkud zamaskované formy třídního konfliktu. A nám, domnívám se, že Vám i mně a sognatářům otáztek jde o to demokratizací ekonomicko-sociálních vztahů překonat třídní antagonismus a dopřát všem nejen deklarovanou, nýbrž reálnou rovnost šancí.
Vy to možná v norském socialistickém království tak nevnímáte, ale to, co se děje tady musí být jasně diagnostikováno a je nutná radikální (což neznamená násilná) terapie.
S přátelským pozdravem
Lukáš Kraus
P.s. Pamatuje te si na velký rozhovor s Jiřím Paroubkem z roku 2006 v Literárkách? Dostal ani ne z desetiny tak těžké otázky a ... ještě že se to tenkrát proti němu nevytáhlo.
http://www.literarky.cz/index_o.php?p=clanek&id=3094&rok=2006&cislo=49
"...úplně nejhorší lidský stav je osamocení. To platí pro miliardáře stejně jako pro zaměstnance."
John Fredriksen se jako daňový poplatník cítil v Norsku tak extrémně osamocen, že vyměnil norské za kyperské občanství. Ke které komunitě je loajální?
(viz: http://www.aftenposten.no/english/business/article1314163.ece)
Možná právě Fredriksen to vidí správně třídně?
Jeho Marine Harvest" v Norsku dodržuje přísné ekologické normy, ale v Chile vesele devastuje svým chovem lososů pobřeží a životy rybářů.
Je snazší být optimistou, žijeme-li v privilegované části světa a nedíváme-li se za humna. Pak se nám třeba zalíbí i roztlemený úsměv Zdeňka Škromacha.
To, že byla třídní termilogie vysávána normalizací (nikoli jí vymyšlená) ještě neznamená, že třídy a jejich antagonismy neexistují. Můžeme sice před nimi zavírat oči, můžeme je nazývat všelijakými segmenty a zaměstnace lidskými zdroji, avšak jejich projev ve společnosti asymetrické moci a kapitálu máme, zvláště dnes, denně před očima.
Nevyvolávám třídní boj, nejsem hybatelem dějin a laskavost je mi neskonale bližší. Mám však za to, že nazývat věci pravými jmény je předpokladem nejen úspěšného zodpovězení předložených otázek sociální demokracií.
jak víte, že se nedívám za humna? Jak víte, že se zde nediskutuje v politickém diskursu i to, co páchá norský kapitál za hranicemi? Já nejsem nějaký zasněný primitiv pane Kopecký. Vím velmi dobře, co soudí o Norsku centrála Greenpeace, ropné písky v Kanadě atd. Přesto platí, že tahle země je při tom globálním bordelu alespoň jistou formou alternativy, pozitivní alternativy, tahounem proti změnám klimatu, investující do nových technologií a výzkumu, které povedou k odklonu od uhlíkaté ekonomiky. Jestli máte chuť pane Kopecký, můžete se stát také "privilegovaným", když to vidíte takto. Hranice jsou otevřené. Uvidíte sám, že si tu nežijeme v konzumním ráji, jak se někteří přátelé ve střední Evropě domnívají a jsem s tímto názorem téměř každý den konfrontován. Život je tu tvrdý, ale svobodný, nenormalizační. Jestli chcete být "privilegovaným", tedy mít stejnou formu státu, zvedněte si tak trojnásobně složenou daňovou kvótu a implementujte zdejší otevřený systém a protikorupční prevenci. V komentáři jsem jasně psal, že nemám iluze, že jsou někde lidé jiní, můj pohled na svět a mé zkušenosti z jiných zemí mi říkají, že všade jsou lidé stejní, stejné rozložení charakterů, specielně v této globální době. A k tomu úsměvu, jsem na facebooku, přítel Škromach mé statusy čte a komentuje. Běžte mu to říct do očí. Jako to dělám já. Moc rádi se zrovna v této době nemáme.
já neříkám, že neexistují, že to nevidím, sám jsem v tom žil téměř třicet let a byl jsem tím determinován. Stačí se projít po Praze, stačí se projet MHD a člověk velmi dobře ví, v jaké společnosti žije a že to není všechno v ideálním stavu, že se humanita z lidí pomalu vytrácí. I to byl důvod mého vstupu do sociální demokracie, tedy motivace se s tím poprat. To je první věc. Druhou věcí ovšem je, že zde podobný pocit nemám, tedy je tu jisté společenské klima vytvářené elitami, akademickou obcí, žurnalisty, lidmi ve zdejší komunitě jelikož něco jako Norsko neexistuje, existují decentralizované komunity, politiky, stačí se mrknout na ten diametrální rozdíl, co říkala zdejší Hlava státu v novoročním projevu a co zní z Hradu v ČR), tedy mohu ve svobodné zemi uvažovat tak dalece, že mluvím o beztřídní společnosti. Vadí mi třídní rétorika z jednoho prostého důvodu. Já osobně nevím, jak řadit lidi do tříd, budou-li mít zvednutou hlavu a neohnutou svobodnou mysl. Osobně si daleko více považuji třeba segment čtenářů poezie, vás, jako lidí aktivních, zapálených pro věci veřejné, pro humanitu, než mnohých všehoschopných gaunerů v naleštěných limuzínách. Oni nemají morální právo se řadit do nějaké společností privilegované skupiny lidí, když se mnohdy jedná o mravní lůzu. Třídní rétorika je jejich rétorikou, já na lidi budu vždy nahlížet jako na sobě rovné. Možná jsem citlivka, ale kastovní systém mi nevyhovuje. Jednou bych chtěl takovou společnost doma, ve vlasti, mít alespoň stejný pocit i tam. Proto bych ty otázky a jedná se mi o dvě konkrétní, formuloval jinak.
Třídy bohužel existují (i když je můžeme chápat různě) a Vás ani mě se neptají na svolení. S těmito fakty musí socdem všude na světě počítat a pracovat.
Ale samozřejmě jádro věci je správné a důležité.
těmi privilegovanými jsem mínil TAKÉ Čechy a Slováky.
Zkoušet si to nepotřebuji, protože jsem žil 25 let v Rakousku. Věřte mi, že i navzdory značným rozdílům (ve prospěch Rakouska) také tam může člověk volit sociální demokraty (po éře Franz-e Vranitzky-ho) jen se skřípěním zubů.
(Co se ČSSD týče: stínová ministryně školství paní Vlasta Bohdalová se mi - bohužel - zatím jeví jako další katastrofa na obzoru.)
Ten první rok jsme na tom ale byli trochu jinak než ročníky po nás. Protože šlo o začátek, dělala se z celého okresu (Vsetín) jen jedna třída, tj. 30 lidí. V praxi to pro mou "rodnou" základku znamenalo, že z ročníku odešli dva žáci (na ostatních školách v okrese to sotva bylo víc, spíš míň; výjimkou byl samozřejmě samotný Vsetín). Později se začalo těch víceletých gymnaziálních tříd dělat víc a víc, což je pak už výraznější zásah. Když ze 30 lidí ve třídě ZŠ odejdou dva, nedá se říct, že odešla elita, prostě odešli dva lidi, kteří se trošku vymykali, případně měli zrovna štěstí. Pořád tam zůstalo pár jedničkářů. Kdyby jich ale odešlo řekněme pět a více, tak už to tak může působit. Ale nevím, kolik teď přesně z těch tříd odchází.
( celý článek: http://www.prvnizpravy.cz/sloupky/svobodu-jeste-vice-vsem/ )
Jenom člověk, který nezažil sjezdy stran, se může domnívat, že na nich jde o program. U volebních je to dokonce vyloučeno.
TŘÍDY
Samotní tazatelé pracují s pojmy ledabyle. Nerozlišují mezi třídou a vrstvou. V jediném a tomtéž odstavci píší kupříkladu jak o střední třídě, tak zároveň i hodnotách střední vrstvy. Je naprosto signifikantní, že ortodoxní sociáldemokraté se vzpouzejí užívání termínu třída. To ale proto, že fakticky odmítají všechny sociální teorie, v jejichž základu je potřeba regulovat až zrušit akumulaci kapitálu, jenž je jediným zdrojem veškeré moci.
Celé dějiny lidstva jsou především dějinami mocenských válek, ale stejně tak sociálních bojů. Třídní boj pak není ničím jiným, než konkretizací sociálního boje ve společnosti svobodného trhu s neomezeným hromaděním kapitálu v individuálním vlastnictví. Nejdůrazněji třídní boj popírají ti, kdo ho prakticky provozují. Ti jsou dokonce schopni jej zakázat i právním řádem. Ale pouze jednosměrně, tedy pouze ten, který je namířen proti jejich nadvládě. Pro takový pak mají spoustu operativních názvů od extremismu přes banditismus, až po současný terorismus. V té souvislosti mne osobně docela zajímá praktická otázka, jak lze třeba podle humanistů realizovat rovnost šancí mezi dolarovým miliardářem a singl rodičem se dvěma dětmi!
RADIKÁLNOST A NENÁSILNOST.
Radikální změna bez násilí je protimluv. Podle mne docela stačí, když je změna nekrvavá a v konečném výsledku nezvyšuje počet trpících. Řečeno prakticky, když se kupříkladu pro miliardu lidí nemajících zdravou pitnou vodu tato zajistí, třeba i za cenu že přijde o své bohatství deset milionů spekulativních „investorů“. Amen.
NORSKO
Nic proti nikomu, ale 4 miliony obyvatel v tak rozlehlém území, to je odedávnou motivací pro touhy soudržnosti. Osobně mne spíše zajímá, jak to se zemí bude, až dojdou zásoby ropy, které Norsku umožňují separovat se od Evropy.
ČSSD
Tazatelé nekladou otázky, ale doslova hypnotizují kandidáty. Sice v dost širokém spektru, ale přece jenom jim svými tezemi u každé z otázek vymezují prostor pro odpovědi. Teprve ty ovšem bude možné posuzovat jako sociálně demokratickou orientaci v ČR.
Za celou touto iniciativou (která začala famózním textem o "radikálním liberalismu") také cítím záměr utvrdit (jak říkáte "hypnotizovat") pseudolevici v ČSSD v představě o kapitalismu s lidskou tváří, která je jí beztak vlastní. ( - Bohuslav Sobotka se může jevit jako "levice" JEN díky kontrastu s děsivými postavami jako jsou Palas, Urban, Hulínský a další, jimiž se obklopuje Hašek. To je čirý optický klam. - Neočekávám, že by snižování daní, jímž se pyšnil při odchodu z vlády, dnes prohlásil za chybu.)
To, že se pod "Desatero" (jako Hašek!) podařilo shromáždit pestrý houfec (co má proboha společného Jan Keller s chameleónem typu Milana Znoje?!) ovšem pro mnohé lidi nejspíš celou věc činí stravitelnější. O obsah až tak moc nejde, hlavní je praporec.
Souchotinářskou buržoazní demokracii budeme teď zarputile nazývat demokracií LIBERÁLNÍ. Ono to líp ZNÍ. Jenže sociální základna veškerá žádná. -- A proto se tomu bude panská jednota jenom smát až se bude za břicho popadat.
nerovností kapitalismu pomocí systému progresivního zdanění a sociálních
podpor, parlamentní demokracii a občanské svobody. Ve svých nejúspěšnějších
obdobích sociálně demokratické strany nepochybně dokázaly zlepšit životní podmínky pracujících tříd ve srovnání s neregulovaným kapitalismem;
v Británii je nejtrvalejším památníkem tohoto druhu zlepšení Národní zdravotní
služba (National Health Service). Nicméně velmi závažné problémy zůstávají
neřešeny.
Zaprvé, kapitalistický ekonomický mechanismus má tendenci vytvářet
hrubé nerovnosti příjmu, bohatství a ‘životních šancí’ (o čemž pojednáme
v kapitole 1) a sociální demokracie má na tyto nerovnosti malý vliv, což se za
poslední desetiletí dále zhoršilo. Reálnou perspektivu odstranění těchto hrubých
nerovností nabízí pouze radikální změna ve způsobu rozdělování osobních
příjmů, jako je ta, kterou zdůvodňujeme v kapitole 2. Zadruhé, ‘smíšená
ekonomika’ je problematická ze dvou důležitých důvodů. V dosud existujících
smíšených ekonomikách zůstávaly socialistické prvky podřízeny kapitalistickým
prvkům. Znamená to, že zbožní a mzdové formy zůstaly primárními
formami organizace výroby a placení lidské práce. ‘Socialistické’ aktivity
musely být financovány z výnosů daní vytěžených z kapitalistického
sektoru, což znamenalo, že možnosti rozšiřování ‘sociálních’ opatření a ‘bezplatného’
poskytování základních služeb závisely na zdraví kapitalistického
sektoru a síle daňové základny. Sociálně demokratické vlády jsou schopny
‘dodávat zboží’ pouze tehdy, jestliže kapitalistický sektor vykazuje silný růst.
Tímto způsobem si sociálně demokratické vlády samy inherentně omezují
vlastní schopnost přetvářet třídní strukturu společnosti: pokusy o radikální
redistribuci vždy hrozí, že zničí kapitalistický stroj tvorby bohatství, na kterém
jsou tyto vlády koneckonců závislé.
S předchozím souvisí okolnost, že pokud je smíšená ekonomika směsí kapitalistických
a socialistických prvků, bylo zatím jen málo vážných pokusů
o definování principů, podle nichž funguje socialistický sektor. V celosvětovém
kontextu, v němž se plánované ekonomiky rozpadají, se tím celá myšlenka
smíšené ekonomiky stává zranitelnou. Zastánci ničím neomezovaného
trhu mohou fakticky argumentovat tím, že pokud je plánování zavrhováno
v jeho mateřských zemích, proč by se mělo tolerovat na Západě, byť jen jako
podřízený prvek systému? Pokud západní sociální demokraté nemají promyšlenou
představu o tom, jak mají vlastně vypadat plánované a nezbožní formy
výroby a jak lze posuzovat jejich efektivitu, nejsou způsobilí obhajovat svůj
oblíbený ‘mix’ jinak, než velmi vágním a moralizujícím způsobem.
Z tohoto hlediska lze náš pokus o definování principů socialistického ekonomického
mechanismu chápat jako vytváření socialistické páteře, která tak
nápadně chybí současné sociální demokracii.
W. PAUL COCKSHOTT
A
ALLIN COTTRELL
Ano, sociální demokracie, tak jak to u nás vypadá není to pravé ořechové, ale v případě brzkých předčasných voleb se zdá, že jsou nejlepší alternativou.
Několik mladých lidí, s nimiž jsem v poslední době mluvila ale říkají, že nejlepší cestou, jak nastartovat změnu by bylo nejít k volbám vůbec - něco jako přemluv bábu, aby volební účast byla pod 5 procent a lidé by tím jasně dali najevo, že se současným politickým systémem nesouhlasí.
Já ale myslím, že by volební účaxt nemohla být až tak nízká, a zadruhé, že by takové situace snadno mohli využít velrybáři velkých stran.
Pokud smíšené vlastnictví vytýkáte české sociání demokracii, musel byste se podívat do programu Vaší strany. Při četbě komunistických dokumentl jsem vícekrát narazil na požadavek rovnoprávnosti forem vlastnictví státního (veřejného), družstevního a soukromého. Tak kde je rozdíl. Doufám, že nechcete říkat, že KSČM a ještě nějaký druhý, skrytý program, který nepředkládá veřejnosti.
Silně bych zdůraznil, že direktivně řízená ekonomika a socialismus jsou na sobě nezávislé veličiny. Pokud se v poslední době prosazovaly silné záísahy státu do ekonomiky, tak na struktně kapitalistické bázi. Chávez se právem vysmíval Bushovi na konci jeho volebnéího období, že zasahuje do chodu ekonomiky s intenzitou, jíž by si on ve Venezuele nedovolil.
Doufám, že mi dáte za pravdu ve sporu socialistického programu s kapitalistickým nejde o spor plánování versus trh, nýbrž o otázku vlastnictví výrobních prostředků. Vedle nominálně "všelidového" a fakticky státního vlastnictví ještě existuje možnost decentralizovaného, samosprávného vlastnictví výrobních prostředků těmi, kdo s nimi pracují.
Vím ovšem, žekroměnich jsou v tomto prostředí (jako ostatně i v jiných) nemyslící fanatici, vyznavači idejí, čtenáři jednoho textu, na který přísahají a jímž vše poměřují. Toto je smutný směr vývoje lidské bytosti. Ale bohužel se s tím musí počítat. Člověk by mohl mlčet, mohl by se spokojit se směsí pobavenosti a opovržení. Jenže já si vážím každého člověka a apeluju na rozum každého. Věřím, že téměř každý je dostupný argumentaci. Proto se překonám a debatuju, dokud to jde. Ve Vašem případě to nejde. Jen napadáte, urážíte a vysíváte se. To je taktika slabochů, lidéí zahnaných do kouta.
Pro mne je tď znovu důležité, jaké typy v komunistickém prostředí převládají. Pokud ten první, jehož pár příkladů znám, jak jsem psal, osobně, mohl bych od fundamentalistů odhlédnout a pokračovat v dialogu a třeba i zkusit v budoucnu nějakou spolupráci. Pokud bych ovšem musel s politováním přiznat, že tam určují směr lidé Vašeho typu, nezbylo by než zbovuotevřít zásadní politický konflikt a od jakýchlkoli pokusů od sblížení ustoupit. Není to jen můj problém, ale problém všech demokratických socialistů. Je na Vás, co předvedete a jak si zasloužíte být přijati za spolupracovníky. TRozhoduje o tom jediné. Co předvedete: a) kritické, tvůrčí myšlení nebo b) fanatické vyznávání idejí. Tertia non datur.